(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Sori OT:
JKyytinen kirjoitti:Mitä ne hankalat liikkuvat kohteet sitten ovat, joihin MF on eniten vaikea?
Nämä on ainakin mulle usein vaikeita (peilikameran) AF:nkin kanssa. MF:llä tuskin saisin juuri mitään vastaavaa aikaan. Näkökyvyssä ei tietääkseni ole vielä mitään vikaa.

Se silmähän näissä olisi, joten pitäiskö joskus kokeilla tuota silmätarkennusta. Mitään kokemusta ei mulla siis peilittömistä eikä siitä miten kontrasti- tai hybriditarkennus tämmöisessä käytössä toimisi ja niitä silmiä löytäisi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

https://www.flickr.com/photos/nsamppa/5 ... ed-public/

Tommoisiakin jos saa naputettua MF:lla niin hattua nostan. Nopsaan siinä saa veivata.
eetu1978

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

mremonen kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Aukko pysyy yleensä vähintään f/2.8 auki. Mitä ne hankalat liikkuvat kohteet sitten ovat, joihin MF on eniten vaikea?
Nii-no, ilmeisesti sitten olet tosiaan se poikkeus joka vahvistaa säännön. En minä pysty MF:llä tarkentamaan liikkuvaan kohteeseen, niin että olisin lopputulokseen tyytyväinen. Ainoastaan jos esitarkennan johonkin kohtaan ja toivon, että yksi sarjatulen laukaus sitten sattuu kohdalle. Mutta ei se minusta mitään käsitarkennusta ole.

Viikoloppuna olin Kisahallilla kuvaamassa mm. miekkailua, nyrkkeilyä, korista ja lentopalloa. Ei mun kyvyt riitä noissa käsitarkennukseen.

Jos minä nyt vaikka katson tätä kuvaa, niin mielestäni kasvot eivät ole tarkat. Mänty sen sijaan on. Mutta ei mulla enää mikään 20/20-näkö olekaan.
Nii.. Jos sanoo fribeen heittäjää liikkuvaksi kohteeksi, niin osuu, ainakin melkein ;)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Aukko pysyy yleensä vähintään f/2.8 auki. Mitä ne hankalat liikkuvat kohteet sitten ovat, joihin MF on eniten vaikea?
Nii-no, ilmeisesti sitten olet tosiaan se poikkeus joka vahvistaa säännön. En minä pysty MF:llä tarkentamaan liikkuvaan kohteeseen, niin että olisin lopputulokseen tyytyväinen. Ainoastaan jos esitarkennan johonkin kohtaan ja toivon, että yksi sarjatulen laukaus sitten sattuu kohdalle. Mutta ei se minusta mitään käsitarkennusta ole.

Viikoloppuna olin Kisahallilla kuvaamassa mm. miekkailua, nyrkkeilyä, korista ja lentopalloa. Ei mun kyvyt riitä noissa käsitarkennukseen.

Jos minä nyt vaikka katson tätä kuvaa, niin mielestäni kasvot eivät ole tarkat. Mänty sen sijaan on. Mutta ei mulla enää mikään 20/20-näkö olekaan.
Jep. Tarkennuksen osumattomuuden näkee jo 1000 pikseliä leveästä kuvasta.

Olen varmaan poikkeuksellisen pönttö kuvaaja, mutta olen mf-obiskan ja peilikameran kanssa missannut jopa 35 millisellä otettuja potretteja. Onnittelen Kyytistä poikkeuksellisista kyvyistä.
Kalainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalainen »

Testasin heinäkuussa Sonyn FE 70-200 kakkulaa. Alunperin tästä piti tehdä jo juttu aikaisemmin, mutta vähän väliä tuli jotain muuta ja homma vaan siirtyi. Nyt kuitenkin, vihdoin ja viimein, tarjolla ensimmäinen osa tähän objektiiviin liittyvästä artikkelisarjasta:

http://yearofthealpha.fi/

Tämän tyyppiset telezoomit eivät ole olleet oma juttuni kuvaamisessa, mikä oli myös keskeinen syy kokeilla FE 70-200:sta kesäloman aikana. Täytyy sanoa, että lämpenin kovastikin tämän tyyppiselle kuvaamiselle, joskin ei tämä A7 + FE 70-200 kombo koonsa puolesta ihan sellainen ole, että sitä viittisi joka paikassa kuljettaa mukana. :-)

-Toni
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.

Entäs a7-sarjan tulevaisuus kennojen osalta, tuleeko jatkossakin kaikissa malleissa Mpix määrä vain nousemaan nykyisestään?
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Sahaaja kirjoitti:A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.
Tottakai se kestää. Eihän tuollaisen perunanuijan painoa ole muutenkaan tarkoitettu vain bajonetin varaan. Tuskin kukaan roikottelee isoja teleobjektiiveja kaulassa kameraan kiinnitettynä vain kameran kaulahihnan varassa, tai huitoo menemään sillä pitämällä vain kamerarungosta kiinni.

Uudemmissa A7 malleissahan sitä bajonettia on hieman vahvistettu kritiikin takia, mutta kyllä tuollaisen ihan perus A7 uskaltaa ostaa - ei se bajonetti normaalikäytössä petä.
Kalainen
Viesti:

Sahaaja kirjoitti:A7:n bajonetti sitten kuitenkin kestää tuollaisen optiikan massan, eikös josain vaiheessa bajonetti vähän ollut rimpula.
Joo, kyllä se A7:sen bajonetti tuon FE 70-200:sen kestää, vaikka onkin sanottava, ettei se kaikkein vankin ole rakenteeltaan. Originaali A7:ssa osa ongelmaa on ehkä se, että kameran runko on bajonetin ympäriltä käytönnössä muovia ja isot linssit rasittaa sitä. Kestää kyllä, mutta ehkä kyse on enemmän 'laatuvaikutelmasta'. Uudemmissa malleissa runko on metallia, bajonetti vahvempi ja kokonaisvaikutelma selvästi parempi.

Kuvasin tuolla FE 70-200:lla kuitenkin paljon ihan käsivaralta, vaikka se ei kaikkein kevyin tapa olekaan. Toinen käsi tukee luonnollisesti linssiä. OSS vakauttaa sen verran, että käsivaralta saa helposti terävää jälkeä. Parasta jälkeä saa kuitenkin jalustalta kuvattaessa. Tällöin myös vakaaja pitää kytkeä pois, sillä se jalustalta kuvattaessa selvästi pehmentää kuvaa.
Sahaaja kirjoitti:Entäs a7-sarjan tulevaisuus kennojen osalta, tuleeko jatkossakin kaikissa malleissa Mpix määrä vain nousemaan nykyisestään?
Tämän kun tietäisi. Taitaa yleinen kehitys olla menossa siihen suuntaan, että Mpixelit nousevat - varsinkin kun kaikilla valmistajilla alkaa olla omat ratkaisut siihen, miten saadaan terävää kuvaa aikaiseksi korkeasta megapikselimäärästä huolimatta.

Toisaalta, tarjoaahan Sony myös 12 mpixin A7S:ää ja varmasti suunnittelupäässä on huomattu, että osa kuvaajista (lähes kaikki?) haluaa pysyä maltillisemmissa megapikselimäärissä. Mutta en minä ainakaan tiedä, mihin suuntaan ollaan menossa.

-Toni
BasicDude

Viesti Kirjoittaja BasicDude »

Kerrotko minkälaiset kokemukset oli tarkennusnopeuden osalta?
Liikeessä kun itse pikaiseen testailin niin mielestäni aika hidas putki tarkentamaan.
tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

"Uusi RAW"
- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
- burstinopeus ei putoa, mutta buffer pienenee
- 14 bit on nyt oikeasti 14 bit eikä tone curven pakottama 13-bit

http://www.dpreview.com/articles/614441 ... ressed-raw

Nyt vaan vielä puskasta tuurilla 14 bit bulb tuohon mukaan...
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

temama kirjoitti:Tuskin kukaan roikottelee isoja teleobjektiiveja kaulassa kameraan kiinnitettynä vain kameran kaulahihnan varassa, tai huitoo menemään sillä pitämällä vain kamerarungosta kiinni.
Taas OT, mutta mulla on kamerassa yleensä vain gripstrap eli tuollainen rannehihna ja vuosikaudet olen rungosta pitäen roikotellut ~1,5 kg putkea, joskus satunnaisesti painavampaakin.
tn1krr kirjoitti:- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
Eli hitusen pienempi kuin megapikselimäärän suhteesta laskettuna tulisi jos vertaa D800/D810 14-bit uncompressed NEF.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

tn1krr kirjoitti:"Uusi RAW"
- uncompressed, A7R II:ssa noin 82 megaa filu
- burstinopeus ei putoa, mutta buffer pienenee
- 14 bit on nyt oikeasti 14 bit eikä tone curven pakottama 13-bit

Nyt vaan vielä puskasta tuurilla 14 bit bulb tuohon mukaan...
Ei taida vielä olla selvää että voiko tuon päivityksen tehdä muihinkin kuin 2-3 uusimpaan malliin?
Koskahan selviää.........
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1388331

Hieno päivitys...kusi kuvanlaadun enemmän mitä korjasi. Kohinasta tuli canonit sitte. Ja jos piti korjata "white dotseja" niin ne on edelleen siellä.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

tainnut Fredillä kuvankäsittelysofta tehdä pienet kepposet.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mä katoin ton niin että kamera leipoo sen kuvan jo valmiiksi sutuksi ennen minkään softan käsittelyä jo. Eli fiksi tulee siihen "rawiin" jo.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.
Tuo Fredin oikeanpuoleinen kuva on selvästi ottanut ripauksen sharpeningia tai muuta joka teki koko hommasta villin.

Liian pikaseen ei kannata "ei-tieteellisistä" testeistä vetää johtopäätöksiä.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kostaja! kirjoitti:No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.
Tuo Fredin oikeanpuoleinen kuva on selvästi ottanut ripauksen sharpeningia tai muuta joka teki koko hommasta villin.

Eipä niin. Sony tarjoaa päivityksen myötä pakkaamatonta 14 bittistä Rawia, ja näin se myös on:

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Kalainen
Viesti:

BasicDude kirjoitti:Kerrotko minkälaiset kokemukset oli tarkennusnopeuden osalta?
Liikeessä kun itse pikaiseen testailin niin mielestäni aika hidas putki tarkentamaan.
Tämä on hyvä kysymys ja mietin itsekin, että miten sen todentaisi järkevällä tavalla. Toisen nopea voi olla toisen hidas ja päinvastoin.

Omasta mielestäni tarkennusnopeus oli varsin hyvä. Samaa luokkaa kuin esimerkiksi Batis 85:lla ja mikä toimii tavallisessa kuvaamisessa oikein hyvin. Tavallisella tarkoitan tässä melko hyvää valoa ja sitä, että tarkennus tapahtuu kohteisiin, jotka ovat suurin piirtein yhtä kaukana. Kun ruvetaan tarkentamaan esim. läheltä kauas ja takaisin, niin silloin tietysti hidastuu (hakee helpommin), mutta normikäytössä tämä lienee aika harvinaista. Omassa käytössä en löydä tarkennusnopeudesta valitettavaa enkä osaa hitaaksi sanoa. Minulle hitaita ovat esimerkiksi Touit 2.8/12 (tuskaisen hidas), E 50/1.8 OSS (vähän hitaanlainen), Touit 2.8/50M (oikeastaan varsin kohtuullinen). Molemmat Batikset ovat puolestaan nopeita ja tämä FE 70-200 menee samaan luokkaan. Pitää myös huomioida, että testasin linssiä normi A7:lla. Uudemmathan ovat nopeampia ja A6000 varmaan nopein. Eli runkokin vaikuttaa. Urheilukuvaamisen tai vastaavan näkökulmasta en uskalla mennä arvioimaan, kun minulla ei sellaisesta ole kokemusta lainkaan ja niissä on ihan omat vaatimuksensa.

-Toni
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

kostaja! kirjoitti:No niinkuin ketjusta kävi ilmi, muut eivät uudessa firmiksessä tuota ilmiötä nähneet, vaan tulokset lens-cab-on testeissä oli samansuuntaiset kuin ennenkin.

Voi vitsi. Ekaksi ruikutetaan kunnon pakkaamattoman tosi 14bit rawin perään, ja sitten kun sellainen tulee, niin ollaan jo valmiiksi skeptisiä ja epäluuloisia sen suhteen. Kestää varmasti vielä pari vuotta kunnes Sony pääsee eroon yli-analyyttisistä digi-puritanisteista.

Vai, että oikeen lens-cap testiä. Hehheh.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:Vai, että oikeen lens-cap testiä. Hehheh.
Ihan samoja lens-cap -testejä on ajettu muillekin kameroille. Esimerkiksi sitä D810:n ylimääräistä kohinaa ei muuten juuri saanut näkyville. Ja jos kohinaa halutaan mitata, niin tuo lens-cap -testi on juuri oikea. Siinä vakioidaan muut muuttujat. Testaamisen peruslähtökohta on se, että kaikki muu, paitsi itse testattava kohde pyritään vakioimaan, jolloin tulosta voidaan edes jotenkin analysoida.

Mutta siinä olen samaa mieltä, että odottelisin ensin että firmispäivitys saadaan julkiseen jakoon ja sitten katsotaan missä ollaan ja mennään. Tuon dpreview:n jutun perusteella nyt kyllä näyttäisi hyvältä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin