Sony Alpha 1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
habannaama

Re: Sony Alpha 1

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Ei mulla ole Sonylla kuvaavana Canonin punaista L-peiliä =)

Tosin Canonilla kuvatessani, ei mulla kyllä silloinkaan ollut ja kyllä, silloinkin onnistui lapsikuvaukset.
Samoin onnistui Fujillakin, vaikkei sen silmätarkennusta voi millään muotoa kehua versus tämä Sony, jos niinkuin verrata haluaa...

En tiedä mikä silmäripsi-ongelma Mafferilla Sonyn kanssa kulminoituu, itselläni toiminut riittävän tarkalla marginaalilla kun sitä olen halunnut hyödyntää.

Pointtini oli siinä "peiliinkatsomisvertauksessa" lähinnä se, että aivan varmasti sen lapsen kuvauksen saa sössittyä, jos oletusarvoisesti olettaa lapsen alkavan jotenkin "rentoutuvan" kun kasvojen eteen "lykätään" kamera.

Parhaimmillaan olen aremman lapsen saanut rentoutumaan ja nauramaan kippurassa silmät sirrillään, kun olen "laskeutunut" itse sen lapsen tasolle, unohtaen itsekin sen kameran olemassaolon, laskenut sen kameran käsistäni ja ensiksi alkanut leikkimään sen lapsen kanssa.
Sitten on ollut näitä "spennaavia" vanhempia, joilla stressi/etukäteisodotus kuvien onnistumisesta ja heitä ohjeistamalla saanut heidät rentoutumaan, jota kautta sitten lapsikin rentoutunut ja onpa tullut jopa kiinnitettyä kuminauhalla kukkia päähäni (inkkarisulkien tapaan) ja hullutellut samalla, jotta lapsi sitä kautta "heittänyt leikkivaihteen päälle".

Henkilökuvaus on paljon muutakin kuin sen laukaisimen painamista, itse ainakin (myös aikuisia kuvatessa), pyrin saamaan aina yhteyden kuvattavaan, ennen kuin edes alan sojottamaan kameraa sinne päin.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Myynnissa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

hkoskenv kirjoitti: Elo 26, 2021 8 : 12
Myynnissa kirjoitti: Elo 25, 2021 22 : 53
Miksi olet enemmänkin kiinnostunut RAW kuvasta, kun se ei ole lopputulos vaan alku. RAW kuvasta tehdään se lopullinen kuva, jotta sitten esitetään netissä, printeissä, lehdissä, kuvaesityksissä, julisteissa yms. Mutta jos nyt haluaa RAW kuvia katsella, niin netistä niitä kyllä löytyy kotikoneelle ladattaviksi.
Vastaan vain omasta puolestani. Koska olen kiinnostunut kohteesta tallentuneesta informaatiosta enkä kuvaajan henkilökohtaisista näkemyksistä. RAW-kuvassa on aina enemmän informaatiota kohteesta ja käsittely ja pakkaaminen jpegiksi hävittää sitä. Usein käsittelijät hävittävät informaatiota ihan tarkotuksella, kun tunkevat taiteellisia näkemyksiään kuviin tai tavoittelevat katsojassa esteettisiä elämyksiä tai propagandavaikutusta.

Ei se jpeg tai väritetty pahvinpala ole kuvausprosessin lopputulos paitsi harrastajaräpsinnässä, kun ketään kiinnostamattomat kuvat jäävät kovalevyille tai kenkälaatikoihin. Sinulle ammattikuvaajana lopputulos lienee enimmäkseen noita elämyksiä tai vaikutuksia (ja asiakkaan maksu niistä). Jollain tavalla asenteisiin tai käytökseen vaikuttamaan pyrkivien kuvien markkinat lienevät tuhansia kertoja suuremmat kuin kuvien, joiden (tärkein, usein tavoitellaan molempia jossain suhteessa) lopputulos on objektiivisen tiedon välittyminen.
Minä pyrin tuottamaan RAW kuvasta jälkikäsittelyn jälkeen sellaisen lopputuloksen, jollaisena tilanteen näin ja koin kuvaustilanteessa. Välillä hyvinkin kohinaisen ja väreiltään lattean RAW kuvan katseleminen ei tuota minulle mielihyvää. En poista kuvistani jälkikäsittelyssä mitään muuta näkyvää informaatiota, kuin se mitä mahdollisella rajaamaisella kuvasta häviää, mahdollisesti objektiivin tuottamia väri heijastumia tai kennosta kuvaan siirtyvää likaa. Minä olen harrastaja kuvaaja, päätyöni on aivan jossain muualla, joten kuvien myyminen ei ole minulle kovinkaan tärkeää.

