Mutta mitä tapahtui Olympukselle?!

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

nomad kirjoitti: Mielestäni nämä eri formaattien väliset fysiikan tuottamat peruserot pitää vain hyväksyä. Sen jälkeen m43:llä kuvia saa siinä missä täyskärilläkin. Kuvat ei vain ole aivan samanlaisia :-)
Aamen.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Humminbird kirjoitti:
nomad kirjoitti: Mielestäni nämä eri formaattien väliset fysiikan tuottamat peruserot pitää vain hyväksyä. Sen jälkeen m43:llä kuvia saa siinä missä täyskärilläkin. Kuvat ei vain ole aivan samanlaisia :-)
Aamen.
ei ole aamenta nähnytkään!

kännykälläkin saa kuvia, ne ovat vain hieman erilaisia.

siihen on tosiaan syynsä miksi porukka ei kuvaile vaan lillerikennoisilla. siihen on syynsä miksi Riiossa ammattikuvaajat kuvailivat olympiaurheilijoiden suorituksia isokennoisilla kameroilla. ja syy ei ole se, että ne huvin&urheilun takia haluavat rahdata isoa kinokalustoa mukana!!
vaan siihen onsyynä kuvanlaatu !!
näil eri formaateilal tosiaan saa erillaisia kuvia. tosin kinorungolla on mahdollista saada samanlaista kuvaa kun m43 formaatin vehikeillä. toistepäin ei onnistuu, johtuu fysiikasta.
mut oden totta, jos on valmis hyväksymään et saa pas*empaa kuvaa, niin sitte kaikki Oright. jos se laatu riittää nii site se riittää.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:
nomad kirjoitti: Mielestäni nämä eri formaattien väliset fysiikan tuottamat peruserot pitää vain hyväksyä. Sen jälkeen m43:llä kuvia saa siinä missä täyskärilläkin. Kuvat ei vain ole aivan samanlaisia :-)
Aamen.
ei ole aamenta nähnytkään!

kännykälläkin saa kuvia, ne ovat vain hieman erilaisia.

siihen on tosiaan syynsä miksi porukka ei kuvaile vaan lillerikennoisilla. siihen on syynsä miksi Riiossa ammattikuvaajat kuvailivat olympiaurheilijoiden suorituksia isokennoisilla kameroilla. ja syy ei ole se, että ne huvin&urheilun takia haluavat rahdata isoa kinokalustoa mukana!!
vaan siihen onsyynä kuvanlaatu !!
näil eri formaateilal tosiaan saa erillaisia kuvia. tosin kinorungolla on mahdollista saada samanlaista kuvaa kun m43 formaatin vehikeillä. toistepäin ei onnistuu, johtuu fysiikasta.
Olen viimeaikoina lueskellut K. O. Sjöstromin vuodelta 1955 olevaa teosta Amatöörivalokuvaaja. Siinä harrastajia kehoitetaan välttämään kinokennoisia pienkameroita ja valitsemaan 6x6-6x9 formaatin.

Paha sanoa, että mikä olisi nykyajan tai lähitulevaisuuden 6x9. Ehkä se on kino, tai ehkä m43. Paljon rippuu toki kameran muista ominaisuuksista. Urheilukuvauksen vaatimuksia vastaavaa tarkennusta ja käytettävyyttä ei löydy paria kroppikennoista järkkäriä lukuunottamatta kuin kinokameroista - enkä nyt puhu Sonyn A7 sarjasta!
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti: Aamen.
ei ole aamenta nähnytkään!

kännykälläkin saa kuvia, ne ovat vain hieman erilaisia.

siihen on tosiaan syynsä miksi porukka ei kuvaile vaan lillerikennoisilla. siihen on syynsä miksi Riiossa ammattikuvaajat kuvailivat olympiaurheilijoiden suorituksia isokennoisilla kameroilla. ja syy ei ole se, että ne huvin&urheilun takia haluavat rahdata isoa kinokalustoa mukana!!
vaan siihen onsyynä kuvanlaatu !!
näil eri formaateilal tosiaan saa erillaisia kuvia. tosin kinorungolla on mahdollista saada samanlaista kuvaa kun m43 formaatin vehikeillä. toistepäin ei onnistuu, johtuu fysiikasta.
Olen viimeaikoina lueskellut K. O. Sjöstromin vuodelta 1955 olevaa teosta Amatöörivalokuvaaja. Siinä harrastajia kehoitetaan välttämään kinokennoisia pienkameroita ja valitsemaan 6x6-6x9 formaatin.

Paha sanoa, että mikä olisi nykyajan tai lähitulevaisuuden 6x9. Ehkä se on kino, tai ehkä m43. Paljon rippuu toki kameran muista ominaisuuksista. Urheilukuvauksen vaatimuksia vastaavaa tarkennusta ja käytettävyyttä ei löydy paria kroppikennoista järkkäriä lukuunottamatta kuin kinokameroista - enkä nyt puhu Sonyn A7 sarjasta!
niinjoo, onhan esim toi af tarkennus kehittyny huimasti, ja tietysissä laitteissa jo kovalla tasolla. vaikka onhan näitä urheilukuvia otettu joskus täysin manuaalitarkenteisenakin!

kyllä mäkin naatin jostain vanhoista extralargeformaattien tuottamista valokuvista, sitä ei sovi kieltää. niissä läsnäolontuntu on jotenkin paremmin aistittavissa. ainaski joissakin kuvissa.

se voi olla kyllä, et jossain v.1955 valokuvausoppaissa tota extralargea on suositeltu nimenomaan kuvanlaadun takia. kun pienille formaateille ei vaan ole pystytty tallentamaan samalla tarkkuudella valonsäteitä, ja optiikkakin ollu vähemmän kehittynyttä.
nää asiat tietty nykyisin osittain muuttuneet, ja kennot senkun jatkavat kehittymistään. muta sitä fysiikan lakia optiikan piirrosta erikokoisille formaateille ei vaan pystytä muuttamaan.
ja kun kennotekniikka kehittyy, niin kehittyy se tietty myös isokennoisten osalta, ne on aina karussa sen kokoeron verran!!
muta suuri kymysys; mikä on riittävästi??
sellasta ei kait ole olemassakaan. tai riippuu käyttötarkoituksesta. nettisometuskiin riittää melkein mikä lomotus tahansa.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Jep jep, PRO Capture system. On nää toimintojen nimet niin pro.
lol!!!

yepyep. toinen muotisana on on näköjään dual melke merkistä riipumatta.
Dual-Pro olis esim skitsolle hemmtin kiva uutuus.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:
nomad kirjoitti: Mielestäni nämä eri formaattien väliset fysiikan tuottamat peruserot pitää vain hyväksyä. Sen jälkeen m43:llä kuvia saa siinä missä täyskärilläkin. Kuvat ei vain ole aivan samanlaisia :-)
Aamen.
ei ole aamenta nähnytkään!

kännykälläkin saa kuvia, ne ovat vain hieman erilaisia.
Et oikein tainnut ymmärtää lukemaasi. Nomadin pointti oli juuri se mitä vuodatuksesi viimeisessä kappaleessa tiivistät, eli m4/3:lla on tyydyttävä paskempaan kuvanlaatuun kuin 35 millisellä. Minun puolestani asia on nähnyt aamenen, sinä voit jatkaa asian vatvomista jos haluat. En vain ymmärrä miksi tällaisista itsestäänselvyyksistä pitää jatkuvasti paasata, onhan tämä asia tunnettu jo jostain 1800-luvun lopulta lähtien.
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Humminbird kirjoitti:
temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti: Aamen.
ei ole aamenta nähnytkään!

kännykälläkin saa kuvia, ne ovat vain hieman erilaisia.
Et oikein tainnut ymmärtää lukemaasi. Nomadin pointti oli juuri se mitä vuodatuksesi viimeisessä kappaleessa tiivistät, eli m4/3:lla on tyydyttävä paskempaan kuvanlaatuun kuin 35 millisellä. Minun puolestani asia on nähnyt aamenen, sinä voit jatkaa asian vatvomista jos haluat. En vain ymmärrä miksi tällaisista itsestäänselvyyksistä pitää jatkuvasti paasata, onhan tämä asia tunnettu jo jostain 1800-luvun lopulta lähtien.
oukkidoukki. en sitte tainnu ymmärtää.

ymmärsin, et tossa edellä haluttiin väittää aamenen kera, että näillä eri formaateilla saa vaan hieman erilaisa kuvia, mutta ei pas*empia toistaan, vain erilaisia.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

temama kirjoitti: oukkidoukki. en sitte tainnu ymmärtää.

ymmärsin, et tossa edellä haluttiin väittää aamenen kera, että näillä eri formaateilla saa vaan hieman erilaisa kuvia, mutta ei pas*empia toistaan, vain erilaisia.
Ei paskempia kuvia sinällään, mutta kuvanlaadullisilla mittareilla paskempia, eli kohina, väritoisto ja dynamiikka. :) Paskuus on tosin aika suhteellista näidenkin osalta, huomioiden että joku E-M5 on käytännössä identtinen D700 kanssa, paitsi DoF-erojen osalta. Eli vuodesta 2012 lähtien m4/3-kuvaajat ovat voineet saada saman kuvalaadun pienemmässä paketissa kuin mitä D700 ostajat vuonna 2007. Mielestäni se D700 tuottaa aika kaunista kuvaa, joten ei minulla ole näiden m4/3-vehkeiden suhteen mitään ongelmia, riittää meikäläiselle. Toisilla on sitten toisenlaiset odotukset.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Humminbird kirjoitti:
temama kirjoitti: oukkidoukki. en sitte tainnu ymmärtää.

ymmärsin, et tossa edellä haluttiin väittää aamenen kera, että näillä eri formaateilla saa vaan hieman erilaisa kuvia, mutta ei pas*empia toistaan, vain erilaisia.
Ei paskempia kuvia sinällään, mutta kuvanlaadullisilla mittareilla paskempia, eli kohina, väritoisto ja dynamiikka. :) Paskuus on tosin aika suhteellista näidenkin osalta, huomioiden että joku E-M5 on käytännössä identtinen D700 kanssa, paitsi DoF-erojen osalta. Eli vuodesta 2012 lähtien m4/3-kuvaajat ovat voineet saada saman kuvalaadun pienemmässä paketissa kuin mitä D700 ostajat vuonna 2007. Mielestäni se D700 tuottaa aika kaunista kuvaa, joten ei minulla ole näiden m4/3-vehkeiden suhteen mitään ongelmia, riittää meikäläiselle. Toisilla on sitten toisenlaiset odotukset.
Aika paljon on kysymys siitä minkälaisissa oloissa kuvaa. Jos valoa on riittävästi, niin m43 kamerat ovat hämmästyttävän hyviä. Eri asia on sitten hankalampi valaistus, nopeita valotusaikoja vaativat tilanteet jne.

Tässä keskustelluilla kameroilla kuvanneena melkein väittäisin, että mikä tahansa uudehko m43 kamera voittaa D700:n silloin kun perusherkkyydellä kuvaaminen ei ole ongelma, mutta olojen muuttuessa vaikeiksi asetelma kääntyy täysin päinvastaiseksi.

Lisäksi D700:n tarkennus ja valonmittaus on luotettavampi kuin missään kokeilemassani m43 kamerassa. Ei ollenkaan vähäpätöistä - teoreettista kuvanlaatua tärkeämpää on yleensä se, että kuva on tarkennettu oikein eikä valotus ole aivan pielessä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

nomad kirjoitti: Lisäksi D700:n tarkennus ja valonmittaus on luotettavampi kuin missään kokeilemassani m43 kamerassa. Ei ollenkaan vähäpätöistä - teoreettista kuvanlaatua tärkeämpää on yleensä se, että kuva on tarkennettu oikein eikä valotus ole aivan pielessä.
Itsellänikin on lämpimiä muistoja D700:sta, erittäin toimiva kamera. Mikään ei ole pielessä eikä siinä ole mitään turhaa. Mielestäni Nikonin käyttöliittymä on alan parhaimmistoa, siis tarkoitan niitä joissa ei ole PASM-valitsinta. :)

Tuo on totta mitä sanot että huonommissa oloissa tarkennus ja mittaus oli luotettavampaa. Jos otetaan identtisissä oloissa maisemakuva D700:lla ja E-M5:llä niin sekä dynamiikka että kohina varjoissa ovat siinä määrin identtiset etten itse pysty kameroita toisistaan erottamaan, eli "labraoloissa" kuvanlaatu on sama. Käytännön tilanteissa D700 on kuitenkin luotettavampi vekotin. E-M5:ttä taas kantaa mieluummin mukanaan eikä jalustaan tarvitse turvautua niin usein.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

Oma digitausta on DX-Nikoneissa joista siirryin Olympuksen OM-D maailmaan joku aika sitten. Ja olin kovin tyytyväinen tähän lillerikennoon. :)

Nyt sitten sunnuntaina pidettiin pojalle ristiäiset, joita siinä kuvasin omalla OM-D M10:llä ja siskolta lainaamalla Nikonin D610:llä. Molemmat laiskana suoraan JPG-kuvina. Sitten iltasella siirtelin kuvat koneelle ja niitä siinä aikani katseltuani oli kyllä todettava että ne Nikonin täyden kennon kuvat ovat kyllä parempia. Värit jotenkin parempia ja Kuvat muutenkin skarppeja.

Piti nyt töissä mennä oikein Dprewiin katsomaan kameroiden vertailukuvia ja niissä ei kyllä näy isoja eroja Nikonin eduksi. Mutta tässä elävässä elämässä tilanne on toinen. Mutta miksi, sitä en tiedä...

