Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Resoluutio ei ole minulle ongelma, sillä esim. P6000-kamerassa on 13MP, joten niitä yksityiskohtia kyllä piisaa. Samoin olen tyytyväinen kaikkiin muihin kuvanlaadun aspekteihin perusherkkyydellä paitsi dynamiikka on heikko lenkki. Se tulee varsin hyvin esille tyypillisessä kuvaustilanteessa, kun kuvaan kukkia kovassa valossa ;D.
Mutta kuten sanoin kamerassa on myös hyviä puolia ja tuon kiimaisen esiarvioinnin perusteella E-P1 vaikuttaisi todella hyvälle kuvanlaadun tiettyjen osa-alueiden osalta ;D. Mikäli DxO mittauksissa tulee dynamiikasta yli 10.5 aukkoa, niin lupaan syödä salamin :D.
jontteri kirjoitti:Alkaa saada ketju jo huvittavia piirteitä kun Olympus lyödään lyttyyn osittaisena perusteena pettymys P6000:een.
Olet asian ytimessä :D. Täytyy kyllä korjata lausuntoasi sen vertaa, että olin ja olen hyvin tyytyväinen P6000-pokkariin. Alkuun sen hankkiminen hieman arvellutti, koska kiimaiset LX-3 ja G10 fasistit riehuivat seipäät tanassa ylistäen uusia pokkarimaailman legendoja. Sittemmin ainakin G10-rintamalla on selät osittain kääntyneet.
No joo, minun tulevaisuuden "pokkarihaave" on P6000 isommalla kennolla, sarjakuvauksella ja nopeammalla toiminnalla. Kokoa ei saa tulla merkittävästi lisää.
PS. Kamera voi olla järkkäri tai pokkari tai sitten jotain siltä väliltä, mutta yleensä monitoimikoneet ovat melkoisia kompromisseja ;D.
Onko kellään muuten tietoa mistä voisi löytää tuon 17/2.8 tarkennus alue (siis lähin tarkennus etäisyys ja mihin loppuu) ja syväterävyydet eri aukoilla, eli onko jokin nettisivusto jo päässyt näihin tietoihin käsiksi?
Tuo dxo mittaa aika laajasti, jolloin varjopäässä on selvästi kohinaa. No, minulle P6000 dynamiikan kanssa tulee omissa kuvauksissani ongelmia. Pystyn kyllä elämään asian kanssa tai sopeutumaan olosuhteisiin. Mutta D90 kanssa kuvaamisessa on se juttu mm. dynamiikan vuoksi :D.
ken ;-D kirjoitti:Online experts worry themselves sick over cameras' dynamic ranges.
Real photographers don't care. We adjust our lighting so the subject's dynamic range fits within the range of the camera. With digital, we do this by looking at the playback and making any needed changes. 99% of the time, simply popping-up a built-in flash solves any problem!
E-P1 on jo nyt saatavilla versiona, jossa on optinen etsin ja PD-AF, integroitu salama ja kääntyvä näyttö. Kokokaan ei ole paljon suurempi ja kaupan päälle saa vielä kiinteän 4/3-adapterin. :) Eli E-620. Micro FT -versio ei todennäköisesti ole merkittävästi tuota pienempi. :(
ofverste kirjoitti:E-P1 on jo nyt saatavilla versiona, jossa on optinen etsin ja PD-AF, integroitu salama ja kääntyvä näyttö. Kokokaan ei ole paljon suurempi ja kaupan päälle saa vielä kiinteän 4/3-adapterin. :) Eli E-620. Micro FT -versio ei todennäköisesti ole merkittävästi tuota pienempi. :(
Näin juuri. Mitäpä järkeä tehdä micro 43-kamerasta samanlainen ja saman kokoinen kuin E-620:stä....
