Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
elmar kirjoitti:
Kohteen tunnistavalla tarkennuksella meinasin sitä että se osaisi jättää kaiken muun täysin huomiotta, paitsi sen kohteen johon on ensin tarkennettu.
Jep, tuota on varmasti vielä mahdollista parantaa softalla. Ehkä kohteen tunnistuksella voisi parantaa tuota viive toimintoa. En nyt ihan heti usko, että kamera pystyisi tunnistamaan tuleevaisuudessakaan lentävän haukan ja telkän ulkonäön perusteella, mutta jospa insinörtit keksivät jotain. Ehkäpä kohteen nopeutta voisi käyttää apuna, eli siitä haukan syöksystä ei vaihdeta millisekunnissa sivuttain lentävään telkkään.
Väridataahan nikonin järjestelmä jo käyttääkin apunaan, eli haukka ja lokki voisivat erottua jo tuonkin avulla.
paaton kirjoitti:Väridataahan nikonin järjestelmä jo käyttääkin apunaan, eli haukka ja lokki voisivat erottua jo tuonkin avulla.
Joo, Nikoneissa on ollut jo kauan 3D-tarkennus, itsellä ei tosin ole kokemusta miten se toimii.
Canon 1DX:ssä on myös kohteen värin ja liikkeen tunnistava iTR-AF (Intelligent Tracking and Recognition Auto Focus), joka on nyt vielä lisäristipisteillä parannettuna tässä uudessa 7D2:ssa. Mielenkiintoista nähdä onko tuo niin hyvä kuin speksit sanoo vai onko canon-tyyliin jotain taas rampautettu.
Ei se nikonin 3d ole ainakaan aiemmin toiminut järkevästi, muuta kuin ihan spesiaali kohteissa. (punainen kuumailmapallo sinisellä taivaalla) Mutta ideahan on hyvä. Eli jospa tuota väridataa, kohteen nopeutta ja paikkaa voitaisiin alkaa käyttämään erillaisten laskentojen avulla paremmin hyväksi, kun cpu:n vääntö lisääntyy.
paaton kirjoitti:...Eli jospa tuota väridataa, kohteen nopeutta ja paikkaa voitaisiin alkaa käyttämään erillaisten laskentojen avulla paremmin hyväksi, kun cpu:n vääntö lisääntyy.
Aivan varmasti. Tulee mieleen että kamera voisi tallentaa muistiin paitsi kohteen värin, myös sen muodon ja kuvioinnin. AF + servo hakisi + seuraisi vain tätä tallennettua dataa vastaavaa kohdetta unohtaen kaiken muun. Ei luulisi olevan ylivoimaista prossutehojen kasvaessa.
paaton kirjoitti:...Eli jospa tuota väridataa, kohteen nopeutta ja paikkaa voitaisiin alkaa käyttämään erillaisten laskentojen avulla paremmin hyväksi, kun cpu:n vääntö lisääntyy.
Aivan varmasti. Tulee mieleen että kamera voisi tallentaa muistiin paitsi kohteen värin, myös sen muodon ja kuvioinnin. AF + servo hakisi + seuraisi vain tätä tallennettua dataa unohtaen kaiken muun. Ei luulisi olevan ylivoimaista prossutehojen kasvaessa.
Luultavasti moinen toteutuukin ennen vuotta 2020, niin hurjaa on kehitys nykypäivänä. Kukapa olisi esim. uskonut vuosituhannen vaihteessa että nykyään kännyköissäkin on jo enemmän suorituskykyä kuin tuolloin isossa ja kalliissa pöytätietokoneessa! Ja vieläpä kaikilla mahdollisilla herkuilla varustettuna nämä nykyajan älypuhelimet, on laadukasta kameraa, navigaattoria, amoled näyttöä ym ominaisuudet siinä röökiaskin kokoisessa värkissä.
Kameroiden kuvakennojen kehitys sensijaan laahaa hiukan paikoillaan, ei oikein mitään järin mullistavaa ole tullut sille saralle. Pieniä parannuksia pikkuhiljaa. Jos nyt vaikka vertaa 7D vs 7D mk2, olisiko tämä uutukainen häthätää puolen aukon verran kehittyneempi ja aikaa kuitenkin on kulunut useampia vuosia. No ehkä joku tyystin uusi kennoteknologia vielä jossainvaiheessa pätkähtää, kohinavapaata kuvaa ISO102000 asti tms :)
Itselleni niin väliksi, kuvaan mielelläni filmillekin mutta mukavahan tuota tekniikan kehitystä ja saavutuksia on seurailla sivusta.
Viimeksi muokannut tonskulus, Loka 26, 2014 0 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
paaton kirjoitti:...Eli jospa tuota väridataa, kohteen nopeutta ja paikkaa voitaisiin alkaa käyttämään erillaisten laskentojen avulla paremmin hyväksi, kun cpu:n vääntö lisääntyy.
Aivan varmasti. Tulee mieleen että kamera voisi tallentaa muistiin paitsi kohteen värin, myös sen muodon ja kuvioinnin. AF + servo hakisi + seuraisi vain tätä tallennettua dataa unohtaen kaiken muun. Ei luulisi olevan ylivoimaista prossutehojen kasvaessa.
Niinpä. Siihen asti kun samannäköinen kohde liikkuu samalla nopeudella samaan suuntaan, niin mistään muusta ei välitetä. Sitten aletaan mietiskelemään muutakin, jos haukka vaihtaa suuntaa tai tekee äkillisen jarrutuksen. En ehkä edes halua niitä kaikkia säätöjä kameraan, mitä insinöörit tuollaiseen älykkääseen af:n keksivät :)
paaton kirjoitti:...Eli jospa tuota väridataa, kohteen nopeutta ja paikkaa voitaisiin alkaa käyttämään erillaisten laskentojen avulla paremmin hyväksi, kun cpu:n vääntö lisääntyy.
Aivan varmasti. Tulee mieleen että kamera voisi tallentaa muistiin paitsi kohteen värin, myös sen muodon ja kuvioinnin. AF + servo hakisi + seuraisi vain tätä tallennettua dataa unohtaen kaiken muun. Ei luulisi olevan ylivoimaista prossutehojen kasvaessa.
Luultavasti moinen toteutuukin ennen vuotta 2020, niin hurjaa on kehitys nykypäivänä.
Kuvittelisin, että se kamera joissa on noi ominaisuudet, on peilitön.
Eri asia on sitten se, että kuinka iso etu tuommoisista ominaisuuksista olisi käytännön kuvaustoiminnassa. En kuvaa lintuja, mutta liikkuvia kohteita useinkin ja huomaan, että yhä enemmän olen palannut muutaman pisteen ryhmään tai jopa pisteen siirtelyyn manuaalisesti. Kuvaustilanteet ovat usein yllätyksellisiä ja jopa kaoottisia. Jotenkin helpompaa ennakoida simppelin systeemin toiminta kuin arvuutella monimutkaisen automatiikan toimintaa.
tonskulus kirjoitti:Kameroiden kuvakennojen kehitys sensijaan laahaa hiukan paikoillaan, ei oikein mitään järin mullistavaa ole tullut sille saralle. Pieniä parannuksia pikkuhiljaa. Jos nyt vaikka vertaa 7D vs 7D mk2, olisiko tämä uutukainen häthätää puolen aukon verran kehittyneempi ja aikaa kuitenkin on kulunut useampia vuosia. No ehkä joku tyystin uusi kennoteknologia vielä jossainvaiheessa pätkähtää, kohinavapaata kuvaa ISO102000 asti tms :)
Itselleni niin väliksi, kuvaan mielelläni filmillekin mutta mukavahan tuota tekniikan kehitystä ja saavutuksia on seurailla sivusta.
Aina tapahtuu jos tarkasteluväli on luokkaa 5 vuotta. Esim. 7D mk1 ja D300s ovat olleet kuvanlaadultaan antiikkisia vähintään siitä lähtien kun Sonylta tuli se mainio ja laajasti käytetty 16mpx kroppikenno. Olisiko tuosta 4 vuotta? Ja vaikka 7D mk2 tuskin vielä se läpimurtokamera onkaan, niin kyllä se seuraavan sukupolven kuvanlaatukin vielä nähdään myös kroppikameroissa.
Eri asia on sitten se, että mikään ei estä vanhallakaan kameralla onnistumasta. Hyvää järkeä saa melkein millä tahansa prutkulla niin kauan kun valotetaan oikein ja pysytään sen herkkysominaisuuksien ja dynamiikan suhteen mukavuusalueella.
nomad kirjoitti:
Kuvittelisin, että se kamera joissa on noi ominaisuudet, on peilitön.
Kai se sonyssa jo onkin, jos vaan lukisi ne mainokset loppuun asti.
nomad kirjoitti:
En kuvaa lintuja, mutta liikkuvia kohteita useinkin ja huomaan, että yhä enemmän olen palannut muutaman pisteen ryhmään tai jopa pisteen siirtelyyn manuaalisesti.
Noinhan se pitääkin tehdä, jos vaan seuraaminen on mahdollista. Ihmisten ja hitaampien koirienkin kanssa käytän vain yhtä pistettä, jota vaihtelen jatkuvasti kuvauksen aikana. Tuo elmarin esimerkki haukan kuvaamisesta on vaan sellainen tilanne, että onnistumisprosentti on vähäisellä pistemäärällä takuulla huono. Ja jos se ubertele vetää tarkennuksen jonnekkin muualle, niin kohdetta ei kyllä enää löydy.
Lyhyillä polttoväleillähän kohde voi hukkuakkin, eikä siitä nyt mitään ongelmaa synny.
nomad kirjoitti:
Kuvittelisin, että se kamera joissa on noi ominaisuudet, on peilitön.
Kai se sonyssa jo onkin, jos vaan lukisi ne mainokset loppuun asti.
Speksien muuttuminen ominaisuuksiksi kestää aina muutaman kamerasukupolven.
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
En kuvaa lintuja, mutta liikkuvia kohteita useinkin ja huomaan, että yhä enemmän olen palannut muutaman pisteen ryhmään tai jopa pisteen siirtelyyn manuaalisesti.
Noinhan se pitääkin tehdä, jos vaan seuraaminen on mahdollista. Ihmisten ja hitaampien koirienkin kanssa käytän vain yhtä pistettä, jota vaihtelen jatkuvasti kuvauksen aikana. Tuo elmarin esimerkki haukan kuvaamisesta on vaan sellainen tilanne, että onnistumisprosentti on vähäisellä pistemäärällä takuulla huono. Ja jos se ubertele vetää tarkennuksen jonnekkin muualle, niin kohdetta ei kyllä enää löydy.
Lyhyillä polttoväleillähän kohde voi hukkuakkin, eikä siitä nyt mitään ongelmaa synny.
Tässä on sekin, että resoluutio on nykykameroissa niin iso, että keskipisteellä kuvaamisellakin pääsee aika pitkälle. Toki on kaunista ja komeaa jos kuvan saa sommiteltua mieleisekseen kuvaustilanteessa, mutta en suhtaudu tuohon enää niin fanaallisesti kuin aikoinaan.
Minusta tuo pisteiden käyttö ei taas liity mitenkään resoluutioon.
No, telellä ehkä, mutta lyhemmillä polttoäväleillä koko kuva muuttuu erillaiseksi, jos plätkyttää keskipisteellä ja sommittelee jälkikäteen.
paaton kirjoitti:Minusta tuo pisteiden käyttö ei taas liity mitenkään resoluutioon.
No, telellä ehkä, mutta lyhemmillä polttoäväleillä koko kuva muuttuu erillaiseksi, jos plätkyttää keskipisteellä ja sommittelee jälkikäteen.
Noinhan se on jos tarkkoja ollaan, mutta toisaalta asia ei ole mustavalkoinen. Siinä missä 12mpx resolla pyritään välttämään kaikkea kroppausta suhtaudutaan asiaan paljon joustavammin 24mpx reson kanssa.
Moni myös klikkaa oletusarvoisesti objektiiviprofiilin päälle Lightroomissa, tai mitä kuvankäsittelyä nyt käyttääkään. Silloin objektiivin luonne katoaa ja on melko sama mitä kohtaa kuva-alasta käytetään.
Minä taas en ole koskaan käyttänyt noita objektiiviprofiileja, juurikin tuon katoavan kuva-alan vuoksi. Ei kohtu laadukkaat primet niitä tarvitse.
Tuo croppaus taitaa riippua vähän kuvaustavasta. Kiinteillä kuvatessa se paikallaan oleva on ainakin minulla aina vähän liian pitkä, eli tuo nopea pisteiden vaihtelu on vaan tullut opeteltua ehkä väkisin. Zoomeilla pärjää varmasti pelkällä keskipisteelläkin.
nomad kirjoitti:Eri asia on sitten se, että kuinka iso etu tuommoisista ominaisuuksista olisi käytännön kuvaustoiminnassa. En kuvaa lintuja, mutta liikkuvia kohteita useinkin ja huomaan, että yhä enemmän olen palannut muutaman pisteen ryhmään tai jopa pisteen siirtelyyn manuaalisesti. Kuvaustilanteet ovat usein yllätyksellisiä ja jopa kaoottisia. Jotenkin helpompaa ennakoida simppelin systeemin toiminta kuin arvuutella monimutkaisen automatiikan toimintaa.
Juoksevat ihmiset, koirat, liikkuvat autot, lentokoneet yms. ovat naurettavan helppoja 200-300 millisellä ja yhdellä pisteellä mutta koitas ottaa 500-600 millisellä ruudun täyttävä pysäytyskuva Messin ampumasta fudiksesta niin selviää miksi joissain kameroissa on ruuduntäydeltä nopeita ristipisteitä. Siinä ei ehdi miettiä sommitelmia tai siirtelemään pisteitä vaan keskittyminen on pantava kohteen etsimessä pitämiseen ja kamera hoitaa loput. Lintuäksönin kuvaaminen on vähän samanlaista.
nomad kirjoitti:Eri asia on sitten se, että kuinka iso etu tuommoisista ominaisuuksista olisi käytännön kuvaustoiminnassa. En kuvaa lintuja, mutta liikkuvia kohteita useinkin ja huomaan, että yhä enemmän olen palannut muutaman pisteen ryhmään tai jopa pisteen siirtelyyn manuaalisesti. Kuvaustilanteet ovat usein yllätyksellisiä ja jopa kaoottisia. Jotenkin helpompaa ennakoida simppelin systeemin toiminta kuin arvuutella monimutkaisen automatiikan toimintaa.
Juoksevat ihmiset, koirat, liikkuvat autot, lentokoneet yms. ovat naurettavan helppoja 200-300 millisellä ja yhdellä pisteellä mutta koitas ottaa 500-600 millisellä ruudun täyttävä pysäytyskuva Messin ampumasta fudiksesta niin selviää miksi joissain kameroissa on ruuduntäydeltä nopeita ristipisteitä. Siinä ei ehdi miettiä sommitelmia tai siirtelemään pisteitä vaan keskittyminen on pantava kohteen etsimessä pitämiseen ja kamera hoitaa loput. Lintuäksönin kuvaaminen on vähän samanlaista.
Toki toki. Mutta jalkapallo (tai melkein mikä tahansa joukkuepeli) on myös esimerkki tilanteesta jossa väri-informaatiota hyödyntävä 3D tarkennus on toiminut kohtuullisen hyvin jo muinaisissa versioissaan. Tämä tietenkin hieman riippuen pelaajien paitojen väristä.
Lintujen lentokuvauksesta en niin osaa sanoa. Yleensä siinä on kuitenkin vähemän väriä pelissä kuin esimerkiksi jalkapallossa, joten tilanne lienee paljon vaikeampi.
Nikoniin olen toisinaan kaivannut mahdollisuutta automaattisesti valita lähin tarkennuspiste. Päättivät Niksulassa pudottaa tuon option pois vähän alle 10v sitten samalla kun 3D tuli D3/D700 malleissa.
elmar kirjoitti:
Juoksevat ihmiset, koirat, liikkuvat autot, lentokoneet yms. ovat naurettavan helppoja 200-300 millisellä ja yhdellä pisteellä mutta koitas ottaa 500-600 millisellä ruudun täyttävä pysäytyskuva Messin ampumasta fudiksesta niin selviää miksi joissain kameroissa on ruuduntäydeltä nopeita ristipisteitä.
Jos pysäytyskuva fudiksesta riittää, kannattaa heitellä itse palloa ilmaan ja räpsiä kuvia. Ei sitä pysäytyskuvasta näe, kuka sen on laukonut. Eikä Messillä sitä paitsi niin järjetön kuti muutenkaan ole.
Smith & Wesson: the original point-and-shoot interface
paaton kirjoitti:Ihanko oikeasti nomad meinaat, että tuo nikonin kaikkien pisteiden 3d on toiminut futiksen kuvaamisessa? Ne pisteethän pomppivat minne tahansa.
Oli puhetta että kuvataan telellä eikä kuvassa ole muista punapaitoja kuin se Messi :-)
Mutta joo, 3D ei ole mikään pelastus. Tuskin edes se edellä haaveiltu hahmontunnistus. Kuten jo edellä kirjoitin, olen vuosien varrella palannut simppelimpiin ja enemmän manuaalista valintaa sisältäviin systeemeihin.
paaton kirjoitti:Ihanko oikeasti nomad meinaat, että tuo nikonin kaikkien pisteiden 3d on toiminut futiksen kuvaamisessa? Ne pisteethän pomppivat minne tahansa.
Oli puhetta että kuvataan telellä eikä kuvassa ole muista punapaitoja kuin se Messi :-)
Mutta joo, 3D ei ole mikään pelastus. Tuskin edes se edellä haaveiltu hahmontunnistus. Kuten jo edellä kirjoitin, olen vuosien varrella palannut simppelimpiin ja enemmän manuaalista valintaa sisältäviin systeemeihin.
Jep, mutta jos ja kun tietsikka kehittyy, niin näitä kaikkia tapoja yhdistelemällä kohde saadaan ehkä pysymään etsimessä hankalillakin kohteilla. Helpoissa tilanteissa yksi piste tulee olemaan aina paras ratkaisu.
paaton kirjoitti:Ihanko oikeasti nomad meinaat, että tuo nikonin kaikkien pisteiden 3d on toiminut futiksen kuvaamisessa? Ne pisteethän pomppivat minne tahansa.
Oli puhetta että kuvataan telellä eikä kuvassa ole muista punapaitoja kuin se Messi :-)
Mutta joo, 3D ei ole mikään pelastus. Tuskin edes se edellä haaveiltu hahmontunnistus. Kuten jo edellä kirjoitin, olen vuosien varrella palannut simppelimpiin ja enemmän manuaalista valintaa sisältäviin systeemeihin.
Jep, mutta jos ja kun tietsikka kehittyy, niin näitä kaikkia tapoja yhdistelemällä kohde saadaan ehkä pysymään etsimessä hankalillakin kohteilla. Helpoissa tilanteissa yksi piste tulee olemaan aina paras ratkaisu.
Mutta jos rangaistusalueella on 9 hyökkääjää ja 11 puolustajaa plus maalivahti, niin millä konstilla hahmontunnistuskaan pitää tarkennuksen Zlatanissa? Ponnarin perusteella?
Helpoissa (tai edes kontrolloiduissa) tilanteissa voidaan toki saavuttaa suuriakin etuja automatikan kehityksellä.