Sony a6000

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Miksette laita tonne kuvapuolelle näitä peilittömien testikuvia? Kun tuntuu matskua olevan satamäärin kuvattuna. Olishan se mukava nähdä mitä peilittömien veljeskunnan jäsenet kuvaavat enemmänkin.
Tiedän yhden juipin, joka kuvaa tähtitaivasta ja hylkyjä peilittömällä. Se aika ajoin postailee niitä kuvia myös tuonne kuviin&gallerioihin...

Mut joo, hyvässä valossa varmasti nämä peilittömät kroppikennoiset pärjää FF:lle. Peilillä tai ilman.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Minkäslaisiin laukkuihin jengi on kameraa sullonut? Hakusessa joku pieni laukku. Onko näistä jotain kokemusta?

http://www.sony.fi/electronics/vaihdett ... at/lcs-emc
http://www.kata-bags.com/marvelx-20-dl-4-3-camera-pouch
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

nomad kirjoitti:
mappe kirjoitti:
elmar kirjoitti:A6000 vs. A7II, käytännönkuvanlaadussa ei juuri eroa > http://admiringlight.com/blog/sony-a7-i ... scape-use/
Käytännönkuvanlaadussa @ ISO100
Hyvä ettei sentään käytännön kuvan laadussa :-)

Tuo ei ole mikään yllätys. Modernit kroppikennot tulevat hyvin lähelle saman resoluution täyskäreitä niin kauan kun kuvataan perushertkyyden tuntumassa. Dynamiikassa ei ole eroa, eikä juuri resoluutiossakaan jos AA-filtterit toimivat samalla tavalla. Eri asia on sitten kun liikutaan nelinumeroisissa herkkyyslukemissa.
Jos vertailee, niin lähes sama kuin henkilöauto on yhtä vakaa ajaa kuin urheiluauto -jos pysytään taajamanopeudella.
tjs68

Viesti Kirjoittaja tjs68 »

Hel_NiS kirjoitti:
nomad kirjoitti:
mappe kirjoitti: Käytännönkuvanlaadussa @ ISO100
Hyvä ettei sentään käytännön kuvan laadussa :-)

Tuo ei ole mikään yllätys. Modernit kroppikennot tulevat hyvin lähelle saman resoluution täyskäreitä niin kauan kun kuvataan perushertkyyden tuntumassa. Dynamiikassa ei ole eroa, eikä juuri resoluutiossakaan jos AA-filtterit toimivat samalla tavalla. Eri asia on sitten kun liikutaan nelinumeroisissa herkkyyslukemissa.
Jos vertailee, niin lähes sama kuin henkilöauto on yhtä vakaa ajaa kuin urheiluauto -jos pysytään taajamanopeudella.
Taajamanopeudella henkilöauto on huomattavasti parempi ajettava kuin urheiluauto, varsinkin taajamissa :-)
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:No ei varmasti ole resoluutiossa eroa. Mutta eroa tulee riippuen mimmoisen pullonpohjan sinne perään laittaa. Tässä ff on etusijalla.

Ainiin speedbooster, mut ainiin se maksaakin sen verran että voi hankkia suoraan a7:n..
Speedbooster ei ehkä ole kaikkien lelu, mutta olen todennut sen kuitenkin olevan erittäin käyttökelpoinen moneen hommaan. Ja mitä parasta, monet APSC peilittömät ovat niin pieniä, että speedboosterin kanssa niistä saa järkyttävän kompakteja kinopiirtoa tekeviä vehkeitä! Nykyiset APSC kennotkin ovat niin hyviä, ettei kuvanlaadusta kennon puolesta ainakaan tarvitse pelätä.
Nyt Metabones on julkaissut uuden version speedboosterista - speedbooster Ultran.
Olen kokenut speedboosterin niin hyväksi, että jopa sen 400-600€ hinta on siedettävissä. Optisesti vain hieman kehnomman buusterkloonin "Lens Turbon" saakin jo sitten n. 150€ hintaan

Tässä löytyy Speedbooster classic, vs. Ultra vs. Lens Turbo vertailua:

http://www.verybiglobo.com/metabones-sp ... f-501-2-l/

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No ei varmasti ole resoluutiossa eroa. Mutta eroa tulee riippuen mimmoisen pullonpohjan sinne perään laittaa. Tässä ff on etusijalla.

