Canon EOS R6

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
peetee33

Re: Canon EOS R6

Viesti Kirjoittaja peetee33 »

Nyt on sitten viikon verran kuvattu omalla R6:llä. Ensivaikutelmia:

-Automaattitarkennus on RF-linssien kanssa uskomattoman nopea ja osumatarkkuus erinomainen (edellinen runko minulla oli 5d mk4, josta ei voi sanoa samaa). Eye AF toimii hyvin, jos kuvaa yhtä ihmistä. Jos kuva-alalla on paljon porukkaa, automatiikka saattaa valita kenet tahansa ja usein omasta mielestä väärän kohteen. Kohdetta voi vaihtaa joystickilla, mutta se on nopeissa tilanteissa, esim urheilussa liian hidasta. En ole pystynyt kokeilemaan tarkennuksen toimivuutta vanhoilla linsseillä, koska EF-adapterit taitaa olla loppu kaikkialta.

-Käytettävyys/ergonomia on pääosin hyvä ja asiat toimivat loogisesti, varsinkin kun ohjelmoi nappulat omien mieltymysten mukaisesti. Kun selkäytimessä on 5d:n napit, uuden rungon kanssa tulee välillä paineltua vääriä nappeja. Vähän epäilyttää miten 6R selviytyy talven pakkasista, räntäsateista ja hanskat kädessä kuvaamisesta, mutta siihen tarkoitukseen jää vanha runko varalle.

-Sähköinen etsin tuntuu suttuiselta optiseen verrattuna, mutta yllättävän nopeasti siihen tottuu. Pimeässä etsimen läpi näkee asioita, joita ei silmällä näe. Kamera toimii tavallaan pimeänäkölaitteena. Vakaajan avulla pystyy ottamaan yölläkin täysin teräviä kuvia pitkillä valotusajoilla, kunhan kohde ei liiku.

-Akkukesto vaikuttaa riittävältä, jos ei jatkuvasti pidä näyttöä päällä. Ohjelmoin yhteen nappiin näytön sammutuksen. Sen voi ottaa käyttöön jos haluaa pitää kamerassa virrat päällä mutta ei sillä hetkellä kuvaa mitään.

-Kuvien dynamiikka ja pikselimäärä on omaan käyttöön riittävä. Kuvanlaatu on teknisessä mielessä silmämääräisesti lähellä 5d mk4:stä, mutta ehkä suurilla iso-luvuilla jälki on aavistuksen verran puhtaampaa.

-Parasta R6:ssä on se, että vihdoinkin harrastajarungon hinnalla Canonisti saa nopean ja kaikissa olosuhteissa toimivan af:n.

Kokonaisuutena R6 on todella huikea edistysaskel 5D-sarjaan verrattuna ja hinta-laatu-suhteeltaan erinomainen kamera. Suosittelen!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Laitoin tilaukseen kyseisen rungon ja heräsi kysymys millä kuvat auki,epäilen että LR6 niitä ei aukaise,joutuuko ostamaan n.150 vuodessa maksavan kuukausi tilauksen vai onko muita vaihtoehtoja?
Riittäisi pelkkä LR ,PS ei ole nyt tarvetta.
https://kth.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Q-vaaja

Viesti Kirjoittaja Q-vaaja »

KTH kirjoitti:Laitoin tilaukseen kyseisen rungon ja heräsi kysymys millä kuvat auki,epäilen että LR6 niitä ei aukaise,joutuuko ostamaan n.150 vuodessa maksavan kuukausi tilauksen vai onko muita vaihtoehtoja?
Joo. Ei aukea ihan millä tahansa. Esim. näin mäkkikäyttäjänä täytyy todeta, että kuvat ei toimi edes esikatselulla. Capture One 20 avaa kuvat ongelmitta ja 21 onkin jo pian tulossa myös.

