Täyskennoista kropin tilalle

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

paaton kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Tottakai, pitäähän sitä nyt joka pojalla FF-kamera olla. Ihan vain siksi, että saa ottaa niitä laajiskuvia ja sitten croppailla niistä 30% pois reunoilta.
Jos muuten viittasit noihin minun kuviini tuolla rajaamisella, niin tottahan se on tuokin. Laajemmalla polttovälillä on paljon helpompi kuvata ainakin lasta. On kohtuullisen mahdotonta rajata kuva haluamakseen, jos tenava pysyy paikalaan pari sekunttia tai liikkuu koko jatkuvasti.

Alemmasta kuvasta oli tosiaan cropattu aika reilusti pois, vaihdoin sen vain vähän suoristettuun versioon.
Olihan sulla aiemmin kropissa 8-16mm vai muistanko väärin?
Pentaxilla saa kuvia
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Oli juu, mutta ei ultralaajiksella ole mitään tekemistä 35 tai 24 f/1.4 objektiivien kanssa
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Tottakai, pitäähän sitä nyt joka pojalla FF-kamera olla. Ihan vain siksi, että saa ottaa niitä laajiskuvia ja sitten croppailla niistä 30% pois reunoilta.
Jos muuten viittasit noihin minun kuviini tuolla rajaamisella, niin tottahan se on tuokin. Laajemmalla polttovälillä on paljon helpompi kuvata ainakin lasta. On kohtuullisen mahdotonta rajata kuva haluamakseen, jos tenava pysyy paikalaan pari sekunttia tai liikkuu koko jatkuvasti.

Alemmasta kuvasta oli tosiaan cropattu aika reilusti pois, vaihdoin sen vain vähän suoristettuun versioon.
Ronski rajausmahdollisuus on D800:n perustelu kuten Avokid kohta tulee meille kertomaan ;-)
Niinhän minä tuossa sen jo kerroin ylempänä vaikka en kameramallia maininnutkaan ;)
D700:lla niitä pikseleitä tosin ei ole hirveästi cropattavaksi.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti: Jos muuten viittasit noihin minun kuviini tuolla rajaamisella, niin tottahan se on tuokin. Laajemmalla polttovälillä on paljon helpompi kuvata ainakin lasta. On kohtuullisen mahdotonta rajata kuva haluamakseen, jos tenava pysyy paikalaan pari sekunttia tai liikkuu koko jatkuvasti.

Ronski rajausmahdollisuus on D800:n perustelu kuten Avokid kohta tulee meille kertomaan ;-)
Niinhän minä tuossa sen jo kerroin ylempänä vaikka en kameramallia maininnutkaan ;)
D700:lla niitä pikseleitä tosin ei ole hirveästi cropattavaksi.
Pitkä sivu on jonkun verran yli 4200 pikseliä. Kaikki yli 3000 pikselin on normikäytössä ylimäärää ja 2000 pikselillä pärjää useimmiten aivan hyvin.

D800:n pitkä sivu oli 7000-jotain pikseliä? Kyllähän siihen toki yksityiskohtaa ja kroppivaraa riittää jos kuva on vain 1:1 asti terävä.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Toinen on, että Pentax/Tokinan 16-50mm normizoomia lukuunottamatta f/2.8 zoomit lähtevät 17 tai 18 millistä.
Tokina 11-16mm f/2.8 ei lähde.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Avokid

nomad kirjoitti: D800:n pitkä sivu oli 7000-jotain pikseliä? Kyllähän siihen toki yksityiskohtaa ja kroppivaraa riittää jos kuva on vain 1:1 asti terävä.
Joo, sitä luokkaa. Kyllä minä olen koittanut lasini valita siten, että sitä terävyyttä löytyy.

Hienointa on silloin kun kuvaa 60mm makrolla panoraamapäällä panoraamaa ja yhdistelee pystykuvia vierekkäin. Tuollainen 15000px leveä kuva tulee helposti :)
Rockford
Viesti:

Avokid kirjoitti:Muutenkaan en sanoisi, että tuo Samyangin 14/2.8 on mikään hyvä vertailukohta. Jos ei ole kuvannut sellaisella, niin helposti kuvittelee, että se on lasi kuin muutkin :)
Siihen on myös syynsä miksi se maksaa niin vähän.
Ite olen ollut erittäin tyytyväinen kunhan vääristymät korjaa LR:llä.
Avokid

Rockford kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Muutenkaan en sanoisi, että tuo Samyangin 14/2.8 on mikään hyvä vertailukohta. Jos ei ole kuvannut sellaisella, niin helposti kuvittelee, että se on lasi kuin muutkin :)
Siihen on myös syynsä miksi se maksaa niin vähän.
Ite olen ollut erittäin tyytyväinen kunhan vääristymät korjaa LR:llä.
Joo, niin minäkin. On hintansa väärti.
paaton

Jep. Nuokin minun vanhankaupingin kuvat on otettu n./200 ajoilla. Liike-epäyerävyys näkyisi varmasti isommalla resolla. Eli ei se aina ihan 1:1 mene...

Itseasiassa alemmassa pehmeys näkyy jo d700n resollakin.
nomad

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: D800:n pitkä sivu oli 7000-jotain pikseliä? Kyllähän siihen toki yksityiskohtaa ja kroppivaraa riittää jos kuva on vain 1:1 asti terävä.
Joo, sitä luokkaa. Kyllä minä olen koittanut lasini valita siten, että sitä terävyyttä löytyy.

Hienointa on silloin kun kuvaa 60mm makrolla panoraamapäällä panoraamaa ja yhdistelee pystykuvia vierekkäin. Tuollainen 15000px leveä kuva tulee helposti :)
Minäkin nautin panoraamoista. En tosin ole oikein keksinyt miten niistä voisi nauttia täysin? Monen metrin printti?
paaton

nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti:

Minäkin nautin panoraamoista. En tosin ole oikein keksinyt miten niistä voisi nauttia täysin? Monen metrin printti?
Mukavahan noita olisi kuvata. Tulevaisuudessa niistä pääsee varmasti nauttimaan jo ihan kohtisohvaltakin. Tautisen isolla resoluutiolla oleva töllö tai videotykki, jota sitten voisi vielä zoomailla helposti kaukosäätimellä halutuun kohtaan osoittelemalla.

Edit: Ja tietty tuon töllön/tykin koko on luokkaa 3metriä...
nomad

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Joo, sitä luokkaa. Kyllä minä olen koittanut lasini valita siten, että sitä terävyyttä löytyy.

Mukavahan noita olisi kuvata. Tulevaisuudessa niistä pääsee varmasti nauttimaan jo ihan kohtisohvaltakin. Tautisen isolla resoluutiolla oleva töllö tai videotykki, jota sitten voisi vielä zoomailla helposti kaukosäätimellä halutuun kohtaan osoittelemalla.

Jotain tuommoista. Sivumennen sanoen, se miten ehkä katsomme kuvia 5-15 vuoden päästä saattaisi olla suurin peruste sille, että nyt pitäisi vaihtaa isomman resoluution kameraan.
Avokid

paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Joo, sitä luokkaa. Kyllä minä olen koittanut lasini valita siten, että sitä terävyyttä löytyy.

No minä tarkoitin sitä rajausmahdollisuutta, mutta joo. Kyllähän tollasessa metrin printissä jo näkee hieman eroa. Mulla ei vain ole sellaista yli metrin printtiä olemassa missä olisi oikeasti pieniä kohteita. Esim joku kuva kaupungista tai kukkakedosta TS-lasilla tms. vois olla passeli esimerkki.
Mutta kyllähän se kuvan lopullinen kuvanlaatu paranee, vaikka sitä pienentäisi. Verrataan vaikka, että 12mpx kuvan pienentäisi 8mpx kokoiseksi ja 36mpx kuvan pienentäisi 8mpx kokoiseksi.

4k töllöllä tai tykillä alkaa jo erottumaan 12mpx kuvat 36mpx kuvista. Niitä saa jo kaupasta. Eikä sellainen ole välttämättä kaukana tulevaisuudessa joka jampankaan lompakolle.
paaton

nomad kirjoitti:
paaton kirjoitti:
nomad kirjoitti: Minäkin nautin panoraamoista. En tosin ole oikein keksinyt miten niistä voisi nauttia täysin? Monen metrin printti?

Jotain tuommoista. Sivumennen sanoen, se miten ehkä katsomme kuvia 5-15 vuoden päästä saattaisi olla suurin peruste sille, että nyt pitäisi vaihtaa isomman resoluution kameraan.
Niin, jos katsotaan pelkkää resoluutiota. On noissa uusissa rungoissa muitakin parannuksia. Ainakin minulla ainoa este rungon vaihtamiseen on rahan riittämättömyys kaikkeen. Hyviä perusteita löytyisi kyllä molempiin suuntiin. :)
Avokid

nomad kirjoitti: Jotain tuommoista. Sivumennen sanoen, se miten ehkä katsomme kuvia 5-15 vuoden päästä saattaisi olla suurin peruste sille, että nyt pitäisi vaihtaa isomman resoluution kameraan.
Tuli ihan sama ajatus mieleen edellistä kirjoitusta kirjoittaessa. Kuinka moni haluaisikaan kuvata jonkun edes 10v vanhan kuvansa uudestaan nykyisellä kameralla jos vain pystyisi.
paaton

Itseni tuntien tuo kasisatasen kenno saattaisi tuoda mukanaan myös ketutusta. Sigman objektiivit eivät ehkä enää tarkentaisikaan niin luotettavasti ja tuo liike-epäterävyys tai sitten kohina alkaisivat näkymään monissa kuvissa. Nyt tuo 12m kenno on kuitenkin niin paljon anteeksiantava, ettei pikkusen väärin tarkentuneita tai liike-epäteräviä kuvia edes erota hyvistä.

Mutta joo, selityksiä, selityksiä... :)
paaton

Avokid kirjoitti:
nomad kirjoitti: Jotain tuommoista. Sivumennen sanoen, se miten ehkä katsomme kuvia 5-15 vuoden päästä saattaisi olla suurin peruste sille, että nyt pitäisi vaihtaa isomman resoluution kameraan.
Tuli ihan sama ajatus mieleen edellistä kirjoitusta kirjoittaessa. Kuinka moni haluaisikaan kuvata jonkun edes 10v vanhan kuvansa uudestaan nykyisellä kameralla jos vain pystyisi.
Näinpä. Mutta kuinka moni on huomannut kehittyneensä kuvaajana? Tai kuinka moni on huomannut, miten järkyttävän huonosti on kuvansa aiemmin käsitellyt? Käy sääliksi niitä, jotka ovat valinneet ainoastaan jpeggien varmuuskopionnin.
nomad

Avokid kirjoitti:
Turha niitä on miettiä, otettu mitä otettu ;-)

Vanhat fimikuvat näyttävät itseasiassa oikein hyviltä vaikka olisivat skannattuina huonompia kuin nykyiset kännykuvat. Se mikä harmittaa on kun tyttären lapsuusvuosina ei tullut filmiä käytettyä vaan kuvasin silloisella digipokkarilla.

Nämä nykyiset digijärkyt D50:sta alkaen näyttävät taas aivan riittäviltä. Vaikka eroja onkin (paljon), niin kyllä ne hommansa aikalailla kohtuullisesti hoitavat. Kuvat näyttävät kauniilta jos sisältökin on sellaista.
Rockford
Viesti:

nomad kirjoitti:Nämä nykyiset digijärkyt D50:sta alkaen näyttävät taas aivan riittäviltä. Vaikka eroja onkin (paljon), niin kyllä ne hommansa aikalailla kohtuullisesti hoitavat. Kuvat näyttävät kauniilta jos sisältökin on sellaista.
Samaa mieltä. Joskus selaillut D70:n 6Mpix kuvia ja ihan kelpo jälkeä riittävässä valossa.
Avokid

Rockford kirjoitti:
nomad kirjoitti:Nämä nykyiset digijärkyt D50:sta alkaen näyttävät taas aivan riittäviltä. Vaikka eroja onkin (paljon), niin kyllä ne hommansa aikalailla kohtuullisesti hoitavat. Kuvat näyttävät kauniilta jos sisältökin on sellaista.
Samaa mieltä. Joskus selaillut D70:n 6Mpix kuvia ja ihan kelpo jälkeä riittävässä valossa.
No joillakin on ollut siihen aikaan digijärkkäri tai filmijärkkäri :D
Vastaa Viestiin