Canon 5Ds ja 5DsR

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Shuko kirjoitti: Tämä foorumi olisi melko turha ja tylsä paikka, jos ei saisi kritisoida tai "nillittää" mistään asiasta. Yli kymmenen vuotta jos olisi ollut pelkkää "Ai että tuo Canon 20D tekee hyvää jälkeä.", olisi se ehkä ollut tätä nykyistäkin pöljempää.

Toisaalta, ymmärtäähän tuon että kiinnostus on loppunut, kun on joutunut työkseen kuvaamaan vuosia.
Juu saa kritisoida ja nillittää. Mutta välttämättä siihen ei tarvitse zoomailla kuvia ja vääntämällä vääntää esiin virheitä. Kannattaa valottaa oikein niin ettei tarvitse niitä varjoja pelastella tai epätoivoisesti pelastaa ylivalottunutta kuvaa.

Olen ihan varma että uudella 5DS:llä (ja monella muulla kameralla) voi ottaa kuvan, jossa on kontrastit hallinnassa jo kuvausvaiheessa, ja tehdä siitä isohko laadukas printti. Tai täyttää kuvalla iso UHD-näyttö. Nillittäjät eivät kovinkaan usein tee kumpaakaan, vaan zoomailevat kuvaa ruudulla virheitä etsien :)
Hulluimmat kuvaavat jopa zoomeilla.

Kiinnostus ei ole loppunut työn myötä, mutta realistinen lähestymistapa on löytynyt.
Se että on nykymaailmassa onnistunut elättämään itsensä kuvaamalla ei ole minulle "joutuminen" vaan etuoikeus.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
janne.
Viestit: 2533
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

Jees, eli se perinteinen "valota oikein" tai "et vaan osaa".
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Tää on tätä normaalia. Silloin kun Nikonilla oli 12mp ff nikonistien mielestä enempää ei tarvitse. Mutta kun D800 tuli, lisäreso olikin ihan jees, itse asiassa vähempää ei saisikaan olla, tai minimissään 24.

Nyt canonistit ovat samassa veneessä dynamiikka-asiassa.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Hel_NiS kirjoitti:Tää on tätä normaalia. Silloin kun Nikonilla oli 12mp ff nikonistien mielestä enempää ei tarvitse. Mutta kun D800 tuli, lisäreso olikin ihan jees, itse asiassa vähempää ei saisikaan olla, tai minimissään 24.

Nyt canonistit ovat samassa veneessä dynamiikka-asiassa.
Tuon voi myös ajatella niin, että tuolla 12mp Nikonillakin sai kelpo kuvia.

Loppupeleissä näillekin kameroille naureskellaan joskus tulevaisuudessa, ehkä jo kymmenen vuoden päästä.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Perry kirjoitti:Loppupeleissä näillekin kameroille naureskellaan joskus tulevaisuudessa, ehkä jo kymmenen vuoden päästä.
Koska on paljon nillittäjiä, jotka vaativat aina enemmän ja parempaa. Jos kaikki "osaisivat" ja olisivat tyytyväisiä tämän hetkisiin vehkeisiin, niin miksi kehittää parempia.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

Shuko kirjoitti: Koska on paljon nillittäjiä, jotka vaativat aina enemmän ja parempaa. Jos kaikki "osaisivat" ja olisivat tyytyväisiä tämän hetkisiin vehkeisiin, niin miksi kehittää parempia.
Kyllä markkinavoimat pistää kehitykseen vauhtia, oli nillittäjät mitä mieltä tahansa: Raha/ostajat ratkaise, ei nillitys. Meinaatko että esim. autojen kehitys lakkaisi jos kaikki autofoorumit lopetettaisiin?

Uskon että tällekin rungolle löytyy ostajia, pääasiassa 5D-sarjalla kuvaavia (puoli-)ammattilaisia joilla on iso kassi täynnä Canonin lasia.

Minä ostan 5DS:n koska se on selvästi parempi kuin 5D mkII, mikä minulla nykyään on. MkII:llakin on tullut pärjäiltyä, 5DS:llä pärjäilee vähän paremmin, ainakin kun oppii repimään irti kamerasta ihan kaiken suorityskyvyn.
aikaarska
Viestit: 12999
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

temama kirjoitti:
Perry kirjoitti:
temama kirjoitti: No, ei siinä mitään. Canonilla voi edelleenkin kuvata, mutta jokainen joka haluaa tämän hetken parasta kuvanlaatua, ei hanki Canonia.
Nojoo, jos parasta kuvanlaatua hakee, ei kuvaa millään surkealla kinovehkeellä.
Tarkoitin nimenomaan kinovehkeitä (pätee myös apsc vitkuttimiin).
Ei ehkä pidä paikkaansa, ainakaan mitä tulee APS-C runkoihin.

Latasin täältä uusien Canon 750D ja 760D mallien RAW kuvia, ja parhaimpien Sonyn 24mp APS-C kennolla (Nikon, Sony, Pentax)varustettujen kameroiden RAW kuvia:

http://www.dpreview.com/previews/canon- ... -t6s-t6i/6

Ja esim. tuon dpreviewn "Studio Comparison" työkalun "low light" ISO 1600 näytteiden kesken ei ollut eroja juurikaan uusien Canonien ja parhaimpien sonyn 24mp APS-C kennolla varustettujen kameroiden välillä. Ei, vaikka nostin ylös varjoja voimakkaasti ja lisäsin ACR:ssä valoisuutta niin, että huippukohdissa oltiin lähellä puhkipalamisen rajaa.

Lyhyesti sanottuna, nopeasti katsottuna, Canonin uusi kennoteknologia vaikuttaa lupaavalta - ainakin näiden APS-C kennoisten osalta. Täytyy tutkia asiaa lisää...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

aikaarska kirjoitti:
temama kirjoitti:
Perry kirjoitti: Nojoo, jos parasta kuvanlaatua hakee, ei kuvaa millään surkealla kinovehkeellä.
Tarkoitin nimenomaan kinovehkeitä (pätee myös apsc vitkuttimiin).
Ei ehkä pidä paikkaansa, ainakaan mitä tulee APS-C runkoihin.

Latasin täältä uusien Canon 750D ja 760D mallien RAW kuvia, ja parhaimpien Sonyn 24mp APS-C kennolla (Nikon, Sony, Pentax)varustettujen kameroiden RAW kuvia:

http://www.dpreview.com/previews/canon- ... -t6s-t6i/6

Ja esim. tuon dpreviewn "Studio Comparison" työkalun "low light" ISO 1600 näytteiden kesken ei ollut eroja juurikaan uusien Canonien ja parhaimpien sonyn 24mp APS-C kennolla varustettujen kameroiden välillä. Ei, vaikka nostin ylös varjoja voimakkaasti ja lisäsin ACR:ssä valoisuutta niin, että huippukohdissa oltiin lähellä puhkipalamisen rajaa.

Lyhyesti sanottuna, nopeasti katsottuna, Canonin uusi kennoteknologia vaikuttaa lupaavalta - ainakin näiden APS-C kennoisten osalta. Täytyy tutkia asiaa lisää...
Eihän Canon olekaan ollut perässä, jos mennään yli iso 800:n, ennenkään.
aikaarska
Viestit: 12999
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Hel_NiS kirjoitti:Eihän Canon olekaan ollut perässä, jos mennään yli iso 800:n, ennenkään.
Jaa. No, täytyypä ladata vielä ISO100 Rawit kanssa ja vertailla lisää...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

aikaarska kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Eihän Canon olekaan ollut perässä, jos mennään yli iso 800:n, ennenkään.
Jaa. No, täytyypä ladata vielä ISO100 Rawit kanssa ja vertailla lisää...
Näinhän tää on mennyt jo vuosia eli 800 jälkeen mennään tasoissa, mutta sen alla Exmor-laitteet menee DR:ssä menojaan. 5D Markun sijaan ao kuvaan voisi laittaa minkä tahansa Canonin, myös nämä uutuudet, kun ne Canonin perusongelmat löytyy suht. helposti noista 5DS:ien sampleista myös

Kuva
aikaarska
Viestit: 12999
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Eihän Canon olekaan ollut perässä, jos mennään yli iso 800:n, ennenkään.
Jaa. No, täytyypä ladata vielä ISO100 Rawit kanssa ja vertailla lisää...
Näinhän tää on mennyt jo vuosia eli 800 jälkeen mennään tasoissa, mutta sen alla Exmor-laitteet menee DR:ssä menojaan. 5D Markun sijaan ao kuvaan voisi laittaa minkä tahansa Canonin, myös nämä uutuudet, kun ne Canonin perusongelmat löytyy suht. helposti noista 5DS:ien sampleista myös
Okei. Latasin myös ISO 100 low light samplet, ja tein samat nostot RAW konversiossa.
Totta tosiaan, Canonin ISO100 näyttää nyt kohisevan enemmän tällä perusherkkyydellä. Ei nyt älyttömiä eroja, mutta kuitenkin. Tuo yllä olevan taulukko näyttäisi olevan linjassa ihan näiden meikäläisen kotikutoisten havaintojenkin kanssa.

Vähän ärsyttävää, ettei alhaisilla herkkyyksillä dynamiikasta saa aivan samanlaista iloa kuin esim. Sonyn kennoilla. Omassa kuvaustyöskentelyssä olen jo oppinut laskemaan dynamiikan varaan jonkusen verran, saatan esim. alivalottaa hieman huippuvalojen puhkipalamista varoen - kun voi luottaa että alivalottuneista alueista saa kuitenkin puhtoista jälkeä RAW konversiossa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

aikaarska kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Jaa. No, täytyypä ladata vielä ISO100 Rawit kanssa ja vertailla lisää...
Näinhän tää on mennyt jo vuosia eli 800 jälkeen mennään tasoissa, mutta sen alla Exmor-laitteet menee DR:ssä menojaan. 5D Markun sijaan ao kuvaan voisi laittaa minkä tahansa Canonin, myös nämä uutuudet, kun ne Canonin perusongelmat löytyy suht. helposti noista 5DS:ien sampleista myös
Okei. Latasin myös ISO 100 low light samplet, ja tein samat nostot RAW konversiossa.
Totta tosiaan, Canonin ISO100 näyttää nyt kohisevan enemmän tällä perusherkkyydellä. Ei nyt älyttömiä eroja, mutta kuitenkin. Tuo yllä olevan taulukko näyttäisi olevan linjassa ihan näiden meikäläisen kotikutoisten havaintojenkin kanssa.

Vähän ärsyttävää, ettei alhaisilla herkkyyksillä dynamiikasta saa aivan samanlaista iloa kuin esim. Sonyn kennoilla. Omassa kuvaustyöskentelyssä olen jo oppinut laskemaan dynamiikan varaan jonkusen verran, saatan esim. alivalottaa hieman huippuvalojen puhkipalamista varoen - kun voi luottaa että alivalottuneista alueista saa kuitenkin puhtoista jälkeä RAW konversiossa.
Ja todetaan nyt tähän (vielä kerran), että tuommoinen kokeilu testaa vain tummman pään dynamiikkaa. Tyyppillisessä maisemakuvassa tms. on julman paljon myös kirkkaan pään kohteita, pilvenreunoissa jne. Ja tämä korostuu edelleen jos (kun) tumman pään heikkouden vuoksi valotetaan ETTR.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hyvin usein sitä tummaa päätä kaivetaan, vaikka siellä ei olekaan mitään antia kuvalle. Siitä on vain tullut sääntö: älä jätä tummaa tummaan koska se ei ole arvostettavaa, huippuvalot saa olla vaikka kuinka kornit, mutta varjot pitää aukaista. Ja jos olet vähänkään asialla niin harmaasuolaa hdr-kuvaksi koko moska, se on proota -siinä uohtuu että kuva sinänsä on aika kökkö.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
aikaarska
Viestit: 12999
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

OskuK kirjoitti:Hyvin usein sitä tummaa päätä kaivetaan, vaikka siellä ei olekaan mitään antia kuvalle. .
No, ei tätä tarvitse kärjistää.

Jos tahallaan alivalotetaan jonkun verran, niin ns. "tummalle" puolelle saattaa hyvinkin jäädä jotain oleellista visuaalista informaatiota.
En tarkoittanut, että syviä varjoja lähdetään ehdoin tahdoin kaivelemaan.

On kyllä totta mitä Nomad kirjoitti ETTR valottamisesta (Exposing to the right ) tumman pään heikkouden vuoksi.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

aikaarska kirjoitti: On kyllä totta mitä Nomad kirjoitti ETTR valottamisesta (Exposing to the right ) tumman pään heikkouden vuoksi.
Kaikki kamerat hyötyy ETTR-valottamisesta, siellä vaaleassa päässä kun on sävyjen erottelu kaikkein parasta. Toki ylivalottamista pitää välttää kuin ruttoa, tätä varten pitää tiirata histogrammeja RGB-muodossa.
Eli jos valottaa varmuuden vuoksi tai tahallaan ali, mennään taas "ei osaa"-alueelle :)

Aika harvoin joutuu noita varjoja kaivelemaan. Jos joutuu, olisi pitänyt pistää lisää täytesalamaa tai heijastinta, tai valita toinen kuvaussuunta, sää tai kellonaika. Ei niissä tummissa varjoissa yleensä mitään kaunista ole piilossa, yleensä aivan latteaa väärän väristä valoa.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Perry kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: On kyllä totta mitä Nomad kirjoitti ETTR valottamisesta (Exposing to the right ) tumman pään heikkouden vuoksi.
Kaikki kamerat hyötyy ETTR-valottamisesta, siellä vaaleassa päässä kun on sävyjen erottelu kaikkein parasta. Toki ylivalottamista pitää välttää kuin ruttoa, tätä varten pitää tiirata histogrammeja RGB-muodossa.
Eli jos valottaa varmuuden vuoksi tai tahallaan ali, mennään taas "ei osaa"-alueelle :)

Aika harvoin joutuu noita varjoja kaivelemaan. Jos joutuu, olisi pitänyt pistää lisää täytesalamaa tai heijastinta, tai valita toinen kuvaussuunta, sää tai kellonaika. Ei niissä tummissa varjoissa yleensä mitään kaunista ole piilossa, yleensä aivan latteaa väärän väristä valoa.
Aika paljon tulee varjoja kaiveltua kun salaman käyttöä oon vähentänyt. C 5D mk3 suoriutuu tyydyttävästi kun vertaa esimerkiksi OM-D:hin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Perry kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: On kyllä totta mitä Nomad kirjoitti ETTR valottamisesta (Exposing to the right ) tumman pään heikkouden vuoksi.
Kaikki kamerat hyötyy ETTR-valottamisesta, siellä vaaleassa päässä kun on sävyjen erottelu kaikkein parasta. Toki ylivalottamista pitää välttää kuin ruttoa, tätä varten pitää tiirata histogrammeja RGB-muodossa.
Eli jos valottaa varmuuden vuoksi tai tahallaan ali, mennään taas "ei osaa"-alueelle :)
Ei pidä paikkaansa "kaikkien" kameroiden osalta. Sonyn RAW-pakkaus "ohentaa" dataa tuolta kirkkaasta päästä ja siksi ETTR on huono valinta esim. maisemakuvassa jossa noita ns. highlight rolloffeja ja niitä aiemmin manittuja pilvenreunaja ja kirkkaan pään liukuja esiintyy.

Selitetty lyhyesti alla eli historammissa on sitä suuremmat välit arvojen välillä mitä kirkkaampaan mennään.

http://diglloyd.com/blog/2014/20141204_ ... ormat.html

ETTR:stä eniten hyötyy Canonin kennot, kun tumman pään nosto kaivaa esiin sen Canonin "patentoiman" pystyraita-noisen.
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Juuri näin. Sonista saa eniten irti kun valottaa tuuhean keskipainotteisen histon.
Perry
Viestit: 626
Liittynyt: Helmi 04, 2008 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Perry »

tn1krr kirjoitti: Ei pidä paikkaansa "kaikkien" kameroiden osalta. Sonyn RAW-pakkaus "ohentaa" dataa tuolta kirkkaasta päästä ja siksi ETTR on huono valinta esim. maisemakuvassa jossa noita ns. highlight rolloffeja ja niitä aiemmin manittuja pilvenreunaja ja kirkkaan pään liukuja esiintyy.

Selitetty lyhyesti alla eli historammissa on sitä suuremmat välit arvojen välillä mitä kirkkaampaan mennään.

http://diglloyd.com/blog/2014/20141204_ ... ormat.html
Ahaa... seison korjattuna. Mitenkähän tuo vaikuttaa tosielämän dynamiikkaan (mitä iloa on vaalean pään sävyistä jos ne on rumia?)
Maffer
Viestit: 22691
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No ne todellakin on rumia. Asiaa voi vähän parantaa kun valottaa erikseen huippuvalot keskelle ja boostaa jälkikäsittelyssä.
Vastaa Viestiin