Ainiin speedbooster, mut ainiin se maksaakin sen verran että voi hankkia suoraan a7:n..
Speedbooster ei ehkä ole kaikkien lelu, mutta olen todennut sen kuitenkin olevan erittäin käyttökelpoinen moneen hommaan. Ja mitä parasta, monet APSC peilittömät ovat niin pieniä, että speedboosterin kanssa niistä saa järkyttävän kompakteja kinopiirtoa tekeviä vehkeitä! Nykyiset APSC kennotkin ovat niin hyviä, ettei kuvanlaadusta kennon puolesta ainakaan tarvitse pelätä.
Nyt Metabones on julkaissut uuden version speedboosterista - speedbooster Ultran.
Olen kokenut speedboosterin niin hyväksi, että jopa sen 400-600€ hinta on siedettävissä. Optisesti vain hieman kehnomman buusterkloonin "Lens Turbon" saakin jo sitten n. 150€ hintaan

Kyllähän tuosta Victorin testistä näkee että ei tuo Ultra ole muuttanut sitä faktaa että siellä kulmissa on hiukan pehmeätä edelleen. Sama homma kuin silloin kun itse noita testasin. Boosterin hinta on myös sitä tasoa, että pakko mennä mafferin linnoille eli jos haluaa FF-laseja käyttää ja etenkin piirtoa koko kuvan alalta niin hankkii käytetyn A7:n. Siinä saa kuitenkin paremmat korkeat ISO, parempi etsin manuaalilasien kanssa käyttöön, yhteensopivuus linssikorjausprofiilien kanssa PP:ssä jne. A6000 on loistava kamera, mutta Metabones:in Speedboosterin kanssa value proposal ei oikein kestä tarkastelua vs. A7.

Lens Turbo voi ajaa A6000:n kanssa asiansa jossain muotokuvakäytössä, jossa nurkkapiirto tai geometrian korjaus ei hirveästi kiinnosta ja kun toi Lens turbo ei oikein mitään maksakkaan.
aikaarska

tn1krr kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:

Kyllähän tuosta Victorin testistä näkee että ei tuo Ultra ole muuttanut sitä faktaa että siellä kulmissa on hiukan pehmeätä edelleen. Sama homma kuin silloin kun itse noita testasin. Boosterin hinta on myös sitä tasoa, että pakko mennä mafferin linnoille eli jos haluaa FF-laseja käyttää ja etenkin piirtoa koko kuvan alalta niin hankkii käytetyn A7:n. Siinä saa kuitenkin paremmat korkeat ISO, parempi etsin manuaalilasien kanssa käyttöön, yhteensopivuus linssikorjausprofiilien kanssa PP:ssä jne. A6000 on loistava kamera, mutta Metabones:in Speedboosterin kanssa value proposal ei oikein kestä tarkastelua vs. A7.

Lens Turbo voi ajaa A6000:n kanssa asiansa jossain muotokuvakäytössä, jossa nurkkapiirto tai geometrian korjaus ei hirveästi kiinnosta ja kun toi Lens turbo ei oikein mitään maksakkaan.
Mulla on sellainen näkökulma tähän asiaan, että erinomainen A6000 APSC kamera toimii enemmän kuin tyydyttävästi jokapaikan valokuvauskojeena omilla APSC objektiiveillaan. Valovoimaiset terävät primet nostavat APSC systeemin lähelle kinosuorituskykyä, eikä jää edes paljon syväterävyyskikkailuistakaan jälkeen (esim. 24/1.8, 35/1.8 ja 50/1.8), tarvittaessa A6000:n saa mukaan todella pienessä koossa esim. E16-50PZ pannukakkuzuumin kanssa.
A6000 on siis itsessään hintansa arvoinen peli - ja enemmänkin - kun halutaan oikeasti kompaktia kamerasysteemiä. Silloin siitä voisi maksaa vaikka sen tonnin millä saa jo esim. käytetyn A7 kinorungon...Onneksi A6000:n saa 300-400€ edukkaammin.

Mutta sitten kun iskee tarve oikein taiteilla kinomaisesti, kikkailla syväterävyydellä (tai tarvitsee valovoimaa) tms. niin speedbooster vain johonkin mainioon manuaaliprimeen kiinni ja menox!! Vaikka äärinurkissa olisi jotakin pikku ongelmaa (tämä vaihtelee objektiivikohtaisesti), niin täytyy muistaa että speedbooster myös oikeasti parantaa piirtoa kuvan keskialueilla! Olen huomannut tämän käytännössä kun vaihdoin 16mp NEX6 rungon 24mp A6000 kameraan. 16mp resot eivät kaikissa tapauksissa pystynyt vastaamaan 24mp kennon mahdollistamaan erottelukykyyn.

tn1krr

aikaarska kirjoitti: Mulla on sellainen näkökulma tähän asiaan, että erinomainen A6000 APSC kamera toimii enemmän kuin tyydyttävästi jokapaikan valokuvauskojeena omilla APSC objektiiveillaan. Valovoimaiset terävät primet nostavat APSC systeemin lähelle kinosuorituskykyä, eikä jää edes paljon syväterävyyskikkailuistakaan jälkeen (esim. 24/1.8, 35/1.8 ja 50/1.8), tarvittaessa A6000:n saa mukaan todella pienessä koossa esim. E16-50PZ pannukakkuzuumin kanssa.
A6000 on siis itsessään hintansa arvoinen peli - ja enemmänkin - kun halutaan oikeasti kompaktia kamerasysteemiä. Silloin siitä voisi maksaa vaikka sen tonnin millä saa jo esim. käytetyn A7 kinorungon...Onneksi A6000:n saa 300-400€ edukkaammin.
Mulla on itselläni sekä A7R että A6000. Kittizoomin kanssa A6000 on paljon pienempi paketti ja vastaavasti FE 70-200:n kanssa A6000 fokusoi/burstaa todella hyvin ja on muutenkin ns. nopea kamera. Hintaisekseen A6000 mahtava peli itsessään, IMO ehkäpä paras bang for buck mitä tällä hetkellä vaihdettavalasisissa on olemassa.

Jos/kun tuohon lähdetään laittamaan perään Speedboosteria 400-500 Eurolla niin homma alkaa IMO mennä eri suuntaan. A6000:n EVF on manuskalasin seuraksi aidosti huonompi kuin A7-sarjalaisessa, nopeasta refreshistä ei ole iloa ja resossa/kontrastissa ollaan jäljessä. AF:ssä taasen A6000:n nopeampi EVF ja ylipäätään nopeus rokkaa.

A6000 + Speed booster maksaa saman kuin uusi katuhintainen A7, käytettyjä liikkuu jo alle 900 Eur:lla. A6000 + Lens turbon ymmärtäisin helposti, josta tältä istumalta olisi hankintapäätöksiä tekemässä eikä mitään ennestään omistaisi. Speed boosterin hinta (kun sillä ei kuitenkaan kinokennoisen tasolle kokonasuutena tulla) tekee IMO booster + A6000 paketista suht. huonon valuen nyt kun A7:n saa samaan hintaan. Toki kukin tavallaan, näihin päätelmiin olen itse tullut kun on näitä Nex:ejä ja A-sarjalaisia sekä speed boostereita tullut matkan varrella omistettua.
aikaarska

