Turhauttaako Kennokoosta keskusteleminen

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
HarriJ
Viestit: 449
Liittynyt: Helmi 22, 2004 9 : 48
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja HarriJ »

nomad kirjoitti:
HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.
1970/1980-luvulla Nikonia, 1990-luvulla jäähdyttelyä, 2000-luvulla Canonia (enää ei viitsi vaihtaa).
Henri Cartier-Bresson: "There is nothing in this world that does not have a decisive moment."
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

HarriJ kirjoitti:
nomad kirjoitti:
HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.
Ei herätä koska melkein kaikki ammattilaiset kuvaavat kinolla aivan oletusarvoisesti. Elleivät sitten käytä keskikokoa.
muikkunen
Viestit: 1180
Liittynyt: Tammi 04, 2008 11 : 40

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

nomad kirjoitti:
HarriJ kirjoitti:
nomad kirjoitti: Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
Toki käyttävät, luultavasti vain työntekovälineiden valintaperusteissa kennokoko ei herätä samanlaista eipäs/juupas-jupinaa kuin harrastelijoiden puolella.
Ei herätä koska melkein kaikki ammattilaiset kuvaavat kinolla aivan oletusarvoisesti. Elleivät sitten käytä keskikokoa.
Enpä tiedä, ammattimaista kuvaustakin on monenlaista. Tunnen yhden eläköityneen ammattikuvaajan, joka kertoi tehneensä isolle sanomalehdelle kuvauskeikkoja pokkarilla. Eivät siinä sanomalehteen painetussa kuvassa taida ihan kaikki vivahteet näkyä...
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

muikkunen kirjoitti:...Tunnen yhden eläköityneen ammattikuvaajan, joka kertoi tehneensä isolle sanomalehdelle kuvauskeikkoja pokkarilla. Eivät siinä sanomalehteen painetussa kuvassa taida ihan kaikki vivahteet näkyä...
Heh heh, ei taida näkyä niin... :-)

Onhan suuresta kennokoosta (esim. croppi vs. kino) tietenkin etunsa kuvan teknisen laadun suhteen. Ja onhan kinokoon kennolla myös syvyysterävyyden hallinta tietenkin mielekästä.

Mutta kennokoosta jauhaminen on jokseenkin turhaa, jonsei kuvausprossessissa ole tavoitteena suurkokoa oleva vedos (=tuloste).

Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.

Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Viimeksi muokannut Aegean, Tammi 12, 2013 15 : 15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kennon koko vaikuttaa kyllä muutenkin kuvaan kun pelkästään tarkkuudessa, terävyysalueessa tai herkkyydenkestossa. Ihminen joka väittää että kino on optimi paras ja kukaan ei tarvii muuta, ei ole koskan katsellut ison kennon antamaa kuvaa. Ylensäkin muille on vaikeampi antaa ohjeita, jos oma kokemus ei kata opastettavaa asiaa.

Itsekin olen kuvannut pokkarilla lehden kannen kuvan, joka vaakakuvasta kropattiin pystymuotoon, eli A3 koon kuva A4:n kanteen. Hyvin kelpasi. Minullekin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Aegean kirjoitti:Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.

Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.
Täytyypä älähtää, kun kalahti:
Kuvaan tuotteita työssäni ja osa niistä on aika erikoisen muotoisia. Välillä pitää rajata esimerkiksi kolme tai viisikin yhteen. Tällaista rajausta en voi tehdä kameralla suoraan.

Kinokamera ja panoraamakuvaus? Palkilla 1:1? Kiellettyä, koska siten ei voi kehittyä, onko tosiaan noin?

Eikö kameraa saisi käyttää muutenkin, kuin pelkästään jonkin teknisen konvention tai rajoitteen orjuuttamana? Eikö se voi olla rajojen rikkomista tai hui!, kehitystä? Pitääkö vaihtoehtoista käyttöä ehdoin tahdoin vastustaa?
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kaikki on dopingia, mikä poikkeaa omista käsityksistä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

Taisit nyt itu ymmärtää hieman väärin mitä tarkoitin.

Tottakai sinä voit rajata niinkuin tarvis vaatii. En tarkoittanut väljän rajaamisen kritisoinnilla tietenkään mainitsemasi laatuista tuote- tai mitä tahansa muuta vastaavaa kuvaustarvetta.