En tajua noita #&@#E&#" ruikuttajia, jotka haluavat etsimet, salamat ja kaiken tauhkan ultrakompaktiin järkkäriin. Kai nyt luulisi tajuavan, että jostain pitää tinkiä, kun halua siitä pienen. Ei kai nyt kukaan valitse tätä E-P1:stä kameraksi, jos haluaa vain yhden kameran ja kuvata kuin perinteisellä järkkärillä?! Siis jos haluaa, että yhdellä kameralla pitää pystyä tekemään "kaikkea" (paitsi kuljettaa helposti mukana, jne). E-P1:stä luulisi järkkärikuvaajien ostavan kakkoskameraksi ja pokkarikuvaajat pääasialliseksi kuvausvälineeksi.
Ei se ruikutus ole paljon ollut järkevän kuuloista muuallakaan, mutta täytyy sanoa että tälläkään palstalla kaikissa kommenteissa paljon ole ollut aivoja takana.
No, ehkä siinä on sitten jonkinmoinen pettymys kun oma suosikkimerkki ei ole kyennyt/halunnut tehdä samalaista laitetta, vai onko sitten että pitäisi saada se täydellinen uuden vuosituhannen Leica sadasosalla hinnasta ja kaikilla varusteilla.
Ken Rocwellin kirjoituksia (joista tuo yksi luultavimmin oli otettu) ei tervepäinen lukija ota vakavissaan edes silloin kun hän kirjoittaa jostain josta on edes jonkilainen kokemus (enimmäkseen nikonsälää) ...
ppotka kirjoitti:Millä tavoin olit pettynyt AF:ään ja kuvanlaatuun kameraa testatessasi? Oliko se jo tuotantokamera?
En ole pettynyt, enkä kameraa pidellyt.
Minulla on P6000, jossa on huono dynamiikka ja Olyssa on melko varmasti vastaavanlainen, sillä en usko sen eroavan juurikaan muusta Olyn tarjonnasta.
Milloin D3x review jatkuu?
Jahka jaksan kirjoitella. Nikoni painaa päälle kaiken maailman kysymysten ja exel-taulukoiden kanssa kanssa niin, että oma hupi jääpi vähiin. Naputtelen kostoksi väliin Canonin 17mm TS-E:n kommentit...
Eivät taida Japanissa seurata tätä palstaa, jossa julkaisemattonta kameraa pitää kehua. Minusta on luonnollista, että kamerasta tehdään etsimellä varustettu versio ja varmaan sille tulee tulevaisuudessa valovoimaisia linssejäkin. Molemmat ovat minulle tärkeitä asioita ja siihen asti raahaan E-3:sta.
no eiköhän itse Oly ole sanonut että kuuntelevat mitä markkinat haluaa, tosin tuskin lukevat tätä kaikkine kommentteina. laittaa yhtiölle suoraa palautetta, kirjoittaa merkittäville kansainvälisillä foorumeille toiveistaan niin ehkä ne suurimmat (lue yleisimmät) toiveet yritetään toteuttaa. Itselleni tämä on tulossa järjestelmän rinnalle, vaikuttaa vain MINUN tapoihin kuvata maailmalla minun kuvia. Yksi kamera ja yksi linssi olisi mahtava jos sitä tarvitsee, minulla tämä eläisi täysin tasavertaisena järkkärin kanssa, mutta niinä hetkinä jolloin en viitsi järkkäriä ottaa mukaan vaan voin ottaa pienemmän kameran mukaan tämä sopii.
Esim. filmien kanssa pelaaminen, vaikka se on kuinka mukavaa, mutta minä olen merillä töissä ja jos/kun ehdin käydä maissa (lue: muuallakin kuin täällä äitien pyykkivesissä, vain 2-6h kerrallaan maissa), niin melko lailla kaikissa satamissa on nykyään läpivalaisulaitteet.
Kuvaan usein niin että saatan ottaa vain pari kuvaa mittaetsimellä. Siinä kun olet parista lentokentän läpivalaisusta laittanut filmit ja sitten m/p kymmenessä satamassa (tässä jo 22x läpivalaisua) turvatarkastettu niin alkaa usko väkisinkin filmiin heiketä, eli kun ei haluaisi haaskata filmiä, mutta yleensä viides kerta jo otan pois filmin ja olisi vielä 25-10 kuvaa ottamatta niin haaskaustahan se on joka maksaa ja yhdellä reissulla saattaa jo tehdä monen rullan ylimääräisiä tyhjiä kuvia, niin pakko etsiä vaihtoehtoja.
