Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
T71 kirjoitti:15.2.2018 huoltoon lähetetty Sony A7II on palannut Suomeen.
Tämä runko oli lähetetty huoltoon, koska siinä on kenno vinossa.
Huolto ei pystynyt toteamaan vikaa ja ilmoitti, että vika on asiakkaan objektiivissa.
T71 kirjoitti:Kamerasta numero 1 tuli tuomio.
Huolto ilmoitti, että kamera on saanut ulkoisen iskun, jonka takia kenno on vinossa.
Ymmärsinkö oikein, että Infocare ei siis ottanut itse ensimmäistäkään testikuvaa ehyeksi tietämällään ja omistamallaan objektiivilla todetakseen onko kuvailemasi ongelma olemassa vai ei?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Tämä on kyllä kieltämättä melko uskomaton show tämän ruotsalaisen huoltofirman osalta! Tämä ei enää ole edes mitään Sony mokailua, vaan tuo huoltofirma on yksinkertaisesti aivan tolkuton. Kun tätä lukee niin toiminassa ei ole päätä eikä häntää. Toivottavasti scandinavianphoto saa ne tolkkuihinsa.
T71 kirjoitti:15.2.2018 huoltoon lähetetty Sony A7II on palannut Suomeen.
Tämä runko oli lähetetty huoltoon, koska siinä on kenno vinossa.
Huolto ei pystynyt toteamaan vikaa ja ilmoitti, että vika on asiakkaan objektiivissa.
T71 kirjoitti:Kamerasta numero 1 tuli tuomio.
Huolto ilmoitti, että kamera on saanut ulkoisen iskun, jonka takia kenno on vinossa.
Ymmärsinkö oikein, että Infocare ei siis ottanut itse ensimmäistäkään testikuvaa ehyeksi tietämällään ja omistamallaan objektiivilla todetakseen onko kuvailemasi ongelma olemassa vai ei?
Lueskelin ajatuksella uudelleen, niin viestin sisältö lienee se, että kamera on mitattu tehtaalla laserilla ja säädetty. Luin, että mitattu laserilla (huollossa) ja säädetty tehtaalla. Viesti alla, saa tulkita.
Tämän mukaan se olisi koekuvattu, joka ilmeisesti tehdään Sonyn mittalaitteilla ja kuvataan lyhyellä matkalla sisällä testitauluun. Tähän samaan järjestelyyn kompastuu moni muukin huolto ja väitetään, ettei vikaa ole, vaikka DoF menee ihan missä sattuu.
Infocare Sweden kirjoitti:The A7M2 with serial number xxxxxxx Came from xxxxxx to us for focusing problems, no dust mentioned there. This camera was checked with all the tools that Sony provide for checking and adjusting these issues and no problems were found. We attached a picture showing that the camera is within specifications. Well within specs. The distance between sensor and Bayonet is measured with laser and adjusted in factory and there is no way that can be changed unless there are mechanical damaged to the camera wich in such case would be out of warranty. Whenever there are problems with partial blur, unsharpness in a corner or side it is almost always located in the lens and not the camera and when it is in the camera it is always caused by impact damage or outer forces.
So this camera is also sorted out, returned to You free of charge. Also end of story.
Objektiivin syyttely jatkuu siitä huolimatta, että lähetin kolmella eri rungolla otetut koekuvat samalla objektiivilla, joissa DoF on vinossa ainoastaan kameralla nro 1. Nro 2 ja 3 DoF on ihan tasan suorassa.
Onko testikuvat otettu FE optiikoilla vain jonkin adapterin kanssa ja siis eri optiikoilla ja samalla adapterilla. Silloin kun sensorin vinoutta tutkitaan.
kohan kirjoitti:Onko testikuvat otettu FE optiikoilla vain jonkin adapterin kanssa ja siis eri optiikoilla ja samalla adapterilla. Silloin kun sensorin vinoutta tutkitaan.
Kuvasin sillä viallisella rungolla (nro 1) Leican laseilla ja sitten Zeisseillä. Kaikki tietysti adapterilla.
Leican kuvat oli vinossa ja syytin adapteria uuden rungon tuloon saakka. Sillä DoF olikin suorassa.
Zeissin satasella aloin tutkia asiaa MC-11 adapterilla ja kävin kaupassa ostamassa toisen samanlaisen MC-11 adapterin, jotta saatiin adapterin osuus suljettua pois.
Kuvasin 100mm Zeissillä ja kolmella Sonyn rungolla kuvat perättäin ja vain rungolla nro 1 DoF oli vinossa. Muilla DoF suorassa ja kuvat äärettömään tarkennettuna koko matkaltaan teräviä.
Kerran asiaa halutaan näinkin pitkälle tutkia niin liitä siihen myös testikuvaus sellaisilla optiikoilla jotka on tehty juuri FE kiinnitykselle ja sensorin optimaaliselle toiminalle sensorin lasin vahvuuden ja kuvanvakaajan optimaalisen toiminnan takaamiseksi.
kohan kirjoitti:Kerran asiaa halutaan näinkin pitkälle tutkia niin liitä siihen myös testikuvaus sellaisilla optiikoilla jotka on tehty juuri FE kiinnitykselle ja sensorin optimaaliselle toiminalle sensorin lasin vahvuuden ja kuvanvakaajan optimaalisen toiminnan takaamiseksi.
Mulla ei ollut mitään sopivaa natiivilasia testikuvauksessa, kun olen vasta aloitteleva Sonifanaatikko.
Nyt on 21mm Loxia ja sillä ja 21mm ZE Distagonilla rinnakkain otetut testikuvat. Ei paljon lämmitä.
Kamerat on kuitenkin Ruotsissa ja Scandinavianphoto testaa sen yhden (nro 2) jollakin lasilla mitä niille suosittelen ja muiden runkojen kohtalo on epäselvä.
Selvitän juuri myyjäliikkeen kanssa kaupan purkua tuosta kamerasta nro 1 ja samoin muiden kameroiden osalta asia on harkinnassa, jos niitä ei kerran suostuta korjaamaan. Mulla kuitenkin on koekuvat, joista selviää, että jokaisessa on vikaa.
Infocare Sweden kirjoitti:The A7M2 with serial number xxxxxxx Came from xxxxxx to us for focusing problems, no dust mentioned there. This camera was checked with all the tools that Sony provide for checking and adjusting these issues and no problems were found. We attached a picture showing that the camera is within specifications. Well within specs. The distance between sensor and Bayonet is measured with laser and adjusted in factory and there is no way that can be changed unless there are mechanical damaged to the camera wich in such case would be out of warranty. Whenever there are problems with partial blur, unsharpness in a corner or side it is almost always located in the lens and not the camera and when it is in the camera it is always caused by impact damage or outer forces.
So this camera is also sorted out, returned to You free of charge. Also end of story.
No, on ne sentään sille jotain tehneet. En ymmärrä.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Hattua nousee tälle uutteralle taistelulle. Voi olla että tää kääntyy kaikkien kotimaisten sonyistien eduksi jos saadaan tommonen härvääjä lafka pois pelistä. Hyvä meininki.
1) Suorakennoinen runko + vino adapteri ja/tai vino pullonpohja = vino lopputulos
2) Vinokennoinen runko + toiseen suuntaan vino adapteri ja/tai vino pullonpohja = suora lopputulos
Tällöin vaikka millä mitataan niin 1. keissin runko onkin ehjä. JASsillekin pitää toimittaa runko ja lasi jos epäillään että joku mättää. Suosittelen purkamaan kaupat ja siirtymään sellaiseen laitteeseen joka toimii niillä luonnerikkailla putkilla mitkä täytyy saada käyttöön ihan ilman adaptereita.
Maffer kirjoitti: Suosittelen purkamaan kaupat ja siirtymään sellaiseen laitteeseen joka toimii niillä luonnerikkailla putkilla mitkä täytyy saada käyttöön ihan ilman adaptereita.
Kaupan purku voi olla mielenkiintoista, kun huolto antaa vian syyksi ulkoisen iskun.
Kuluttajansuojan virhevastuu on onneksi aika vahva ja en usko, että kaupan kanssa tulee rutinaa, mutta niinkin voi käydä. Onneksi en kuitenkaan ostanut tätä Rajalasta...
Maffer kirjoitti: Suosittelen purkamaan kaupat ja siirtymään sellaiseen laitteeseen joka toimii niillä luonnerikkailla putkilla mitkä täytyy saada käyttöön ihan ilman adaptereita.
Kaupan purku voi olla mielenkiintoista, kun huolto antaa vian syyksi ulkoisen iskun.
Kuluttajansuojan virhevastuu on onneksi aika vahva ja en usko, että kaupan kanssa tulee rutinaa, mutta niinkin voi käydä. Onneksi en kuitenkaan ostanut tätä Rajalasta...
Kyllä se vaan niin on, että sulla on ollut tosi huono onni näiden kanssa. Ei ole tavallista, ja bonuksena vielä äksyilevä huolto.
Nyt viet vaan asian loppuun saakka, ja niissä asioissa joissa tiedät olevasi oikeassa - ei anneta periksi. Noiden puupäiden on syytä oppia tavoille. Se ei ole niiden palkasta pois, että palvelevat asiakkaan hyvin. Ei Sony niitä rankaise, niillä on varaa... Vähän täytyisi olla pelisilmää, vaan ei tuosta ruotsalaisesta huoltamokulttuurista näköjään ota selvää ;-)
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Katselin yhtä testikuvaa tuosta vinokeissistä äsken. Aivan kamala kenotus joka voi syntyä vain kunnolla vinosta adapterista tai vinosta kennosta / bajonetista. Kuvassa oli usean asteen swing näin kameran liikkeiden kannalta katsottuna.
Maffer kirjoitti:Katselin yhtä testikuvaa tuosta vinokeissistä äsken. Aivan kamala kenotus joka voi syntyä vain kunnolla vinosta adapterista tai vinosta kennosta / bajonetista. Kuvassa oli usean asteen swing näin kameran liikkeiden kannalta katsottuna.
Ruotsalaiseen huoltamokulttuuriin kuuluu, että kun tarkentaa etsimestä 1300 metrin päähän kuvan vasemmassa laidassa ja samalla oikeassa reunassa DoF on 50 metrin päässä, niin se on ihan "Well within specs".
Maffer kirjoitti:Katselin yhtä testikuvaa tuosta vinokeissistä äsken. Aivan kamala kenotus joka voi syntyä vain kunnolla vinosta adapterista tai vinosta kennosta / bajonetista. Kuvassa oli usean asteen swing näin kameran liikkeiden kannalta katsottuna.
Ruotsalaiseen huoltamokulttuuriin kuuluu, että kun tarkentaa etsimestä 1300 metrin päähän kuvan vasemmassa laidassa ja samalla oikeassa reunassa DoF on 50 metrin päässä, niin se on ihan "Well within specs".
Joo, ei epäselvää etteikö olisi tilttiä...Kamera ei ole antanut mitään erroria/virheilmoitusta muuten?
Kokeilitko kuvata samaa kohdetta muillakin rungoilla?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer kirjoitti:Katselin yhtä testikuvaa tuosta vinokeissistä äsken. Aivan kamala kenotus joka voi syntyä vain kunnolla vinosta adapterista tai vinosta kennosta / bajonetista. Kuvassa oli usean asteen swing näin kameran liikkeiden kannalta katsottuna.
Ruotsalaiseen huoltamokulttuuriin kuuluu, että kun tarkentaa etsimestä 1300 metrin päähän kuvan vasemmassa laidassa ja samalla oikeassa reunassa DoF on 50 metrin päässä, niin se on ihan "Well within specs".
Joo, ei epäselvää etteikö olisi tilttiä...Kamera ei ole antanut mitään erroria/virheilmoitusta muuten?
Kokeilitko kuvata samaa kohdetta muillakin rungoilla?
Ei erroreita mistään. Vedin tarkennuksen samaan suuntaan reiluun 1000 metriin kolmella rungolla ja kahdella tosiaan Dof jäi sinne taivaanrantaan noin kilometriin. Kaikissa Zeiss ZE 100mm f2 aukolla 2.2 ja ero runkojen välillä on huikea. Heittoa on niin paljon, että menee usko näihin huoltofirmoihin.
Tutun oloista veivaamista. Ei Infocare mitenkään ainoa ole jossa vain vilkaistaan ja käännetään kaikki asiakkaan syyksi.
Kokemusta vastaavista on jo filmiajoilta - esimerkkinä keskikoon kameran laajis joka piirsi reunamilla miten sattui, riippuen tarkennusetäisyydestä ja kuun asennosta.
Ei auttaneet esimerkkikuvat (koska olen tarkentanut väärin), eivätkä itse kokeilleet. Katselivat vain mittarilla että priimaa on.
Lopulta ostin toisen vastaavan joka toimi ja sain purettua kaupat..
Digipuolella esim. JAS:lla oli yksi objektiivi säädettävänä esimerkkikuvien kera. Vähän jotakin mittailivat ja totesivat esimerkkikuville tutut "tarkennettu väärin" ja "terävyysalueen syvyys ei riitä". Kuitenkin ongelma olisi ollut todennettavissa yksinkertaisella koekuvalla vaikka huoltopaikan pihalla tai edes ikkunasta ulos. Tämä vieläpä niin, että olin maksava asiakas - kyse ei ollut mistään takuujutusta jossa tarvitsisi vetkutella.
Samanlaista se on kameroiden ulkopuolellakin. Huollossa ei paljoa viitsitä paneutua jos ongelma on joku muu kuin triviaali osaa vaihtamalla ratkeava.
Ilmiö on osa näitä globalisaation mukanaan tuomia herkkuja. Mitä kauemmas vastuu loittonee, sitä helpompi on hoitaa asioita edellä kuvatulla tavalla. Huoltoa pyöritetään palveluntarjoajilla, jotka kurssittavat yhden työntekijän jokaiselle tuotemerkille parin, kolmen päivän kurssilla. Ketään ei oikeasti kiinnosta niin kauan kuin joku maksaa laskut. Markkinointi vaientaa soraäänet ja pitää turvat tukossa. Useimmilla merkeillä se menee aivan samalla tavalla. Harmillista.
Kirjoitin ongelmasta Carl Zeissin asiakaspalveluun Oberkocheniin.
Vastaus oli zeissimäisen pitkä ja täydellinen sisältäen ohjeet miten testataan pois kaikki mahdolliset muuttujat, mutta tiivistelmä asiasta löytyy alta.
Jos terävän täplän ympärillä on halo, niin se ei voi olla peräisin objektiivissa olevasta pölystä.
Carl Zeiss AG Customer Support kirjoitti:
With the dots that show up on the sensor, I would assume that those are still small particles directly on the sensor. Typically, particles on/inside the lens do not show up as a sharp dark dot with a halo around on the image.
Lisäksi voimme olla yhtä mieltä siitä, että siellä näkyisi aika paljon enemmän pilkkuja, jos nämä takalinssillä olevat pölyhiukkaset näkyisivät kuvissa. Tämä ei ole kuva likaisesta linssistä, vaan normaalista. Ja nämä hiukkaset eivät siis irtoa blowerilla puhaltamalla millään, vaan linssi vaatii märkäpuhdistusta ja hieromista mikrokuituliinalla, koska suurin osa on jotakin siitepölyä tai muuta tahmeaa, joka ei ole menossa tuosta mihinkään, ei myöskään kennolle.