Tarkoitin ihan suoranaista laiskuutta ja arkuutta sommitella kuva rohkeasti, ehkä tiukkaakin rajausta käyttäen, silloinkin kun sellaiseen olisi hyvä mahdollisuus.

Koetan ensi kerralla kirjoittaa hieman ymmärrettävämmin. Kiitos oikaisusta kuitenkin!
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Aegean kirjoitti:Tottakai voit rajata niinkuin tarvis vaatii. En tarkoittanut väljän rajaamisen kritisoinnilla tietenkään mainitsemasi laatuista tuote- tai mitä tahansa muuta vastaavaa kuvaustarvetta.
Arvelin taustalla olevan jotain tuollaista. Halusin silti epäillä tekstiä, ettei asia menisi aivan ohi. Hyvä tarkennus, kiitos.
E.T
Viestit: 622
Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja E.T »

itu kirjoitti:Eikö kameraa saisi käyttää muutenkin, kuin pelkästään jonkin teknisen konvention tai rajoitteen orjuuttamana?
Niinpä...
Mitäs muutakaan se on tämä filmiajan pienimmän resoluutioltaan/kuvanlaadultaan useimpiin tarkoituksiin riittävän formaatin sokea ylistys... Nyt kun tekniikan kehitys on tehnyt siitä teknisesti useimpiin tarkoituksiin tarpeettoman!
Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

E.T kirjoitti:Niinpä...
Mitäs muutakaan se on tämä filmiajan pienimmän resoluutioltaan/kuvanlaadultaan useimpiin tarkoituksiin riittävän formaatin sokea ylistys... Nyt kun tekniikan kehitys on tehnyt siitä teknisesti useimpiin tarkoituksiin tarpeettoman!
Oli se sitä jo filmiaikanakin, paitsi ettei se, tietenkään, ollut likikään pienin. Jos meinaan stilli-kinosta puhutaan.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
E.T
Viestit: 622
Liittynyt: Helmi 02, 2003 10 : 27
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja E.T »

nomad kirjoitti:
HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
Totta sinällään että oikeasti asiansa osaava "ammattilainen" kuvaa sillä mikä antaa tarvittavan kuvan laadun ja esim. parhaimman mukavuuden kaluston kokonaiskoossa/painossa.
Massakuluttajat ja markkinoinnin ahterin pussaajat sitten luulevat milloin minkäkin, kuten tällä hetkellä filmiajalta periytyvän kinokennon olevan jokin kaikkivaltias.

7D:llä se Siitosen Hannukin kuvasi Metsän tarinaa, kun retroformaatti vaatisi tarpeetonta painoa kalustolta.
Eiköhän Pölläsen Mikollakin ole käytössä 7D ihan samoista syistä, helpostihan sekin selviäisi.
"The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it."
-George Bernard Shaw
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Viesti Kirjoittaja Aegean »

E.T kirjoitti:
Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
Tietenkään ei ole kehittävä räiskiä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan.

Minähän nimenomaan totesin itse, että valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä tietää miten rajata kuva & paras tapa on omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys, rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!

Koska jostain syystä olit em. kommenttini jättänyt lainauksestasi pois ja sitten vielä mainitsit kuvaamisesta zoomin kaikilla mahdollisilla asennoilla, niin sait asian ehkä hiukan vaikuttamaan kuin juurikin olisin sellaista suositellut.

Mutta kun kuvaan itse pelkästään kiinteillä obiskoilla, niin kuvan rajaamista tulee ihan oikeasti pohdittua - pakostakin.

Kinokoolla on croppikennoon verrattuna tietenkin joitakin pointteja, joiden vuoksi sillä voidaan lähtökohtaisesti sanoa olevan jonkinlainen (siis jonkinlainen, ei kaikkivaltiaan) etulyöntiasema pienempään kennokokoon verrattuna.

Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.

Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Aegean kirjoitti:Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.
Minusta olis kiva jos kennokoko ja mukana raahattavan tavaran määrän suhde olisi edes kohtuullinen. DX-koon rungon aikana raahasin käytännössä yhtä painavaa laukkua kuin nytkin, mikä ei minusta ollut järkevää pienemmän formaatin kannalta.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Aegean kirjoitti:
E.T kirjoitti:
Aegean kirjoitti:Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta.
Ei se räiskintä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan ole kehittävää.
Ennemmin kannattaa pyrkiä pariin erilaiseen rajaukseen, kuten vähän taustaa/ympäristöä sisältävään ja sitten tiukkaan rajaukseen.
Silloin rupeaa miettimään huomattavasti tarkemmin mitä siihen kuva-alaan laittaa ja löytyisikö parempi kuvakulma.
Tietenkään ei ole kehittävä räiskiä zoomin kaikilla mahdollisilla asennoillakaan.

Minähän nimenomaan totesin itse, että valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä tietää miten rajata kuva & paras tapa on omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys, rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
Tiedät kuitenkin, että tuo on vain yksi ihanne. Monesti asia on niinkin, että kuva on rajattu jollakin suht väljällä, mutta ihan järkevällä tavalla. Ottamalla tiukahko kroppi tämän sisältä, tuloksena on kuitenkin on toisenlainen, tiiviimpi, kuva.

Tämä rajausmahdollisuus ei kuitenkaan välttämättä liity kennokoon yhtään mitenkään. Paitsi ehkä siten, että isompi kenno tarjoaa paremman kuvanlaadun ja sitä kautta mahdollisuudet reilumpaan kroppailuun.
Aegean kirjoitti:Mutta kun kuvaan itse pelkästään kiinteillä obiskoilla, niin kuvan rajaamista tulee ihan oikeasti pohdittua - pakostakin.
Tai sitten ei. Kuvaan paljon kiinteillä, mutta en ole koskaan ymmärtänyt niiden etua juuri tällä tavoin. Pikemminkin tykkään kiinteitä sen takia, että on yksi säätö (zoomi) vähemmän, jolloin kuvaaja voi paremmin keskittyä itse asiaan. Kiinteällä on siis tavallaan helpompi kuvata. Ei tarvitse pohtia vaihtoehtoisia polttovälejä.
Aegean kirjoitti:Kinokoolla on croppikennoon verrattuna tietenkin joitakin pointteja, joiden vuoksi sillä voidaan lähtökohtaisesti sanoa olevan jonkinlainen (siis jonkinlainen, ei kaikkivaltiaan) etulyöntiasema pienempään kennokokoon verrattuna.
Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
Isompi on tosiaa parempi. Pienemmän kennon perustelut löytyvät käytännön asioista, kuten kuljeteltavuudesta ja rahasta.

Pienemmällä kennolla varustetulla kameralla on yleensä myös vähäisempi paparazzi-efekti, mitäainakin itse pidän etuna, vaikka enimmäkseen kinolla kuvaankin.
säyne
Viestit: 946
Liittynyt: Maalis 01, 2007 15 : 48
Paikkakunta: Perniö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

E.T kirjoitti:
nomad kirjoitti:
HarriJ kirjoitti: Jokainen harrastelija kuvaa sillä kalustolla kuin parhaaksi näkee ja minkä tulokseen on itse tyytyväinen. Työkseen kuvaavat ovatkin oma lukunsa.
Missä mielessä oma lukunsa? Eivätkö ammattilaisetkin käytä välineitä joita käsillä on, ja jotka tilanteeseen sopivimmiksi näkevät?
Totta sinällään että oikeasti asiansa osaava "ammattilainen" kuvaa sillä mikä antaa tarvittavan kuvan laadun ja esim. parhaimman mukavuuden kaluston kokonaiskoossa/painossa.
Massakuluttajat ja markkinoinnin ahterin pussaajat sitten luulevat milloin minkäkin, kuten tällä hetkellä filmiajalta periytyvän kinokennon olevan jokin kaikkivaltias.

7D:llä se Siitosen Hannukin kuvasi Metsän tarinaa, kun retroformaatti vaatisi tarpeetonta painoa kalustolta.
Eiköhän Pölläsen Mikollakin ole käytössä 7D ihan samoista syistä, helpostihan sekin selviäisi.
Vai että seiskalla.. hienoa jälkeä tuntuu tekevän.. kovinkin hieno metsäleffahan tuo oli.
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
iikkoo
Viestit: 663
Liittynyt: Heinä 01, 2008 15 : 12

Viesti Kirjoittaja iikkoo »

Aegean kirjoitti:[

Rohkenen kuitenkin väittää, että moni pitkänlinjan valokuvaaja arvostaa kinokokoa ennenkaikkea siksi, että on tottunut kuvaamaan sillä kenties jo vuosikymmenet filmiaikana.

Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
Vaikka en ole valokuvaaja, vain jonkisortinn harrastelija, olen samaa mieltä näistä kahdesta syystä ;-)
itu
Viestit: 1250
Liittynyt: Elo 05, 2008 0 : 51

Viesti Kirjoittaja itu »

Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
No joo, palkki on monelta kantilta parempi mutta kun se tahtoo jäädä koko ajan kotiin. Kaksi isoa laukkua ja jalka. Hirveä näpertäminen kasettien ja kasaamisen kanssa. Ei mitään mahdollisuutta kuvata nopeita tapahtumia. Sarjakuvaus, siis mikä? Yksi otos maksaa €urotolkulla rahaa. Hups, keli muuttui, siis kamat kasaan ja takaisin kotiin. Niin, paremmuus ja paremmuus... Toisaalta, 9 x 12 sentin dia...
(Jos tällä palstalla joku vielä sattuu muistamaan, mitä dia tarkoittaa.)
j.montonen
Viestit: 182
Liittynyt: Tammi 31, 2004 23 : 06
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja j.montonen »

itu kirjoitti:
Aegean kirjoitti:Mutta muuten tämä koosta kiistely huvittaa; ne joilla on pienet vehkeet, väittää laitanansa ettei koko ratkaise. Vaikka kaikki kyllä tietävät totuuden - sen että isompi on parempi.. ;-)
No joo, palkki on monelta kantilta parempi mutta kun se tahtoo jäädä koko ajan kotiin. Kaksi isoa laukkua ja jalka. Hirveä näpertäminen kasettien ja kasaamisen kanssa. Ei mitään mahdollisuutta kuvata nopeita tapahtumia. Sarjakuvaus, siis mikä? Yksi otos maksaa €urotolkulla rahaa. Hups, keli muuttui, siis kamat kasaan ja takaisin kotiin. Niin, paremmuus ja paremmuus... Toisaalta, 9 x 12 sentin dia...
(Jos tällä palstalla joku vielä sattuu muistamaan, mitä dia tarkoittaa.)
Niin ja se terävyys/epäterävyys alueen hallinta, kun puhutaan jostain lillerökino canon/nikoneista on kysymys lähinnä moposarjasta. ;-)
hiost
Viestit: 106
Liittynyt: Loka 28, 2005 5 : 30

Viesti Kirjoittaja hiost »

Aegean kirjoitti: Sitten on tietenkin heitä, jotka puolustavat suurta kennokokoa/kymmeniä megapikseleitä parempien rajausmahdollisuuksien ja osasuurennoksien varjolla.

Mielestäni turhaa löpinää sekin - kyllä valokuvaajan pitäisi kuvan ottohetkellä osata päättää miten kuvansa rajaa. Osasuurennokset ja uudelleenrajaukset ovat sitten hiukan niinkuin omien jälkien korjailua ja sen pelastamista mikä on mennyt kenties vähän pieleen. Kehittymisen edellytykset valokuvaajana ovat 0, jos rajaa kuvansa tarkoituksella niin väljästi, että pystyy siitä sitten turvallisesti rajaamaan eri versioita.

Ei niin pitäisi toimia, vaan ottaa tarpeeksi paljon niitä kuvia vaateriin ja pystyyn sekä eri polttoväleillä jos on epävarmuutta. Paras tapa on tietenkin omaksua tilanteesta nopeasti selkeä näkemys , rajata sen mukaan & laakasta heti - and that's it!
David Fincher kuvasi Social Networkin ja Girl With The Dragon Tattoon 4.5/5K resolla ja editointivaiheessa elokuvat rajattiin 3K:ksi jotta Fincher pystyy hienosäätämään rajauksia jälkikäteen. Toki tiedät Fincheriä paremmin miten oikeiden ammattilaisten tulee kuvata.
Vastaa Viestiin