(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

nomad kirjoitti:D7100:ssa on muuten Toshiban kenno. D7200:ssa taas ilmeisesti Sonyn kenno. Mitä tämä todistaa Sonyn kennojen ylivertaisuudesta? Ehkäpä enemmänkin on kyse Sonyn vahvasta asemasta kennonvalmistuksessa, ei niinkään siitä että Sonyn kennot olisivat ylivertaisia.
Kun nyt silmään osui muualla.. D7200:ssa lienee Toshiban valmistama sensori:

https://chipworks.secure.force.com/cata ... cartID=&g=

Tosin kun Sony osti Toshiban sensorit niin Sonyja ne tulevaisuudessa on.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 22701
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

MjrPayne kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No se kennovakaaja/mikälie kyllä sotkee enemmän kuin auttaa. Pitkät valotukset meni päin persettä kun systeemi lämpenee.
Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Maffer kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No se kennovakaaja/mikälie kyllä sotkee enemmän kuin auttaa. Pitkät valotukset meni päin persettä kun systeemi lämpenee.
Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
Sinun Maffer taitaa olla melko turha kuvitella, että Sony tässä kuluttavetoisessa vaiheessaan tekisi sinulle erityisen sopivaa kameraa. Ei ole oikein CaNikonkaan tehnyt vaikka heillä onkin "vakavia" kameroita ohjelmassaan.

Se mitä edellä kirjoitin kameratekniikan eriytymisestä voisi olla oljenkorsi parempaan tulevaisuuteen. Videopuolella on jo nyt kaikenmoista pienempää ja erikoistuneempaa yrittäjää. Jos sama kehitys toteutuu stillien puolella, niin ehkäpä joku päivä saat ostettua sen turhista hilpekkeistä karsitun laatikkokameran jota kaipaat.
temama
Viestit: 10728
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti:
Maffer kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti: Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
Sinun Maffer taitaa olla melko turha kuvitella, että Sony tässä kuluttavetoisessa vaiheessaan tekisi sinulle erityisen sopivaa kameraa. Ei ole oikein CaNikonkaan tehnyt vaikka heillä onkin "vakavia" kameroita ohjelmassaan.

Se mitä edellä kirjoitin kameratekniikan eriytymisestä voisi olla oljenkorsi parempaan tulevaisuuteen. Videopuolella on jo nyt kaikenmoista pienempää ja erikoistuneempaa yrittäjää. Jos sama kehitys toteutuu stillien puolella, niin ehkäpä joku päivä saat ostettua sen turhista hilpekkeistä karsitun laatikkokameran jota kaipaat.
juu mut toisalta eihän toi Mafferi kauheita vaadi. Hyvän kinokennon vaan, josta saa kunnollista RAWia ulos, kääntyvän takatelkun ja mountin johon voi sovittaa paljon erillaista optiikkaa kiinni.
Tässä olikin kennoa lukuuottamatta CaNikonille liikaa.
temama
Viestit: 10728
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti: Ming on kuitenkin valokuvaaja, eikä teknikko. Epäilen, että Sonylla on pulaa juuri tämmöisestä näkökulmasta.

Ei myöskään pidä unohtaa, että kyllä CaNikonilla on osoitettu ihan hyvää valmiutta peilittön valmistukseen. Canonin livevjuun tarkennus on sentään edellä useimpia muita.Jaahas :-) Pystymiseen kuuluu myös Migin kuuluttama valokuvaajan näkökulman huomioiminen. Sony ei ole tässä suhteessa osoittanut kovinkaan suurta pystyvyyttä irtautua omalta tieltään.

Ja vastaavasti, mistä tiedämme mitä CaNikonin muurien takana on puuhattu? Tai ei ole puuhattu?.
No ei ole puuhattu kun ei ole tullut mitään järkevää ulos. Canonilta peilitön M-sarja, apsc kennolla ja mountti siinäkin suunniteltu persiilleen siten ettei sen varaan pysty rakentamaan edes kinokameraa. Ja canonin M peilittömän AF tarkennus on pazzzkaa.

Tottakai oikeaa valokuvaajan näkökulmaa tarttee peilittömienkin kameroiden tekemiseen. Mutta näkökulmia on silti monia. Sony on sitä paitsi kertonut, että se kuuntelee! Siis asiakkaita. Peiliräpsy kyllä varmaan rulettaa sportti ja villieläinkuvauksessa kymmenisen vuotta.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Maffer kirjoitti: Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
Sinun Maffer taitaa olla melko turha kuvitella, että Sony tässä kuluttavetoisessa vaiheessaan tekisi sinulle erityisen sopivaa kameraa. Ei ole oikein CaNikonkaan tehnyt vaikka heillä onkin "vakavia" kameroita ohjelmassaan.

Se mitä edellä kirjoitin kameratekniikan eriytymisestä voisi olla oljenkorsi parempaan tulevaisuuteen. Videopuolella on jo nyt kaikenmoista pienempää ja erikoistuneempaa yrittäjää. Jos sama kehitys toteutuu stillien puolella, niin ehkäpä joku päivä saat ostettua sen turhista hilpekkeistä karsitun laatikkokameran jota kaipaat.
juu mut toisalta eihän toi Mafferi kauheita vaadi. Hyvän kinokennon vaan, josta saa kunnollista RAWia ulos, kääntyvän takatelkun ja mountin johon voi sovittaa paljon erillaista optiikkaa kiinni.
Tässä olikin kennoa lukuuottamatta CaNikonille liikaa.
D750 taitaa kaatua siihen Nikonin mounttiin ja runkopaksuuteen. Df:n vikana oli myös kiinteän näytto ja livevjuun toiminta pimeässä. Vai mitenkös ne seikkailut meni?

Minä taas olisin ihan tyytyväinen kun saisin tarvittaessa kiinnittää evf:n peili-Nikonin salamakenkään käsin tarkentamista varten. Ei minulla sinänsä ole mitään erityistä kiinnostusta Sonya kohtaan. 55mm/1.8 kyllä houkuttaa, mutta muuten Sonyn järjestelmässä on liikaa asioita joiden toivoisin olevan toisin.

Kameroitahan nämä vaan on, eikä minua oikeastaan hetkauta yhtään mihinkään firmojen taloudellinen tila tai teknodeterminismi mitä tn1krr hehkuttaa. Kameraa käderssä pitäessäni en osaa edes hajusta päätellä, että kuka on sisälläolevan kennon valmistanut. Parempi elää niiden puutteiden kanssa jotka olen jo opinut handlaamaan (Nikon).
EsaS
Viestit: 139
Liittynyt: Helmi 12, 2004 9 : 13

Viesti Kirjoittaja EsaS »

Onko kellään havaintoja A7-sarjan takanäytön kestävyydestä? Minulla oli siihin ilmestynyt hiushalkeama (A7). Huomasin sen takuuajan sisällä ja vein Rajalalle, josta edelleen lähti Sonylle. Sieltä tuli 3 viikon jälkeen ilmoitus, ettei voida korjata takuutyönä vaan maksaa 480,75€.
Samalla ilmoittivat, että kennossa on pieniä naarmuja eikä em hinta sisällä kennon vaihtoa. Kennon naarmut tuntuvat oudolta, koska en ole edes suunnitellut kennon puhdistusta saati tehnyt mitään sen suuntaista.
Kokemuksia, ajatuksia?
t esa
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

burmanm kirjoitti: Mikäli AF-moottori osaisi tarkentaa vain pikaisesti johonkin suuntaan, ei AF-C pitäisi toimia. Se kuitenkin toimii aivan mainiosti.
Miksei pitäisi toimia? PDAF:ssa selvitään ilman tuota contrast sampling-vaihetta ja jos olet nähnyt minkään DSLR-lasin käytössä peilillisen Live View:ssä tai adaptoituna peilittömässä niin lienet myös nähnyt miten huonosti nuo lasit toimivat kun voi katsellaan seurata ruudulta ja korvillaan kuunnella kun lasi tuskailee tuon CDAF:in kanssa.

Erillisen PDAF-sensorin mittaus kertoo "suoraan" ollaanko fokuksessa, CDAF ottaa näytteitä eri fokus-pisteistä ja vertailee niitä keskenään. Biiiig difference.
burmanm kirjoitti: Speksejä kiitos, sen mitä löydän Sonysta on että käyttävät sekä ring-motoria kuin myös linear moottoria eri FE-linsseissään, mutta sen tarkempaa tietoa itse moottoreista ei ole. Linear motor ei itsessään tuo suoraan vastausta tähän kysymykseen, se on rakenteellinen ratkaisu, mutta se ei mullista sitä moottoria automaattisesti. Linear motor voi sen sijaan olla yhtälailla hyvin nopea tarkentamaan sinne yhteen paikkaan (niitä käytetään kiihdyttämään isojakin esineitä), joten sillä voisi olla aivan sama ongelma kuin jollain toisella moottorilla.
sony.net:ssä on esim. aika kattavasti eritelty mitkä lasit käyttää SSM-moottoreita, DDSSM:ia ja linear motoreita. SSM1/2 tai SAM "brädinimellä" olevia A Mount laseista tuttuja focus mottoreita en ole missään natiivi-FE lasissa nähnyt.

Ja esim. FE 70-200 esim on ihan vaan huvikseen tehty täysin eri tavalla kuin saman polttovälin A Mount lasit? Sony.net:Ssä voi minkä tahansa optiikan kohdalla klikkailla niitä SSM. ED, jne. logoja niin saa lisätietoa kyseisestä tekniikasta

http://www.sony.net/Products/di/en-gb/p ... 0200g.html

Foorumeilla ihmetellään jatkuvasti miksei tms. Sigma Art 35/1.4:sta (tai ylipäätään ainuttakaan DSLR-pohjaista AF-lasia) ole tarjolla FE-mountille. Lasi on optisesti paljon parempi kuin Sonyn 2x kalliimpi natiivikilpailija ja saman kokoinen.

Sigmalla ja Tamronilla olis ollut pari vuotta aikaa iskeä täysin neitseelliseen markkinaan monessa kohtaa julkistamalla sopivanmittaisia FE-laseja porttaamalla kivuttomasti olemassaolevaa mallistoa, mutta ei kiinnosta? Zeissin Batisit on luokkaa puolen vuoden backorderissa eli tuonne ois varmaan saanut jotain kamaa myytyäkin.
burmanm kirjoitti: Mitään tietoa Sonyn tai Nikonin tai Canonin moottoreista ei löydy sen tarkemmin, joten kaikki arvailu lienee spekulaatiota miten nopeasti ne pystyvät reagoimaan - ja adaptereilla leikkiminen ei ole mikään määritelmä (integraatiot järjestelmien välillä ovat aina hidaste ja niissä yleensä menetetään tarkkuutta - tervetuloa softamaailmaan).
Canonkin tekee siis ihan niinkuin huvikseen STM-laseja, kun perinteiset toimivat tökkien/meluisasti videokäytössä ja jatkuva focus Live View:in alla ei oikein tahdo toimia.

Canonin PDAF-pohjaisen Dual Pixel AF:n piti nopeuttaa Live View:iä, mutta tulokset olivat suht. laihoja. Epäyllättävästi STM-optiikan kanssa kuitenkin ollaan kuitenkin nopeampia kuin average-DSLR perinteisellä optiikalla, myös pelkkää CDAF:ia käyttäessä.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/c ... -70dA6.HTM

Jotakuinkin kaikki reaalimaailman data näyttää ettei "puhtaat DSLR-lasit" toimi kummoisesti kun CDAF:ia tarvitaan ja sensori-PDAF ei vielä pysty näitä yksin ohjaamaan kaikissa oloissa/tilanteissa.

Sonykään ei vaan viitsi tehdä A Mount lasien sensoritarkennusta kunnolla A7-sarjalaisissa vaikkei A Mount runkoja ole päivitetty juurikaan vuosiin ja linssi-lineup:ssa on suuria aukkoja. Tai sitten ne toimii juuri niin hyvin kuin ne realistisesti voivatkin teknologiaerojen takia eikä suinkaan adaptereista johtuen. Continuous Eye-AF:kin jäi A7RII:sta pois adaptoiduilla laseilla ihan sattumalta eikä siksi että siinä pitää koko ajan hyppiä PDAF:in ja CDAF-samplingin:in välillä ja tämä on PDAF-optiikalla jotakuinkin mahdotonta tehdä riittävän nopsasti?

Esittäisitkö vaihteeksi jotain konkreettista oman näkemyksesi tueksi? Edes jotain, joku semisti ideoitasi tukeva juttu/artikkeli, testi tms. eikä vaan "myös tamä voisi olla syynä" ideointia.
Maffer
Viestit: 22701
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

nomad kirjoitti:
Maffer kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti: Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
Sinun Maffer taitaa olla melko turha kuvitella, että Sony tässä kuluttavetoisessa vaiheessaan tekisi sinulle erityisen sopivaa kameraa. Ei ole oikein CaNikonkaan tehnyt vaikka heillä onkin "vakavia" kameroita ohjelmassaan.
Fred Mirandan foorumia kun seuraa niin siellä on aika monta samanlaista säätäjää jotka ovat törmänneet samoihin ongelmiin. En mä yksin ole. Sieltäkin foorumilta löytyy Sony-vauhkoajia ja sitte niitä ketkä kuvaavat myös aktiivisesti laitteillaan ja kas, samoja ongelmia löytyy. Tai sitten olemme äänekäs vähemmistö.

Suomessa ei taida kovin montaa r2-omistajaa löytyä.
MjrPayne
Viestit: 192
Liittynyt: Marras 24, 2009 19 : 40

Viesti Kirjoittaja MjrPayne »

Maffer kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti:
Maffer kirjoitti:No se kennovakaaja/mikälie kyllä sotkee enemmän kuin auttaa. Pitkät valotukset meni päin persettä kun systeemi lämpenee.
Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
En ihan ensimmäisenä epäile IBIS:tä lämmittäjäksi jos vakaaja on kytketty pois. Esim edesmenneessä A55 videokuvaus vakaaja päällä ylikuumenti setin alle 10 min kun ilman vakaajaa pääsi liki puolen tunnin settiin. Sama juttu ensimmäisissä NEX-sarjan kameroissa. Eli saattaa tuo lämpö tulla jostain muusta.
jeezus
Viestit: 46
Liittynyt: Loka 14, 2011 10 : 29

Viesti Kirjoittaja jeezus »

MjrPayne kirjoitti:
Maffer kirjoitti:
MjrPayne kirjoitti: Eikös käyttöoheissakin mainita että "kytke vakaaja pois jos kuvaat jalustalta" ja pitkät valotuksethan kuvataan yleensä jalustalta :)
Njiet, tarkoitin että se elektroniikka mikä vaaditaan IBIS-systeemin toteutukseen lämmittää tota kennopakettia liikaa. Tai sitten BSI-sensorissa on jotain ongelmia. A7r1 on pitkissä paljon parempi kuin mk2.
En ihan ensimmäisenä epäile IBIS:tä lämmittäjäksi jos vakaaja on kytketty pois. Esim edesmenneessä A55 videokuvaus vakaaja päällä ylikuumenti setin alle 10 min kun ilman vakaajaa pääsi liki puolen tunnin settiin. Sama juttu ensimmäisissä NEX-sarjan kameroissa. Eli saattaa tuo lämpö tulla jostain muusta.
Yleinen epäilys kai lähinnä, että IBIS:in takia kennon rakenteesta ei pääse lämpö siirtymään niin tehokkaasti pois. Oli se päällä eli ei,
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

tn1krr kirjoitti:Miksei pitäisi toimia? PDAF:ssa selvitään ilman tuota contrast sampling-vaihetta
Koska siinäkin vaihdetaan focus-pistettä jatkuvasti, mahdollisesti hyvin pienin heitoin. Toki enemmän kuin contrast-tarkennuksessa, mutta silti liikutaan niin paljon että väittämä että ainoastaan kertatarkennus toimii ei pidä paikkaansa.
ja jos olet nähnyt minkään DSLR-lasin käytössä peilillisen Live View:ssä tai adaptoituna peilittömässä niin lienet myös nähnyt miten huonosti nuo lasit toimivat kun voi katsellaan seurata ruudulta ja korvillaan kuunnella kun lasi tuskailee tuon CDAF:in kanssa.
Lasi tuskailee vai käskijä tuskailee? Edelleen LiveView ei ole mikään perustelu, se on vain ja ainoastaan yksi implementaatio (eikä esim. Nikoneissa sitä edes lasketa kennon varsinaisista kontrasti-pisteistä, koska niitä ei kennossa ole, niihin vertailu on aivan poissuljettua). Monessako peilikameran kennossa on erillisiä tarkennuspisteitä?
Ja esim. FE 70-200 esim on ihan vaan huvikseen tehty täysin eri tavalla kuin saman polttovälin A Mount lasit?
Hyvin mahdollista, onko sulla faktoja toisesta vaihtoehdosta? Tekeehän Canonikin erilaisia moottoreita.
Sony.net:Ssä voi minkä tahansa optiikan kohdalla klikkailla niitä SSM. ED, jne. logoja niin saa lisätietoa kyseisestä tekniikasta
Markkinointimateriaalia, mitään teknistä faktaa tuolta en kyllä löytänyt.
Foorumeilla ihmetellään jatkuvasti miksei tms. Sigma Art 35/1.4:sta (tai ylipäätään ainuttakaan DSLR-pohjaista AF-lasia) ole tarjolla FE-mountille. Lasi on optisesti paljon parempi kuin Sonyn 2x kalliimpi natiivikilpailija ja saman kokoinen.
Sigmallahan oli tähän vastaus joka ei sekään kelvannut sinulle.
Sigmalla ja Tamronilla olis ollut pari vuotta aikaa iskeä täysin neitseelliseen markkinaan monessa kohtaa julkistamalla sopivanmittaisia FE-laseja porttaamalla kivuttomasti olemassaolevaa mallistoa, mutta ei kiinnosta?


Neitseelliset markkinat eivät ole monellekaan kovin kutsuvia, tämä tulee ihan markkinatalouden perusteistakin. Sigma luultavasti haluaa myydä paljon linssejä olemassa oleville markkinoille, ei luoda uusia markkinoita. He kilpailevat tällä hetkellä third party markkinoista, eli täydentävät olemassa olevien pelaajien täyttämää kenttää. Uuden markkinan luominen on aivan toinen tarina. Mutta markkinataloudesta löytyy paljon lisää tietoa muualta. Sigmallahan oli kuten jo itse totesit aiemmin nuo muutkin moottorit, mutta silti heitä ei ole kiinnostanut - se tuskin on siis tekninen este oikeasti.
Jotakuinkin kaikki reaalimaailman data näyttää ettei "puhtaat DSLR-lasit" toimi kummoisesti kun CDAF:ia tarvitaan ja sensori-PDAF ei vielä pysty näitä yksin ohjaamaan kaikissa oloissa/tilanteissa.
Saako sulta teknisiä selityksiä näihin väitöksiin mihin nuo AF-moottorit pystyvät, vai pystytkö vain toistamaan mantraa "koska Sony tekee, niin Sony ei erehdy" ? Kennossa olevat PDAF:t kärsivät tilanpuutteessa suhteessa ulkopuoliseen AF-kennoon, peili on hyvästä tässä tapauksessa.
Esittäisitkö vaihteeksi jotain konkreettista oman näkemyksesi tueksi? Edes jotain, joku semisti ideoitasi tukeva juttu/artikkeli, testi tms. eikä vaan "myös tamä voisi olla syynä" ideointia.
Esitin jo yhden tieteellisen artikkelin jossa todetaan että Nikoninkin käyttämä AF-moottoriteknologia pystyy huomattavan tarkkoihin muutoksiin nopeassa ajassa. Se on jo yhden enemmän kuin mihin forumiviittauksesi perustuvat.

Sinulle ei tunnu vain menevän nyt ymmärrykseen mikä ero on implementoinnilla ja teorialla. Toteat vain ettei Sony ole kyennyt sitä tai tätä tekemään mutta et kertaakaan kuinka Nikon ei voisi kyetä (tästä ei okein löydy kuin Nikon 1:n FT-1 vertailuna, mutta sen algoritmit eivät tunne kuin yhden AF-pisteen verran).

Viittaat kuitenkin aina tulevaan ja kuinka Nikon / Canon eivät voi jotain ratkaista, mutta et kykene perustelemaan sitä kuin sillä että Sony ei kykene. Noh, tästäkin threadista voit lukea että Sonylla RAW:n saaminenkin on jo vaikeaa, niin ei se ole enne siitä etteikö Nikon ja Canon kykenisi RAW:ta outputtaamaan.

Ohitat sen lisäksi täysin sen, miten ultrasonic moottori voi toimia. Mikäli se alkaa siinä 50MHz paikkeilla toimimaan kuten se 12-vuotta vanha paperi jo totesi kyettävän, päästään tekemään erilaisia muutoksia linssin suuntaan 50 miljoonaa kertaa sekunnissa. Kestääkö moottori oikeasti sitä? Vaikea sanoa onko materiaalitekniikka mennyt niin paljon eteenpäin. Millä taajuudella Nikonin nykyiset AF-moottorit toimivat tai niiden ohjainpiirit? Siinä on se kysymys, mikä vaikuttaa siihen kykeneekö se ohjaamaan focusta tarkasti kontrastia varten.

Teoria on kuitenkin hyvin yksinkertaista, kontrastipohjaiset algoritmit voivat toimia ihan vain skannaustekniikallakin lähtien pisteestä X ja siirtäen sitä eteenpäin tasaisella nopeudella. Sensorin nopeus kertoo sen millä nopeudella se huomaa ohittaneensa maksimin (vai kykeneekö se lukemaan pisteitä tarpeeksi nopeasti). Sitä ennen oli se oikea piste.

Ultrasonic moottori kykenee (edelleen viitaten kys. artikkeliin) huomattavaan nopeuteen tällaisessa toiminnassa. Sitä ei tarvitse lähteä edestakaisin tällaisessa tilanteessa vetämään kuin kerran. Continous focus on lisätapaus tähän edelliseen. Todellisuudessa algoritmit lienevät paljon fiksumpia eivätkä lähde ihan nollasta liikkeelle ja saattavat käyttää esim. FFT:tä approksimointiin (mutta FFT ei tuo toki omat ongelmansa).

Adapterit eivät koskaan pääse natiivin tasolle, tämän voisi kuka tahansa ohjelmistokehittäjä sinulle toistaa tuhansia kertoja. Toki kuten yleensä tälläkin alalla, harvemmat päättäjät sitä ymmärtävät.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Maffer kirjoitti:Tai sitten olemme äänekäs vähemmistö.
Sepä se. Ota satunnainen, ihan mikä tahansa, automerkki, ja mene sen harrastajien foorumille. Suurin osa keskustelusta on viosta ja ongelmista. Todella harva siellä kertoo, että hyvin toimii.

Siihen nähden kuinka paljon täällä jauhetaan, että peilimöhköt ovat "valmiita" ja muutenkin ylivertaisia. Silti ei löydy runkoa millä kuvata, vaan pitää Sonyn surkeudella yrittää valotella.

nomad, ei järjestelmän vaihto ole niin ihmeellinen juttu, mitä luulet. Myy tai vaihtaa vanhat pois ja ostaa uudet tilalle. Ihan turha kyynelehtiä, että "häviää", kun myy/vaihtaa käytetyn tavaran verrattuna siihen mitä siitä uutena maksoi. Objektiiveissa kyseinen erotus on sen verran pieni (itsellä 9kpl Canonin EF L-sarjassa 13,6%), että kun on putket omistanut muutaman vuoden, niin 10000e putkikasastakaan ei käytännössä ole maksanut kuin pari sataa "vuokraa" vuodessa.

Rungot taas pitää miettiä tietokoneina. Ne ostetaan käyttöön ja ne vanhenee, ja ovat arvottomia muutaman vuoden päästä.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

burmanm kirjoitti: Koska siinäkin vaihdetaan focus-pistettä jatkuvasti, mahdollisesti hyvin pienin heitoin. Toki enemmän kuin contrast-tarkennuksessa, mutta silti liikutaan niin paljon että väittämä että ainoastaan kertatarkennus toimii ei pidä paikkaansa.
PDAF tietää fokusvirheen suunnan ja osaa arvioida suht. tehokkaasti fokusvirheen suuruuden. Lasia ei komenneta "eteen" tai "taakse" vaan "aja fokusetäisyydelle x".

Puhdas CDAF sämplää jatkuvasti myös löytääkseen oikean suunnan fokus-korjaukselle eikä pysty määrittelemään virheen kokoa lähellekään yhtä tarkkaan, trial/error:ia tehdään paljon enemmän. Ongelma pahenee kun lasi pitenee/nopeutuu eli massat kasvavat, jälleen epäyllättävästi uusiin mirrorless-optiikoihin on kehitelty tämän takia uusia ratkaisuja ja kovin massiivisia laseja ei ole vielä edes tehty...
burmanm kirjoitti: Lasi tuskailee vai käskijä tuskailee? Edelleen LiveView ei ole mikään perustelu, se on vain ja ainoastaan yksi implementaatio (eikä esim. Nikoneissa sitä edes lasketa kennon varsinaisista kontrasti-pisteistä, koska niitä ei kennossa ole, niihin vertailu on aivan poissuljettua). Monessako peilikameran kennossa on erillisiä tarkennuspisteitä?
Tietoisku: käytännössä missään kameroissa mitään kontrastipisteita ole vaan ne lukevat suoraan sensorin dataa CDAF:ssa. Live View:ssä saa CDAF pisteen koon/paikan asettaa jotakuinkin täysin vapaasti. Jos kennolla jotain erityisiä tarkennuspisteitä on ne on PDAF-senseleitä.

BTW, Mirrorless == Live View/sensorifokus. SLT jne. viritykset ole mirrorless:iä nähnytkään, niissä on about kaikki DSLR:n hyvät ja huonot puolet.
burmanm kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Ja esim. FE 70-200 esim on ihan vaan huvikseen tehty täysin eri tavalla kuin saman polttovälin A Mount lasit?

Hyvin mahdollista, onko sulla faktoja toisesta vaihtoehdosta? Tekeehän Canonikin erilaisia moottoreita.
Luennoit "asiantuntevasti" markkinataloudesta jne., mutta tässä kohtaa toteutetaan huvikseen häröilemällä täysin uusia designeja vaikka voitaisiin helposti uudelleenkäyttää olemassaolevaa. Olympus ja Sony vielä häröilee sattumalta samaan tyyliin. Yhdenkään kamerafirman Imaging-yksikkö ei lennä mitenkään kummoisesti ja kokonaismarkkina kutistuu, mutta tässä kohtaa vedetään luovalla hulluudella. Koitas nyt päättää toimiiko nää firmat edes semijärkevästi vai häröileekö ne ihan randomilla, samassa viestissä ei kannattaisi koittaa ratsastaa molemmilla hevosilla.

Canon tekee tosiaan huvikseen erilaisia moottoreita ja lasidesigneja vaikka kaiken voisi erään nettiteoreetikon mukaan tehdä vakiodesignilla. Sattumalta+luovan hulluuden takia kaikissa sensorifokusoivien EF-M kameroiden optiikoissa on se STM-fokusmoottori jne. jne.
burmanm kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Sony.net:Ssä voi minkä tahansa optiikan kohdalla klikkailla niitä SSM. ED, jne. logoja niin saa lisätietoa kyseisestä tekniikasta
Markkinointimateriaalia, mitään teknistä faktaa tuolta en kyllä löytänyt.
Mitä odotit, jotain moottoreiden käyttöjännitteitä/ottovirtoja tai ohjauslogiikoita? Esim. Sonyn DDSSM moottorit on huvikseen kehitetty/tuotu juuri raskaita tatkennuselementtejä sisältäviin FE-laseihin.

...A new DDSSM system is used for precision positioning of the heavy focus group required for the full-frame format, allowing precision focusing even within the lens’s shallowest depth of field...

http://www.sony.net/Products/di/en-us/p ... dvantages/

Silti lasit myös tuntuvat toisinaan häviävän puhtaassa PDAF-suorituskyvyssä jopa adapterin takana olevalle vanhemmille Canon-optiikoille. Go figure.
burmanm kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Foorumeilla ihmetellään jatkuvasti miksei tms. Sigma Art 35/1.4:sta (tai ylipäätään ainuttakaan DSLR-pohjaista AF-lasia) ole tarjolla FE-mountille. Lasi on optisesti paljon parempi kuin Sonyn 2x kalliimpi natiivikilpailija ja saman kokoinen.
Sigmallahan oli tähän vastaus joka ei sekään kelvannut sinulle.
Ei kelvannut, liikaa tämän ikävän reaalimaailman todisteita että kaiffa puhui tahallista tai tahatonta p:tä tai oli tullut väärinymmärretyksi/käännetyksi.
burmanm kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Sigmalla ja Tamronilla olis ollut pari vuotta aikaa iskeä täysin neitseelliseen markkinaan monessa kohtaa julkistamalla sopivanmittaisia FE-laseja porttaamalla kivuttomasti olemassaolevaa mallistoa, mutta ei kiinnosta?


Sigmallahan oli kuten jo itse totesit aiemmin nuo muutkin moottorit, mutta silti heitä ei ole kiinnostanut - se tuskin on siis tekninen este oikeasti.

Sigmalla on suhteellisen hitaaksi todetut tarkentajat pienemmän formaatin hitaissa laseissa (kevyttä lasia siirreltäväksi). Sony toi DDSSM:t laseihin jossa on painavat focus-ryhmät ja/tai käyttää kahta AF-moottoria.
burmanm kirjoitti: Esitin jo yhden tieteellisen artikkelin jossa todetaan että Nikoninkin käyttämä AF-moottoriteknologia pystyy huomattavan tarkkoihin muutoksiin nopeassa ajassa. Se on jo yhden enemmän kuin mihin forumiviittauksesi perustuvat.
Yksi vuoden 2003 aihetta hiukan sivuava artikkeli, jossa puhuttiin alle 10g massoista. Relevanssi melkoisen aasinsillan takana.
burmanm kirjoitti: Viittaat kuitenkin aina tulevaan ja kuinka Nikon / Canon eivät voi jotain ratkaista, mutta et kykene perustelemaan sitä kuin sillä että Sony ei kykene.
Miten niin Sony ei kykene? Sekä Canon että Nikon ovat jo tehneet Live View:iä, CDAF:ia jne lukuisia versioita (näistä ne on pienet ja isot peilittömät tehty), Canon myös PDAF:ia suoraan sensorilta, mutta tulokset eivät ole olleet millään tasolla kilpailukykyisiä kokonaan optimoidun mirrorless AF-systeemiin verrattuna. Eivät vaan ole halunneet tehdä hommaa kunnolla/tosissaan?

Esim. D810, Nikonin uusin FF-malli ja Live View kuvanlaatu jne. oli parantunut huomattavasti. AF-nopeus ei kuitenkaan ole lähellekään 4-5 vuotta vanhan peilittömän tasolla. Ei vaan haluttu suotta tehdä nopeeta? Koska, öö... ettei akkua mene liikaa?

http://www.imaging-resource.com/PRODS/n ... d810A6.HTM

Canonin Hybrid CMOS AF on jo ties kuinka monennessa sukupolvessa mutta suorituskyky on melko aneeminen.
burmanm kirjoitti: Adapterit eivät koskaan pääse natiivin tasolle, tämän voisi kuka tahansa ohjelmistokehittäjä sinulle toistaa tuhansia kertoja. Toki kuten yleensä tälläkin alalla, harvemmat päättäjät sitä ymmärtävät.
Tietyt adaptoidut DSLR-optiikat toimivat A7R II:ssä väitetysti natiiveja nopeammin kun niissä ei ole hybridi-fokuksen kompromisseja.

Pitäiskö tässä nyt pyytää nimmari tai tehdä aaltolikkkeitä tms. kun jaksat tuosta softakehittäjästä about joka viestissä selittää? Onneksi/valitettavasti oma leipä on 20 vuotta hankittu kääntäjillä/profiloijilla/debuggereilla/testiroboteilla jne. laitteistoläheisen ja jonkinlaisia reaaliaikavaatimuksia omaavan softakehityksen parissa. "Alankin" ihmiset voi nähdä näitä juttuja aika eri kanteilta näköjään.

Mutjoo, eiköhän tää ollut tässä. Mä olen sitä mieltä että Canikonilla on melkoisia teknisiä haasteita peilittömiin tulossa ja olen niistä jotain mielestäni perustellenkin kirjoitellut. Patentit jne. lupaa erilaisia mullistavia läpimurtoja kolmesti viikossa, mutta kauppoihin asti löytää vain pieniä parannuksia edelliseen sukupolveen. Joskus niitä pikkuparannuksia saadaan laajalla rintamalla ja tulee jotain niin coolia kuin A7R II.

Jos vastaus tämän päivän tuotteissa esiintyviin ongelmiin/haasteisiin on jossain akateemisessa paperissa jota valmistajat eivät vaan ole lukeneet tai vielä ottaa oppeja käyttöön niin hieno homma, tiukka kilpailu on aina ostajien etu kuten Remonenkin totesi.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Ketjussa on paljon mielenkiintoista asiaa, mutta passiivis-aggressiivinen nokittelu on ikävää ja turhaa.
Sapere aude.
---
flickr
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Kryptos kirjoitti: passiivis-aggressiivinen nokittelu
Mitä on aktiivis-aggressiivinen nokittelu? Sotaa?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Shuko kirjoitti:Sepä se. Ota satunnainen, ihan mikä tahansa, automerkki, ja mene sen harrastajien foorumille. Suurin osa keskustelusta on viosta ja ongelmista. Todella harva siellä kertoo, että hyvin toimii.
Näin juuri. Aikanaan Audin ohjausongelma kärjistyi yhdellä foorumilla siihen pisteeseen että osa vaihtoi alle puoli vuotta vanhan autonsa toiseen merkkiin ko. ongelman vuoksi. Ja moniko täällä siitä on edes kuullut? Ei varmaan kovin moni edes Audilla ajavista.
Siihen nähden kuinka paljon täällä jauhetaan, että peilimöhköt ovat "valmiita" ja muutenkin ylivertaisia. Silti ei löydy runkoa millä kuvata, vaan pitää Sonyn surkeudella yrittää valotella.
Itse en näe sitä noin, vaan se mikä minulla saa ja on saanut verenpaineen nousemaan on se täysin kritiikitön hehkutus näistä peilittömistä. Se aiheuttaa vastareaktion. Lapsellista? Melko varmasti, mutta näillä mennään.

Ei tästä ole kuin pari vuotta, kun Olyn EM-5:n piti murskata koko markkina. EVF ja IBIS. Jo silloin koitin opponoida, ettei tuo nyt ole ihan koko totuus, mutta siitähän tuli p*skaa niskaan aika arvovaltaiseltakin taholta.

Nyt sitten sama juttu Sonystä. Kyllä Sonyn E-mount -sarja on oikeasti mielenkiintoinen ja onhan mullakin niitä parhaillaan kaksi APS-C -koossa. Mutta silti en näe tarvetta vielä korvata Nikonia a7-sarjalaisella. Se ei yksinkertaisesti tarjoa mulle mitään, päinvastoin joutuisin tekemään kompromisseja asioissa, joissa en halua. Ja kun on kyse mun rahoista, niin niistä päätän minä, eikä joku foorumi.

Lisäksi jostain syystä jotkut kuvittelevat, että Sony on kuin Mormoni-uskonto: vain 144 000 ensimmäistä pelastuu. Ei se kuulkaa niin ole. Sonyn voi ostaa vielä ensi vuonnakin, vaikkei olisi sitä ennen omistanut yhtään sellaista. Sony ja peilittömät ovat kuitenkin edelleen siinä kehityskaarensa vaiheessa, että aina seuraava sukupolvi/malli on siinä määrin edistyksellinen, että se romauttaa edellisen mallin hinnat. Näkeehän sen jo siitäkin, että D700:sta saa käytettynä saman kuin a7:sta. D700 julkaistiin 2008 ja siinä on 12mpix kenno...

Voi olla että DSLR:t menee dinosaurusten tietä, mutta sitä toivovien kannattaa myös iltarukouksessaan muistaa mainita, että älä nyt kuitenkaan tapa Nikonia ja Canonia yrityksinä. Jos Sony saa jonkinlaisen monopoliaseman, niin se ei tiedä meille kenellekään mitään hyvää. Sony on ihan hyvä teknologiafirma, sieltä on vuosien saatossa tullut useita innovatiivisa teknologioita, mutta onko Sony enää niissä teknologia- tai markkinajohtaja? Ei ole, ei. BetaMaxinkin lopettivat vasta tässä kuussa... ja aikanaan Sonyn kuvaputkitelevisiota olivat laadun referenssi. Monellako on himassa Sonyn lättäTV tänään? Ei kovin monella. Walkman? Sitten jossain on taas onnistuttu paremmin, kuten vaikka pleikassa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

mremonen kirjoitti:
Kryptos kirjoitti: passiivis-aggressiivinen nokittelu
Mitä on aktiivis-aggressiivinen nokittelu? Sotaa?
Sitä, mitä Tsaari Vladimir I tykkää puuhastella.

No joo. Sokraattista menetelmää ja dialektiikkaa argumentoinnin tukipilareiksi. Saman harrastuksen parissa tässä puuhataan. Yhteistä pitäisi löytyä aika paljon, vaikkei kaikesta aina olekaan toisen kanssa samaa mieltä.
Sapere aude.
---
flickr
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

mremonen kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Sepä se. Ota satunnainen, ihan mikä tahansa, automerkki, ja mene sen harrastajien foorumille. Suurin osa keskustelusta on viosta ja ongelmista. Todella harva siellä kertoo, että hyvin toimii.
Näin juuri. Aikanaan Audin ohjausongelma kärjistyi yhdellä foorumilla siihen pisteeseen että osa vaihtoi alle puoli vuotta vanhan autonsa toiseen merkkiin ko. ongelman vuoksi. Ja moniko täällä siitä on edes kuullut? Ei varmaan kovin moni edes Audilla ajavista.
Siihen nähden kuinka paljon täällä jauhetaan, että peilimöhköt ovat "valmiita" ja muutenkin ylivertaisia. Silti ei löydy runkoa millä kuvata, vaan pitää Sonyn surkeudella yrittää valotella.
Itse en näe sitä noin, vaan se mikä minulla saa ja on saanut verenpaineen nousemaan on se täysin kritiikitön hehkutus näistä peilittömistä. Se aiheuttaa vastareaktion. Lapsellista? Melko varmasti, mutta näillä mennään.

Ei tästä ole kuin pari vuotta, kun Olyn EM-5:n piti murskata koko markkina. EVF ja IBIS. Jo silloin koitin opponoida, ettei tuo nyt ole ihan koko totuus, mutta siitähän tuli p*skaa niskaan aika arvovaltaiseltakin taholta.

Nyt sitten sama juttu Sonystä. Kyllä Sonyn E-mount -sarja on oikeasti mielenkiintoinen ja onhan mullakin niitä parhaillaan kaksi APS-C -koossa. Mutta silti en näe tarvetta vielä korvata Nikonia a7-sarjalaisella. Se ei yksinkertaisesti tarjoa mulle mitään, päinvastoin joutuisin tekemään kompromisseja asioissa, joissa en halua. Ja kun on kyse mun rahoista, niin niistä päätän minä, eikä joku foorumi.

Lisäksi jostain syystä jotkut kuvittelevat, että Sony on kuin Mormoni-uskonto: vain 144 000 ensimmäistä pelastuu. Ei se kuulkaa niin ole. Sonyn voi ostaa vielä ensi vuonnakin, vaikkei olisi sitä ennen omistanut yhtään sellaista. Sony ja peilittömät ovat kuitenkin edelleen siinä kehityskaarensa vaiheessa, että aina seuraava sukupolvi/malli on siinä määrin edistyksellinen, että se romauttaa edellisen mallin hinnat. Näkeehän sen jo siitäkin, että D700:sta saa käytettynä saman kuin a7:sta. D700 julkaistiin 2008 ja siinä on 12mpix kenno...

Voi olla että DSLR:t menee dinosaurusten tietä, mutta sitä toivovien kannattaa myös iltarukouksessaan muistaa mainita, että älä nyt kuitenkaan tapa Nikonia ja Canonia yrityksinä. Jos Sony saa jonkinlaisen monopoliaseman, niin se ei tiedä meille kenellekään mitään hyvää. Sony on ihan hyvä teknologiafirma, sieltä on vuosien saatossa tullut useita innovatiivisa teknologioita, mutta onko Sony enää niissä teknologia- tai markkinajohtaja? Ei ole, ei. BetaMaxinkin lopettivat vasta tässä kuussa... ja aikanaan Sonyn kuvaputkitelevisiota olivat laadun referenssi. Monellako on himassa Sonyn lättäTV tänään? Ei kovin monella. Walkman? Sitten jossain on taas onnistuttu paremmin, kuten vaikka pleikassa.
Lakki päästä.

Huikea tiivistys tästä kaikesta hössötyksestä.
Maffer
Viestit: 22701
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Saa sen tiivistettyä lyhyemminkin: Mansikoita ja Miinoja taskukoossa.
Vastaa Viestiin