No toinen runko maksaa 1500 € ja toinen 500 €... Hiukan jo meinasi vaihtokuume iskeä takaisin peilien pariin. :)
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Ei ole Nikonin täyskennoa vertailukohtana, mtta kyllähän EM-5:n kuvalaatu myös notkahtaa sisällä ja sekavalossa verrattuna ulkona päivänvalossa otettuihin kuviin. Verrokkina mulla on Nikonin V1 ja se hoitelee kyllä nuo sekavalotilanteet (päivänvalo plus loisteputket) jotenkin paremmin. Salamaa en yleensä käytä vaan kuvaan vallitsevassa valossa.
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

ruutu kirjoitti:kyllähän EM-5:n kuvalaatu myös notkahtaa sisällä ja sekavalossa verrattuna ulkona päivänvalossa otettuihin kuviin.
Vähän samat on fiilikset, onneksi kamerani pääkäyttö onkin ulkona luonnossa. Eli taidan painaa otsaa litteällä lompakollani, niin kuume menee ohitse...
temama
Viestit: 10717
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Ohiampuja kirjoitti:
ruutu kirjoitti:kyllähän EM-5:n kuvalaatu myös notkahtaa sisällä ja sekavalossa verrattuna ulkona päivänvalossa otettuihin kuviin.
Vähän samat on fiilikset, onneksi kamerani pääkäyttö onkin ulkona luonnossa. Eli taidan painaa otsaa litteällä lompakollani, niin kuume menee ohitse...
ei siihen kuulkaas mitään Niikkoni tarvita. Sony on kehittänyt tähän saumaan oikein hyviä valokuvauslaitteita, joista ei puutu edes peilittömien ilot&riemut!! Edes litteä kukkaro ei oo ongelma, malleja löytyy alle tonnista ylöspäin, kaikissa erinomaijen kuvanlaatu. Puhun siis legendaarisista Sony A7 kinokameroista.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

ruutu kirjoitti:Ei ole Nikonin täyskennoa vertailukohtana, mtta kyllähän EM-5:n kuvalaatu myös notkahtaa sisällä ja sekavalossa verrattuna ulkona päivänvalossa otettuihin kuviin. Verrokkina mulla on Nikonin V1 ja se hoitelee kyllä nuo sekavalotilanteet (päivänvalo plus loisteputket) jotenkin paremmin. Salamaa en yleensä käytä vaan kuvaan vallitsevassa valossa.
Itse meinasin vaihtaa Canonit E-M1 :iin, mutta sen sekavalo-otokset suurilla herkkyyksillä oli karseita. Kuukausi ja 4000 kuvaa riitti, ja kiertoon.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Sahaaja
Viestit: 1497
Liittynyt: Loka 07, 2009 21 : 04

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Koskeeko sekavalojen värit myös Panasonicia?
Ilmeisesti samat kennot Olyn kanssa, muistelen ehkä väärin että jossain vaiheessa Pana olisi tehnyt myös kennoja?
ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Ohiampuja kirjoitti:
ruutu kirjoitti:kyllähän EM-5:n kuvalaatu myös notkahtaa sisällä ja sekavalossa verrattuna ulkona päivänvalossa otettuihin kuviin.
Vähän samat on fiilikset, onneksi kamerani pääkäyttö onkin ulkona luonnossa. Eli taidan painaa otsaa litteällä lompakollani, niin kuume menee ohitse...
Ulkona minäkin kuvailen pääasiassa ja kittilinssin makroon olen ollut tyytyväinen. Voihan sitä aina hoidella mustavalkokuvilla pahimmat sisäkuvaukset. Saapi nähdä sitten millainen EM-1 II on ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan...
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

ruutu
Viestit: 1314
Liittynyt: Tammi 10, 2007 22 : 44

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Jassoo...2000 taalaa...aikamoinen hinta, kun samaan lähtee täyskennoakin...
https://www.dpreview.com/news/767576217 ... -body-only
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

ruutu kirjoitti:Jassoo...2000 taalaa...aikamoinen hinta, kun samaan lähtee täyskennoakin...
https://www.dpreview.com/news/767576217 ... -body-only
No eipä noita ole kuin Pentax vain tuossa hintaluokassa. D500 on aika samalla viivalla hinnoittelun suhteen kun miettii kohderyhmää. Hiukan alempana löytyy sitten Fujfilm parit mallit. Toki hinta on kova, mutta niin se on siis monella muullakin mallilla. Puhumatta sitten FF mallien pro versiosta, joista saa maksaa noin 3000-4500e.
Vastaa Viestiin