ppie
www.petripietilainen.fi
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

hkoskenv kirjoitti: Elo 30, 2021 11 : 40
habannaama kirjoitti: Elo 27, 2021 11 : 14 Tämä tuli heti minullakin mieleen, sen verran kuvannut lapsia ihan maksuakin vastaan, että lapsia kuvatessa jos epäonnistuu, syytä katsoa peiliin.
Minulla on selvästikin huonot peilit. Aina kun joku käskee katsoa peiliin, kun valitan kohtaamistani ongelmista, teen niin, mutta sieltä vain vahtaa joku ruma ukko. Eikä se ole koskaan osannut vastata yhteenkään kysymykseeni siitä mikä meni pieleen ja mitä pitää tehdä, ettei se toistu.

Onko teillä Canonin L-peili punaisilla reunuksilla, joka osaa vastata kaikkiin kysymyksiin? Ovatko sellaiset kalliita, voisin harkita ostoa?
Tiiä peileistä, mut kakrujen kuvaamisessa voi kyl mennä miljoona asiaa pieleen. Vanhemmilla on joku erityinen halu otattaa muksuistaan juuri 1v kuvia ja siinä iässä nuo ovat melkoisen arvaamatonta sakkia. Yksi konttas jatkuvasti 20 m/s taustakankaan taakse ja toisella oli muuten vaan huono päivä - mulla olis tasan kolme laakia aikaa saada kuva ja loppu olikin parkuvan lapsen heijaamista. Pätee toki ihmiskuvaamiseen ihan yleisestikin, mut vähän vanhempien sapienssien kanssa tilanne on aavistuksen ennustettavampi. Vanhemmat on muksujen kuvaamisen suhteen paljon paremmassa tilanteessa, koska kameran voi ottaa esiin silloin, kun tilnne niin vaatii - harva suostuu maksamaan kuvaajan esim. viikoksi. Et kyllä - mie olen epäonnistunut niin lapsien kuin aikuistenkin kuvaamisessa, eikä vika aina ole peilissä - ihan sama pätee kaikkeen duuniin ja tekemiseen - osa on omia virheitä ja osa on vaan usseemmaan huonon asian osuminen yhteen. Olis ihmeellistä jos valokuvaaminen olis kaiken todelisuuden ulkopuolella tapahtuvaa toimintaa jossa onnistuu aina jos vaan kuvaaja muistaa aamulla katsoa ensin peiliin.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No toi vastaa lähinnä omia huomioita muksusta. Ei siis oma skidi vaan veljen muksu oli viimeksi kuvattavana ja iso fujin rutku ei vaan pysy tuollaisen perässä kun kohde vaihtoi sijaintia jatkuvasti.
javal

Viesti Kirjoittaja javal »

nsamppa kirjoitti: Elo 25, 2021 20 : 37 Lisäksi oon käytännön tasolla tehny sen vääjäämättömän havainnon et luuri on armottomasti liian hidas. Sen kameran käynnistämiseen menee ihan liikaa aikaa ja usein mun makuun se ylivalottaa. Se valotuksen korjaus vasta kestääkin. Mä ku noita muksuja kuvailen niin ne on semmonen koeponnistus kameralle et jos sen kamera läpäisee, ollaan jo todella vahvoilla. Moni kamera on siihen kaatunut. Muutenkin se on paras tapa mulle tutustua kameraan. Kaiken pitää toimia nopeasti.
Aivan totta, nopeus on kaikki kaikessa kun nopea tilanne tulee. Tästä luurien nopeudesta onkin ollu yllättävän vähän juttua. Kun luurinsa oikein valitsee niin se kameran käynnistämisen aloituksesta ensimmäiseen kuvaan menee ihan sama aika kuin otsikon kameran käynnistämisestä ekan kuvan ottoon, eli riittävän nopea on. Ja eikä siinä kaikki, lisäksi suljinviive on nolla, eli tässä mennään jo näiden FF järkkäreiden ohi. Canon R3 huhuilua on kuulunut että siinä oltaisiin päästy parhaiden kännyköiden tasolle eli laukaisuviive on eliminoitu. Tämä suljinviive on eliminoitu siten että kamera tallettaa jatkuvasti kennon raw kuvaa muistiin vaikka suljinta ei edes paineta (riittää että kamera appi on aktiivisena), ja kun painat suljinta niin ko. hetkellä ruudussa näkyvä kuva vaan siirretään pysyvästi muistiin.

Ainakin minun luurissa saa tuon valotuksen korjauksen (kompensaation) pysyväsi muistiin, jos sitä tarvitsisin, ja sen päälle voi tietenkin säätää valotusta myös vain yhtä kuvaa varten ilman että tarvii mennä valikkoihin, vieläpä siten että toi edellä ensin mainittu valotuksen korjaus säilyy edelleen asetuksissa.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

No siis mä oon omena kansaa ku en oikein noita tajua. Siinä sen kamera softan käynnistäminen vie kyl niin kauan et järkkärillä oot ottanu jo kaksi sarjaa kahdella eri sommittelulla ja tehnyt tarkastuksen (jos R6 ei nyt satu jumittamaan) sillä välillä. Se vaan on tosi hidas.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

nsamppa kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 23 No siis mä oon omena kansaa ku en oikein noita tajua. Siinä sen kamera softan käynnistäminen vie kyl niin kauan et järkkärillä oot ottanu jo kaksi sarjaa kahdella eri sommittelulla ja tehnyt tarkastuksen (jos R6 ei nyt satu jumittamaan) sillä välillä. Se vaan on tosi hidas.
Ainakin iPhone 11 kamera aukeaa nopeammin kuin järkkäri on kuvausvalmiina. Painaa vaan virtanappia ja pyyhkäisee oikeasta laidasta keskelle, niin kamera on auki. Tiedä sitten onko ele vain näissä uudemmissa, kun on ensimmäinen omena mulle.
javal kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 06 Canon R3 huhuilua on kuulunut että siinä oltaisiin päästy parhaiden kännyköiden tasolle eli laukaisuviive on eliminoitu. Tämä suljinviive on eliminoitu siten että kamera tallettaa jatkuvasti kennon raw kuvaa muistiin vaikka suljinta ei edes paineta (riittää että kamera appi on aktiivisena), ja kun painat suljinta niin ko. hetkellä ruudussa näkyvä kuva vaan siirretään pysyvästi muistiin.
Jos tuollaiset huhut pitävät paikkansa, niin silloinhan olisi mahdollista kopioida järkkäreihin puhelinkameroiden erilaiset pinomoodit.
javal

nsamppa kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 23 No siis mä oon omena kansaa ku en oikein noita tajua. Siinä sen kamera softan käynnistäminen vie kyl niin kauan et järkkärillä oot ottanu jo kaksi sarjaa kahdella eri sommittelulla ja tehnyt tarkastuksen (jos R6 ei nyt satu jumittamaan) sillä välillä. Se vaan on tosi hidas.
iPhone 12 Pro mittauksiini noi minun kommentit käynnistysajoista perustuu. Videokuvasin tapahtumat (iPhone 12 Pro, R5) ja vein videoedotoriin josta sain ajat vertailua varten. Videon Sony A1 käynnistyksestä ekaan kuvaan saakka latasin youtubesta, kun sillä joku esitteli miten nopea se on käynnistymään, ja myös sen videon vein videoedotoriin. Ja noi järkkärit oli manuaaliasetuksella, oletuksella että kuvausasetukset olisivat valmiiksi talletettuna oikeiksi kun edellisen kerran kamera oli sammutettu (näihän ei aina tokikaan ole, vaan säätöä joutuu tekemään ja se vie aikaa).

Et ilmeisimmin ole kuvin hyvin perehtynyt omenaluuriisi, kun sen kameran perusaseuksetkin ovat vielä noinkin hakusessa. Kannattaa tutustua, ja tietenkin kovasti harjoitella kuten itsekin hiljattain neuvoit, eräälle varsin kokeelle kuvaajalle :). Tsemppiä vaan harjoitteluun ja kuvailuun kaikille!!!
javal

mvert kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 43 Ainakin iPhone 11 kamera aukeaa nopeammin kuin järkkäri on kuvausvalmiina. Painaa vaan virtanappia ja pyyhkäisee oikeasta laidasta keskelle, niin kamera on auki. Tiedä sitten onko ele vain näissä uudemmissa, kun on ensimmäinen omena mulle.
Minun iLuurin (12 Pro) tarvii vain nostaa ylös ja pyyhkäistä oikeasta laidasta keskelle, niin kamera on auki. Ei vaadi edes kasvontunnistusta (peitin sen kasvontunnistimen ja silti aukeaa, vaan ei päästä katsomaan vanhoja kuvia, yms... ennen kuin käyttäjä on tunnistettu).
mvert kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 43
javal kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 06 Canon R3 huhuilua on kuulunut että siinä oltaisiin päästy parhaiden kännyköiden tasolle eli laukaisuviive on eliminoitu. Tämä suljinviive on eliminoitu siten että kamera tallettaa jatkuvasti kennon raw kuvaa muistiin vaikka suljinta ei edes paineta (riittää että kamera appi on aktiivisena), ja kun painat suljinta niin ko. hetkellä ruudussa näkyvä kuva vaan siirretään pysyvästi muistiin.
Jos tuollaiset huhut pitävät paikkansa, niin silloinhan olisi mahdollista kopioida järkkäreihin puhelinkameroiden erilaiset pinomoodit.
Juu, jos kennon luku ja muistit ovat riittävän nopeat. Voipi olla että tämä on se syy miksi kamera on (huhun mukaan) vain 24 MP. Mutta siis huhuja kaikki nämä R3 jutut toistaiseksi.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

javal kirjoitti: Syys 01, 2021 21 : 18
mvert kirjoitti: Syys 01, 2021 19 : 43 Ainakin iPhone 11 kamera aukeaa nopeammin kuin järkkäri on kuvausvalmiina. Painaa vaan virtanappia ja pyyhkäisee oikeasta laidasta keskelle, niin kamera on auki. Tiedä sitten onko ele vain näissä uudemmissa, kun on ensimmäinen omena mulle.
Minun iLuurin (12 Pro) tarvii vain nostaa ylös ja pyyhkäistä oikeasta laidasta keskelle, niin kamera on auki. Ei vaadi edes kasvontunnistusta (peitin sen kasvontunnistimen ja silti aukeaa, vaan ei päästä katsomaan vanhoja kuvia, yms... ennen kuin käyttäjä on tunnistettu).
Sama taitaisi muuten toimia tuossa 11 prossa, mutta olen ottanut sen puhelimen nostaessa tapahtuvan aktivoinnin pois päältä.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Itseasiassa se kyl aukeaa aika nopsaan. Ei oo tullu aikoihin testattua. Jääny jotku vanhat traumat kaivamaan ja vetänyt rastit ton puhelinkuvaamisen yli muksukuvaamisessa.
temama

Onko Sony tehnyt täydellisen kameran?

Viesti Kirjoittaja temama »

Imaging resource on juuri julkaissut uuden osan A1 revikkaan; Has Sony made the perfect camera?

Sony A1 Hands-on Review Part II - Field test 2

https://www.imaging-resource.com/PRODS/ ... fieldtest2
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
tobe

Viesti Kirjoittaja tobe »

Kyllähän se vähä tekis mieli tähän päivittää mutta ei pysty perusteleen miks tää on YLI 50 pinnaa kalliimpi ku tätä parempi Canon R5 :D
habannaama

tobe kirjoitti: Marras 03, 2021 13 : 41 Kyllähän se vähä tekis mieli tähän päivittää mutta ei pysty perusteleen miks tää on YLI 50 pinnaa kalliimpi ku tätä parempi Canon R5 :D
Puhtaasta mielenkiinnosta, miten R5 on parempi?
Myynnissa

Viesti Kirjoittaja Myynnissa »

tobe kirjoitti: Marras 03, 2021 13 : 41 Kyllähän se vähä tekis mieli tähän päivittää mutta ei pysty perusteleen miks tää on YLI 50 pinnaa kalliimpi ku tätä parempi Canon R5 :D
Jos kerran on parempi ja halvempi vaihtoehto, niin miksi tekisi mieli päivittää huonompaan ja kalliimpaan?

ppie
www.petripietilainen.fi
habannaama

Myynnissa kirjoitti: Marras 04, 2021 0 : 56
Jos kerran on parempi ja halvempi vaihtoehto, niin miksi tekisi mieli päivittää huonompaan ja kalliimpaan?

ppie
www.petripietilainen.fi
Kurjuuden maksimointia =)
temama

habannaama kirjoitti: Marras 03, 2021 13 : 42
Puhtaasta mielenkiinnosta, miten R5 on parempi?
No kiireellä alisuunniteltu ylikuumeneva tuhinapönttö ei ole parempi missään asiassa, paitsi että se on Canon. Mikään muu ei tyydytä C-miehiä kuin Canon. Onneksi minä kuulun valio A-miehiin , Sony Alpha jengissä ei tule turhia identiteettikriisejä.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

Ei R5 ole "parempi" kuin A1. Mutta R5 on n. puolet halvempi ja sillä tekee samat hommat kuin A1:llä (aivan äärimmäistä actionia lukuunottamatta). Siksi se on monelle se "järkevämpi" valinta. Kameraa ei pitäis koskaan hankkia merkin tai fanittamisen perusteella, vaan sen minkä ominaisuudet/hinta/varusteet yms. sopii omaan puuhasteluun parhaiten.

Noin muuten, aika turha (taas) vängätä näinkin eri hintaluokan vehkeiden "parhaudesta". R5:sta pitäis verrata A7R III:n tai uuteen A7 IV:n, A9:n oikea vertailukohde taas on R3 ja lippulaiva-A1 saa kilpailijan vasta tulevasta R1:stä (?).
temama

Noh, niinpä. Mutta kun kuitenkin otetaasn tapetille näitä turhia vertailuja. Totuus on, että selkeästi R5 sta halvemmalla vanhalla Sony A7RIII tai A7RIV kameralla saa tehtyä samat hommat kuin R5 lla , ja jotkut asiat vielä paremmin. Totta, että A1 on liian kovassa sarjassa mihinkään äsken mainittuihin nähden. Tietty myös hintansa puolesta.
elmar

Viesti Kirjoittaja elmar »

temama kirjoitti: Marras 04, 2021 10 : 19 Totuus on, että selkeästi R5 sta halvemmalla vanhalla Sony A7RIII tai A7RIV kameralla saa tehtyä samat hommat kuin R5 lla , ja jotkut asiat vielä paremmin.
Ei pitäis liioitella. Jos kuvaa enemmän liikkuvia kohteita (lintuja, elukoita, ihmisiä, urheilua jne.), A7R III-IV ovat siihen hommaan liian hitaita ja AF-C epävarma. Siinä segmentissä R5 on selvästi parempi, öbaut A9:n tasoa mutta tupla-resolla.

A7R III oli mun suosikki-Sony, eikä mulla ole oikeastaan mitään syytä mollata sitä, se hoiti allround-hommat hyvin. Jalustapuuhiin taas A7R IV on näistä kolmesta se mielenkiintoisin vaihtoehto, vaikka itse en pitänyt siitä. Överi-reso, kohina ja hitaus teki vähänkään nopeamman liikkeen kuvaamisesta käytännössä mahdotonta. Oon kuvannut kaikilla kolmella paljon, eli sanomani perustuu omaan kokemukseen.
Vastaa Viestiin