Älä ota kantaa mv-kuviini, jollet tiedä tuon tarkempaa miten mv-kuviani olen luonut, vai noinko luulet että mv-kuvan tuottamiseksi LR on ainut vaihtoehto ? Luitko ollenkaan mitä kirjoitin esim. kameran itsensä tuottamasta mv-konversiosta ? Aika kultasilmä olet jos erotat mv-kuvista, onko kuvat tehty kamera-konversiolla tai softalla jälkikäteen.Maffer kirjoitti:Älä ota kantaa MV-konversioon sen enempää jos kokeilut on jääneet Lightroom-asteelle. Ja siltähän se vaikuttaa.
Nim. hkoskenv kirjoitti näin; "En ole nähyt ainoatakaan MV-konversiota tai kuvaa, jossa mustavalkoisuus olisi ollut jonkinlainen etu. Se on ollut aina joko tekninen rajoite johtuen teknologian kehittymättömyydestä tai kuvaajan budjetin vaatimattomuudesta tai sitten jotain taiteellista hipsteröintiä, joka ei ole muuta kuin filmin haaskuuta. Olen sen ikäinen, että olen nähnty jos jonkinlaista filmiversiota, painotuotteita niistä ja kaikenlaisia digikonversioita. Mutta ei informaation kadottaminen johda koskaan mihinkään hyvään. Mustavalkokuva on ihan sama kuin musiikin kuuntelu niin että bassot ja diskantit on leikattu pois."
Tuo ensimmäinen lause on katsojansa henkilökohtainen mielipide, sillä kyseessähän lie kuvaajan taiteellinen näkemys aiheesta x, joten lienee täysin makuasia.
Tekninen rajoite tai teknologinen kehittämättömyyskö ? Mielestäni ei, sillä jos tarkastellaan asiaa siltä kantilta, että kuvaaja ottaa kohteesta x värikuvan ja päättääkin omasta visuaalisesta intuitiostaan johtuen muuttaa sen softalla mv-versioksi ja on sen jälkeen lopputulokseensa tyytyväinen, niin miten se voi olla teknologisesti rajoittunut, kun se on alunperin otettu värinä ja kuvaaja on henk.koht. päättänyt muuttaa sen mv:ksi ?
Informaation kadottaminen ei johda mihinkään hyväänkö ? Mielestäni asia ei ole noin yksitotinen, sillä valokuvaamisessahan on kyse luovuudesta/kuvaajan henkilökohtaisesta taiteellisesta tavasta toteuttaa itseään ja jos kuvaaja haluaa luoda mv-version aiheesta x, eikö se silloin ole hyvä asia ? Vai käänteisesti ajatellen tällainenkö pitäisi kieltää, koska se ei johda mihinkään hyvään ?
Tullaan yhtälöön, jossa totaalitäärisin keinoin kielletään kuvaajan/julkaisijan taiteellinen näkemys, koska jonkun mielestä se ei johda mihinkään "hyvää" ?!?!?! Eikö mielihyvä omasta mielestä onnistuneesta lopputuloksesta olekaan sitten hyvä asia ????
Valokuvaajana kun olen myös harrastanut high-endiä kolmisenkymmentä vuotta ja melko puritaanisesti suhtaudun hyvään (mikä sitten on kunkin mielestä hyvä äänentoisto) äänentoistoon, niin inan särähtää tuo vertaus, että mv olisi sama kuin leikkaisi musiikista bassot ja diskantit pois. Ei mv-kuva ole mikään mp3 tiedosto, niinkuin yllä totesin, mv-kuva on enemmänkin taiteellinen näkemys aiheesta x, kun taas mp3 tiedosto (hyvä esimerkki siitä kun musiikista leikataan taajuusalueita pois) ei ole taiteellinen näkemys, se on vain ja ainoastaan teknisesti äärettömän rajoittunut kompromissi.