Digijärkkäreiden sarjatuli

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jahon1

Viesti Kirjoittaja jahon1 »

JuhaH kirjoitti:
Tipe kirjoitti:Asiasta 4:een, tekeekö sillä digitarvikkeen 29ecun BP-511 akulla mitään, kokemuksia ?
Itse ostin kolme kuukautta sitten 2 akkua. Toinen kestää nykyisin noin 12 kuvan ottamisen ja toinen noin puolet alkuperäisen akun kestosta (niin kuin se teki alun alkujaankin).
täällä tuntuu jengillä käyvän lähes kaikissa tilanteissa (esim tarvikeakkujen ostossa... aina kohdalle sattuu *sensuroitu* malli, joka ei toimi) niin huono tuuri, että olisin oikein mielissäni, jos ilmoittaisitte esim. ulkomaille lähtiessänne, mihin koneeseen olette menossa, jotta voin olla nousematta samaan lendariin ;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

jahon1 kirjoitti:
JuhaH kirjoitti:
Tipe kirjoitti:Asiasta 4:een, tekeekö sillä digitarvikkeen 29ecun BP-511 akulla mitään, kokemuksia ?
Itse ostin kolme kuukautta sitten 2 akkua. Toinen kestää nykyisin noin 12 kuvan ottamisen ja toinen noin puolet alkuperäisen akun kestosta (niin kuin se teki alun alkujaankin).
täällä tuntuu jengillä käyvän lähes kaikissa tilanteissa (esim tarvikeakkujen ostossa... aina kohdalle sattuu *sensuroitu* malli, joka ei toimi) niin huono tuuri, että olisin oikein mielissäni, jos ilmoittaisitte esim. ulkomaille lähtiessänne, mihin koneeseen olette menossa, jotta voin olla nousematta samaan lendariin ;)
Kyllä! Akut räjähtää, kaikkien objektiivit tarkentavat päin *sensuroitu*, auton ohjaus puoltaa. Mikään ei koskaan toimi.

Käsi ylös, kenellä toimii joku vempain? Tuun kattoon sitten, mikä siinä on vikana, kun se toimii ;)
Viimeksi muokannut tareone, Heinä 13, 2004 20 : 23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jukka

Viesti Kirjoittaja Jukka »

jahon1 kirjoitti: täällä tuntuu jengillä käyvän lähes kaikissa tilanteissa (esim tarvikeakkujen ostossa... aina kohdalle sattuu *sensuroitu* malli, joka ei toimi) niin huono tuuri, että olisin oikein mielissäni, jos ilmoittaisitte esim. ulkomaille lähtiessänne, mihin koneeseen olette menossa, jotta voin olla nousematta samaan lendariin ;)
Hah hah hah... :D
Tuomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Minulla toimivat EOS-1D Mark II ja objektiivit erittäin hyvin. Akku on ainoa pikkumurhe. :-)
rnyholm

Viesti Kirjoittaja rnyholm »

http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=8375
Tipe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

rnyholm kirjoitti:
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=8375
Kiitän tiedosta =)

Ps. oishan se haulla kai löytyny
jarmokek

Viesti Kirjoittaja jarmokek »

jaakkoh kirjoitti:
7 kuukautta ollut itselläni käytössä tuollainen, toistaiseksi ilman ongelmia.
noin 12kk ilman ongelmia.

Käsittääkseni tarvike ja alkuperäisen akun ero on ainoastaan testauksessa, tarvikeakku testataan käyttäjällä ja alkuperäinen tehtaalla. Halpahan tarvikeakku on, mutta voihan sen aina vaihtaa uuteen _kun_ se menee rikki (siis palautuksena). Räjähtäminen taas on toivottavasti harvinaista ja räjähteleehän ne Nokian alkuperäisetkin (ei ne täysin varmoja ole nekään vaikka näin Nokia väittääkin).
Tuomo
Viesti:

kutnt kirjoitti:Tämä täys purku ja uudelleen lataus pari kertaa peräkkäin elvytti ne taas henkiin. Nyt huonoimmallakin pääsin MKII:lla tuhanteen laukaukseen. En osaa nyt tähän hätään muuta neuvoa.
Lassi, tein uudelleenlatauksen akulleni kolme kertaa, mutten edelleenkään saa edes 900 laukausta irti akusta. Soitin sitten Canonin asiakaspalveluun tiedustellakseni, mitä voin asialle tehdä. Sain seuraavaa informaatiota:
  • Akun takuu on kolme kuukautta.
  • Minulle sattui nyt vain heikkotehoisempi akku. Kävi huono tuuri. Takuu ei välttämättä korvaa akkua, jos se kerran toimii edes osittain. Lisäksi minun tapauksessani takuu ehti jo vanhentua viikko pari sitten.
Olen tilannut nyt uuden akun kakkosakuksi - tai jos se osoittautuu nykyistä tehokkaammaksi, ykkösakuksi. Toivottavasti pärjään näillä toimenpiteillä.
bugi

Viesti Kirjoittaja bugi »

Jostain syystä akkuja saa markkinoida optimistisilla mAh luvuilla
(esim. "2400mAh" NiMH akut, joista varmaan 1% saavuttaa sen, suurin osa ei oikeasti ole edes 1800mAh), kun melkein kaikkea muuta pitää/saa Suomessa markkinoida siten että ilmoitetaan jokin taattu minimiarvo.

Kännykkäpuolelta hyvä esimerkki akkujen hoito- ja käyttöohjeiden tasosta on Nokian ohjekirjat, joissa on ollut samat ohjeet kaikkien niiden puhelinmallien manuskoissa joita olen tähän mennessä lukenut, vaikka akkuina on ollut sekä NiMH:ta että Li-pohjaisia, ja
niiden erot on sentään melkoiset. Suurinpiirtein homma kyllä toimii, mutta olisi se mukava saada täsmällisempää tietoa ja sitä kautta ehkä jonkin verran pitempi käyttöikä akuille (ja enempi kapasiteettiakin), ja samalla vähemmän jätettä.

Joku mainitsi että valmistaja olisi vastannut tyyliin "tuli vain heikompi akku". Jup, akkujen kapasiteeteissa voi olla isotkin vaihtelut, ja kuten yllä sanoin, jostain syystä niitä voi myydä sen parhaan sattuman mukaisilla luvuilla. Joistain paikoista ja joistain akuista löytyy myös sellaisia joista annetaan taattu minimikapasiteetti, pitää vain etsiä. Sellaisen akun kanssa onkin sitten "taisikin tulla vähän parempi kappale"...

Jostain luin että Li-pohjaiset akut vanhenevat yleensä siten että ihan sattumanvaraisesti 1-5 vuoden kuluttua sen kapasiteetti romahtaa nopeasti, ja se on riippumatonta siitä kuinka paljon tai vähän sitä on käytetty. Mene ja tiedä onko tuo taas vain jonkin valmistajan akuille vai kaikille Li-pohjaisille jne. jne.

Markku Hassinen
kutnt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutnt »

Tuomo, sanoit MKII:n akun kestäneen vajaat 900 paukkua. Kuvasitko RAW, RAW + jpg vai pelkkä jpg asetuksella? Luulisin tällä olevan merkitystä koska dataa pitää kirjoittaa kussakin tapauksessa aivan erilaisia määriä.

Itse pääsin tuohon 1500 laukaukseen kahdellakin akulla siten että pääosa kuvista oli jpg asetuksella, suurimmalla kuvakoolla ja pakkausasteella 8. Kuvasin lentäviä lintuja pitkinä sarjoina suurimmalla nopeudella. (elämys sinänsä D30, D60 ja 1Ds:ään verrattuna)

IS pyöri koko ajan mukana ja käytin runsaasti kuvien esikatselua ja zoomailua. Valmiustilan katkaisu oli 15 minuutissa. Lisäksi korttipaikassa pyöri 4 Gb:n microdrive, joka sekään ei aivan pyhällä hengellä mene.
Tuomo
Viesti:

kutnt kirjoitti:Tuomo, sanoit MKII:n akun kestäneen vajaat 900 paukkua. Kuvasitko RAW, RAW + jpg vai pelkkä jpg asetuksella? Luulisin tällä olevan merkitystä koska dataa pitää kirjoittaa kussakin tapauksessa aivan erilaisia määriä.
Kuvaan pelkästään RAW-tiedostoja, koska kukaan työpaikan asiakkaistakaan ei ole vielä toistaiseksi vaatinut niin nopeaa kuvien toimitusta, että olisi pitänyt ampua JPG:tä tuossa ohessa. Muistikorttina käytän Pretecin 512 mb kortteja. IS-putkia minulla ei ole yhtään. Ja virrankatkaisu minulla on yleensä tähän asti ollut 1 minuutissa, joka - kuten aikaisemmin oli puhetta - on toisinaan vähän liian lyhyt.
Tuomo
Viesti:

Ja vielä akun kestosta: tähän asti MKII on alkanut vilkuttaa tyhjää akkua viimeistään 850. kuvan kohdalla. Sen jälkeen kameralla olisi kai joka tilanteessa voinut vielä parikymmentä kuvaa räpsiä, mutta olen aina vienyt akun laturiin.
kutnt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kutnt »

Jos minä kuvasin pääosin jpg ruutuja ja sinä RAW tiedostoja niin siirretty datamäärä on samaa suuruusluokkaa.
Tuomo
Viesti:

No pahus vie! Olisikohan siinä vastaus tähän kummalliseen arvoitukseen? En ole tosiaan tullut ajatelleeksi, että ilmoittaessaan akun kestoksi 1200 laukausta, Canon ehkä tarkoitti JPG-kuvia, ei RAW-kuvia.

Olet, Lassi, näemmä fiksu mies, kun tämän keksit!
Vastaa Viestiin