Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
esterhaus

Re: Nikon

Viesti Kirjoittaja esterhaus »

E.T kirjoitti:
esterhaus kirjoitti:Niin, vähänpä ovat ne isot merkit ylipäänsä innovoineet. Vain mm. eka oikeasti käyttökelpoinen digijärkkäri (Canon D30 ja Nikon D1), ekat kuvanvakaajat jo filmikameroiden aikana, ultraäänitarkennus (Canon), langaton älykäs monisalamaohjaus ilman lisälaitteita (Nikon CLS), ekat kinokennoiset järjestelmäkamerat...
Niissä isoissa hevonpee osastoissa on se jännä juttu että jos niiden ulosteita uskot niin kyseinen pulju keksi ja teki aivan kaiken kuten Pohjois-Korean rakastettu johtaja.
Filmirullan vaihtaminen digikennoon ei vaatinut niinkään innovaatiota (digikennoja oli käytetty jo vuosikymmeniä vaikka missä) vaan oli palasten yhdistämistä ja siinäkin reaalikaikaisen valotusnäkymän/histogrammin puutetta on raahattu mukana hartaudella. (ennemminkin digipokkari on valtavasti isompi innovaatio filmipokkarista)
Canikon saattoi ensimmäisenä ottaa vakaimen käyttöön kuluttajakameraoptiikassa mutta varsinaiset ideat/innovaatiot kyseisenlaisesta järjestelmästä tehtiin vuosikymmeniä aiemmin (vaikkapa US Patent 3212420) aivan muualla. Ja näin filmirullan poistuttua se vakain sopii paremmin runkoon stabiloimaan jokaisen lasin.
Lieneekö Canon oikeasti sekään joka keksi ultraäänitarkennuksen periaatteen/toiminnan...
Taisi Nikon innovoida langattoman salaman ohjauksen Minoltalta.
Kovin on heikko innovointi"lihas" jos myös filmiruudun kokoinen kenno valmistuskustannusten laskiessa järkevämmäksi oli mukamas niin merkittävä "keksintö".
Kyllä se järjestelmäkameroiden kehityshistoria on valtavasti pitempi ja monipolkuisempi kuin mitä Canikon mainostaa ja nämä vain ovat ottaneet itselleen kunnian siitä kaikesta.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of ... lex_camera

Ei nuo sinunkaan innovaatio"lihaksesi" nyt mitään niin ihmeellisiä ole. ;) Esimerkiksi mielestäsi tärkeä ja merkittävä keksintö on se, että Live View keksittiin kopioida pokkareista järjestelmäkameraan? DSLR-kameroissa se lisäksi on pääasiassa niin kankeakäyttöinen, ettei sitä viitsi käyttää kuin harvoissa tilanteissa, ja joka on DSLR-kameroihin ylipäätään taidettu tuoda vain pokkareihin tottuneiden kuluttajien rohkaisemiseksi järjestelmäkameran ostamiseen. Toiminnon kopioiminen järjestelmäkameraan ei ole erityistä innovatiivisuutta.
Se, mikä valmistaja tai kuka keksijä tämän keksinnön alkujaan kehitti, on minulle tuntematon tieto. Liveviewin periaate tuskin on kovin mullistava ylipäätäänkään. Ekat suorakatselun ilmentymät ovat tutut jo ccd-televisiokameroista ties kuinka kauan sitten. Suoraa "liveview-lähetystä" olemme saaneet jo katsella kodeissamme jo niin kauan kuin itse muistankaan.

Taisipa olla pokkareista kopioitu vimpain se runkovakaajakin. Niitä on ollut jokseenkin kaiken merkkisissä kameroissa, järjestelmäkameroissa se vain on jäänyt pikkumerkkien ominaisuudeksi - se kun on vain valintakysymys, onko keskitytty objektiivivakaajaan vai runkovakaajaan. Kumpikaan ei ole teknologisesti sen innovatiivisempi viritys. Molemmissa on omat erityisen edulliset puolensa, toki runkovakaaja tekee hommat vähän halvemmiksi ja yksinkertaisemmiksi.

Erityistä innovatiivisuutta ei kyllä ole kennonpäristinkään, vaikka järkevä ominaisuus se sinänsä onkin. Varsinkin kinokennoisissa kameroissa siitä on jo suuri hyöty, kun likaantuvaa pinta-alaa on paljon. Kennonpuhdistimettomassa kroppikamerassa sain monen vuoden aikana muistaakseni kaksi kertaa näkyvän lian kennolle.

