Nikon D800 ja Active D-lightning RAW-kuvauksessa
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00
Ilmeisesti tarkoitat liveview kuvausta jossa tuo on mahdollista. Optisella etsimellä kuvaamisella tuo tarkoittaisi sitä että valoitusautomaatilla olisi käytössä aika-kone joka hakee raw-datasta arvot, joka olisi sinäänsä tietysti aika kätevää. Tai sitten otetaan aina kaksivaloitusta, joka voi sitten ehkä pidemmällä valotusajalla rueta rassaamaan.paaton kirjoitti: Edit: mremonen, dlight valottaa hankalissa oloissa juuri väärään suuntaan. Kuva pitäisi valottaa yli keskiharmaasta, eli juuri palamisrajalle. Kameroiden valotusmittarit eivät (vielä) osaa lukea raw dataa ja tämän vuoksi automaatit eivät oikein toimi.
Se olisi tietysti kätevä jos nopeissa sarjoissa valotus korjautuisi loppupään kuviin, mutta onkohan tuo sitten aina hyvä ominaisuus että valoitus muuttuu sarjan edetessä.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50
Etkö ota huomioon d-lightingin vaikutusta valotukseen? se sinun raw-kuvasi on alivalottunut kun käytät d-lightingia ja alivalottuneelta se näyttääkin sellaisessa konvertterissa joka ei tiedä tuollaisesta d-lightingista yhtään mitään eikä siten tee niitä automaattisia korjauksia mitä Nikonin omat softat tekevät.jmjh kirjoitti: Muilla raw konverttereilla d-lightning ei vaikuta, ellei sitten vain käpistellä rawiin tallnnettua jpeg-preview kuvaa.
Ja kun suurinosa raw-kuvaajista taitaa käyttää jotain muuta kuin Nikonin softaa, niin voidaan melkein sanoa että yleensä sillä d-lightningilla ei ole vaikutusta raw-kuviin.
Esim. Lightroomissa se raw on alivalottunut.
Eli se on rawiksi totaalisen väärin valotettu. Jos jotain ei tule tehdä, niin alivalottaa rawia. Se normaali neutraalikin valotus on parempi ja paras tietysti ETTR.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50
Kyllä tuo minun käsittääkseni olisi mahdollista säätää ihan normaaliin monilohkomittaukseenkin. Kuva valotettaisiin sen lohkon mukaan jossa on korkeimmat huippuvalot; juuri sen rajan alle että ne eivät rawissa pala puhki.jmjh kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat liveview kuvausta jossa tuo on mahdollista. Optisella etsimellä kuvaamisella tuo tarkoittaisi sitä että valoitusautomaatilla olisi käytössä aika-kone joka hakee raw-datasta arvot, joka olisi sinäänsä tietysti aika kätevää. Tai sitten otetaan aina kaksivaloitusta, joka voi sitten ehkä pidemmällä valotusajalla rueta rassaamaan.paaton kirjoitti: Edit: mremonen, dlight valottaa hankalissa oloissa juuri väärään suuntaan. Kuva pitäisi valottaa yli keskiharmaasta, eli juuri palamisrajalle. Kameroiden valotusmittarit eivät (vielä) osaa lukea raw dataa ja tämän vuoksi automaatit eivät oikein toimi.
Se olisi tietysti kätevä jos nopeissa sarjoissa valotus korjautuisi loppupään kuviin, mutta onkohan tuo sitten aina hyvä ominaisuus että valoitus muuttuu sarjan edetessä.
Nythän monilohkomittaus pyrkii tekemään kompromissia niiden huippuvalojen ja sen kohdan välillä jonka se olettaa jollain perusteella pääkohteeksi (tarkennuspiste, kasvojen tunnistus, kuvatyypin tunnistus valon ja värin mittauksen perusteella jne.,).
Eli raw:lle riittäisi yksinkertaisempi logiikka, koska kuvaaja säätää sitten konvertoinnin yhteydessä kunkin kuva-alueen valotukset kohdilleen raw-konvertterin työkaluilla. Tällä tavalla hänellä olisi eniten säätövaraa.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Niinpä, miksi ei voisi. Sitäpaitsi D800:ssa matriisimittauksessakin on niin paljon lohkoja, että sen tarkkuus riittää varmasti.Naranek kirjoitti:Kyllä tuo minun käsittääkseni olisi mahdollista säätää ihan normaaliin monilohkomittaukseenkin. Kuva valotettaisiin sen lohkon mukaan jossa on korkeimmat huippuvalot; juuri sen rajan alle että ne eivät rawissa pala puhki.jmjh kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat liveview kuvausta jossa tuo on mahdollista. Optisella etsimellä kuvaamisella tuo tarkoittaisi sitä että valoitusautomaatilla olisi käytössä aika-kone joka hakee raw-datasta arvot, joka olisi sinäänsä tietysti aika kätevää. Tai sitten otetaan aina kaksivaloitusta, joka voi sitten ehkä pidemmällä valotusajalla rueta rassaamaan.paaton kirjoitti: Edit: mremonen, dlight valottaa hankalissa oloissa juuri väärään suuntaan. Kuva pitäisi valottaa yli keskiharmaasta, eli juuri palamisrajalle. Kameroiden valotusmittarit eivät (vielä) osaa lukea raw dataa ja tämän vuoksi automaatit eivät oikein toimi.
Se olisi tietysti kätevä jos nopeissa sarjoissa valotus korjautuisi loppupään kuviin, mutta onkohan tuo sitten aina hyvä ominaisuus että valoitus muuttuu sarjan edetessä.
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50
Kai siksi että se raw pitää muokata ainakin jollakin tavalla jotta siitä saa laskettua sen histogrammin.paaton kirjoitti:Juu, tosiaan edes takatelkkarin kautta et saa raw mittausta, sekin käyttää jpeggiä. Mutta eikös magick lantern mahdollista jo raw videon? Miksi valotus dataa ei saataisi siitä? Peilillisiin tätä on turha edes haaveilla.
Sellaista suoraan rawista histogrammin antavaa laskentamuotoa ei toistaiseksi ole olemassa, joten siihen käytetään olemassa olevaa jpegistä tehtävää laskentaa. Sellaiselle ei kai ole vielä nähty mitään tarvetta, joskin ilmeisesti ainakin Oly on herännyt tähän puoleen.
Luulen että valonmittausjutut tulevat lähiaikoina eriytymään raw ja jpeg puolella, nythän mennään vain jpegin ehdoilla.
Tuossa edellä sanoinkin että kyllä sen käsittääkseni saisi sen peilillisenkin valonmittaussysteemin viritettyä raw-moodiin, aika helpostikin. Luultavasti helpommin kuin suoraan raw:sta tehdyn histogrammin tekevän algoritmin kehittämisen.
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00
Tuota öö... tuo kuulostaa ihan samalta kuin minun tuota edellinen kommentti. Ja en minä ole D-lightningia käyttänyt. Kannattaisiko lukea vähän edellisiä viestejä?Naranek kirjoitti:Etkö ota huomioon d-lightingin vaikutusta valotukseen? se sinun raw-kuvasi on alivalottunut kun käytät d-lightingia ja alivalottuneelta se näyttääkin sellaisessa konvertterissa joka ei tiedä tuollaisesta d-lightingista yhtään mitään eikä siten tee niitä automaattisia korjauksia mitä Nikonin omat softat tekevät.
Moten paljon noissa monilohkosensoreissa on lohkoja tai resoluutiota? Sellainen valotusmoodi mikä toimisi kuin matriisimoodi, mutta säätää valon siten että valotus ei mene yli raw kuvassa olisi ihan näppärä. Mutta onkohan tuo sitten teknisesti mahdollista? Eli voidaanko sanoa että jos valoa tulee jonkin rajan alle niin se ei sitten mene yli rawissa.
-
- Viestit: 1055
- Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00
-
- Viestit: 22677
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
Paljon helpommin selviää kun ottaa sen pistemittarin käteen ja mittaa sillä. Jos on silmä päässä niin näkee kyllä missä on kirkasta ja missä ei.
Ja sit kannattaa myös huomata, että minkä väristä valo on. Ei todellakaan voi aina valottaa vaikkapa yks-kaks-kolme aukkoa yli sillä jos joku kanava naksahtaa puhki niin se on sit siinä.
Ja sit kannattaa myös huomata, että minkä väristä valo on. Ei todellakaan voi aina valottaa vaikkapa yks-kaks-kolme aukkoa yli sillä jos joku kanava naksahtaa puhki niin se on sit siinä.
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Ei voi ei. Ja isojen nosto tuntuu vaikuttavan ainakin seiskasatasella tosi paljon. Korkeimmilla isoilla ei voi enää ajatella, että rawista löytyy varaa ylhäältä.Maffer kirjoitti:Paljon helpommin selviää kun ottaa sen pistemittarin käteen ja mittaa sillä. Jos on silmä päässä niin näkee kyllä missä on kirkasta ja missä ei.
Ja sit kannattaa myös huomata, että minkä väristä valo on. Ei todellakaan voi aina valottaa vaikkapa yks-kaks-kolme aukkoa yli sillä jos joku kanava naksahtaa puhki niin se on sit siinä.
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Ei ole kamerassa. Mutta esim. rawdigger näyttää RAW-histogrammin.Naranek kirjoitti:Sellaista suoraan rawista histogrammin antavaa laskentamuotoa ei toistaiseksi ole olemassa,
Sillä minä noita D-lightning -kuvia katselin ja havaitsin sen ekassa postauksessa mainitun asian, että tuo ADL vain laskee valotusta, ei tee muuta.• Plot and save raw data histograms per channel
-
- Viestit: 9478
- Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
- Paikkakunta: itähelsinki
- Viesti:
Juuri näin.Maffer kirjoitti:Ja sit kannattaa myös huomata, että minkä väristä valo on. Ei todellakaan voi aina valottaa vaikkapa yks-kaks-kolme aukkoa yli sillä jos joku kanava naksahtaa puhki niin se on sit siinä.
Erillinen valotusmittari on toki varmin, mutta ei ehkä se käytännöllisin joka paikkaan. Toisaalta ei sekään sitä ADL:ää paremmaksi tee :)
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Syys 20, 2012 20 : 09
- Paikkakunta: Tallinn
[quote="mremonen"]Hyvää keskustelua. Jännä juttu, että missään lukemassani opuksessa ei ole tuota D-Lightning-ominaisuutta avattu sen tarkemmin. Jopa tuossa "Mastering the Nikon D800"-kirjassa suositellaan ominaisuuden käyttöä. Joka kirjassa pitäisi lukea punaisella, että älä h3lvetissä käytä tätä, jos et halua pilata kuviasi.
Muutenkin manuaalit, ym. pitäisi jakaa suoraan RAW- ja JPG-kuvauksen mukaan. RAW-osioissa käsiteltäisiin vain ne asiat, jotka vaikuttavat RAW-dataan.[/quote]
On mainittu sivuhuomautuksella Mike Hagenin Capture NX2 oppaassa, että softaprosessoinnin lisäksi alivalottaa hieman (ei siis sotke valotusta, vaan alivalottaa)
Eli jos asetusta käytetään CNX 2:n kanssa niin lopputulos ei liene katastrofi. Mutta jos asetusta käytetään muiden RAW-editorien kanssa, niin nähdään vain hieman alivalottuneita kuvia.
Johtuu siitä että useimmat editorit eivät osaa käyttää kuin osaa RAW-tiedoston TAGeistä. Tilanne on yleisesti ottaen erittäin epäselvä ja puutteellisesti speksattu! Puhtaaseen RAW-dataan - tarkoitan photo site:n binääriarvoja - ei vaikuta mielestäni kuin valotusaika (välillisesti D-lighting, koska se alivalottaa), aukko ja signaalin vahvistus (ISO-arvo). Kommentoikaa, jos olette eri mieltä.[/quote]
Muutenkin manuaalit, ym. pitäisi jakaa suoraan RAW- ja JPG-kuvauksen mukaan. RAW-osioissa käsiteltäisiin vain ne asiat, jotka vaikuttavat RAW-dataan.[/quote]
On mainittu sivuhuomautuksella Mike Hagenin Capture NX2 oppaassa, että softaprosessoinnin lisäksi alivalottaa hieman (ei siis sotke valotusta, vaan alivalottaa)
Eli jos asetusta käytetään CNX 2:n kanssa niin lopputulos ei liene katastrofi. Mutta jos asetusta käytetään muiden RAW-editorien kanssa, niin nähdään vain hieman alivalottuneita kuvia.
Johtuu siitä että useimmat editorit eivät osaa käyttää kuin osaa RAW-tiedoston TAGeistä. Tilanne on yleisesti ottaen erittäin epäselvä ja puutteellisesti speksattu! Puhtaaseen RAW-dataan - tarkoitan photo site:n binääriarvoja - ei vaikuta mielestäni kuin valotusaika (välillisesti D-lighting, koska se alivalottaa), aukko ja signaalin vahvistus (ISO-arvo). Kommentoikaa, jos olette eri mieltä.[/quote]