A7rIII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

R2:n olisi hyvinkin voinut julkaista 2015 R3:n spekseillä joiltain osin kuten Joystick, akku ja parempi EVF. R2:n pahimpia vitsejä oli R1:n tavoin onneton kirjoitusnopeus kortille mikä osin selittää miksi Pixel Shift ei tullut mukaan aikaisemmin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja kohan »

Maffer kirjoitti:R2:n olisi hyvinkin voinut julkaista 2015 R3:n spekseillä joiltain osin kuten Joystick, akku ja parempi EVF. R2:n pahimpia vitsejä oli R1:n tavoin onneton kirjoitusnopeus kortille mikä osin selittää miksi Pixel Shift ei tullut mukaan aikaisemmin.
Mitäpä jos vertaat Sonyn A7rII ja A7rIII vs Canon 6D ja 6DII niin mitä saat?
nsamppa
Viestit: 6505
Liittynyt: Helmi 10, 2010 21 : 25
Paikkakunta: Vantaa

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Mielenkiintoinen kysymys. Käsittääkseni tuossa 6D:n tapauksessa päivitys oli aika kosmeettinen ilman kosmeettisia muutoksia.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Toinen on markettimalli ja toinen lippulaiva. Lippulaivaan ei kuulu yksi korttipaikka ja jpg kuvien tallennukseen sopiva kirjoitusnopeus.

Markettimalliin tuli kuitenkin kääntyvä näyttö mikä lisää käyttökelpoisuutta n. 1000%
temama
Viestit: 10724
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Toinen on markettimalli ja toinen lippulaiva. Lippulaivaan ei kuulu yksi korttipaikka ja jpg kuvien tallennukseen sopiva kirjoitusnopeus.

Markettimalliin tuli kuitenkin kääntyvä näyttö mikä lisää käyttökelpoisuutta n. 1000%
se on sellanen maerket malli, että varustettu sysikakilla kennolla, joka rajoittaa ostohaluja kummasti. 6D2 siinä melkeen kakimpi kenno kuin 6d kamerassa!!! saavutus sinänsä. mafferssille on helppo myydä haluttavuus prosentteja. tuotteen käytettävyys nousee 1000% kun joku jaksaa laittaa kameraan kääntyvän näytön!

a7r3 ei ole niinsanottu lippulaiva, vaan A9 sonyn peilittömistä. eikä tolla ole muutenkaan mitään väliä, mitä ns lippulaivaja tai muuta ne on.
sonyn kaikki kinokennoiset peilittömät ovat varsinaisia lippulaivoja Canon, Nikon, Pentax DSLR lahkolaisille!! Ne laivat näyttää suuntaa siellä edessä! CaNiPe niillä ei ole edes vielä mitään vastaavaa.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kuules nyt. Aika moni speksikeijo on jo vaihtanut maailmalla A9:n R3:een koska 42MP. Enää ei kummasti painanut missään 20FPS ja super-duper AF.

Kääntyvä näyttö sen sijaan on työkalu. Myös 645Z on ťyökalu kääntyvällä näytöllä. Missä on Sonin 645-mopo?
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nsamppa kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys. Käsittääkseni tuossa 6D:n tapauksessa päivitys oli aika kosmeettinen ilman kosmeettisia muutoksia.
Näinpä. Kypsän teknologian tunnusmerkkejä. Etenkin halvemman hintaluokan malleissa, joihin ei haluta tuoda sitten ihan sitä "cutting edge"-tekniikkaa. Toisaalta taas tarkoittaa sitä, että edellinen malli säilyttää myös arvonsa aika hyvin, kun ainoa kehitys on ollut joku muutos mallimerkinnässä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti: Kääntyvä näyttö sen sijaan on työkalu. Myös 645Z on ťyökalu kääntyvällä näytöllä. Missä on Sonin 645-mopo?
En millään jaksa uskoa että Sonyn kannattaa julkaista 645:n kaltaista pienikennoista keskaria kun on hyvä valikoima kinokameroita. Sama pätee Canoniin ja Nikoniin. Toki isompi kenno on aina isompi kenno, mutta ei kameramaailman jättiläisilläkään ole rahaa tunkea tuotekehitykseen jokaisessa mahdollisessa marginaalissa.

Fujin asema on erilainen kun heillä ei ole kinaria mallistossa. Ja tietysti Hassel on omassa erityisesä asemassaan.