Oikean kuvaamisen kannalta merkittävämpää tuotekehitysresurssien suuntaamista on ollut vaikkapa sellaisen kameran laatiminen, joka mahdollistaa ISO6400-tasoisten herkkyyksien käyttämisen hyvällä kuvanlaadulla. Näihin ei jostain syytä tunnu monikaan valmistaja pystyvän - vaikka sen pitäisi varmaan mielestäsi olla pikkujuttu livevjuun kopioimiseen nähden.

Kuten tuossa herkko älykkäästi toteaa, kyllä se on järjestelmän kokonaisuus ja soveltuvuus aiottuun käyttöön, millä perusteilla kamerat ostetaan jos yhtään järkeä haluaa käyttää. Sillä seikalla, mikä kameramerkki ehti vuosia sitten ekana ottaa käyttöön jonkun yhden pienen osasen kameran kokonaisuudessa, tuskin on merkitystä muutoin kuin egon kohotuksen kannalta jos muuta egobuustia ei keksi.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

kiitos

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tattista vaan, Repetti!

Repetti kirjoitti:Olen seurannut Aikaarskan sivuja jo vuosikausia. Hyviä näpertelykohteita ja -tuloksia.

Mitä tulee tuohon merkkien vaihteluun, ei se ole hulluutta vaan viisautta - kunhan rahat vain riittävät. :D

Tuolla tavalla saa varmasti parhaan tuntuman eri merkkien käytäntöihin ja yleisiin ominaisuuksiin, eikä tarvitse esittää mutua.

Eikä sitä muijjaa kannata vaihtaa, vaihdossa yleensä aina häviää.:)

Minusta toimintasi kaikkineen näpertelyineen kaikkineen on virkistävää ja ainakin minulle sieltä on löytynyt monta hyödyllistä vinkkiä.

Jatka samaan malliin!

/
...Merkkien vaihtelusta vielä sen verran, että joskus saattaa tosiaan olla ihan viisasta vaihtaa merkkiä, mutta en aivan tälläistä meikäläisen harrastamaa rumbaa kenellekkään suosittele!
Menee tosiaan rahaa...ja hermoja ;-)

Mutta tosi juttu, että kyllä noista kouriintuntuvaa faktaa jää käsiin. Hommaa tosin monimutkaistaa se, että kun valmistajilta pukkaa kokoajan uutta mallia, niin on kuitenkin tosi vaikea pysyä kärryillä uusien mallien mahdollisesti parantuneesta suorituskyvystä yms.

Valitettavasti olen joutunut tinkimään sivujeni päivityksestä koko tämän vuoden ajan (ollut elämässä vähän hektistä muutenkin kuin kamerarumban saralla...), mutta lupaan, että vielä tämän vuoden puolella tapahtuu jotakin ;-) Ja varmaan jotakin käyttökokemusta myös näistä uusimmista DSLR kameroista...

Sivustojeni hidasta päivittelyä odottaessa suosittelen kuitenkin vahvasti ystäväni "Warthogin" lähes päivittäin päivittyviä sivuja:
http://www.warthog.fi/

Esim. tuo viime viikon torstain Carl Zeiss teema oli täyttä asiaa (ja lisääkin aiheeseen on kuulemma luvassa):
http://www.warthog.fi/vuosi2010/viikot/ ... l#to300910

...Nimittäin tällä hetkellä tuntuu vahvasti, ettei Canon 60D:kään kovin kauan laukussani lepää. Pentax K-5 houkuttelee jo mielessä.
60D:n käytössä on ollut muutamia pettymyksiä joista kirjoitan varmaankin vielä täällä.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

esterhaus kirjoitti:Ei nuo sinunkaan innovaatio"lihaksesi" nyt mitään niin ihmeellisiä ole. ;) Esimerkiksi... Live View DSLR-kameroissa se lisäksi on pääasiassa niin kankeakäyttöinen, ...
Minäkin pidin live view ominaisuutta lähes turhana. Kunnes hommasin kameran, jossa sen toteus on kaikkea muuta kuin kankea. Ja viimeisellä firmware päivityksellä myös AF liveview tilassa on jo melkoisen sukkela. En normaalikuvaksessa moista ominaisuutta käyttäisi. Optinen etsin on edelleen ylivertainen siinä. Mutta jalustan kanssa liveview:stä onkin tullut ominaisuus, josta en haluaisi enään luopua. Ei enään hankalia pyllistelyjä ties missä pusikoissa kun yrittää silmäillä etsimen läpi. Takanäytöstä näkee rajauksen näkee kauempaakin.
...runkovakaajakin. ...kennonpäristinkään...
Nämäkin ominaisuuksia, joille moni antaa paljon arvoa. Itse en näistä kyllä luovu :)

Oikean kuvaamisen kannalta merkittävämpää tuotekehitysresurssien suuntaamista on ollut vaikkapa sellaisen kameran laatiminen, joka mahdollistaa ISO6400-tasoisten herkkyyksien käyttämisen hyvällä kuvanlaadulla. Näihin ei jostain syytä tunnu monikaan valmistaja pystyvän -
Kerrotko valmistajat, jotka eivät tähän mielestäsi pysty ?
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

jmra kirjoitti:
Oikean kuvaamisen kannalta merkittävämpää tuotekehitysresurssien suuntaamista on ollut vaikkapa sellaisen kameran laatiminen, joka mahdollistaa ISO6400-tasoisten herkkyyksien käyttämisen hyvällä kuvanlaadulla. Näihin ei jostain syytä tunnu monikaan valmistaja pystyvän -
Pystyykö jokin 4/3 tai m4/3 kennoisista kameroista mukamas tuohon?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Avokid kirjoitti:
jmra kirjoitti:
En väittänyt että pystyy. Olen vain kiinnostunut kuulemaan esterhaus:n mielipiteen valmistajista, jotka eivät tähän pysty.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmra kirjoitti:
Avokid kirjoitti:
jmra kirjoitti: Kerrotko valmistajat, jotka eivät tähän mielestäsi pysty ?
En väittänyt että pystyy. Olen vain kiinnostunut kuulemaan esterhaus:n mielipiteen valmistajista, jotka eivät tähän pysty.
Voit yhtä hyvin kuulla asian minultakin. Käänteisesti ilmaistuna vastaus on Nikon D3s. Siinä on hyvä ISO6400.

Nikon D3x, D3 ja D700 tulevat lähelle, mutta en sanoisi että ISO6400 laatu on enää hyvää, käyttökelpoista kylläkin. Olisko täyskennoiset Canonit tuossa aikalailla samalla kintaalla? En suoraan sanottuna tiedä, mutta väittävät Canonien kohisevan enemmän etenkin kuvan tummilla alueilla. Sonyt on sitten heikompia.

Millään kroppikameralla vaatimus hyvälaatuisesta ISO6400 herkkyydestä ei taatusti toteudu!
esterhaus

Viesti Kirjoittaja esterhaus »

Mun mielestä D700:ssa 6400 on vielä varsin hyvä. Näin myös 5DMkII:ssa.

Kennonpäristintä osaan arvostaa sinänsä ja liveviewille on joskus käyttöä. Pointti tuolla ylempänä oli se, että eivät nämä mitään superinnovaatioita mielestäni ole silti, ainakaan jos vertailukohdaksi laitetaan toimivan, edullisen ja käyttökelpoisen digijärjestelmäkameran aikaan saaminen. ;)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

esterhaus kirjoitti:Mun mielestä D700:ssa 6400 on vielä varsin hyvä. Näin myös 5DMkII:ssa.
Minä yritän pysyä alle ISO4000. Se onkin sitten pienen kässäröinnin jälkeen kyllä erittäin hyvälaatuinen ;-)
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Niin se tosiasia on, kun vastaan kadulla tulee kaksi autoa peräkkäin, ensimmäisen ollessa T-Ford, kaikki huudahtaa VAUDE ja kun seuraava autoista on Ferrari 599 GTB Fiorano, niin kaikki huutaa TON KUN SAIS...

Elämä on, kehitys kulkee, eikä ketään kiinnosta, kuka minkäkin patentin on vääntänyt vuonna -5, sillä vain ja ainoastaan kiinnostaa se, millä rungolla ne parhaimmat ominaisuudet/laatu on.

Itse ainakin ottaisin sen Ferrarin ja veikkaanpa, että moni muukin....
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

habannaama kirjoitti:

Mä ottaisin sen fordin, myisin sen ja ostaisin, tai en, sitten noita plastiikkaromuja...

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
aikaarska

autoja...

habannaama kirjoitti:Niin se tosiasia on, kun vastaan kadulla tulee kaksi autoa peräkkäin, ensimmäisen ollessa T-Ford, kaikki huudahtaa VAUDE ja kun seuraava autoista on Ferrari 599 GTB Fiorano, niin kaikki huutaa TON KUN SAIS...

Elämä on, kehitys kulkee, eikä ketään kiinnosta, kuka minkäkin patentin on vääntänyt vuonna -5, sillä vain ja ainoastaan kiinnostaa se, millä rungolla ne parhaimmat ominaisuudet/laatu on.