Itselläni on ollut tapana tehdä kuvien esikarsinta ennen C1:een lataamista. Nyt tuo kuitenkin on mahdotonta. Myöskin se, kun siirtää kuvia vaikkapa kolmesta eri kuvauksesta koneelle, on hankalaa. Ei nimittäin pysty katsomaan kuvia ja nimeämään sessioita oikein, kun kuvat ei aukea.
Viimeksi muokannut Q-vaaja, Marras 08, 2020 16 : 29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Q-vaaja

peetee33 kirjoitti: Eye AF toimii hyvin, jos kuvaa yhtä ihmistä. Jos kuva-alalla on paljon porukkaa, automatiikka saattaa valita kenet tahansa ja usein omasta mielestä väärän kohteen. Kohdetta voi vaihtaa joystickilla, mutta se on nopeissa tilanteissa, esim urheilussa liian hidasta. En ole pystynyt kokeilemaan tarkennuksen toimivuutta vanhoilla linsseillä, koska EF-adapterit taitaa olla loppu kaikkialta.
Miten voi samaan aikaan peukulla tarkentaa ja vaihtaa kohdetta joystickilla? En ole itse keksinyt vielä toimivaa tapaa vaihtaa kohdetta.

Hieman alkaa tympiä se, että tuolla RF 15-35:llä tuo silmätarkennus takkuaa varsinkin laajassa päässä. Juuri missasin tuossa noin tunti sitten loistavan (omasta mielestä ainakin) kuvan, kun tarkennus ei löytänyt liikkuvaa ihmistä kuvasta ollenkaan. Olin odotellut hienosti asemissa saapuvaa kohdetta ja kun tilanne tuli, löysi tarkennus naaman vasta kun osa ihmisestä oli jo ulkona kuvasta. Siinä oli hyvät noin 3 sekuntia aikaa ja olisin vaikka manuaalilla saanut jonkinlaisen kuvan. Päätin luottaa tuohon systeemiin, eikä olisi kannattanut.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Mitenkä Canon on onnistunut ryssimään noin totaalisesti tuon EF-RF adapterin saatavuuden,kuitenkin aika yksinkertainen kapistus valmistaa?Vai onko tuo tahallista että ihmiset ostaisi malttamattomina kalliita RF laseja kun ei adapteria saa.Minä en ainakaan mene tuohon seisokoot R6 vitriinissä odottamassa.niin kauan että niitä saa.
https://kth.kuvat.fi/kuvat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Q-vaaja

KTH kirjoitti:Mitenkä Canon on onnistunut ryssimään noin totaalisesti tuon EF-RF adapterin saatavuuden,kuitenkin aika yksinkertainen kapistus valmistaa?Vai onko tuo tahallista että ihmiset ostaisi malttamattomina kalliita RF laseja kun ei adapteria saa.Minä en ainakaan mene tuohon seisokoot R6 vitriinissä odottamassa.niin kauan että niitä saa.
Itse tilasin adapterin verkkokaupasta ja tuli kai noin viikossa. Suosittelen tuota control ring -versiota, niin saa samat toiminnot käyttöön RF-lasien kanssa. Itselläni valotuksen kompensointi tuossa renkaassa ja olisi outoa, jos EF-lasien kanssa toimintoa ei olisikaan.
peetee33

Viesti Kirjoittaja peetee33 »

Q-vaaja kirjoitti:
peetee33 kirjoitti: Eye AF toimii hyvin, jos kuvaa yhtä ihmistä. Jos kuva-alalla on paljon porukkaa, automatiikka saattaa valita kenet tahansa ja usein omasta mielestä väärän kohteen. Kohdetta voi vaihtaa joystickilla, mutta se on nopeissa tilanteissa, esim urheilussa liian hidasta. En ole pystynyt kokeilemaan tarkennuksen toimivuutta vanhoilla linsseillä, koska EF-adapterit taitaa olla loppu kaikkialta.
Miten voi samaan aikaan peukulla tarkentaa ja vaihtaa kohdetta joystickilla? En ole itse keksinyt vielä toimivaa tapaa vaihtaa kohdetta.
Ei kai mitenkään. Mulla on eye af etusormella ja silloin jää peukku vapaaksi joystickia tai muita toimintoja varten.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

En tiedä meneekö perssiilleen mun ajatus R6:sta B kamerana:

https://youtu.be/58UfuXuM-CQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Pianhan se selviää. Linkin takana aika hyvä arvostelu videokäytössä. Toi on ihan asiallinen ja pätevä kaveri. Canonilla kuvaa kyllä, mutta siltikin pidän aika objektiivisena.
Viimeksi muokannut nsamppa, Marras 16, 2020 21 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opamatti

Viesti Kirjoittaja Opamatti »

nsamppa kirjoitti:En tiedä meneekö perssiilleen mun ajatus R6:sta B kamerana:

https://youtu.be/58UfuXuM-C" onclick="window.open(this.href);return false;

Pianhan se selviää. Linkin takana aika hyvä arvostelu videokäytössä. Toi on ihan asiallinen ja pätevä kaveri. Canonilla kuvaa kyllä, mutta siltikin pidän aika objektiivisena.
Video ei käytettävissä!
nsamppa

Opamatti kirjoitti:
nsamppa kirjoitti:En tiedä meneekö perssiilleen mun ajatus R6:sta B kamerana:

https://youtu.be/58UfuXuM-C" onclick="window.open(this.href);return false;

Video ei käytettävissä!
Oli tipahtanut yksi kirjain matkalta. Nyt pitäis toimia.

Ja siis toi tubettaja on aika taitava, ei parhaita mitä oon nähny, mut hemmetin hyvä kuitenkin. Mukava tapa puhua, ei hehkuta överisti eikä jauha aiheen vierestä. Kertoo negatiiviset asiat suoraan ja positiiviset ilman raketteja ja pommeja. Oikeastaan ainoa mikä siinä vähän ihmetyttää on tapa pitää korvia lippiksen sisällä. En oo oikein koskaan tajunnu sitä.
ahvju

Viesti Kirjoittaja ahvju »

KTH kirjoitti:Laitoin tilaukseen kyseisen rungon ja heräsi kysymys millä kuvat auki,epäilen että LR6 niitä ei aukaise,joutuuko ostamaan n.150 vuodessa maksavan kuukausi tilauksen vai onko muita vaihtoehtoja?
Mä mietin samaa, kun on nyt LR 6, 10v vanha iMac 27, kameroina Canonin vanhat 1D Mark 4 ja 7 D 2. Ärsyttävää kun aina uuden kameramallin raw- kuvat vaatii uudet päivitykset. Uudemmat LR:t on kuukausimaksullisia ja lisäksi ei tietenkään toimi tossa vanhassa Macissä (High Sierra on tuorein käyttis, jonka siihen voi asentaa). Eli kaikki pitäis mennä uusiksi jos vaihtais. Vai toimisiko R5 ja R6 rawn dng-convertterin kautta LR 6:ssa? oishan se yksi työvaihe lisää, mutta tois monen tonnin säästöt.
jj55

Viesti Kirjoittaja jj55 »

DNG convertteri kautta LR6 pystyy työstämään ainakin R6 raw kuvia joten varmasti myös R5:n raakakuvia. Itse törmäsin valitettavasti sellaiseen ongelmaan että uusimmat DNG convertterit eivät tykkää windows seiskasta enää. Vuoden takainen uusin versio toimi vielä win7:kin mutta silläpä ei mitään tee näiden kameroiden kaverina.
wakio

Viesti Kirjoittaja wakio »

Uutta firmispäivitystä pukkaa: 1.2.0

https://www.canon-europe.com/support/co ... e=firmware" onclick="window.open(this.href);return false;
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jj55 kirjoitti:DNG convertteri kautta LR6 pystyy työstämään ainakin R6 raw kuvia joten varmasti myös R5:n raakakuvia. Itse törmäsin valitettavasti sellaiseen ongelmaan että uusimmat DNG convertterit eivät tykkää windows seiskasta enää. Vuoden takainen uusin versio toimi vielä win7:kin mutta silläpä ei mitään tee näiden kameroiden kaverina.
Jos ei sinulla ole periaatteellista vihaa kymppiä vastaan tai teknistä tarvetta juuri seiskalle, seiskan päivitys kympiksi saattaa toimia vielä, vaikka se tarjous ei kai ole virallisesti enää voimassa. Ainakin se onnistui oliko se keväällä, kun seiskan ylläpito loppui. Asennustiedoston sai Microsoftin virallisilta sivuilta ja se asentui seiskan asennuskoodilla. Päivitin kaksi itse asennettua OEM Windows 7:aa pöytäkoneissa ja yhden 8.1:n läppärissä, jossa se oli valmiiksi. Kaikki sujui ongelmitta.