tn1krr kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Mulla on sellainen näkökulma tähän asiaan, että erinomainen A6000 APSC kamera toimii enemmän kuin tyydyttävästi jokapaikan valokuvauskojeena omilla APSC objektiiveillaan. Valovoimaiset terävät primet nostavat APSC systeemin lähelle kinosuorituskykyä, eikä jää edes paljon syväterävyyskikkailuistakaan jälkeen (esim. 24/1.8, 35/1.8 ja 50/1.8), tarvittaessa A6000:n saa mukaan todella pienessä koossa esim. E16-50PZ pannukakkuzuumin kanssa.
Mulla on itselläni sekä A7R että A6000. Kittizoomin kanssa A6000 on paljon pienempi paketti ja vastaavasti FE 70-200:n kanssa A6000 fokusoi/burstaa todella hyvin ja on muutenkin ns. nopea kamera. Hintaisekseen A6000 mahtava peli itsessään, IMO ehkäpä paras bang for buck mitä tällä hetkellä vaihdettavalasisissa on olemassa.

Jos/kun tuohon lähdetään laittamaan perään Speedboosteria 400-500 Eurolla niin homma alkaa IMO mennä eri suuntaan. A6000:n EVF on manuskalasin seuraksi aidosti huonompi kuin A7-sarjalaisessa, nopeasta refreshistä ei ole iloa ja resossa/kontrastissa ollaan jäljessä. AF:ssä taasen A6000:n nopeampi EVF ja ylipäätään nopeus rokkaa.

A6000 + Speed booster maksaa saman kuin uusi katuhintainen A7, käytettyjä liikkuu jo alle 900 Eur:lla. A6000 + Lens turbon ymmärtäisin helposti, josta tältä istumalta olisi hankintapäätöksiä tekemässä eikä mitään ennestään omistaisi. Speed boosterin hinta (kun sillä ei kuitenkaan kinokennoisen tasolle kokonasuutena tulla) tekee IMO booster + A6000 paketista suht. huonon valuen nyt kun A7:n saa samaan hintaan. Toki kukin tavallaan, näihin päätelmiin olen itse tullut kun on näitä Nex:ejä ja A-sarjalaisia sekä speed boostereita tullut matkan varrella omistettua.
Pointtini olikin tosiaan se, että jos joku haluaa vain ja ainoastaan suunnilleen max. Sony A6000 kokoisen kameran, eikä A7 sarjalaisten kokoista vaikka rahaakin olisi laittaa.
Ja sitten satunnaisesti haluaa kinopiirtoa, niin onhan speedbooster sentään halvempi vaihtoehto kun ostaa erikseen rinnalle vielä kinokamera tilaa viemään.
Sitten on vielä sekin tosiasia/näkökulma, ettei 400-600€ ole oikeastaan älyttömän paljon objektiivesta ja niitäkin kuitenkin ostellaan välillä vaikka ei välttämättä hirveästi edes tarvitsisi (joku saattaa myös omistaa entuudestaan wanhoja laatulaseja joihin speedbooster antaa lisää potkua ja käyttöiloa).
Myös laadukkaat telejatkeet saattavat maksaa tuon summan...

Fish80

sony a6000 siirtyminen nikon peilijärkkäristä

Viesti Kirjoittaja Fish80 »

Mietinnässä Nikonin peilijärkkäristä siirtyminen tuohon sony a6000 koska kuvaan paljon myös videota. Osaisko joku a6000:n omistaja vastailla joihinkin seuraavista askarruttavista kysymyksistä:

- Millainen akun kesto esim. kesällä / talvella kun vertaa peilijärkkäriin? Puolet vähempi? Mikä paras paikka ostaa edullisia hyviä lisäakkuja?

- Sonyn 35mm 1.8 maksaa 450 eur kun Nikonin vastaava (ilman vakaajaa) maksaa 200 Eur. Onkohan sonyn versio myös piirroltaa, nopeudeltaan tms. parempi? Vai maksaako tossa sony ja pienempi koko ?

- Nikoniin mulla on esim. Sigman 17.50 f2.8 ja Nikkorin 70-300 vr f4.5-5.6. Tuohon Sonyyn ei taida lähellekään vastaavaa ainakaan vielä saada?