Sitä että Pentaxilla on sekä kinari että 645 mallistossa - ja kumpaakin järjestelmää kehitetään hyvin laiskasti, ei voi ymmärtää muuten kuin strategian virheenä.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pentaksilla on vaan oma tarkoituksensa, sen uskaltaa viedä tuonne räkäkeliin ja vieläpä 645Z:n. Löytyy kaveriksi riittävästi suojattu 28-45 zoomi mikä on vieläpä ihan kärkipäätä teknisesti. Samaa mieltä täysin järjettömästä strategiasta - kaikilla formaateilla kilpaillaan omia tuotteita vastaan. K-1 sotki kuviot aika totaalisesti ja on nyt jo toista vuotta ilman yhtään uutta lasijulkaisua. 50mm ei lasketa, siitä on puhuttu on yli vuosi muttei näy vieläkään kaupoissa. Tuskin edes koskaan tulee.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:En millään jaksa uskoa että Sonyn kannattaa julkaista 645:n kaltaista pienikennoista keskaria kun on hyvä valikoima kinokameroita. Sama pätee Canoniin ja Nikoniin. Toki isompi kenno on aina isompi kenno, mutta ei kameramaailman jättiläisilläkään ole rahaa tunkea tuotekehitykseen jokaisessa mahdollisessa marginaalissa.
Näinpä. Kattavan objektiivivalikoiman rakentaminen maksaisi maltaita, eikä markkinaa sitten kuitenkaan keskarille ole nykyisen tarjonnan ulkopuolella.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Penafoorumilla on keskusteltu siitä että 645Z toi eniten massia sisään kymmeniin vuosiin. Nyt se on lopahtamaan päin kun ei osattu tehdä menestyksellä mitään. Chambersin MF osion revikoista taas näkee että tuo 50MP kroppi-MF kenno pyyhkii pöytää jalustakäytössä millä tahansa rimpulakennoisella. Merkkitarran voi valita Hasselin, Fujin, Penan tai Phase Onen logolla mistä nyt sitten sattuu kiksejä saamaan.

Kinokennoiset menee kohta toivottomaan suuntaan kun resot vaan kasvaa ja käyttökelpoiset lasit alkaa olla 1/10 suhteella millä vaan merkillä johtuen kelvottomasta laadunvalvonnasta.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Nyt lähtee!!

A7RIII videorevikka:

http://tv.digitalrev.com/v/cbYGX605YB4/ ... nt=image01" onclick="window.open(this.href);return false;

...taattua digitalrev laatua - ja huumoria ;-)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Noniin! Nyt on kamera talossa ja tässä olisi muutamia huomioita:

1. Kamera ei istu mun käteen niin hyvin kuin D750, mutta on kahvan kanssa ihan ok.

2. Kuvanlaatu on mun käytössä todella hyvä.

3. Tarkennus on huomattavasti parempi staattisiin kohteisiin mitä D750:n vastaava. Perstuntuma on se, että osuu yhtä hyvin mitä A9. Eye-AF seuraus on todella kova.

4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.

5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.

Kokonaisvaikutelmassa ollaan kuitenkin reilusti positiivisen puolella vaikka tätä valitusta tähän tulikin :)
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Ville^K kirjoitti: 3. Tarkennus on huomattavasti parempi staattisiin kohteisiin mitä D750:n vastaava. Perstuntuma on se, että osuu yhtä hyvin mitä A9. Eye-AF seuraus on todella kova.
Gyl. Sensorilta tarkentava PDAF ilman tarkennuksen ja kennon synkkaongelmia ja tämän päälle focus shiftin trimmaus jne. trimmaus CDAF:lla ==> AF-S:ssä osumatarkkuus kosistentisti kaikilla aukoilla/laseilla sellaisella tasolla mihin ei millään DSLR:llä päästä.
Ville^K kirjoitti: 4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.
Käännä Live View Display pois päältä eli asentoon "Setting Effect off" (kannattaa laittaa helposti saataville esim. Fn-menuun tai "My Menu":uun) niin lasi pysyy täydellä aukolla valitusta aukosta riippumatta ja assignoi "Aperture preview" johonkin nappiin niin pitäisi toimia nappia painamalla kuten toivot. Toinen vielä enemmän kuvan lopputulosta simuloiva mitä voi kokeilla aperture preview:in sijaan on "Shot Result preview".

Live view Display
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17038.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aperture preview
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17050.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Shot result preview
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17051.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville^K kirjoitti: 5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.
AF-C toimii aina lasista riippumatta noin, tuota ei voi kontrolloida mitenkään. Lasikohtaiset erot tulee AF-S puolella; muistaakseni GM 85/1.4 vaatii yllämainitun "Live View Displayn" offille, että se avaa ylipäätään koskaan tarkennettaessa täydelle aukolle.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

tn1krr kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: 4. Syväterävyyden esikatselu ärsyttää: Valotuksen esikatselun ollessa päällä objektiivi on himmennettynä mikä vähentää etsimeen tulevan valon määrää ja hidastaa etsintä. Tykkäisin että syväterävyyden esikatselu olisi napin takana kuten se on ollut kaikissa aiemmin käyttämissäni kameroissa.
Käännä Live View Display pois päältä eli asentoon "Setting Effect off" (kannattaa laittaa helposti saataville esim. Fn-menuun tai "My Menu":uun) niin lasi pysyy täydellä aukolla valitusta aukosta riippumatta ja assignoi "Aperture preview" johonkin nappiin niin pitäisi toimia nappia painamalla kuten toivot. Toinen vielä enemmän kuvan lopputulosta simuloiva mitä voi kokeilla aperture preview:in sijaan on "Shot Result preview".

Live view Display
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17038.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Aperture preview
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17050.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Shot result preview
http://helpguide.sony.net/ilc/1710/v1/e ... 17051.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Joo tää toimii muuten ihan ok, mutta kuvan kirkkauden simulointi katoaa myös ja se on mielestäni yksi sähköetsimen suurimpia etuja. Vai onko tämä mahdollista tehdä niin, että valotuksen näkee etsimestä, mutta syväterävyyttä ei?
tn1krr kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: 5. Lisäksi ärsyttää myös se, että AF-C moodin automaattitarkennus toimii käyttöaukolla. Tämä kuulemma nopeuttaa tarkennusta ja vähentää focus-shiftin vaikutusta, mutta se kuitenkin heikentää etsinkuvan laatua. Tarkennus muuttuu myös selvästi hitaammaksi kun valo käy vähiin ja kuvaa himmennettynä. Tässä olisi kiva, jos käyttäjällä olisi mahdollisuus valita aukon käyttäytyminen tarkennettaessa. Jostain luin näin, että kaikki objektiivit eivät toimi kuten tässä on selostettu vaan ainoastaan ne, millä esiintyy focus-shiftiä. No ainakin mun Batis 25/2, Sonnar 55/1.8 ja 85/1.4 GM toimii kaikki samalla tavalla.
AF-C toimii aina lasista riippumatta noin, tuota ei voi kontrolloida mitenkään. Lasikohtaiset erot tulee AF-S puolella; muistaakseni GM 85/1.4 vaatii yllämainitun "Live View Displayn" offille, että se avaa ylipäätään koskaan tarkennettaessa täydelle aukolle.
Tämä on aika synkkää hommaa minusta :( Tästä pitäisi olla ehdottomasti valinta koska nyt voin käyttää seurantatarkennusta hiukan vähemmässä valossa vain jos haluan kuvata isolla aukolla. Mulle focus-shift ei ole koskaan ollu ongelma aiemmilla kamoilla normaaleilla kuvausetäisyyksillä, mut en sit tiedä miten näiden kanssa olisi.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Focus shift on pahimpia mokia mitä koskaan voi obiskaan suunnitella. Se on aina by-design niin. Ennemmin suttupaska-aberraatio kuin focus shift. Ei oo virkaa xxx MP resoluutiolla jos lopputulos on 6MP kun ei mene kohdalleen.

Villen duunissa focus shift on pahimmillaan eli lähietäisyydellä. Toinen *sensuroitu* keissi on astrofoto.

Ihan OK kahvan kanssa kuulostaa siltä että "voi jumalauta tätä romua".
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Ville^K kirjoitti: Joo tää toimii muuten ihan ok, mutta kuvan kirkkauden simulointi katoaa myös ja se on mielestäni yksi sähköetsimen suurimpia etuja. Vai onko tämä mahdollista tehdä niin, että valotuksen näkee etsimestä, mutta syväterävyyttä ei?
Ei. Parasta mitä voit tehdä on konffata itsellesi mahdollisimman helposti noiden tilojen välillä vaihtamisen.
Ville^K kirjoitti: Tämä on aika synkkää hommaa minusta :( Tästä pitäisi olla ehdottomasti valinta koska nyt voin käyttää seurantatarkennusta hiukan vähemmässä valossa vain jos haluan kuvata isolla aukolla. Mulle focus-shift ei ole koskaan ollu ongelma aiemmilla kamoilla normaaleilla kuvausetäisyyksillä, mut en sit tiedä miten näiden kanssa olisi.
Empä usko että on tulossa valinnaiseksi. Tähän liittyy E mountin historiaa videokäytössä jne.

