Nuo DOF:t on aika helppo laskea etukäteen laskureilla. Mulla niiden tarve on käytännössä sitä, että maisemakuvauksessa, joka tapahtuu pääosin laajakulmilla, niin syväterävyys on vain eduksi. Kohdekuvauksessa (esim. kasvit, ihmiset) niin kapea syväterävyys on usein tarpeen.liuzka kirjoitti:Itse olen kanssa miettinyt MFT kameraa. Suurin minua ainakin huolettava asia on kovin laajat DOFit. Tuota tietysti voi kompensoida pidemmällä lasilla, mutta toisaalta tykkään kantaa mukana lähinnä kompakteja primejä. Jos joutuu valtava zoomileka ottamaan mukaan niin se on sitten ihan sama ottaa saman tien peilijärkkäri, koska mielestäni tuosta pienestä rungosta ei ole hyötyä kun nokalle isketään valtava lasi.
Käytännössä asia toimii MFT:lllä oikein hyvin. Laajakulmissa on huomattava syväterävyys, kun taas telepää (40-100mm/f4-5.6) syväterävyysalue on isoilla aukoilla riittävän lyhyt, jotta kohteen saa irti taustastaan. Jos se on erityisen tärkeää, niin yksi valovoimainen pikkutele voisi olla hyvä pakata mukaan. Jos haluaa selvitä edullisesti, niin OM:n zuiko 50mm/f1.8 tai 100mm/f2.8 + sovite toimii myös mainosti ja moni muukin filmikameran lasi. Mitään kilojen painoisia zoomeja en lähtisi raahaamaan, kun m.zuikon peruszoomit painavat vain muutaman sata grammaa.
Pieni ongelma MFT:llä on kuvan laadun laskeminen voimakkaasi himmennettäessä. Pro-luokan objektiiveista en tiedä, mutta näissä kittilaseissa laatu heikkenee kyllä himmentämisen myötä. Aukkoa 11 pienempiä ei oikein kannata niissä käyttää. Ilmiö saattaa johtua diffraktiosta. Itse olen koekuvannut koko objektiivivalikoimani läpi, ja laatinut siitä taulukon, mitkä ovat kelvollisia aukkoja. Näin pyrin ottamaan irti tuon setin parhaan laadun. Samoin raw-tallennus ja jalustan käyttö auttavat laatukysymyksessä.
Maisemakuvissa haluan joskus pehmentää virtaavan veden pitkällä suljinajalla. Ja kun tuo himmentäminen heikentää kuvaa (ja PEN:n minimi herkkyys on ISO 200) niin ostin yhden kolme aukkoa himmentävän ND-suodattimen tätä varten.
PEN E-PL2:n dynamiikka on on noin 10 aukkoa. Tämä on pari pykälää huonompi kuin parhaissa digijärkkäreissä, mutta sitäkin voi hieman kompensoida tuolla HDR-tekniikalla, josta tosin en osaa sanoa vielä juuri mitään, kun en ole itse kokeillut. Yleiskäyttöön tuo 10 aukkoa riittää kyllä versin hyvin, mutta joissain erikoistilanteissa HDR on epäilemättä hieno lisä kuvausrepertuaariin, eikä edes paina mitään. :)
Toki tämä kaikki tuottaa vain tiettyä teknistä laatua ja on sitten täysin makuasia riittääkö se vain ei. Sitä voi parantaa vielä huomattavasti painon suuremmin kasvamatta hankkimalla OM-D:n (tai E-P5:sen) ja siihen pro-luokan objektiivit, jos vain lompakko tuohon joustaa. Joka tapauksessa kinokoon rungolla on täysin mahdoton päästä edes samaan painoluokkaan samoilla kuvakulmien vaatimuksilla.