"Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen näin

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

OskuK kirjoitti:Siinä oli riittävästi säätimiä.

Radiossa todettiin että Suomi toimi japanilaisten kopiokonevalmistajien koemarkkinointialueena. Heh, me ollaan muidenkin mielestä uuden perässä juokseviä hörhöjä. Ei ihme, että myös peilittömät kamerat ovat täällä in ja pop ;-)
Nii....herkkyyttä voitiin säätää vaihtamalla filmiä ja väritasapaino ja kylläisyys säädettiin myös filmivalinnalla.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti: Nii....herkkyyttä voitiin säätää vaihtamalla filmiä ja väritasapaino ja kylläisyys säädettiin myös filmivalinnalla.
Jos et muista, niin kyllä siinä oli herkkkyydelle säätö, ja kunka usein sinä haluat säätää väritasapainoa ja kylläisyyttä? Joka toiseen kuvaan? ;-D
..totus on että juuri tuollaisesta superkonffailusta sitä haluaisi eroon, eli niistä hiton huonoista nippelinappelihullujen unelmista. Järkevät säätimet, kuten jo taisin aijemminkin sanoa ;-]

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Nii....herkkyyttä voitiin säätää vaihtamalla filmiä ja väritasapaino ja kylläisyys säädettiin myös filmivalinnalla.
Jos et muista, niin kyllä siinä oli herkkkyydelle säätö, ja kunka usein sinä haluat säätää väritasapainoa ja kylläisyyttä? Joka toiseen kuvaan? ;-D
..totus on että juuri tuollaisesta superkonffailusta sitä haluaisi eroon, eli niistä hiton huonoista nippelinappelihullujen unelmista. Järkevät säätimet, kuten jo taisin aijemminkin sanoa ;-]
Käytännössä siinä säädettiin valotusmittarin herkkyyttä, todellinen herkkyys vaihtui filmiä vaihtamalla.
Noh, filmillä säädettiin sävyjä laittamalla mustavalkoista, Velviaa tai Kodachromea.
Mamiyalla tuli perällä vaihdettua fimityyppiä välistä joka toiseenkin kuvaan, kinolla sitä joskus piti harrastaa myös, vaivalloista.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Hannu KH kirjoitti: Käytännössä siinä säädettiin valotusmittarin herkkyyttä, todellinen herkkyys vaihtui filmiä vaihtamalla.
Saivartelua, siinä oli säädin. Siitä oli kyse. Olisihan sen voinut tosiaan jättää säätämättäkin, jos se olisi parempi ;-) Eipä noissa digeissäkään jokainen herkkyyssäätö kennon herkkyyyttä säädä, jos se sitten muuttaa asiaa ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Hannu KH
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Käytännössä siinä säädettiin valotusmittarin herkkyyttä, todellinen herkkyys vaihtui filmiä vaihtamalla.
Saivartelua, siinä oli säädin. Siitä oli kyse. Olisihan sen voinut tosiaan jättää säätämättäkin, jos se olisi parempi ;-) Eipä noissa digeissäkään jokainen herkkyyssäätö kennon herkkyyyttä säädä, jos se sitten muuttaa asiaa ;-D
Sen filmikameran säätimen vaikutuksen huomaa siinä vaiheessa kun käyttää ulkoista mittaria.
Joka tapauksessa on suotavaa että digikamerassa on muutama säädin enemmän kuin filmikamerassa, siksi digikameran on oltava vähän filmikameraa suurempi, jos sillä aiotaan kuvata eikä vaan pidetä varmuuden vuoksi mukana.
pollava

Viesti Kirjoittaja pollava »

On tämä maailma kyllä ihmeellinen. Miten voi tulla niin helposti höynäytettäväksi kameroiden suhteen, kun jokaista mallia saa kokeiltavaksi asti kotiintuotuna? Eikö kannattaisi testata malleja ennenkuin tuhlaa niihin kaikki rahat / kaata ne surullisen kuuluisat metsät?

Itselle riitti viikon käpistely e-m1 kanssa. Eihän se voita D3:sta kuvanlaadussa, mutta onhan tuo erihereä paketti silti!
Just laskin, että runko + 12-40mm f/2.8 + 40-150mm yhteispaino on luokkaa 1800gr !

Kuvanlaatu hämärässä vois toki olla parempi, mutta studiokäytössä en ole havainnu mitään puutteita. Tarkennus tuntuu pelittävän ja wifi + kosketusnäyttö on ollu yllättävän käteviä käytössä. Akunkeston valitus on minusta paskapuhetta, joko mulla on joitain ihme-akkuja. Parhaillaan vetäny 700 kuvaa yhdellä akulla, ilman että loppui kesken... Noh, toki D3 otti hieman enemmän mutta tälläkin pärjää.

Toki Fujilta löytyis parempaa kuvanlaatua hämärässä, mutta paino ja kalliit lasit vähän hidastaa sinne siirtymistä.
Sonyyn en usko, en luota enkä himoitse. Pakattu RAW, epävarma tarkennus ym. no thank!

Olyn käytön suurin tuki ja turva on service plus ja loistava palvelu! Pidetään asiakkaista huolta, me hölmöthän ollaan rahamme niille annettu..

Mennään siis paino edellä puuhun, kaduttaa varmaan jossain kohtaa mutta nyt mennään oly-lasit päässä kohti kaivoa!
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Studio käytössä ei valosta pulaa liene joten luulen asiasta tietämättömänä että siinä käytössä menee mikä tahansa kamera kun olosuhteet saa tehtyä mieleisekseen...??

Pollava ilmeisesti kuvaat luonnossa(kin) ja muutenkin vaihtelevissa olosuhteissa, ja kaikissa Olyllä pärjää jottei paremmasta väliä?
Hannu KH
Viesti:

pollava kirjoitti:On tämä maailma kyllä ihmeellinen. Miten voi tulla niin helposti höynäytettäväksi kameroiden suhteen, kun jokaista mallia saa kokeiltavaksi asti kotiintuotuna? Eikö kannattaisi testata malleja ennenkuin tuhlaa niihin kaikki rahat / kaata ne surullisen kuuluisat metsät?
Ei kameran ominaisuudet pienellä näpräämisellä selviä, varsinkin kun Oly:n käytettävyyskin on niin toisista maailmoista kun vanhoilla kinodigeillä. Mulla meni kuukauden verran sen toteamiseen, aikaa varmaan lyhensi kun vähän käytetty C5D Mk3 tuli hollille.
Suurimman osan oly toimi ihan mukavasti, mutta määrätyssä tilanteessa ei. Ei näyttänyt sen TTL-salama-automatiikkakaan kovin häävisti toimivan.

Studiokuvien laatuun olin vähän pettynyt, toki mulla oli käytössä vain 12-40 2.8 zoomi.
pollava

Itseasiassa tuleehan tuota luonnossa aika paljon pyörittyä. Olosuhteet on tällähetkellä tosin tämmöstä satakuntamaista tylsää säätä, mutta kotipaikkani on 850km pohjosempaan jossa tulee varsinkin talvisin pyörittyä. Ei mitään ongelmaa.

Studiossa kyllä pärjää kameralla kuin kameralla, tällä pärjää. D8x0 on niitä isoja töitä varten mietinnässä. Nikoniin hieman pettyneenä odotan muilta merkeiltä vastinetta , Canonin uutuus ehkä..

Käyttöön nämä vaatii kyllä pari viikkoa, se on totta. Mutta kuvanlaatuun pettyneet saa olla myös pettyneitä omiin vaaleanpunasiin laseihin joiden läpi uutuutta katsotaan.

Pisteyttäisin tämän varmaanki kokonaisuutena näin:

Käytettävyys 5 / 5
Kuvanlaatu 3.5 / 5
Ominaisuudet 4 / 5
Lisävarusteet 5 / 5
Palvelu/huolto 5 / 5
Af,nopeus,ym. 4 / 5
Sääsuojaus 5 / 5

Notta omaan makuun hyvä paketti, ainoa notkahdus on toki tuo kuvanlaatu varauksin hämärässä ja juurikin sekavalossa. Ominaisuuksia laskee videokuvauksen rajallisuus.

M43 tuntuu hyvältä järjestelmältä, keveä , kestävä ja hyvä käteen. Optiikkaan panostetaan ja jälki on terävää. Kokeillaan vielä ainaki vuosi tällä setillä ;)
pollava

Ja vielä senverran, että luonnossa oma ykkösvalintani oli ennen D3, ilman mitään turhia pikkukirjaimia. laseina 28-70 , 80-200 ja 300mm f/4. PAINOA!! Toki tuokin setti menee katekoriaan: Kestävä, kestävä ja kestävä!

Jos peilittömistä luontokameraa pitäis hankkia niin kyllä tämä E-M1 on ainoa jonka huolisin. Ja mikäli paino ei olis haitaksi niin eiköhän D3 löytyis vieläkin laukusta.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Hannu KH kirjoitti:Studiokuvien laatuun olin vähän pettynyt, toki mulla oli käytössä vain 12-40 2.8 zoomi.
Aijaa? Mulla on sama setuppi E-M5 rungolla ja optiikka ei ole jättänyt toivomisen varaa.

Ainoa mikä risoo studio-olosuhteissakin on Olyn base-isolla löytyvä kohina.

Itseasiassa on toinenkin juttu, nimittäin se takatelkkari näyttää kuvat jotenkin aivan miten sattuu. Yleensä kuvat on liian kirkkaita ja tästä syystä olen alivalottanut joskus kuvia kun histogramin vilkaisu on unohtunut. ETTR-valotus on hankalampaa salamalaitteiden kanssa kuin luonnonvaolla pelattaessa.

Kumpikaan näistä ei tosin ole objektiivin ongelma vaan liittyvät runkoon.
Ville^K
Viesti:

pollava kirjoitti: Sääsuojaus 5 / 5
Millaista höykkyytystä olet tarjoillut kameroille ja objektiiveillesi?
pollava

Normi höykytystä:

https://www.dropbox.com/sc/zcd00ozdu4jh ... 7eu12gbQQa

https://www.dropbox.com/sc/uuknagzd6by5 ... Lq4Ud3XCMa

Sekä tilkan vettä ja märkää maata. Käynyt siis välillä 0 - 3600m merenpinnasta ja ei vielä hetkeä että olis sään takia tehny tepposia.
Viimeksi muokannut pollava, Maalis 13, 2015 16 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Ville^K kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Studiokuvien laatuun olin vähän pettynyt, toki mulla oli käytössä vain 12-40 2.8 zoomi.
Aijaa? Mulla on sama setuppi E-M5 rungolla ja optiikka ei ole jättänyt toivomisen varaa.

Ainoa mikä risoo studio-olosuhteissakin on Olyn base-isolla löytyvä kohina.

Itseasiassa on toinenkin juttu, nimittäin se takatelkkari näyttää kuvat jotenkin aivan miten sattuu. Yleensä kuvat on liian kirkkaita ja tästä syystä olen alivalottanut joskus kuvia kun histogramin vilkaisu on unohtunut. ETTR-valotus on hankalampaa salamalaitteiden kanssa kuin luonnonvaolla pelattaessa.

Kumpikaan näistä ei tosin ole objektiivin ongelma vaan liittyvät runkoon.
En sano että 12-40mm olis kovin huono (kirkkaiden valopisteiden hehkua lukuunottamatta) mutta ei vain satu muista olemaan kokemusta, siksi kirjoitan varauksin.

Mikä on base-ISO?

Sähköetsimestä ei ole salamastudiossa muuta hyötyä kuin se, että otettu kuva tulee etsimeen jolloin takatelkkarin katselu vähenee.
Ville^K
Viesti:

Hannu KH kirjoitti: Mikä on base-ISO?
Sanoin epäselvästi. Eli siis natiiviherkkyys joka on ISO200. Jotenkin sitä on tottunut siihen että perusherkkyydellä ei pitäisi kohista. Eipä tuo käytännössä ole iso ongelma, mutta ei noi 16Mpix ole kyllä ihan sama asia kun isomman kennon 16Mpix.
Hannu KH
Viesti:

Ville^K kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti: Mikä on base-ISO?
Sanoin epäselvästi. Eli siis natiiviherkkyys joka on ISO200. Jotenkin sitä on tottunut siihen että perusherkkyydellä ei pitäisi kohista. Eipä tuo käytännössä ole iso ongelma, mutta ei noi 16Mpix ole kyllä ihan sama asia kun isomman kennon 16Mpix.
Ja minä tykkään kuvata studiossa kinokennoisella ISO 100 tai 50 niin en pikkukennoisellakaan ala 200:lla kuvaamaan. Sen takia Fuji croppikinoformaattineen ja hitaine salamasynkkineen ei ollut vaihtoehto.

Oly on 4:3 ja synkka 1/320s josta plussaa multa.
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

Kyllä tämäkin keskusteluketju osoittaa, että peilittömiin kohdistuu paljon duubioita, eikä ainoastaan niitä, vaan kokemusten jälkeen moni on joutunut vaihtamaan takaisin kunnon peililliseen ff järjestelmään.

En ole kosakaan kenenkään kuullut todistelevan, miksi kuvaa Nikonin tai Canonin ff järjestelmällä.

Onhan tässä hirveä hype. Muutamassa vuodessa pukkaa kokoajan uutta laitetta, ja sitten jotkut maamme eturivin nimet on valjastettu hypettämään niitä. Ei oikein hyvä juttu. Moni, joka joutuu ihan itse ostamaan laitteensa, häviää rahaa paljon. Noistahan ei saa, siis rungoista, käytettynä juuri mitään.
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

mjuhanin kanssa samaa mieltä. Olen tavannut useamman ihmisen, jotka ovat peilittömistä innostuneet, mutta luopuneet niistä hyvin nopeasti. Nyt en puhu valokuvauksen harrastajista, vaan "tavallisista" ihmisistä, joille kauppias on onnistunut peilittömän kameran myymään. Suurin valituksen aihe on yleensä kohdistunut aivan liian monimutkaiseen käyttöliittymään. Maahantuojien mielestä markkinointi on varmaankin hyvin onnistunut, kun kauppa käy. Oikeat ihmiset on saatu houkuteltua mukaan hypetykseen. Tiedä sitten, paljonko näille on pitänyt siitä maksaa?
pollava

Tämä on kyllä hauskaa ko tosiaan aina pitää puolustella. Pihalla on Volvo ja Chysleri, silti en hyökkää kaikkien skoda-miesten kimppuun. Jätkät luulee että skoda on Audi, tälläki pärjää.. ei pärjää! Skoda on tuhnu ja Audi on autojen mersu ;)

Yhtä tyhmältä kuulostaa.. piis out!
odzmo

Viesti Kirjoittaja odzmo »

OskuK kirjoitti:- - -
Eipä noissa digeissäkään jokainen herkkyyssäätö kennon herkkyyyttä säädä, jos se sitten muuttaa asiaa ;-D
Itse asiassa ei minkään kennon "herkkyyttä" pysty säätämään. "Herkkyys"-säätö on vain kennon jälkeisen elektroniikan vahvistuksen säätö.
Vastaa Viestiin