Jos jollakulla on ehdottaa jotain Lightroomin tilalle, olen myös kiinnostunut. Ilmainen tai kertamaksullinen ohjelma, saa maksaa sanotaan satasen, ja pitäisi pystyä siirtämään Lightroomin tietokannan metadata (hakusanat ja paikkatiedot). Käsittelyominaisuuksilla ei niin väliä, teen vain yksinkertaisia perussäätöjä, jotka varmaan ovat kunnossa kaikissa ohjelmissa. Minulla hävisi juuri tuon käyttöjärjestelmäpäivityksen takia asennettu LR5 koneesta ja olen hukannut asennuslevyn enkä löydä asennuskoodia.
Hannu
nsamppa

Tänään kävin koppaa oman kappaleeni. Vähän oli haikeaa jättää A7III vaihdossa kun kuitenkin erinomainen kamera ja sen tietää toimivan. Tästä taas sinällään todella ristiriitainen tunne. Tietoinen riski ja kompromissi multa, joten Canonin vika jos kamera toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan ja tökkii mun käytössä :) eikö se tunnu olevan sivuston tapa?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Elä ny alistu Canonin tapaan hoitaa hommat. Jos ei pelaa kuten haluat, niin nakkaat Kolera-altaaseen.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

nsamppa kirjoitti:Tänään kävin koppaa oman kappaleeni. Vähän oli haikeaa jättää A7III vaihdossa kun kuitenkin erinomainen kamera ja sen tietää toimivan. Tästä taas sinällään todella ristiriitainen tunne. Tietoinen riski ja kompromissi multa, joten Canonin vika jos kamera toimii niinkuin sen on suunniteltu toimivan ja tökkii mun käytössä :) eikö se tunnu olevan sivuston tapa?
Joo, ei välttämättä hirveesti homma muutu, mutta kuten A7III niin iköhän toi R6 ole sekin ihan toimiva peli. Molemmissa puolensa. Kameroitahan ja vain elämää tää on. Joskus täytyy kokeilla jotain muuta, että tietää. Ei välttämättä toimi parisuhteissa. Tosin sekään ei ole nykyaikana mikään kiveenhakattu teesi enää ;-)
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Maffer kirjoitti:Elä ny alistu Canonin tapaan hoitaa hommat. Jos ei pelaa kuten haluat, niin nakkaat Kolera-altaaseen.
Se on ruikuttajan valinta, että alkaa itkemään siitä miten koko maailma ei pyöri oman navan ympärillä. Ei sitä sitten muuta tarvitse tehdäkään, jos siihen lähtee. Minusta se ei vaikuta kovin laadukkaalta elämältä, kun ruikuttajien juttuja kuuntelee.

Toinen vaihtoehto on sopeutua maailmaan sellaisena kuin se on ja opetella käyttämään laitteitaan asettamiensa päämäärien saavuttamiseen. Kaikilla nykyaikaisilla kameroila saa kuvia, jotka kelpaavat näyttelyuihin tai myyvät isolla rahalla, jos vain kuvaajalla on ideaa ja taitoa.

Se kolmas vaihtoehto, muuttaa maailmaa, ei ole yksilön valittavissa. Jos siihen vaadittava ilmiömäinen rohkeus, kunnianhimo ja luonne on, siihen syntyy pakottava intohimo, joka jyrää kaiken yli. Ja jos niitä ei ole, niitä ei millään tietoisella teolla itselleen saa ja jäljelle jää kaksi ensimmäistä vaihtoehtoa.
Hannu
nsamppa

No niin. Vähän päässy räpläilee kameraa. Flippi ruutu. En tykkää. Ärsyttävää ku sitä ei saa salamana ylös vaan joutuu roplaa kierroksen enemmän. Samoin silloin myös menu nappi menee ärsyttävästi ruudun taakse jolloin siihen on vähän vaikea päästä. Nyt pitäis vaan valita että yrittääkö sopeutua siihen, miettiä miten sen saisi toimimaan itselle ja keksiä sopivat asennot sen käyttöön vai tulla nettiin pillittämään muutamien sake vitsien ja lihis kuvien voimin? Valintoja, valintoja.

Njoo. Sanottakoon nyt ku Sony on tuoreessa muistissa niin huomattavasti nopsempaan käynnistyy tämä sekä nollista että virransäästöstä. Ja, ainakin nyt, valitsisin Sony tyyppisen näytön milloin vain. Voi olla että mieli muuttuu ku pääsee jyvälle tohon.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kolmen viikon päästä löytyy jo A7S3.
Vastaa Viestiin