Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
paaton kirjoitti:On vaan aika ärsyttävää joutua kuvaamaan ainoastaan keskimmäisellä pisteellä pelkästään kameran vuoksi.
Kyllä koko keskimmäinen ryhmä on herkempi kuin D700:n keskimmäiset pistet. Ei se siis noin rajoittunutta ole pahimmillaankaan.
Ja niissä oloissa joissa normaalisti kuvataan, sanotaanko että alle ISO1600, on D600:n tarkennus kokonaisuutena melkein parempi kuin D700:ssa. Niin se kehitys kehittyy.
Tosi erikoisesti pitää sommittella, että 39 pisteen järjestelmän ala ei olisi riittävä. Se ei ole siis sinänsä mikään ongelma.
Minä taas käytän usein seiskasatasenkin laita pisteitä. D600n pisteethän loppuu jo keskustaan. ;)
Loppupeleissä D600 & 700 tarkennus on aika samalla tasolla. Niissä on vain eri vahvuudet. Ja jos valita saisi, niin ennemmin 39 herkkää pistettä kuin 51 puolivillaista.
Silloin kun se kuva _on pakko saada_, on D600 parempi. D600:n keskimmäiset pisteet ovat vielä vuorenvarmoja tilanteessa jossa D700:n keskipiste hakee.
Tohon Louis Vuitton argumenttiin voi todeta, että noilla luksustuotteita markkinoivilla brandeillahan menee tällä hetkellä keskimäärin aika hyvin. Eli ei se välttämättä mikään huono strategia ole :-)
vvrinne kirjoitti:Tohon Louis Vuitton argumenttiin voi todeta, että noilla luksustuotteita markkinoivilla brandeillahan menee tällä hetkellä keskimäärin aika hyvin. Eli ei se välttämättä mikään huono strategia ole :-)
Juu näin on, pointti olikin että koska ne luksusbrandit viimeksi keksivät jotain uutta mistä on hyötyä..
Kyllä vain keskimmäisen tarkennuspisteen pakkokäyttö on asia, josta pitää miinusta reippaasti.
Pelkkä keskipiste oli in noin 20 vuotta sitten. Pian päästiin jo nikonillakin siihen, että reunimmaisetkin olivat ristikkäisiä.
Ottaisin huomattavasti mieluummin jonkun -97 tarkennustekniikalla varustetun kameran kuin sellaisen monta kymmentä ei-käytettävää pistettä tarjoavan.
5 hyvin sijoitettua toimivaa pistettä riittää huomattavan pitkälle eikä tarvoita lukotus-sommittelu -ruljansia, jonka aikana kohde pahimmillaan liikkuu.
Ja vaikka seiskasatasen hämärätarkennuksessa onkin toivomista, niin sillä kyllä kuvaa laitimmaisilla pisteillä af-c tilassa 1/100-f/1.4-iso3200 valaistuksessa.
paaton kirjoitti:Ja vaikka seiskasatasen hämärätarkennuksessa onkin toivomista, niin sillä kyllä kuvaa laitimmaisilla pisteillä af-c tilassa 1/100-f/1.4-iso3200 valaistuksessa.
Kyllä minäkin D700:n tarkennusjärjestelmää hyvänä pidin. Mutta käytännössä tämä D600 perustainen järjestelmä on ihan yhtä hyvä, joskin enemmän keskelle painottuva.
Df on niin kallis kamera, että siinä saisi olla Nikonin 51 pisteen järjestelmän uusin versio.
Ainiin. Piti omia kokeilukommentteja laittaa lauantailta.
Todellinen pettymys oli tuo kamera. Monesti olin katsellut tuota, että minusta näyttää siistiltä ja on vielä pienikin. Mutta ei ole minulle.
En päässyt napeista ja rullista sinuiksi sitten millään. Ulkoasu on hieno ja kivan pieni edelleen.
Avokid kirjoitti:Ainiin. Piti omia kokeilukommentteja laittaa lauantailta.
Todellinen pettymys oli tuo kamera. Monesti olin katsellut tuota, että minusta näyttää siistiltä ja on vielä pienikin. Mutta ei ole minulle.
En päässyt napeista ja rullista sinuiksi sitten millään. Ulkoasu on hieno ja kivan pieni edelleen.
Ihan samat fiilikset kun CESissä hypläsin tuota. Sinänsä sillä oli 50/1.2 lasilla kiva ottaa kuvia (MF), etsin toimi tuossa aika kivasti. Mutta ei se oikein mun käteen sopinut eikä rullasysteemin hyvyys mulle auennut, siitä johtuen tuli jonkin tasoinen välitön hylkyreaktio.
Ensivaikutelma petti. Toisella kerralla kokeilin hieman paremmin, 35mm f2 af-d:n kanssa ja kyllä se maistui. Ja se kuvanlaatu on kyllä nättiä. Iso 12800 pitää värit hyvin hanskassa ja kohina on nättiä.