- Jos siirtyy myöhemmin Sonyn täyskennoiseen (A-sarja ?), niin käyvätkö samat objektiivit myös siihen?

- Nikonissa mulla Tokinan 11-16. Onko sonylle mitään vastaavaa, esim. onko kokemuksia tuosta Samyang 12mm f2.0 ?

- Sonyssa taitaa olla hyviä tarkennusapuja, esim. kun tarkentaa manuaalisesti, niin se zoomaa kuvaa samalla automaattisesti. Kellään tietoa, että toimiiko tuo myös Samyang linsseillä jossa sonyn bajonetti?

- Toimiiko sonyn valotusmittari esim. vanhempien manuaalisten Nikonin linssien kanssa? Eli näkeekö, että onko yli-/alivaloittamassa?

- Mikä ois hyvä edullinen adapteri nikonin linssejä varten? Varmaan hyvä jos adapterissa myös jalustapanta, niin vois käyttää painavampiakin linssejä.
aikaarska

Re: sony a6000 siirtyminen nikon peilijärkkäristä

Fish80 kirjoitti:Mietinnässä Nikonin peilijärkkäristä siirtyminen tuohon sony a6000 koska kuvaan paljon myös videota. Osaisko joku a6000:n omistaja vastailla joihinkin seuraavista askarruttavista kysymyksistä:

- Millainen akun kesto esim. kesällä / talvella kun vertaa peilijärkkäriin? Puolet vähempi? Mikä paras paikka ostaa edullisia hyviä lisäakkuja?

- Sonyn 35mm 1.8 maksaa 450 eur kun Nikonin vastaava (ilman vakaajaa) maksaa 200 Eur. Onkohan sonyn versio myös piirroltaa, nopeudeltaan tms. parempi? Vai maksaako tossa sony ja pienempi koko ?

- Nikoniin mulla on esim. Sigman 17.50 f2.8 ja Nikkorin 70-300 vr f4.5-5.6. Tuohon Sonyyn ei taida lähellekään vastaavaa ainakaan vielä saada?

- Jos siirtyy myöhemmin Sonyn täyskennoiseen (A-sarja ?), niin käyvätkö samat objektiivit myös siihen?

- Nikonissa mulla Tokinan 11-16. Onko sonylle mitään vastaavaa, esim. onko kokemuksia tuosta Samyang 12mm f2.0 ?

- Sonyssa taitaa olla hyviä tarkennusapuja, esim. kun tarkentaa manuaalisesti, niin se zoomaa kuvaa samalla automaattisesti. Kellään tietoa, että toimiiko tuo myös Samyang linsseillä jossa sonyn bajonetti?

- Toimiiko sonyn valotusmittari esim. vanhempien manuaalisten Nikonin linssien kanssa? Eli näkeekö, että onko yli-/alivaloittamassa?

- Mikä ois hyvä edullinen adapteri nikonin linssejä varten? Varmaan hyvä jos adapterissa myös jalustapanta, niin vois käyttää painavampiakin linssejä.

- A6000:n akun kesto puolet huonompi kuin normi peilijärkkärin. Oma tuntuma näin lonkalta heitettynä.

- Sony E35/1.8 on erinomainen objektiivi, Nikkor 35/1.8 on hyvä objektiivi. Molemmat omistaneena voin kertoa, että Sony E35/1.8 on jonkunverran parempi lasi. Ja onhan se laadukkaamman oloinen myös rakenteeltaan. Hintaeroihin en ota sen enempää kantaa.

- Sigman 17.50 f2.8 tai Nikkorin 70-300 vr f4.5-5.6. vastaavaa ei saa kuin Sony Alpha AF adapterilla, eli silloin saat siihen kiinni Sony A-mount laseja

- Sonyyn saa erinomaisen E10-18mm F4 laajiszuumin

- Samyangin objektiiveilla ei automaattizuumaus taida toimia. Itse olen ohjelmoinnut kameran napin tarkennus-suurennokselle. Toimii.

- Valotusautomatiikka toimii Sonyn peilittömissä oikein hyvin täysin manuaalisten objektiivien kanssa. Itse tykkään myös siitä, että salama osaa valottaa niiden kanssa.

Fish80

Kiitos vastauksista!

Mites jos käyttää noita A-laseja tolla Sony Alpha AF adapterilla, niin toimiiko niissä vakaaja sekä automaattitarkennus hyvin?
tn1krr

Fish80 kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Mites jos käyttää noita A-laseja tolla Sony Alpha AF adapterilla, niin toimiiko niissä vakaaja sekä automaattitarkennus hyvin?
Jos lasissa on vakaaja se toimii ongelmitta LA-EA3 ja LA-EA4 adapterien kanssa. AF toimii oikeasti ainoastaan LA-EA4:n kanssa; LA-EA3 on käytännössä manuaaliadapteri, tokihan LA-EA3:kin jurnuttelee sekuntitolkulla AF:n kanssa jos lasissa on oma tarkennusmoottori, mutta elämääkin hitaammasta tarkennuksesta on kyse.

LA-EA4:ssahän on käytännössä Sony A65 SLT kameran PDAF-tarkennuskoneisto. Tämä adapteri "yliajaa" kameran oman tarkennuskoneiston eli Eye-AF, face detect jne eivät sitten toimi vaan tuon adapterin kanssa tarkennellaan vain ja ainoastaan perinteiseen järkkärityyliin. Mikrofokuksen säätö on myös mahdollinen LA-EA4:n kanssa.
Fish80

Ok. Vielä sellaista, että oiskohan toi Sony 18-105 f4 mistään kotoisin Sigma 17-50 korvikkeeksi? Varmaan kuitenkin parempi lasi kuin vaikka Nikkorit "kitti" VR 18-105 f3.5-5.6 ? Tuo toimisi varmaan aika hyvin myös videoidessa.
aikaarska

Fish80 kirjoitti:Ok. Vielä sellaista, että oiskohan toi Sony 18-105 f4 mistään kotoisin Sigma 17-50 korvikkeeksi? Varmaan kuitenkin parempi lasi kuin vaikka Nikkorit "kitti" VR 18-105 f3.5-5.6 ? Tuo toimisi varmaan aika hyvin myös videoidessa.
Olen myös itse kiinnostunut kyseisestä E18-105/4 G zuumista. F/4 aukko läpi 18-105mm polttovälialueen vaikuttaa todellakin hyvältä! Liiankin hyvältä?
Olen tutkinut paljon nettiä tämän objektiivin osalta - lukenut käyttäjäkokemuksia ja arvosteluja.
Käyttäjäkokemukset ovat olleet suhteellisen positiivisia kautta linjan. Arvosteluissakin objektiivi pärjää ihan kivasti lukuunottamatta optisia (geometrisia) vääristymiä...Sony tukeutuu halvemmissa objektiiveissaan näköjään aika paljon softakorjailuihin. Eli jpg kuvissa nämä optiset vääristymät eivät näy (kun kamera korjaa ne sisäisesti), mutta RAW kuvissa ne näkyy, ja ne kannattaakin korjata RAW konverterissa sitten jälkikäteen.
Testeissä objektiivin terävyys on todettu hyväksi paitsi jonkunverran pehmeyttä kuvan reunoilla laajassa ja pitkässä loppupäässä, mutta yleisesti ottaen ihan terävä lasi.
Objektiivi ei laajene zuumatessa vaan pysyy saman pituisena joka polttovälillä, ja objektiivin etuosa ei pyöri tarkentaessa (hyvä suodinten kanssa). Huomaa, että tässä on vain moottorizuumaus joka on loistava videokuvauksessa, mutta ei välttämättä niin ideaali normaali still-kuvauksessa.
Rakenteeltaan Sony 18-105/4G on jämäkkä, laadukkaan oloinen objektiivi (alumiini kuori, metallinen bajonetti). Isohko, mutta on kevyt, painaa vain 427 grammaa.

