(Kahteen kappaleeseen kaksi kappaletta:)hkoskenv kirjoitti: ↑Kesä 29, 2022 20 : 41Se antaa pelivaraa mokia vastaan. Hyvin valotetussa kuvassa eroja ei havaitse mutta ainakin minä teen kaikenlaisia mokia (kun yritän härkäpäisesti käyttää manuaaliasetuksia automaattisten sijasta) ja minun tuurilla sarjan paras kuva on valotukseltaan epäonnistunein. Minä näen tuollaiset ongelmat niin päin, että se pitää perustella miksi en käytä teknisesti parasta tarjolla olevaa formaattia. Ymmärrän, että on tilanteita, joissa sen kustannukset ovat liikaa hyötyihin nähden, mutta minulla on niin äärimmäisen harvoin. Nykyajan tallennusvälineillä on ihan sama onko kuva-arkistoni teran vai kolme eikä minun tarvitse lähettää uutiskuvaa suoraan kamerasta toimitukseen, että se on oman firman nettisivuilla ennen kilpailijoita. Miksen siis käyttäisi parasta vain siksi, että sokeat silmäni ei näe eroa?
Teknisellä kuvaajalla on osansa silläkin, että tietää kuvassa olevan niin paljon informaatiota kuin mahdollista. Siksi suhtaudun erittäin kielteisesti kaikenlaisiin kuvia "parantaviin" AI-ohjelmiin. Niiden "parannus" tarkoittaa, että kuviin keksitään jotain, joka näyttää keskimääräisen ihmisen mielestä kauniilta, mutta eivät ne voi taikoa todellisuudesta informaatiota, jota ei ole tallennettu.
Onko noin että pakattu häviötön RAW tosiaan kuitenkin antaisi vähemmän pelivaraa eli eron perusraakaan näkisi joskus silminkin lopputuloksessa? Olen mielelläni uskonut (Nikon-kameraani) että häviötön on häviötön.
Jos esimerkiksi terävyys paranee - vaikka AI:n avulla - informaatio lisääntyy. Tai jos "kauneus" lisääntyy, sekin voidaan katsoa (tavallaan) informaation lajiksi joka lisääntyy. Lisätemput vs tavanomaiset temput... ja tutkitaan lopullista tehtyä esitettävää kuvaa. (Informaatio on vähän ongelmallinen termi näissä yhteyksissä usein, niin laaja. Mutta tavallaan sitä AI kuten moni muu temppu nimenomaan voi lisätä, vaikkei se ole kuvatessa tallennettu yhtä hyvin.)