Fish80 kirjoitti:Ok. Vielä sellaista, että oiskohan toi Sony 18-105 f4 mistään kotoisin Sigma 17-50 korvikkeeksi? Varmaan kuitenkin parempi lasi kuin vaikka Nikkorit "kitti" VR 18-105 f3.5-5.6 ? Tuo toimisi varmaan aika hyvin myös videoidessa.
Olen myös itse kiinnostunut kyseisestä E18-105/4 G zuumista. F/4 aukko läpi 18-105mm polttovälialueen vaikuttaa todellakin hyvältä! Liiankin hyvältä?
Olen tutkinut paljon nettiä tämän objektiivin osalta - lukenut käyttäjäkokemuksia ja arvosteluja.
Käyttäjäkokemukset ovat olleet suhteellisen positiivisia kautta linjan. Arvosteluissakin objektiivi pärjää ihan kivasti lukuunottamatta optisia (geometrisia) vääristymiä...Sony tukeutuu halvemmissa objektiiveissaan näköjään aika paljon softakorjailuihin. Eli jpg kuvissa nämä optiset vääristymät eivät näy (kun kamera korjaa ne sisäisesti), mutta RAW kuvissa ne näkyy, ja ne kannattaakin korjata RAW konverterissa sitten jälkikäteen.
Testeissä objektiivin terävyys on todettu hyväksi paitsi jonkunverran pehmeyttä kuvan reunoilla laajassa ja pitkässä loppupäässä, mutta yleisesti ottaen ihan terävä lasi.
Objektiivi ei laajene zuumatessa vaan pysyy saman pituisena joka polttovälillä, ja objektiivin etuosa ei pyöri tarkentaessa (hyvä suodinten kanssa). Huomaa, että tässä on vain moottorizuumaus joka on loistava videokuvauksessa, mutta ei välttämättä niin ideaali normaali still-kuvauksessa.
Rakenteeltaan Sony 18-105/4G on jämäkkä, laadukkaan oloinen objektiivi (alumiini kuori, metallinen bajonetti). Isohko, mutta on kevyt, painaa vain 427 grammaa.
Minulla on ollut joskus Nikkor 18-105VR (ja 16-85VR) ja itseasiassa 18-105VR on varsin OK zuumi, ehkä ei kovin kontrastikas, mutta ihan hyvä kuitenkin.
Sonyn APSC peilittömille on vaihtoehtona myös laadukas Vario-Tessar T* E 16-70 mm f/4 ZA OSS zuumi, mutta se maksaakin jo sitten melkein tonnin.
Jos uskoo sietävänsä nuo geometriset vääristymät ja moottorizuumi ei ole dealbreaker, niin kyllähän tästä saa kohtuurahaan mukavan monipuolisen objektiivin. f/4 aukko läpi 18-105mm polttovälialueen on varsin poikkeuksellista.
Tässä linkki yhteen testiin:
http://www.ephotozine.com/article/sony- ... view-24056