Olishan se kiva ajella Espan ympäri Ferrarilla, mut toisaalta aika makee se olis kyllä vetää vuoden 1&2 T-Fordillakin !...
Ei kyllä taitaisi kummastakaan olla meidän perheen yleisautoksi ;-)

...Mutta tosiaan ei minuakaan hirveästi kiinnosta kenen ne patentit alunperin oli - vaan se pakkaus mikä kaikenkaikkiaan nyt tuntuu sopivammalta/parhaimmalta.

Pentax on nykyään altavastaaja markkinoilla, ja osin niiden tekniikkakin kameroissa on vuoden pari jäljessä NikonCanonia - mutta täytyy nostaa hattua miten kivanoloisia kameroita ne on silti saanut kyhättyä kokoon. Puhummatkaan erillaisesta objektiivivalikoimastaan - ja tarkoitan nyt laadukkaasti tehtyjä Limited primejä. Myöskin niiden WR linja on oikeastaan aika hyvä veto...
aikaarska

Canon 60D ongelmia

CANON 60D KÄYTTÖKOKEMUKSIA - OSA3

Mahtaisi olla tylsää lörpötellä vaan 60D kameran hyvistä omainaisuuksista täällä, joten aloitetaan reippaasti tästä yhdestä pienestä ongelmakohdasta johon törmäsin koekuvausreissullani tänään - ja se ongelma on tässä:

Kuva

...ja tässä:
Kuva

...ja tässä:

Kuva

...AI MITÄ NYT?

Joo, ei mitään ihmeellistä - tylsiä testikuvia vain (älä vain etsi mitään taiteellista ansiota niistä ;-))...MUTTA ne on otettu kaikki manuaalitarkennuksella, KOSKA 60D:n autofokus ei suostunut tarkentamaan näihin rehuihin!!

Se vain sahasi vähän aikaan rehukohteen ja taustakasvillisuuden välillä, ja lopulta pysähtyi aina taustakasvillisuuteen.

En saanut millään pysähtymään sitä rehukohteeseen, ennenkuin vaihdoin manuaalille. Edes tuo punainen marja ei kelvannut AF:n tarkennuskohteeksi!

...Ekaksi luulin, että se johtuu objektiivista (tamron 28-75/2.8Di), mutta sitten kokeilin Canonin omaa 17-85 IS lasia, ja taas sama juttu.

AF tarkennus suostui tarkentamaan vasta kun kohde oli jotakuinkin tätä luokkaa:

Kuva
(pihlajan lehti keskellä)

Nyt kysynkin kaikilta Canon asiantuntijoilta, että onko tämä miten tavallista Canonin AF systeemissä?
Ja löytyykö AF säädöistä (valikoista) kenties jotakin jippoa, miten voisi parantaa tulosta? Itse en ainakaan näin äkkiseltään löytänyt mitään.

Täytyy sanoa, että olin aika ällikältä lyöty tästä Canonin kyvyttömyydestä erottaa selkeästi taustasta irrallaan oleva kohde, vaikkakin se on pieni ja epämääräinen, kuten nämä rehut...Vaikka siinä korren päässä olisi istunut itse sudenkorento, en ole ollenkaan varma että AF olisi suostunut pysähtymään siihen...Näin pahana sen koin.

Olen lähes 100% varma, että esim. Nikon D5000 (edellinen kamerani, myyty 60D:n tieltä) olisi tarkentanut noihin kasveihin. Eikai se johdu siitä Nikonin 3D AF systeemistä?

Olin ajatellut, että Canonissa olisi aika huippu tuo AF, mutta nyt en enää ole varma. Ehkä se toimiikin hienosti BIF kuvissa (Lintu lennossa), mutta mites esim. pikkulintu pusikossa tyyppinen asetelma? Minulla ei ole vielä kunnon teleputkea Canoniin joten en voi kokeilla sitä, mutta nyt en enää ole varma haluanko edes investoida sellaiseen ;-D

Hemmetti, melkein luulen että jopa Pentaxin AF olisi löytänyt nuo rehut kohteeksi taustasta.