Ystävämme Gary selittää ao. videolla vähän historiaa ja miksi E Mountissa toimitaan näin. Tuota "seamless" (anteeksi kielipoliisit) aukonsäätöähän käytetään myös hyvässä valossa pitämään huolta ettei kennolta tapahtuva valonmittaus mene sekaisin puhkipalamisen takia eli kamera himmentää mittausta varten automaattisesti kun kuvaat isolla aukolla ja valoa on paljon.

https://www.youtube.com/watch?v=QlBWL_UVUS8" onclick="window.open(this.href);return false;

Tältä osinhan A9 on jo mennyt "stopin verran" eteenpäin, joko nopeamman sensori-PDAF samplingin tai paremman PDAF-senselien designin takia eli siinä PDAF toimii pykälää paremmin huonommassa valossa sekä aina aukkoon F/11 asti, R3:ssahan PDAF toimii F/8:iin asti.

Tää himmennetty AF-C huonossa valossa on aika yleinen valituksenaihe DSLR:stä vaihtaneilla ja ei tähän "vastausta" ole. Pitää modata kuvaustyyliä, opetella elämään tuon kanssa ja. mm. muistuttaa itselleen ettei tarvitse himmentää focus shiftin tai AF:n epätarkkuuden takia. Jos AF-C himmennettynä huonossa valossa on todella korkealla omissa prioriteeteissä on DSLR oikea ratkaisu.
Maffer kirjoitti:Focus shift on pahimpia mokia mitä koskaan voi obiskaan suunnitella. Se on aina by-design niin. Ennemmin suttupaska-aberraatio kuin focus shift. Ei oo virkaa xxx MP resoluutiolla jos lopputulos on 6MP kun ei mene kohdalleen.
Ei sitä varmaankaan sinne tarkoituksella suunnitella; taitaa lähinnä olla niinpäin että sen suunnitteleminen pois sieltä, etenkin valovoimaisista laseista, tekee kakkuloista kohtuuttoman suuria/kalliita. Focus Shiftiähän löytyy Zeissin Otuksista jne. Focus Shifthän johtuu korjaamattomista spherical aberraatioista (anteeksi kielipoliisit, part II) ja näiden täydellinen korjaaminen on varsin hankalaa/kookasta/kallista. Peilittömien CDAF-trim ratkaisee siis aika hankalaa lasien design-ongelmaa.

https://photographylife.com/what-is-focus-shift" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

tn1krr kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: Joo tää toimii muuten ihan ok, mutta kuvan kirkkauden simulointi katoaa myös ja se on mielestäni yksi sähköetsimen suurimpia etuja. Vai onko tämä mahdollista tehdä niin, että valotuksen näkee etsimestä, mutta syväterävyyttä ei?
Ei. Parasta mitä voit tehdä on konffata itsellesi mahdollisimman helposti noiden tilojen välillä vaihtamisen.
Prkl.
tn1krr kirjoitti:
Ville^K kirjoitti: Tämä on aika synkkää hommaa minusta :( Tästä pitäisi olla ehdottomasti valinta koska nyt voin käyttää seurantatarkennusta hiukan vähemmässä valossa vain jos haluan kuvata isolla aukolla. Mulle focus-shift ei ole koskaan ollu ongelma aiemmilla kamoilla normaaleilla kuvausetäisyyksillä, mut en sit tiedä miten näiden kanssa olisi.
Tää himmennetty AF-C huonossa valossa on aika yleinen valituksenaihe DSLR:stä vaihtaneilla ja ei tähän "vastausta" ole. Pitää modata kuvaustyyliä, opetella elämään tuon kanssa ja. mm. muistuttaa itselleen ettei tarvitse himmentää focus shiftin tai AF:n epätarkkuuden takia. Jos AF-C himmennettynä huonossa valossa on todella korkealla omissa prioriteeteissä on DSLR oikea ratkaisu.
Se mikä on jännä on se, että Olympuksen ja Fujin kamerat toimii mun mielestä tässä suhteessa täysin samalla tavalla kuin DSLR. Pitää vielä tarkistaa tämä kun Olympus löytyy edelleen talosta.

Studiossa olis ollu mukava käyttää jatkuvaa tarkennusta pienellä aukolla. Se olis lisännyt käyttömukavutta huomattavasti verrattuna aiempaan, mutta AF-S moodissa ollaan about samalla tasolla kuin DSLR:n kanssa paitsi jos ohjausvaloissa on aivan helkkaristi tehoa. Pitää tätäkin testata vielä.