Mulle se on tällä hetkellä tämä, Leicaan ei ole vain varaa (jos ei joku kerro mistä M8:ia saa tonnilla) ja se varmaan ryöstettäisiin hetkessä Portugalin tai Egyptin kujilla. GH1:stä en viitsi edes harkita koska minulla on jo DSLR.
Jostain pitää karsia jos haluaa kaiken. Salamaa en paljoa tarvitse, tuo 17mm ulkoinen etsin antaa sen mitä haluan, ei mul mitää enempiä tietoja ole Oly Trip 35 etsimessäkään, kyl sen sit huomaa jos ei se laukea (koskee myös naisia; OT).
JoannaK kirjoitti:Ken Rocwellin kirjoituksia (joista tuo yksi luultavimmin oli otettu) ei tervepäinen lukija ota vakavissaan edes silloin kun hän kirjoittaa jostain josta on edes jonkilainen kokemus (enimmäkseen nikonsälää) ...
Eläs nyt, Kenillä on ainakin yksi sangen mukava kirjoitus laajakulmalla kuvaamisesta, kannattaa käydä lukaisemassa. Otsikko oli jotain, "It's not for getting it all in" tms.
linkistä joku kirjoitti:Of course, Olympus is looking to attract pro shooters...
...and one way to do that is with a viewfinder and integrated flash, which the E-P1 lacks.
En ymmärrä tätä salaman puutteesta valittamista. Tupakka-askin kokoiseen runkoon tungetulla kiinteällä samalla tuskin muuta voi tehdä, kuin ohjata kamerasta irrallaan olevaa varsinaista salamaa.
Jos joskus tuommoisen e-penin ostaisin, niin voisin enemmänkin valittaa siitä, ettei Olympus ole Nikon. Ei huvittaisi ostaa uutta salamaa pelkästään sen takia, että uusi kameralelu ei osa samaa merkkiä sen isomman kameran kanssa. En usko, että ammattilaisetkaan moisesta kahden rinnakkaisen systeemin käytöstä huraata huutavat.
Kipe kirjoitti:
Eivät taida Japanissa seurata tätä palstaa, jossa julkaisemattonta kameraa pitää kehua. Minusta on luonnollista, että kamerasta tehdään etsimellä varustettu versio ja varmaan sille tulee tulevaisuudessa valovoimaisia linssejäkin. Molemmat ovat minulle tärkeitä asioita ja siihen asti raahaan E-3:sta.
Mutta sä edustatkin väärää mielipidettä -sä oot valittaja josta saa valittaa ;-)
Suomi nyt on aina yhden mielipiteen maa, mutta hauska huomata että maailmallakin kerettiläiset lytätään ;-)
nomad kirjoitti:
Jos joskus tuommoisen e-penin ostaisin, niin voisin enemmänkin valittaa siitä, ettei Olympus ole Nikon. Ei huvittaisi ostaa uutta salamaa pelkästään sen takia, että uusi kameralelu ei osa samaa merkkiä sen isomman kameran kanssa. En usko, että ammattilaisetkaan moisesta kahden rinnakkaisen systeemin käytöstä huraata huutavat.
Eiköhän se nikoninkin salama toimi jotenkuten sen kanssa kun laittaa vaan ei-ttl-automaatti-moodiin.
Kyllä Olympuksen täytyy olla hyvä kamera. Tuskin mikään muu merkki on saanut yhtä kovaa huomiota osakseen jo ennenkuin kellään edes on kameraa ollut. Se on silti hyvä tällainen julkisuus ja eri osa-alueiden spekulointi, ei sitten enää tarvitse kuin ostaa pois, kun myynti joskus alkaa.
Jos on kysyttävää E-P1:stä, mikä ei ole muualta selvinnyt, niin voin illan aikana yrittää selvitellä. Löytyy siis kamera, pannari, VF-1, DMW-MA1 ja Zuiko 70-300.