Minulla on ollut joskus Nikkor 18-105VR (ja 16-85VR) ja itseasiassa 18-105VR on varsin OK zuumi, ehkä ei kovin kontrastikas, mutta ihan hyvä kuitenkin.

Sonyn APSC peilittömille on vaihtoehtona myös laadukas Vario-Tessar T* E 16-70 mm f/4 ZA OSS zuumi, mutta se maksaakin jo sitten melkein tonnin.

Jos uskoo sietävänsä nuo geometriset vääristymät ja moottorizuumi ei ole dealbreaker, niin kyllähän tästä saa kohtuurahaan mukavan monipuolisen objektiivin. f/4 aukko läpi 18-105mm polttovälialueen on varsin poikkeuksellista.

Tässä linkki yhteen testiin:
http://www.ephotozine.com/article/sony- ... view-24056

aikaarska

YongNuo Smart Adapter EF-E ja Canonin lasit

Laitoinkin tässä hiljattain pienen postauksen verkkokauppa.comista hankkimastani YongNuo Smart Adapter EF-E adapterista:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... sc&start=9

Canon 50/1.8II lasin kanssa se toimii hyvin.

Nyt sain edullisesti kehutun Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 STM IS laajiszuumin...
http://www.photozone.de/canon-eos/874-canon_1018_4556is

Nämä kokemukset toimi myös innoittajana...
http://www.dpreview.com/forums/post/55254175
http://www.dpreview.com/forums/post/53840223

Se onkin todella näpsäkkä zuumi A6000:n nokalla, kuvanlaatu oikein hyvää. Ei paina liikaa laajikseksi.

Muutamia lisähuomioita:

- Verkkokauppa.comin YongNuo Smart Adapter EI toimi täydellisesti Canon EF-S 10-18 objektiivin kanssa. Hidas epävarma AF, kuvanvakaaja ei toimi. Lisäksi: A6000 manuaalitarkennuksen suurennos hyppää heti pois normaalikuvaan kun objektiivin tarkennusrengasta yrittää pyörittää. Tämän täytyy liittyä kyseisen objektiivin sähköiseen manuaalitarkennus-systeemiin. Canon 50/1.8II lasin kanssa ei tälläistä ongelmaa ole.

- aukon valinta kamerasta käsin toimii
- exif tiedostoihin tulee oikein myös polttoväli ja käytetty aukko

Tälläisiä ongelmia ei raportoitu yllä olevissa linkeissä joten ongelma täytyy olla YongNuo adapterissa.
Laitoin tilaukseen digitarvikkeen Commlite adapterin (joka toimii myös kinokennoisen A7 kanssa, toisin kun YongNuo (se vinjetoi kinokennolle)
Raportoin myöhemmin miten commliten adapteri toimii...Jokatapauksessa Canon EF-S 10-18 vaikuttaa erittäin hyvältä objektiivilta jolle tulee varmasti paljon käyttöä. Sonyn 24mp resoluution tekee oikeutta tämän terävän laajiksen tuottamille yksityiskohdille.

aikaarska

Re: YongNuo Smart Adapter EF-E ja Canonin lasit

aikaarska kirjoitti:Raportoin myöhemmin miten commliten adapteri toimii...Jokatapauksessa Canon EF-S 10-18 vaikuttaa erittäin hyvältä objektiivilta jolle tulee varmasti paljon käyttöä. Sonyn 24mp resoluution tekee oikeutta tämän terävän laajiksen tuottamille yksityiskohdille.
Paluu Hiihtolomalta takaisin tänne Stadin loskaan & kuraan!

Digitarvikkeen toimitus oli taas kerran uskomattoman nopea, ja sain juuri lähtöpäivänä noudettua paketin jossa oli Commlite adapteri:
http://www.digitarvike.fi/commlite_auto ... -_sony_nex

Ilokseni voi todeta Commliten toimivan oikein Canon EF-S 10-18 objektiivin kanssa (kts. edellisestä viestistä ongelmistani YongNuo adapterin kanssa). Nyt myös linssin vakaaja toimii, ja tarkennuksen suurennos normaalisti. AF on edelleen hitaanpuoleista, mutta sille ei näiden adapterien kanssa voi mitään.

Canon 10-18millinen on oikein näpsäkkä zuumi. Toimi mukavasti reissussa ja kuvanlaatu miellytti.

Tässä pari kuvaa Sony A6000 ja Canon EF-S 10-18 kombolla otettuna.

Kuva
Isompi:
http://g2.img-dpreview.com/70DF292F5389 ... 57809E.jpg

Tässä kuvassa myös Nissin i40 täytesalamana:
Kuva
http://g4.img-dpreview.com/A90CFC11DC63 ... 9772E2.jpg

Lähelle pääsee myös:
Kuva
http://g1.img-dpreview.com/9CEDF6E1280C ... AF7370.jpg

...Voisin tähän lopuksi laittaa myös yhden pitkän valotuksen jonka otin Sonyn A65 kameralla (+ Samyang 8mm fish-eye) samaisella reissulla.
Puolen tunnin valotus n. -8C pakkasessa, ja päälle toinen puoli tuntia pitkän valotuksen kohinapoisto ohjelmaa. Eli yhteensä tunnin toiminto. Akussa oli 99% virtaa kun aloitin ja tunnin päästä näytti 87%, ihan OK kulutus kylmässä.
Sonyn pakatun RAWin kanssakaan en kokenut ongelmaa jälkikäsittelyssä :-) ACR:llä konvertoitu ja PTlens ohjelmalla muutin kalansilmän tynnyrivääristymän suoraksi. Tälläinen tuli:
Kuva
Isompi:
http://g3.img-dpreview.com/95A5B66D9582 ... F8458A.jpg

(Edit: Dpreviewn galleriassa kuvat näköjään vähän softautuvat, alkuperäiseni ovat tarkempia)

Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Siellähän ne artifaktit törröttää vasemmalla ylhäällä isossa paksussa viivassa! Onneksi olkoon. Ba dum tsss.

Mitkäs on ny fiilikset kun sait omaan ruutuun sellaiset?
aikaarska

Maffer kirjoitti:Siellähän ne artifaktit törröttää vasemmalla ylhäällä isossa paksussa viivassa! Onneksi olkoon. Ba dum tsss.

No jaa, sanotaanko, ettei kokonaiskuvassa oikein pistänyt silmään.

Mutta onko kysymys cRAW artifakteista?

Tässä sama kuva ilman PTlens suoristuksia:
Kuva

http://g3.img-dpreview.com/65A80CF1FB0C ... 2B8705.jpg

Ja tässä 100% croppi siitä viivasta:

http://g2.img-dpreview.com/944BB32C82ED ... DFAAA4.jpg

Tässä 100% croppi kameran tuottamasta jpg-kuvasta:

http://g2.img-dpreview.com/BF61945D22A4 ... 30FC3F.jpg

tn1krr

aikaarska kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Siellähän ne artifaktit törröttää vasemmalla ylhäällä isossa paksussa viivassa! Onneksi olkoon. Ba dum tsss.

No jaa, sanotaanko, ettei kokonaiskuvassa oikein pistänyt silmään.

Mutta onko kysymys cRAW artifakteista?
On siellä useammassa kohtaa kuvaa ihan selkeitä pakkausblokkeja jonkin verran, alkaavat hypätä silmille 150-200% katselussa tuosta kokokuvasta, joka sekin on aika lailla downskaalattu. Alaskaalaus toki pienentää pakkausblokkien kokoa ja tässä tapauksessa ei noita nettikoosssa huomaa. Orkkiskuvassa näkyis varmaan jopa alle 100% tarkastelussa. Samoin tuolla näkyy kohtia joissa pakkaus ns. rikkoo kuvan normaalin kohihan noiden viivojen yhteydessä.

Sensori alkais olla puhdistusta vailla myös :)
Vastaa Viestiin