Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ttuplai kirjoitti:
Meinaatko et peilikameralla täytyy peili erikseen nostaa jos kuvaa takanäytöltä?
Ei varmaan, mutta D750 oli ainakin aina joku täppä väärässä paikassa, eli hankalan puoleista oli siirtyä etsimen käytöstä takatelkkariin käytännössä. Aina välillä ainakin minä tumpelo olin sormi suussa että mitäs taas tuli tehtyä kun ei toiminut AF kuten piti tai jotain muuta. Peilittömällä vain on suoraviivaisempaa, ja kaikki muut kivat herkut kosketusnäytön myötä kaupan päälle.
Ainakin mulla toimii Z6 makrokuvauksessa jalustan kera kuin ajatus vs. D750, mikä tietenkään ei ole se viimeisin DSLR-malli...
Jos tahtotila on kuvata makroja takatöllöstä niin silloin saattanee myöskin tulla kyseeseen aktivoida takatöllö sitten lv-napista. Pentaksissa on iso tuuhea nappi sille paikassa josta sen löytää pipo silmillä ja kintaat kädessä.
Maffer kirjoitti:Jos tahtotila on kuvata makroja takatöllöstä niin silloin saattanee myöskin tulla kyseeseen aktivoida takatöllö sitten lv-napista. Pentaksissa on iso tuuhea nappi sille paikassa josta sen löytää pipo silmillä ja kintaat kädessä.
Ok... voiko näissä uusimmissa valita esim. tarkennuspistettä suoraan takanäytöstä ja samalla ottaa myös kuvan jne.? Tuon kaltaiset ominaisuudet on tullut kyllä intensiiviseen käyttöön.
D800 on kyllä erittäin hyvä maisemarunko. Mutta parhaimmillaan se on matalilla herkkyyksillä. Omien kokemusten perusteella vähässä valossa puuhailuun D600 /750 - sarjalaiset ovat parempia. D810:sta ei kokemusta.
Hel_NiS kirjoitti:D800 on kyllä erittäin hyvä maisemarunko. Mutta parhaimmillaan se on matalilla herkkyyksillä. Omien kokemusten perusteella vähässä valossa puuhailuun D600 /750 - sarjalaiset ovat parempia. D810:sta ei kokemusta.
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Katsoin juuri YouTubesta vertailua tästä aiheesta. Mukana oli D800E, D700, D600 ja D4. D700 oli näistä rungoista heikoin korkeilla herkkyyksillä. D800E oli jo selvästi parempi. D600 taas oli hieman parempi kuin D800E. Selkästi paras näistä oli D4. Erot yllättäen pienenivät, kun kuvat pienennettiin 7 Mpix kokoiseksi. Käsittääkseni D800E ja D810 sisältävät saman 36 Mpix kennon kuin D800?
Mitenkähän muuten AF-S Nikkor 20mm F/1.8G ED sopisi maisemakuvaukseen D800 nokalla? Tuossa näyttäisi olevan 77mm suodinkierre, niin sais taas vanhat suotimetkin käyttöön.
Maffer kirjoitti:Jos tahtotila on kuvata makroja takatöllöstä niin silloin saattanee myöskin tulla kyseeseen aktivoida takatöllö sitten lv-napista. Pentaksissa on iso tuuhea nappi sille paikassa josta sen löytää pipo silmillä ja kintaat kädessä.
Canonissa myös - ja sit se samainen tuuhea näppäin kääntyy videotilaan joka kolmas kerta, kun ottaa kameran laukusta (maisemissa niin välii, mut häissä aavistuksen ottaa nupoliin). Voisko mitenkään noi videojamppojen ominaisuudet siirtää jonnekin menun uumeniin niin et niitä ei löydä edes vahingossa - tai ainakin mahdollisuus disabloida käytöstä. Tosin osuu tohon tuuheaan nappiin muutenkin eli löytää sen kyl pimeässä - myös silloin, kun ei toivois.