Nämä kuvat ovat vain muutamia esimerkkejä, kokeilin 60D:n kykyä vastaavissa tilanteissa kymmeniin eri kohteisiin. Tulokset olivat samansuuntaisia.
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 15, 2010 0 : 56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
keskone

Viesti Kirjoittaja keskone »

Nelikymppinen löytää kohteen helpoimmin kun laittaa sen taustallekin eksyvän haun pois päältä ja tarkentaa ensin käsin suht,lähelle haluttua kohdetta.
Ehkä otin,ehkä en.
Heycki

Re: Canon 60D ongelmia

Viesti Kirjoittaja Heycki »

aikaarska kirjoitti:Nyt kysynkin kaikilta Canon asiantuntijoilta, että onko tämä miten tavallista Canonin AF systeemissä?
Ja löytyykö AF säädöistä (valikoista) kenties jotakin jippoa, miten voisi parantaa tulosta? Itse en ainakaan näin äkkiseltään löytänyt mitään.
Mitä AF-moodia käytit? En tunne kuuskymppistä, mutta seiskassa on peräti viisi eri tarkennuspisteen valintatapaa:
- single point
- area af
- "full auto"
- spot af (kuten single, mutta vielä pienempi alue)
- single point expansion (kuten single, mutta käyttää myös vierekkäisiä pisteitä, helpottaa liikkuvan kohteen träkkäystä)

Veikkaisin, että sulla on ollut käytössä joku automaattimoodi, jolloin se ei pieniä kohteita välttämättä huomioi.
"The problem with internet quotes is that you can’t tell if they are genuine" –Abraham Lincoln
aikaarska

tarkennuksen haku kun AF ei onnistu

keskone kirjoitti:Nelikymppinen löytää kohteen helpoimmin kun laittaa sen taustallekin eksyvän haun pois päältä ja tarkentaa ensin käsin suht,lähelle haluttua kohdetta.
Eli "tarkennuksen haku kun AF ei onnistu" valikko, ja sieltä "tarkennuksen haku pois"?

Joo, kokeilin molempia, eikä sanottavaa vaikutusta tulokseen - AF ei vain hae niin pitkään vaan pysähtyy suosiolla suoraan sinne taustapusikkoon ;-)

Eli käytännössä ei paljon eroa pelkkään manuaalitarkentamiseen.
aikaarska

Re: Canon 60D ongelmia

Heycki kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Nyt kysynkin kaikilta Canon asiantuntijoilta, että onko tämä miten tavallista Canonin AF systeemissä?
Mitä AF-moodia käytit? En tunne kuuskymppistä, mutta seiskassa on peräti viisi eri tarkennuspisteen valintatapaa:
- single point
- area af
- "full auto"
- spot af (kuten single, mutta vielä pienempi alue)
- single point expansion (kuten single, mutta käyttää myös vierekkäisiä pisteitä, helpottaa liikkuvan kohteen träkkäystä)

Veikkaisin, että sulla on ollut käytössä joku automaattimoodi, jolloin se ei pieniä kohteita välttämättä huomioi.
Ei ollut automaattimoodia vaan keskimmäinen piste manuaalisesti valittuna.
Noi 7D:n antamat vaihtoehdot vaikuttavat hyviltä, mutta 60D:stä niitä ei taida löytyä.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Valtavaa on kehitys, 20D:lle toi olis helppo nakki.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aikaarska

Hannu KH kirjoitti:Valtavaa on kehitys, 20D:lle toi olis helppo nakki.
Älä viitti ;-) Mullakin on ollut joskus 20D, mutta en enää muista miten se olisi käyttäytynyt vastaavissa kuvaustilanteissa.

Mun on varmaan kokeiltava tänään tätä uudestaan varmuuden vuoksi.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

aikaarska kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Valtavaa on kehitys, 20D:lle toi olis helppo nakki.
Älä viitti ;-) Mullakin on ollut joskus 20D, mutta en enää muista miten se olisi käyttäytynyt vastaavissa kuvaustilanteissa.

Mun on varmaan kokeiltava tänään tätä uudestaan varmuuden vuoksi.
On aika ihmeellistä, kuinka monta kertaa 20D on huonontunut uusien mallien ilmestymisen myötä mutta silti se toimii yhtä hyvin kuin 6 vuotta sitten.

Itse oon kuvannut sillä 2010-projektin takia päivittäin tätä vuonna. 1 niistä kameroista joista en luovu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
DorianBlue

Viesti Kirjoittaja DorianBlue »

Todella outoa. Mulla on noista samoista rehuista taidekuvia, runkoina 400D ja 40D. Ei oo kertaakaan ollut ongelmia automaattitarkennuksen kanssa. Optiikkakaan ei ole maailman kirkkainta. Hämärässä on ollut joskus lievää sahaamista. Ja pari hämähäkinseittiä piti tarkentaa käsin. Mutta ei kertaakaan mitään noin isoa.
Vastaa Viestiin