Jollei luontokuvaaminen sitten ole laajakulman käyttöä ;-)Whig kirjoitti:Tosin näin "luontokuvaajana" ei 30D:n 1.6x:stä ole varmaan mitään haittaa..
canon 30d
-
-
Niinpä, mutta kun moni ei osaa cropata koneella niin pikkukennolla on etunsa, varsinkin jos uskoi että s-sarja on objektiivitulevaisuutta.Hiltunen kirjoitti:10D:stä on varmasti mukava vaihtaa 30D:hen, mutta kuten jo ketjun alussa todettiin, harva lähtee vaihtamaan 20D:stä 30D:hen. Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Hmm... kuinka vois tehdä 30D:stä vielä enemmän 5D:n kaltaisen? Turhaa sitä kahta ihan samanmoista kameraa valikoimissa on pitää.Hiltunen kirjoitti:10D:stä on varmasti mukava vaihtaa 30D:hen, mutta kuten jo ketjun alussa todettiin, harva lähtee vaihtamaan 20D:stä 30D:hen. Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
Pikkusalaman ja aiheohjelmat olis voineet poistaa.
Kuvaustyylin pikavalintahommeleit on Jiipekkikuvaajalle varmaan kiva juttu, itse en sitä tarvitse niinkun en jiipekkiäkään.
-
-
Ei mitään outoa. Canon haluaa segmentoida asiakkaansa. Mitä enemmän 5D:n kaltainen 30D on sitä vähemmän löytyy perusteita maksaa 5D:stä tuplahinta. Ammattilaismalleihin on enää vaikea keksiä mitään (oikeasti) uutta. Tämä tulee jarruttamaan jatkossakin harrastajamallien kehitystä.Hiltunen kirjoitti:Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
-
- Viesti:
10D:n omistajana olen ollut vaihtamassa runkoa jo jonkin aikaa. 30D ei vaan tarjoa itselleni oikeastaan mitään välirahan arvoista. 10D:llä kuvatessani en keksi oikein mitää pahaa puutetta, kyllä kaikki voisi olla toki parempaa, mutta ei ison rahatukun arvoista. EF-s bajonetti olisi kiinnostava uuden 17-55mm optiikan takia, mutta paljon saa laittaa taaloja tiskiin vrt. 10D + 18-50mm sigma.Hiltunen kirjoitti:10D:stä on varmasti mukava vaihtaa 30D:hen, mutta kuten jo ketjun alussa todettiin, harva lähtee vaihtamaan 20D:stä 30D:hen. Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
Nikon D200 vaikuttaa mielenkiinoiselta ja varsinkin uusi vakaajamakro, siinä olisi jo oikea syy. Toisaalta 5D + 24-105mm yhdistelmä kiinnostaisi myös, lisäreson turvin voisi alkaa kuvata kunnon maisemakuvia. Ja ah sitä etsintä, pimeys häviää.
Jos Canon toisi jotain mahtavaa syksyllä...
-
- Viesti:
Jos mulla ois 10d niin vaihtaisin kiljuen 30d:hen =Dmappe kirjoitti:10D:n omistajana olen ollut vaihtamassa runkoa jo jonkin aikaa. 30D ei vaan tarjoa itselleni oikeastaan mitään välirahan arvoista.Hiltunen kirjoitti:10D:stä on varmasti mukava vaihtaa 30D:hen, mutta kuten jo ketjun alussa todettiin, harva lähtee vaihtamaan 20D:stä 30D:hen. Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
Tietty eri ihmiset haluaa eri asioita rungoltaan... 20d:kin oli jo aika hyvä päivitys 10d:hen verrattuna imo...
-
Niinpä, tarpeet on erilaiset. Itselläni on D60 enkä näe mitään tarvetta vaihtaa sitä 30D:hen. 5D olisi eri juttu, vaan tämänhetkinen taloudellinen tilanne ei moista mahdollista.Fr0Z kirjoitti:Jos mulla ois 10d niin vaihtaisin kiljuen 30d:hen =D
Tietty eri ihmiset haluaa eri asioita rungoltaan... 20d:kin oli jo aika hyvä päivitys 10d:hen verrattuna imo...
-
- Viesti:
Niinpä niin, tarpeet ovat erilaiset. Aika hyvä päivitys ei riitä itselleni päivitysrumbaan.Fr0Z kirjoitti:Jos mulla ois 10d niin vaihtaisin kiljuen 30d:hen =Dmappe kirjoitti:10D:n omistajana olen ollut vaihtamassa runkoa jo jonkin aikaa. 30D ei vaan tarjoa itselleni oikeastaan mitään välirahan arvoista.Hiltunen kirjoitti:10D:stä on varmasti mukava vaihtaa 30D:hen, mutta kuten jo ketjun alussa todettiin, harva lähtee vaihtamaan 20D:stä 30D:hen. Outoa sinänsä etteivät pyrkineet tekemään 30D:tä enemmän 5D:n suuntaan..
-
Vaikka tekniikan kehitys digipuolella ehkä hidastuukin, osa muutoksista on hintansa arvoisia. Jatkuva päivittäminen syö miestä, eli pitää löytää omalle kukkarolleen / kuvaamiselleen sopiva vaihtotahti, etteivät vanhat kamerat suotta jää pölyttymään nurkkiin.mappe kirjoitti:Niinpä niin, tarpeet ovat erilaiset. Aika hyvä päivitys ei riitä itselleni päivitysrumbaan.
Itse vaihdoin juuri 10D:stä 30D:hen ja olen tyytyväinen. 10D on vielä moneen tarkoitukseen kuranttia tavaraa, joten vaihdon hinnaksi tuli 750 euroa (akkukahvoineen). Maksoin pääasiassa pistemittauksesta, käynnistysviiveen poistumisesta ja nopeammasta tarkennuksesta. Lisäksi sain isomman LCD-näytön (histogrammin koko ei tosin juurikaan kasvanut), uuden kuvatiedostomuodon, USB 2 -yhteyden, paristojenkäyttömahdollisuuden ja paremman vaihtoarvon joskus 2009-2010, jolloin ehkä jo saa täyskennoisen kohtuuhintaan.
Toivomuslistalla on lähinnä mahdollisuus kytkeä omat asetukset nykyiseen tulostuspainikkeeseen (tämä tarve oli tunnistettu ja osittain ratkaistu jo 18 vuotta sitten silloisessa Minolta 7Xi -kamerassani).
-
- Viesti:
Onko tarkennuksen nopeudessa huomattava ero? Tämä olisi jo kunnon syy. Entä siirtyminen kuvauksesta kuvien katsomiseen ja kuvien selaaminen, onko ero kuin yöllä ja päivällä?Jari-Matti kirjoitti: Vaikka tekniikan kehitys digipuolella ehkä hidastuukin, osa muutoksista on hintansa arvoisia. Jatkuva päivittäminen syö miestä, eli pitää löytää omalle kukkarolleen / kuvaamiselleen sopiva vaihtotahti, etteivät vanhat kamerat suotta jää pölyttymään nurkkiin.
Itse vaihdoin juuri 10D:stä 30D:hen ja olen tyytyväinen. 10D on vielä moneen tarkoitukseen kuranttia tavaraa, joten vaihdon hinnaksi tuli 750 euroa (akkukahvoineen). Maksoin pääasiassa pistemittauksesta, käynnistysviiveen poistumisesta ja nopeammasta tarkennuksesta. Lisäksi sain isomman LCD-näytön (histogrammin koko ei tosin juurikaan kasvanut), uuden kuvatiedostomuodon, USB 2 -yhteyden, paristojenkäyttömahdollisuuden ja paremman vaihtoarvon joskus 2009-2010, jolloin ehkä jo saa täyskennoisen kohtuuhintaan.
Mikä uusi kuvatiedostomuoto?
-
Nyt kun tuo 30D on ollut jonkin aikaa kuluttajilla,niin laittakaas nyt niitä käyttäjän kommentteja.Varsinkin verrattuna 20D,tässä pähkäilen päivittämistä 20D->30D.Specsit jo tiedän mutta sehän eri asia kuin kuluttajan tuntemus/kokemus.Se olis sata jänistä jos joku pystyis kommentoimaan 17-40/100-400 käytöstä 30Deessä.Joo,nämä on makuasiosta,mutta kun täällä meidän perukoilla ei oikein pääse hipelöimään ja testailemaan minkäänmoisia kameroita,siksi turvaudun täällä kyselyyn.
-
10D meni uudelle omistajalle ennen kun sain 30D:n, joten kyseessä on pelkkä tuntuma. Tarkennuksen nopeus riippuu myös kohteesta: päällimmäinen vaikutelma on, että esim 300-millinen sahaisi vähemmän kuin 10D:llä. Käynnistysviive hävisi kokonaan.mappe kirjoitti:Onko tarkennuksen nopeudessa huomattava ero?
Aiemmin laukaisun ja play-näppäimen painamisen jälkeen välähti busy-teksti jo yhden kuvan ottamisen jälkeen. Ei välähdä enää. En ole kokeillut sarjakuvauksella. En juurikaan selaa kuvia kamerasssa, mutta en muista sen olleen ongelma 10D:lläkään. Jonkin verran opettelua tulee siitä, että 30D:ssä kuvissa liikutaan joystickillä – 10D:stä tuttu takapyörän pyörittäminen vaihtaa kuvan.mappe kirjoitti:Entä siirtyminen kuvauksesta kuvien katsomiseen ja kuvien selaaminen, onko ero kuin yöllä ja päivällä?
10D:n kuvan tarkennin on .crw ja uudempien .cr2. Tämän myötä on päästy eroon erillisistä thumbnail-tiedostoista. Esimerkiksi iView MediaPron uusimmat versiot osaavat tallentaa hakusanat .cr2-tiedoston sisään, mikä edesauttaa tietojen säilymistä myöhempää käyttöä varten. (Canonin oma DPP osaa tallentaa tiedostoon mm. kehitysohjeet ja rajauksen – toivomuslistalle jää enää oikeastaan vain horisontin oikaisu). .cr2-kuvien pienoiskuvat avautuvat DPP:ssä huomattavasti .crw-kuvia nopeammin.mappe kirjoitti:Mikä uusi kuvatiedostomuoto?
- - - - -
Aiemmasta postauksestani jäi mainitsematta mukana tulevat softat, jotka ovat kehittyneet huomattavasti 10D:n julkaisusta (ovat toki imuroitavissa 10D:llekin). Suomen Canonin mukaan 30D:ssä on minua henkilökohtaisesti harmittava pikku bugi:
Jotenkin haiskahtaa siltä että kyseessä olisi softan rajoitus, mutta koska minulla ei enää ole 10D:tä en voi kokeilla sallisiko EOS Utility 1.0.4 kirjoittaa etunimeni väliviivoineen 10D:hen. Vanhemmalla Camera View -softalla se onnistui, mutta se taas ei tunnista 30D:tä. En siis tiedä odotanko EOS Utility- vai firmware-päivitystä :-).EOS Utilityn nimikenttään pysty ainoastaan kirotta kirjaimia ja välilyönti. Tämä on kamerassa rajoitus ja sille ei pystytä tekemään mitään tällä hetkellä. Toivottavasti kuitenkin saat paljon iloa kamerastasi.
-
-
- Viesti:
-
-
- Viesti:
En.PAP kirjoitti:voitko laittaa linkkiä vertailukuviin?Hannu KH kirjoitti:Tuntuis 30D:llä otetuissa kuvissa olevan paljon enemmän moiretta kuin 20D:llä otetuissa. Käsittääkseni niissä ei pitäisi kuitenkaan olla mitaan eroa mikä siihen vaikuttaa.
Elikkä kun kuvasin ennen yksinomaan kakskympillä niin moiretta en oikeastaan löytänyt, nyt kun kuvaan kolmekympillä (20 huilaa) niin kaknkaiden pinnalta löytyy mioretta sieltäsuntäältä. Havainnot ovat tosiaan havaintoja, mitään suoranaisia vertailuja en ole tehnyt.