Mut tokkopa nää ikinä kaikkia tyydyttää - yleiskäyttöiset värkit on aina kompromisseja. Nim. tahtoo ajatukset lukevan kameran - ja sit vaimon pakarat pyöris takatöllössä puolet ajasta (toisen puolen täyttäs naapurin leskirouva joka sekään ei oo hyvä, joten sen pitäs myös lukea vaimon ajatukset).
ttuplai kirjoitti:Voisko mitenkään noi videojamppojen ominaisuudet siirtää jonnekin menun uumeniin niin et niitä ei löydä edes vahingossa - tai ainakin mahdollisuus disabloida käytöstä.
ttuplai kirjoitti:Voisko mitenkään noi videojamppojen ominaisuudet siirtää jonnekin menun uumeniin niin et niitä ei löydä edes vahingossa - tai ainakin mahdollisuus disabloida käytöstä.
Grrr....
(Taustamurinaa)
Ei kai se mahdollisuus disablointiin ainakaan olisi videokuvaajilta pois. Kenties samalla voisi tehdä videokuvaukseen painottuvan moodin, joka kytkisi siinä tarpeettomia toimintoja pois. Mutta eikö nykyisissä kameroissa ole aika konfiguroitavat napit? Tosin se olisi tyypillistä, että keskellä kameraa on iso nappi, joka käynnistää jonkun ärsyttävän toiminnon, joka on valmistajalle markkinointimielessä tärkeä, ja jota ei saa pois päältä ilman kolvia.
Maffer kirjoitti:Jos tahtotila on kuvata makroja takatöllöstä niin silloin saattanee myöskin tulla kyseeseen aktivoida takatöllö sitten lv-napista. Pentaksissa on iso tuuhea nappi sille paikassa josta sen löytää pipo silmillä ja kintaat kädessä.
Canonissa myös - ja sit se samainen tuuhea näppäin kääntyy videotilaan joka kolmas kerta, kun ottaa kameran laukusta (maisemissa niin välii, mut häissä aavistuksen ottaa nupoliin). Voisko mitenkään noi videojamppojen ominaisuudet siirtää jonnekin menun uumeniin niin et niitä ei löydä edes vahingossa - tai ainakin mahdollisuus disabloida käytöstä. Tosin osuu tohon tuuheaan nappiin muutenkin eli löytää sen kyl pimeässä - myös silloin, kun ei toivois.
En ole ikinä saanut videotilaa vahingossa päälle 5D- ja 7D -sarjalaisissa. Ehkä jossakin Canonissa on sitten lepsumpi kytkin tai jotakin?
Takatelkkariin siirtyminen taas vaatii vain napin painalluksen ja uudemmissa Canoneissa sen jälkeen takatelkkarissa on normaaliin peilitön-tyyliin kosketusnäyttö, kosketustarkennus... Canonhan oli ensimmäinen jolla nämä edes oli.
En ole kyllä dslr:ien liveviewiin siirtymistä pitänyt koskaan hankalana. Peilittömissäkin suosin käsivalintaa takatelkkarin ja etsimen välillä koska ne etsimen tunnistimet ovat aina liian herkkiä ja pimentävät takatelkkarin juuri silloin kun kameraa operoi sen kautta.
ttuplai kirjoitti:Voisko mitenkään noi videojamppojen ominaisuudet siirtää jonnekin menun uumeniin niin et niitä ei löydä edes vahingossa - tai ainakin mahdollisuus disabloida käytöstä.
Grrr....
(Taustamurinaa)
Ei kai se mahdollisuus disablointiin ainakaan olisi videokuvaajilta pois. Kenties samalla voisi tehdä videokuvaukseen painottuvan moodin, joka kytkisi siinä tarpeettomia toimintoja pois. Mutta eikö nykyisissä kameroissa ole aika konfiguroitavat napit? Tosin se olisi tyypillistä, että keskellä kameraa on iso nappi, joka käynnistää jonkun ärsyttävän toiminnon, joka on valmistajalle markkinointimielessä tärkeä, ja jota ei saa pois päältä ilman kolvia.
Eivätkös kamerat näin toimi nytkin? Videotilassa osa toiminnoista on kokonaan toisia tai napit eivät tee mitään. Ainoa, mitä ei voi tehdä on sen video/kuvaustilan kytkimen disablointi.
Peilittömissä taas sen mahdollisen rec-napin josta peilitön alkaa suoraan pikana videoimaan, saa poistettua yleensä poistettua käytöstä tai määriteltyä toiseen käyttöön.
hkoskenv kirjoitti:Ei kai se mahdollisuus disablointiin ainakaan olisi videokuvaajilta pois. Kenties samalla voisi tehdä videokuvaukseen painottuvan moodin, joka kytkisi siinä tarpeettomia toimintoja pois. Mutta eikö nykyisissä kameroissa ole aika konfiguroitavat napit? Tosin se olisi tyypillistä, että keskellä kameraa on iso nappi, joka käynnistää jonkun ärsyttävän toiminnon, joka on valmistajalle markkinointimielessä tärkeä, ja jota ei saa pois päältä ilman kolvia.
Muiden merkkien kameroista ei näissä touhuissa oo oikein kokemusta jotta voisin sanoa mitään varmaksi, mutta Sonylla kyllä pystyy napit konffaamaan aika vapaasti. Siitä tuleekin otettua aika tavalla ilot irti. Mulla on pikanappeihin hyvin pitkälti eri toiminnot nappeihin konffattuna stilli-, ja videopuolella. Muistaakseni tää tuli mahdolliseksi 3 generaatiossa.
temama kirjoitti:
Kymysys kuuluu, että mihin sitä peiliä yleensäkin tarvitaan???!!
Tässä ketjussa kymysys oli kuitenkin tarkalleen:
"Mikä olisi edullinen käytettynä saatavissa oleva ja hyvä täyden kennon kamera, jos tarkoituksena kuvata enimmäkseen maisemia ja luontoa jalustalta? "
Kyllöä. ja rehellisesti sanottuna optinen etsin on ihan pa*ka rauhalliseen maisemakuvaukseen! Eli kaikissa näissä vanhoissa dslr prutkuissa on juuri tuollainen optinen kurkistusikkuna (joka ei edes korreloi täydellisesti kennolle tallentuvan kuvan kanssa).
Maisemakuvaajalle takanäyttö on kaikista tärkein juttu, varsinkin niille jotka kuvaavat jalustalta.
dslr prutkuissa liveview eli takanäyttö tuijottaminen on toteutettu enemmän tai vähemmän kömpelösti. Johtuen suurimmalta osin siitä, että sitä peiliä täytyy heilutella siellä objektiivin ja kennon välissä.
Se peili on ihan turha maisemakuvaajalle!
Peilittömissä taas koko sommittelun idea lähtee sähköisestä etsinkuvasta!
Tämän lisäksi erittäin suuri bonus maisemakuvaajalle on tosiaan se kääntyvä takanäyttö!!
Sanoisin, että ei kannata ostaa kameraa maisemakuvaukseen jossa ei ole kääntyvää takanäyttöä!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Mitä horiset? Ei se peili siellä heilu omiaan kun sommittelet liveviewissä. Paras maisemapönttö on 8x10" puulaatikko missä ei tarvi tihrustaa mitään aneemista 3" kikikalinäyttöä vaan sommitellessa napsahtaa semmoiset 3D:t jo silmille että kaskelotit viuhuu kaapelissa.
Maffer kirjoitti:Mitä horiset? Ei se peili siellä heilu omiaan kun sommittelet liveviewissä. Paras maisemapönttö on 8x10" puulaatikko missä ei tarvi tihrustaa mitään aneemista 3" kikikalinäyttöä vaan sommitellessa napsahtaa semmoiset 3D:t jo silmille että kaskelotit viuhuu kaapelissa.
Juuh, mutta älä nyt sekoita linnunpönttöjä näihin dslr kameroihin kun puhutaan ihan eri asioista. Niillä puulaatikoilla kun ei tihrustella mistään dslr tyyppisestä kurkistusikkunasta.
se 3" kilkalinäyttö nyt kuitenkin kun on dslr kuvaajan ainoa liveview näyttö!! Ellei siihen liitetä jollain kaapelilla erillistä näyttöä mikä tekee koko hommasta suht kömpelöä (ja jota OP tuskin halajaa).
Nyt OP kuitenkin pyysi ihanteellista ja suht halapaa digikameraa maisemakuvaukseen. Eli kyllä se nyt menee dslr tai peilittömiin kinoihin tää hommeliini.
Ja pleese OP, tee itsellesi palvelus ja osta kamera jossa takanäyttö kääntyy, edes ylös sieltä kameran takaseinästä.! En sekoita nyt merkkejä tähän, mutta osaat varmaan etsiä mistä malleista niitä löytyy. Ja suosittelen vahvasti, että megapikkelssejä löytyy vähintään se 36mp!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini