Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.nomad kirjoitti:Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Turhauttaako Kennokoosta keskusteleminen
-
- Viestit: 449
- Liittynyt: Helmi 22, 2004 9 : 48
- Paikkakunta: Nurmijärvi
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Ei herätä koska melkein kaikki ammattilaiset kuvaavat kinolla aivan oletusarvoisesti. Elleivät sitten käytä keskikokoa.HarriJ kirjoitti:Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.nomad kirjoitti:Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
-
- Viestit: 1180
- Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40
Enpä tiedä, ammattimaista kuvaustakin on monenlaista. Tunnen yhden eläköityneen ammattikuvaajan, joka kertoi tehneensä isolle sanomalehdelle kuvauskeikkoja pokkarilla. Eivät siinä sanomalehteen painetussa kuvassa taida ihan kaikki vivahteet näkyä...nomad kirjoitti:Ei herätä koska melkein kaikki ammattilaiset kuvaavat kinolla aivan oletusarvoisesti. Elleivät sitten käytä keskikokoa.HarriJ kirjoitti:Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.nomad kirjoitti: Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08
Heh heh, ei taida näkyä niin... :-)muikkunen kirjoitti:...Tunnen yhden eläköityneen ammattikuvaajan, joka kertoi tehneensä isolle sanomalehdelle kuvauskeikkoja pokkarilla. Eivät siinä sanomalehteen painetussa kuvassa taida ihan kaikki vivahteet näkyä...
Onhan suuresta kennokoosta (esim. croppi vs. kino) tietenkin etunsa kuvan teknisen laadun suhteen. Ja onhan kinokoon kennolla myös syvyysterävyyden hallinta tietenkin mielekästä.
Mutta kennokoosta jauhaminen on jokseenkin turhaa, jonsei kuvausprossessissa ole tavoitteena suurkokoa oleva vedos (=tuloste).
Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.
Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Viimeksi muokannut Aegean, Tammi 12, 2013 15 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Kennon koko vaikuttaa kyllä muutenkin kuvaan kun pelkästään tarkkuudessa, terävyysalueessa tai herkkyydenkestossa. Ihminen joka väittää että kino on optimi paras ja kukaan ei tarvii muuta, ei ole koskan katsellut ison kennon antamaa kuvaa. Ylensäkin muille on vaikeampi antaa ohjeita, jos oma kokemus ei kata opastettavaa asiaa.
Itsekin olen kuvannut pokkarilla lehden kannen kuvan, joka vaakakuvasta kropattiin pystymuotoon, eli A3 koon kuva A4:n kanteen. Hyvin kelpasi. Minullekin.
Itsekin olen kuvannut pokkarilla lehden kannen kuvan, joka vaakakuvasta kropattiin pystymuotoon, eli A3 koon kuva A4:n kanteen. Hyvin kelpasi. Minullekin.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 1250
- Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51
Täytyypä älähtää, kun kalahti:Aegean kirjoitti:Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.
Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Kuvaan tuotteita työssäni ja osa niistä on aika erikoisen muotoisia. Välillä pitää rajata esimerkiksi kolme tai viisikin yhteen. Tällaista rajausta en voi tehdä kameralla suoraan.
Kinokamera ja panoraamakuvaus? Palkilla 1:1? Kiellettyä, koska siten ei voi kehittyä, onko tosiaan noin?
Eikö kameraa saisi käyttää muutenkin, kuin pelkästään jonkin teknisen konvention tai rajoitteen orjuuttamana? Eikö se voi olla rajojen rikkomista tai hui!, kehitystä? Pitääkö vaihtoehtoista käyttöä ehdoin tahdoin vastustaa?
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08
Taisit nyt itu ymmärtää hieman väärin mitä tarkoitin.
Tottakai sinä voit rajata niinkuin tarvis vaatii. En tarkoittanut väljän rajaamisen kritisoinnilla tietenkään mainitsemasi laatuista tuote- tai mitä tahansa muuta vastaavaa kuvaustarvetta.
Tarkoitin ihan suoranaista laiskuutta ja arkuutta sommitella kuva rohkeasti, ehkä tiukkaakin rajausta käyttäen, silloinkin kun sellaiseen olisi hyvä mahdollisuus.
Koetan ensi kerralla kirjoittaa hieman ymmärrettävämmin. Kiitos oikaisusta kuitenkin!
Tottakai sinä voit rajata niinkuin tarvis vaatii. En tarkoittanut väljän rajaamisen kritisoinnilla tietenkään mainitsemasi laatuista tuote- tai mitä tahansa muuta vastaavaa kuvaustarvetta.
Tarkoitin ihan suoranaista laiskuutta ja arkuutta sommitella kuva rohkeasti, ehkä tiukkaakin rajausta käyttäen, silloinkin kun sellaiseen olisi hyvä mahdollisuus.
Koetan ensi kerralla kirjoittaa hieman ymmärrettävämmin. Kiitos oikaisusta kuitenkin!
-
- Viestit: 1250
- Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51
Arvelin taustalla olevan jotain tuollaista. Halusin silti epäillä tekstiä, ettei asia menisi aivan ohi. Hyvä tarkennus, kiitos.Aegean kirjoitti:Tottakai voit rajata niinkuin tarvis vaatii. En tarkoittanut väljän rajaamisen kritisoinnilla tietenkään mainitsemasi laatuista tuote- tai mitä tahansa muuta vastaavaa kuvaustarvetta.
-
- Viestit: 622
- Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
- Paikkakunta: Parikkala
Niinpä...itu kirjoitti:Eikö kameraa saisi käyttää muutenkin, kuin pelkästään jonkin teknisen konvention tai rajoitteen orjuuttamana?
Mitäs muutakaan se on tämä filmiajan pienimmän resoluutioltaan/kuvanlaadultaan useimpiin tarkoituksiin riittävän formaatin sokea ylistys... Nyt kun tekniikan kehitys on tehnyt siitä teknisesti useimpiin tarkoituksiin tarpeettoman!
Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
- Viestit: 34035
- Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05
Oli se sitä jo filmiaikanakin, paitsi ettei se, tietenkään, ollut likikään pienin. Jos meinaan stilli-kinosta puhutaan.E.T kirjoitti:Niinpä...
Mitäs muutakaan se on tämä filmiajan pienimmän resoluutioltaan/kuvanlaadultaan useimpiin tarkoituksiin riittävän formaatin sokea ylistys... Nyt kun tekniikan kehitys on tehnyt siitä teknisesti useimpiin tarkoituksiin tarpeettoman!
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viestit: 622
- Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
- Paikkakunta: Parikkala
Totta sinällään että oikeasti asiansa osaava "ammattilainen" kuvaa sillä mikä antaa tarvittavan kuvan laadun ja esim. parhaimman mukavuuden kaluston kokonaiskoossa/painossa.nomad kirjoitti:Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Massakuluttajat ja markkinoinnin ahterin pussaajat sitten luulevat milloin minkäkin, kuten tällä hetkellä filmiajalta periytyvän kinokennon olevan jokin kaikkivaltias.
7D:llä se Siitosen Hannukin kuvasi Metsän tarinaa, kun retroformaatti vaatisi tarpeetonta painoa kalustolta.
Eiköhän Pölläsen Mikollakin ole käytössä 7D ihan samoista syistä, helpostihan sekin selviäisi.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
-George Bernard Shaw
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08
Tietenkään ei ole kehittävä räiskiä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan.E.T kirjoitti:Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
Minähän nimenomaan totesin itse, että valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä tietää miten rajata kuva & paras tapa on omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys, rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Koska jostain syystä olit em. kommenttini jättänyt lainauksestasi pois ja sitten vielä mainitsit kuvaamisesta zoomin kaikilla mahdollisilla asennoilla, niin sait asian ehkä hiukan vaikuttamaan kuin juurikin olisin sellaista suositellut.
Mutta kun kuvaan itse pelkästään kiinteillä obiskoilla, niin kuvan rajaamista tulee ihan oikeasti pohdittua - pakostakin.
Kinokoolla on croppikennoon verrattuna tietenkin joitakin pointteja, joiden vuoksi sillä voidaan lähtökohtaisesti sanoa olevan jonkinlainen (siis jonkinlainen, ei kaikkivaltiaan) etulyöntiasema pienempään kennokokoon verrattuna.
Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.
Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Minusta olis kiva jos kennokoko ja mukana raahattavan tavaran määrän suhde olisi edes kohtuullinen. DX-koon rungon aikana raahasin käytännössä yhtä painavaa laukkua kuin nytkin, mikä ei minusta ollut järkevää pienemmän formaatin kannalta.Aegean kirjoitti:Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Tiedät kuitenkin, että tuo on vain yksi ihanne. Monesti asia on niinkin, että kuva on rajattu jollakin suht väljällä, mutta ihan järkevällä tavalla. Ottamalla tiukahko kroppi tämän sisältä, tuloksena on kuitenkin on toisenlainen, tiiviimpi, kuva.Aegean kirjoitti:Tietenkään ei ole kehittävä räiskiä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan.E.T kirjoitti:Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
Minähän nimenomaan totesin itse, että valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä tietää miten rajata kuva & paras tapa on omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys, rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Tämä rajausmahdollisuus ei kuitenkaan välttämättä liity kennokoon yhtään mitenkään. Paitsi ehkä siten, että isompi kenno tarjoaa paremman kuvanlaadun ja sitä kautta mahdollisuudet reilumpaan kroppailuun.
Tai sitten ei. Kuvaan paljon kiinteillä, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niiden etua juuri tällä tavoin. Pikemminkin tykkään kiinteitä sen takia, että on yksi säätö (zoomi) vähemmän, jolloin kuvaaja voi paremmin keskittyä itse asiaan. Kiinteällä on siis tavallaan helpompi kuvata. Ei tarvitse pohtia vaihtoehtoisia polttovälejä.Aegean kirjoitti:Mutta kun kuvaan itse pelkästään kiinteillä obiskoilla, niin kuvan rajaamista tulee ihan oikeasti pohdittua - pakostakin.
Aegean kirjoitti:Kinokoolla on croppikennoon verrattuna tietenkin joitakin pointteja, joiden vuoksi sillä voidaan lähtökohtaisesti sanoa olevan jonkinlainen (siis jonkinlainen, ei kaikkivaltiaan) etulyöntiasema pienempään kennokokoon verrattuna.
Isompi on tosiaa parempi. Pienemmän kennon perustelut löytyvät käytännön asioista, kuten kuljeteltavuudesta ja rahasta.Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
Pienemmällä kennolla varustetulla kameralla on yleensä myös vähäisempi paparazzi-efekti, mitäainakin itse pidän etuna, vaikka enimmäkseen kinolla kuvaankin.
-
- Viestit: 946
- Liittynyt: Maalis 01, 2007 15 : 48
- Paikkakunta: Perniö
- Viesti:
Vai että seiskalla.. hienoa jälkeä tuntuu tekevän.. kovinkin hieno metsäleffahan tuo oli.E.T kirjoitti:Totta sinällään että oikeasti asiansa osaava "ammattilainen" kuvaa sillä mikä antaa tarvittavan kuvan laadun ja esim. parhaimman mukavuuden kaluston kokonaiskoossa/painossa.nomad kirjoitti:Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Massakuluttajat ja markkinoinnin ahterin pussaajat sitten luulevat milloin minkäkin, kuten tällä hetkellä filmiajalta periytyvän kinokennon olevan jokin kaikkivaltias.
7D:llä se Siitosen Hannukin kuvasi Metsän tarinaa, kun retroformaatti vaatisi tarpeetonta painoa kalustolta.
Eiköhän Pölläsen Mikollakin ole käytössä 7D ihan samoista syistä, helpostihan sekin selviäisi.
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
-
- Viestit: 663
- Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12
Vaikka en ole valokuvaaja, vain jonkisortinn harrastelija, olen samaa mieltä näistä kahdesta syystä ;-)Aegean kirjoitti:[
Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.
Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
-
- Viestit: 1250
- Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51
No joo, palkki on monelta kantilta parempi mutta kun se tahtoo jäädä koko ajan kotiin. Kaksi isoa laukkua ja jalka. Hirveä näpertäminen kasettien ja kasaamisen kanssa. Ei mitään mahdollisuutta kuvata nopeita tapahtumia. Sarjakuvaus, siis mikä? Yksi otos maksaa €urotolkulla rahaa. Hups, keli muuttui, siis kamat kasaan ja takaisin kotiin. Niin, paremmuus ja paremmuus... Toisaalta, 9 x 12 sentin dia...Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
(Jos tällä palstalla joku vielä sattuu muistamaan, mitä dia tarkoittaa.)
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: Tammi 31, 2004 23 : 06
- Paikkakunta: Savonlinna
Niin ja se terävyys/epäterävyys alueen hallinta, kun puhutaan jostain lillerökino canon/nikoneista on kysymys lähinnä moposarjasta. ;-)itu kirjoitti:No joo, palkki on monelta kantilta parempi mutta kun se tahtoo jäädä koko ajan kotiin. Kaksi isoa laukkua ja jalka. Hirveä näpertäminen kasettien ja kasaamisen kanssa. Ei mitään mahdollisuutta kuvata nopeita tapahtumia. Sarjakuvaus, siis mikä? Yksi otos maksaa €urotolkulla rahaa. Hups, keli muuttui, siis kamat kasaan ja takaisin kotiin. Niin, paremmuus ja paremmuus... Toisaalta, 9 x 12 sentin dia...Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
(Jos tällä palstalla joku vielä sattuu muistamaan, mitä dia tarkoittaa.)
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Loka 28, 2005 5 : 30
David Fincher kuvasi Social Networkin ja Girl With The Dragon Tattoon 4.5/5K resolla ja editointivaiheessa elokuvat rajattiin 3K:ksi jotta Fincher pystyy hienosäätämään rajauksia jälkikäteen. Toki tiedät Fincheriä paremmin miten oikeiden ammattilaisten tulee kuvata.Aegean kirjoitti: Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.
Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!