Käytännössä jatkuvan tarkennuksen tarve on suurin kun kuvataan isolla aukolla ja pienet kuvaajan ja kohteen liikkeet vaikuttavat siihen, et osuuko vai ei. Isoin harmistus tässä on lähinnä se, että mun järkeen ei mahdu et miksei tätä tarkennusaukon valintaa voisi antaa kuvaajalle.

En tiedä tarkkaan millanen kontrastitarkennusalgoritmi kamerassa on, mutta jos tarkennetaan pienellä reiällä niin sillonhan ei voida olla mitenkään varmoja siitä, että onko tarkennettu kohde syväterävyysalueen laidassa vai keskellä. Itseasiassa jos lähestytään äärettömästä kohdetta, niin kuva on "tarkka" kun terävyysalue ulottuu juuri kohteeseen ja se on terävä. Tällöin suurin osa terävyysalueesta on kohteen takana. Näin siis mikäli tossa ei ole mitään haarukointia.

Kahtelen tarjoamasi linkin illemmalla.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin eihän focus shiftiä kukaan tarkoituksella suunnittele mutta se näyttää olevan sivutuote jonkin tietyn parametrin suosimisesta lasin piirrossa. Suuresti ihmettelen jos Otus laseissa on focus shift ongelma kun manuaalisia ovat, en maksaisi penniäkään sellaisesta. Yhdessäkään .ZF(2) lasissa mitä on ollut laukussa ei ole ongelmaa ollut, mitä nyt Hollywood Distagon 28/2 omaa jänskän tarkenustason käyttäytymisen.

Manuaalikuvauksessa onkin tosi hienoa kun huolella sommittelee ja tarkentaa mut sitte stopatessa tarkennus onkin jossain aivan hanurissa. Petnaxin Penron 24-70 oli ihan tarpeeksi trauma vekotin. Nikonin 14-24 on toinen käkkärä, mutta sen kanssa pystyy elämään kun tarkennusikkuna sentään on ja voi vaikka tussilla merkata missä on ääretön.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Re: A7rIII

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Ville^K kirjoitti: Studiossa olis ollu mukava käyttää jatkuvaa tarkennusta pienellä aukolla. Se olis lisännyt käyttömukavutta huomattavasti verrattuna aiempaan, mutta AF-S moodissa ollaan about samalla tasolla kuin DSLR:n kanssa paitsi jos ohjausvaloissa on aivan helkkaristi tehoa. Pitää tätäkin testata vielä.

Käytännössä jatkuvan tarkennuksen tarve on suurin kun kuvataan isolla aukolla ja pienet kuvaajan ja kohteen liikkeet vaikuttavat siihen, et osuuko vai ei. Isoin harmistus tässä on lähinnä se, että mun järkeen ei mahdu et miksei tätä tarkennusaukon valintaa voisi antaa kuvaajalle.
Designissä on ymmärtääkseni priorisoitu saumatonta/pehmeää/äänetöntä aukonsäätöä (videohistoria) jolloin se ei ole tarpeeksi nopea sinkoilemaan pelkästään kuvaa otettaessa. Kun lyödään Sigman ART Sonyyn MC-11:lla kiinni ja yritetään simuloida natiivi E-mount lasia lähtee aukonsäädöstäkin todella hassu melu kun himmennyslehdet liikkuvat pienin hyppäyksin.
Ville^K kirjoitti: En tiedä tarkkaan millanen kontrastitarkennusalgoritmi kamerassa on, mutta jos tarkennetaan pienellä reiällä niin sillonhan ei voida olla mitenkään varmoja siitä, että onko tarkennettu kohde syväterävyysalueen laidassa vai keskellä. Itseasiassa jos lähestytään äärettömästä kohdetta, niin kuva on "tarkka" kun terävyysalue ulottuu juuri kohteeseen ja se on terävä. Tällöin suurin osa terävyysalueesta on kohteen takana. Näin siis mikäli tossa ei ole mitään haarukointia.
Tuon "CDAF-trimminhän", jolla focus shift poistetaan AF-S:ssä ei tarvitse olla geneerinen CDAF-algoritmi. Focus-shiftin suunta ja suuruusluokkaa eri aukoilla/etäisyyksille saattaa esim. tulla linssin firmiksestä. Pohdintasi ovat loogisesti täysin oikeansuuntaisia, mutta tuo Sonyn AF käsittelee testatusti focus shiftin äärimmäisen hyvin.

http://blog.kasson.com/the-last-word/an ... -batis-af/" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut tn1krr, Tammi 04, 2018 16 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin