"Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen näin

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

OskuK kirjoitti:Aika aneemista se etäkäyttö, vaikka kuvaisi luonnossakin. Noita ominaisuuksi nauretaan tulevaisuudessa kuin 80-luvun olkapäitä, ja 90-luvun multimediatietsikoita.
Kerro lisää. Olen ollut Olyn ja Canonin 6D:n etäkäyttöön varsin tyytyväinen.

Enemmän kaistaa ja päivitysnopeutta olisi tietysti kivaa, mutta näinkin se on jo iso juttu verrattuna muihin viritelmiin.
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

OskuK kirjoitti:Noita ominaisuuksi nauretaan tulevaisuudessa kuin 80-luvun olkapäitä, ja 90-luvun multimediatietsikoita.
Kyllä niille jo nauretaan jo...
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
paho

Viesti Kirjoittaja paho »

Olen mieki ollu kutoseen ja Olympukseen tyytyväinen, enkä mistään valoilmiöistä tiennyt ennenkuin täältä luin. Nyt niitä varmaan alkaa ilmestyä kuviin. OK meikäläisen tasoon ihan riittäviä kameroita, mutta Sonyn uuden päivityksen takia alkaa nelosrungon osto olla mielessä. Ei tarttis kuljettaa isoja filttereitä matkassa. Eipä tuo enää nostas toisen repun painoa kuin puolisen kiloa eli saman verran kun jättää filsut kotia
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

zone6 kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Itse en tykännyt E-M1:n wifijutusta, koska en saanut sitä toimimaan niin että tavallisesti kuvaamalla kuva ilmestyy automaattisesti suurena tabletin näytölle.

Potka väittää että en osaa, ja Sulanto kirjoitti että se ei onnistu.
Enpä tiedä kumpi hepuista on oikeassa, mutta Canonilla wifikortin kanssa homma menee niinkuin haluan.

Preferenssinsä kullakin. Minulle Wifin tärkein anti on kameran etäkäyttö. Luonnossakin kuvaava arvostaa.
Etäkäyttöä en tarvitse, tarvittaessa se hoituu sähköisellä kaukolaukaisimella.

Ainiin...luontoakaan en kuvaa kuin väkisin pakosta.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

paho kirjoitti: Sonyn uuden päivityksen takia alkaa nelosrungon osto olla mielessä.
Sonyn firmis pakottaa vaihtamaan pikkukennokameraan?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Anie Mist kirjoitti:Mainioita ominaisuuksia tulee mieleen vaikka kuinka. Säänkestävyys, us-ko-ma-ton kuvanvakaaja, live comp, kääntyvä kosketusnäyttö (joka mm. mahdollistaa kuvan tarkentamisen ja ottamisen yhdellä hipaisulla), hyvä kasvontunnistus, silent shutter, kätevä wifi ja toimiva puhelin-app, järjestelmän suhteellisesti pieni koko ja keveys, omasta mielestäni jopa erinomainen kuvanlaatu, käytettävyys/konfiguroitavuus, top-notch ergonomia kahvan kanssa - pienten prime-lasien kanssa kahvaa ei tietenkään edes tarvitse.

Kaikki ylläoleva johtaa siihen tärkeimpään, eli että kuvaaminen on hauskaa, monipuolista ja antoisaa, ja että se kamera myös kulkee mukana.
Komppaan tätä. Itselläni on tosin E-M5 Mk. I mutta silläkin kuvaaminen on todella mukavaa. Hämäräsuorituskyky ei tietty pärjää kinokennoille, mutta noi optiset ongelmat hiertää enempi itseä.

Tuntuu että kaikki omistamani pikkukennon optiikka piirtää valonlähteiden ympärille jos jonkinlaista valopalloa vaikka miten himmentää ja lisänä tietysti noi korkean kontrastin hehkumiset. Nikonin isokennorojujen tuottamat kuvat on valoilmiöiden kannalta lähempänä omaa näköhavaintoa.

Mulla on käytössä O12-40/2.8, O17/1.8, O45/1.8 ja O40-150/4-5.6R.

Muoks.
Laitetaanpa yks esimerkki. Eli jos haluat jotain tämäntakaista niin jätä pikkukamerat kauppaan:

http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/o17 ... llot-1.jpg (Käytössä Oly 17/1.8 @ f/4)

Katuvalojen ympärillä on epäsymmetrisesti haalea valopallo joka näyttää objektiivin aukon muodon. Mun kokemuksen mukaan tätä esiintyy about kaikilla pikkukameran objektiiveilla. Terävyys on näillä Olyn vehkeillä kyllä viimisen päälle, mutta ei siitä ole iloa jos tämänkaltaiset kuvat menee *erseeksi jo nettikoossa flare-ongelmien takia.

Muoks. Typoja korjattu.
Viimeksi muokannut Ville^K, Joulu 26, 2015 1 : 39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Humminbird

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Ville^K kirjoitti: Katuvalojen ympärillä on epäsymmetrisesti haalea valopallo joka näyttää objektiivin aukon muodon. Mun kokemuksen mukaan tätä esiintyy about kaikilla pikkukameran objektiiveilla. Terävyys on näillä Olyn vehkeillä kyllä viimisen päälle, mutta ei siitä ole iloa jos tämänkaltaiset kuvat menee *erseeksi jo nettikoossa flare-ongelmien takia.
Hmm, aika häijyltä näyttää. En juurikaan kuvaa tuon tyyppisiä kuvia joten ei ole omaa havaintoa tuosta ongelmasta. Täytynee käydä ottamassa muutama testiotos tässä jonain päivänä niin näen tekeekö E-M1 samaa.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Toivottavasti ei olla "suojafiltterien" salaseuran uhreja.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Ville^K
Viesti:

OskuK kirjoitti:Toivottavasti ei olla "suojafiltterien" salaseuran uhreja.
Ei olla.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Minä kierrän julkiset tapahtumapaikat aina kaukaa. Niissä on paikalla valokuvaavia ihmisiä, joilla on varoituksista huolimatta suodin objektiiviensa edessä. Ne todennäköisesti räjähtävät ja aiheuttavat sivullisille silmävammoja. Näin minua on varoitettu.

Jokohan tuo Sigman uusi tuote korjaisi tämän ongelman?

Kapa
Hannu KH
Viesti:

Tuo Olyn hehkulasi 12-40/2.8 tarvittisi jonkinmoista suojafiltteriä, kun vastavalosuoja on lapsellisen heppoinen ja putoaakin helposti.
pexi85

Viesti Kirjoittaja pexi85 »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Nyt lähti rajalasta E-M1 +12-40mm kitti tilaukseen. Paljon on tullut puntaroitua noita runkoja ja kyllä ne plussat voittaa tuossa olympuksessa.
Kohtahan sen näkee et kannattiko vai ei :)
Ei tämä niin vakavaa ole.
Anie Mist

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Hannu KH kirjoitti:Tuo Olyn hehkulasi 12-40/2.8 tarvittisi jonkinmoista suojafiltteriä, kun vastavalosuoja on lapsellisen heppoinen ja putoaakin helposti.
Kaksi vuotta olen nyt kuvannut 12-40/2.8 lasilla, eikä vvs ole kertaakaan pudonnut, eikä ole heppoisuudeltaan sen kummempi kuin muutkaan muovirimpulat. Lasi on ollut kovassa menossa ja olosuhteissa mukanani reissuilla.

Tuota ylläolevassa kuvalinkissä olevaa hehkuakaan en ole havainnut, kun äsken jotain omia yökuvia nopeasti aiheesta vilkaisinkin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joltain kennoflarelta toi näyttää. Ihan samaa sotkua tekee A7 Sonylta. A7r vähän vähemmän ja r2 parantaa vielä siitäkin.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Anie Mist kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Tuo Olyn hehkulasi 12-40/2.8 tarvittisi jonkinmoista suojafiltteriä, kun vastavalosuoja on lapsellisen heppoinen ja putoaakin helposti.
Kaksi vuotta olen nyt kuvannut 12-40/2.8 lasilla, eikä vvs ole kertaakaan pudonnut, eikä ole heppoisuudeltaan sen kummempi kuin muutkaan muovirimpulat. Lasi on ollut kovassa menossa ja olosuhteissa mukanani reissuilla.

Tuota ylläolevassa kuvalinkissä olevaa hehkuakaan en ole havainnut, kun äsken jotain omia yökuvia nopeasti aiheesta vilkaisinkin.
http://www.dpreview.com/forums/post/54636717
Ville^K
Viesti:

Maffer kirjoitti:Joltain kennoflarelta toi näyttää. Ihan samaa sotkua tekee A7 Sonylta. A7r vähän vähemmän ja r2 parantaa vielä siitäkin.
Oho oho. No tämähän on ihan hyvä uutinen. Pitääpä kahtella josko saisi jotain muuta m43-runkoa kokeiluun :)
Hannu KH
Viesti:

Anie Mist kirjoitti:

Minä lampsin pitkin Helsingin katuja......yhtä-äkkiä huomasin että vvs puuttuu......lähdin etsiskelemään sitä takaisinpäin.....löytyi 200 m päästä keskeltä vilkasta pyörätietä, ehjänä. Sen jälkeen en sitä tohtinut pitää kiinni pelkkää kameraa kantaessani.
Se muovinpala on myös senverran pieni ja lyhkäinen ettei suojaa etulinssiä kovin paljon.

Kuvasin sillä setillä itselle riittävästi, 1 kk ja runsas 4000kuvaa.
Sony A7 vois olla Canonille vaihtoehto kun Nikoniin ei viitsi vaihtaa takaisin. Oly on liian pieni.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Ville^K kirjoitti: Laitetaanpa yks esimerkki. Eli jos haluat jotain tämäntakaista niin jätä pikkukamerat kauppaan:

http://nikita.tnnet.fi/~djj07/forum/o17 ... llot-1.jpg (Käytössä Oly 17/1.8 @ f/4)

Katuvalojen ympärillä on epäsymmetrisesti haalea valopallo joka näyttää objektiivin aukon muodon. Mun kokemuksen mukaan tätä esiintyy about kaikilla pikkukameran objektiiveilla. Terävyys on näillä Olyn vehkeillä kyllä viimisen päälle, mutta ei siitä ole iloa jos tämänkaltaiset kuvat menee *erseeksi jo nettikoossa flare-ongelmien takia.
Ai sama tässä 17 millisessä :-( 12-40mm kanssa hehku oli niin selvä, että sitä ei voi olla huomaamatta. Eniten käyttämäni 45mm ja 25mm ovat tässä suhteessa selvästi parempia. Nyt olen kokeillut myös 12 millistä. En ole vartavasten flaretusta pyrkinyt kaivamaan sen kanssa esiin, joten kenties tuo on ok käytännön kuvaamisessa. taidan ratkaista laajisongelman 12mm avulla.
Anie Mist kirjoitti: Tuota ylläolevassa kuvalinkissä olevaa hehkuakaan en ole havainnut, kun äsken jotain omia yökuvia nopeasti aiheesta vilkaisinkin.
Niinpä :-) Tuossa edellä joku kehui sitäkin kuinka hyvä dynamiikka näissä m43 kameroissa on.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

12/2 oly on kyllä hieno lasi sekin.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Hannu KH kirjoitti: Nikoniin ei viitsi vaihtaa takaisin.
Syynä se, että D100 oli huono?
Vastaa Viestiin