elmar kirjoitti:tn1krr kirjoitti:70-200 on todella hyvä lasi, etenkin A6000:n (ja miksei 5100:nkin) nokalla AF on loistava... A6000:n kenno-PDAF on kuitenkin todella toimiva koko kuva-alalla.
Gordon Laing kuvaili A6000+70-200:lla Ranskan ympäriajoja ja oli aika vaikuttunut
http://petapixel.com/2014/08/18/mirrorl ... ony-a6000/
Tästä olen hiukan eri mieltä. A6000 + FE 70-200 G on kiva setti liikkumattomien kohteiden teleilyyn ja vaikka AF on nopea, se on erittäin epävarma eikä siksi sovi liikkeen seurantaan. Kun vertaa esim. 5D3 + 70-200 L IS II:n (joka on toki paljon isompi ja kalliimpi setti), ero suoritusvarmuudessa on melkoinen.
Oma kokemus on täsmälleen sama kuin Tony Northrupin videolla eli A6000:n 11 fps sarjalla + jatkuvalla tarkennuksella paukutetuista ruuduista vain n. 2/10 on yleensä kohdallaan, loput eriasteisia huteja (6:37 eteenpäin Northrup kertoo A6000:n AF:stä) >
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... WWzQ#t=397
Tony ei taasen speksaa yhtään mitään miten tuota on testattu; kuulostaa DSLR-mieheltä joka odottaa AF:n toimivan täysin samoin kuin järkässä on aina toiminut. Gordon Laing:in testissäkin selkeästi todetaan miten on testattu; esim. "Wide" focus area ei toimi jos kuvassa on mitään muuta liikkuvaa kuin pääkohde. Tämän olen todennut itsekkin.
elmar kirjoitti:Sen verran vielä että tarkennussensorien epäherkkyyden lisäksi yksi syy peilittömien epävarmalle AF:lle on systeemin yksinkertaisuus. A6000:ssa ei ole jatkuvalle tarkennukselle ja sen nopeudelle mitään muita säätöjä kuin "on tai off". 5D3:n kompleksisen AF:n taas voi trimmata valikoissa kaikille kohteille ja kuvaustyyleille täsmälleen sopivaksi.
Ainakin seuraavilla säädöillä olen itse todennut olevan vaikutusta AF-C toimintaan/tarkkuuteen
- Focus Lock on/off. Toivomisen varaa tässä on: valitun tarkennuspisteen koosta riiippumatta tämä valitsee koko liikkuvan kohteen; auton keulan sijaan tarkennetaan koko autoon.
- focus-area. Seurattavan kohteen poimintaa helpottaa kovasti kun valitsee esim. Flex spot mediumin, jolla itse sain sillalta poimittua ruuhkaliikenteessä kivasti yksittäisen auton; Focus lock piti tästä mukavasti kiinni, joskaan ei täydellisesti. Center/flex spot focus on about aina luotettavampi/parempi kuin zone/wide.
- burst speed. Itse en ole tätä ehtinyt testata, mutta jotkus väittävät että 6 fps träckäisi paremmin, täysin erillisen DSLR-tarkennusmekanismin puuttuessa voisi helposti uskoa että suurin sarjatulinopeus haittaa kenno-PDAF:n toimintaa
Sonylle tuttuun tyyliin näiden juttujen dokumentaatio on totaalisen olematon eli kaikki pitää testata itse tai googletella mikä toimii ja mikä ei.
elmar kirjoitti:
Kaikilla pisteillä + jatkuvalla tarkennuksella A6000:n AF hakee koko ajan uutta kohdetta vaikka se olisi jo ensimmäisessä ruudussa kohdallaan. AF ikäänkuin "funtsii liikaa" ja sarjan loput latit ovat tarkentuneet ärsyttävästi vähän ohi.
PDAF-pisteet vilkkuu? Tässähän on käytössä joku noista laajemmista focusalueista. Sarjan lopussa olen toki itsekkin huomannut tarkkuuden hiukan heikkenevän täydellä sarjatulinopeudella.
elmar kirjoitti:
Vaikka pienet peilittömät on kivoja kameroita kaikenlaiseen yleiskuvailuun, hc-äksöniin niistä ei ole. Nämä "maailman nopeimmat AF:t" ovat pelkkää sanahelinää ja alleviivaavat vain dslr:n raakaa suoritusvarmuutta. Voi pojat kun 7D2:n saisi A6000:n kennolla...
Tonyn väittämään onnettomaan 2/10 about onnistunut suoritustasoon (kriteeri: silmän hiusverisuonet pitää erottua) en ole itse päässyt kuin kuvaamalla huonossa valossa sisätiloissa todella lähellä olevaa ja kohtitulevaa kohdetta, jossa focus etäisyys puolittuu muutamassa sekunisssa. Päivänvalossa ja "kokovartalo"-etäisyydeltä pystyn helposti allkekirjoittamaan Gordon Laingin väitteet yli 60% success rate:sta.
Ei kukaan (pl. markkinointimatskut ja näissähän Canonkin valehtelee että niillä parhaat kennot :) ) ole väittänyt että tämä A6000 päihittäisi 5x kalliimman semi-pro DSLR:n, mutta kyllä tuolla aika kivasti liikettä jo kuvailee kunhan pääsee systeemin kanssa täysin sinuiksi. Mikään aiempi E Mount kamera joita olen käyttänyt ei ole sisältänyt edes lähellekään toimivaan AF-C:tä, AF-S "pumppaus" on ja burst hetken valinta tai prefocus siihen ettei etäisyys muutu on ollut ainut keino saada mitään liikkuvaa tarkaksi. Mikä sitten on HC-actionia kenellekin ja mihin rajan hyvän ja kelvottoman väliin...