Kun DSLR mies NEX-6 peilittömän osti...

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

markku55 kirjoitti:
nomad kirjoitti:Mutta niinhän se on, että vielä ei ole löytynyt kontrastitarkennusta joka nopeudessa ja luotettavuudessa voittaisi vaihetarkennusta.
Jos puhutaan liikkumattomaan kohteeseen tarkentamisesta, niin jopa taitaa kontrastitarkennus olla nopeampi.
En nyt muista missä näin mainittiin, taisi olla Dpreview'in sivuilla, ei mielipide lukijoilta, vaan itse sivuston kavereilta, ja oisko ollut M1 jota kehuttiin maailman nopeimmaksi.
Kummasti alkaa kuitenkin se kontrastitarkennuksen loppupumppaus tulla esiin parhaissakin kameroissa kun valo vähenee.
markku55 kirjoitti:Mutta oli miten oli, hyvä vaihetarkennus on edelleen kinggi kun tarkennetaan liikkuvaan kohteeseen, tosin jossain kehuttiin jonkun kontrastitarkenteisen käsittämättömän hyvää kykyä seurata melko pimeällä esiintymislavalla olevan henkilön kasvoja, vaikka ne joskus vilahti hetkellisesti jonkun toisen henkilön taakse.
Kontrastitarkennus tietää vain onko tarkennus kohdallaan vai ei. Vaihetarkennus tietää lisäksi onko tarkennus edessä vaiko takana, jos ei ole kohdallaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Kummasti alkaa kuitenkin se kontrastitarkennuksen loppupumppaus tulla esiin parhaissakin kameroissa kun valo vähenee.
Olen melkoisen varma, että kontrastitarkennuksella olisi siinä tulishowssa ollut vaikeuksia saada tarkennusta kohdalleen. Kohteen kontrasti muuttui koko ajan, kun valoja tuli ja meni ja välillä pyrotekniikka räjähteli vieressä.

Harmi ettei ollut NEX-6:sta mukana. Eikös siinä nyt pitäisi olla vähintään kohtuullinen tarkennusmoduli?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

mremonen kirjoitti:
nomad kirjoitti:Kummasti alkaa kuitenkin se kontrastitarkennuksen loppupumppaus tulla esiin parhaissakin kameroissa kun valo vähenee.
Olen melkoisen varma, että kontrastitarkennuksella olisi siinä tulishowssa ollut vaikeuksia saada tarkennusta kohdalleen. Kohteen kontrasti muuttui koko ajan, kun valoja tuli ja meni ja välillä pyrotekniikka räjähteli vieressä.

Harmi ettei ollut NEX-6:sta mukana. Eikös siinä nyt pitäisi olla vähintään kohtuullinen tarkennusmoduli?
No kyllähän tuossa NEX6:ssa on ihan kohtuullinen tarkennus, ja jopa sitä hybridihässäkkää, jossa on mukana vaihetarkennuspisteitä kennolle sijoitettuna (tosin mitään dramaattista vaikutusta en ole huomannut niillä olevan).
NEX6:n AF ei ole supernopea, mutta pystyy kuitenkin tarkentamaan oikein myös ihmeen hämärässä...Samoin kasvontunnistuksen ja seuraamisen Sony on onnistunut valjastamaan kivasti. Taitaa videopeliteknologian osaaminen näkyä tässä kohtaa ;)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska

SMC Takumar 105/2.8

Uutta iloa NEX6:n ja speedbooster on tuonut Pentaxin hienon wanhan SMC Takumar 105/2.8 objektiivin kanssa!

Kyseinen Takumar on tosi hyvin tehty siro kakkula, ja manuaalitarkentaminen siis yhtä juhlaa. Optisesti näyttää toimivan hyvin myös speedboosterin kanssa....Veikkaisin, että tästä primestä olisi iloa myös Sony kinokennoisten A7 mallien kanssa.

Kuva

Muutama kuva täydellä aukolla (NEX6+speedbooster):

http://1.static.img-dpreview.com/files/ ... b2f587ade1

http://2.static.img-dpreview.com/files/ ... fae5d3ad4c

http://3.static.img-dpreview.com/files/ ... aa19acd17a

....Minusta noissa on nähtävissä sellaista perinteistä "kinomaista" luonnetta?

aikaarska

Kesäpäivitystä!

Kesä tekee mukavasti tuloaan!

Laitetaas tänne taas lisää päivitystä aiheesta NEX6 kun Sonyn peilittömät ovat kovasti olleet puheenaiheena foorumilla muutenkin, ja myös piskuinen SEL16-50 pannukakkuzoomi.

Minulta siis vielä löytyy NEX6 tottakai. Se on ollut asiallinen kamera koko tämän ajan ja toiminut moitteetta.
Olen valjastanut sitä tehokäyttöön speedboosterin kanssa ja tykännyt kovasti tuloksista.

Kun foorumilla on tosiaan viime aikoina keskusteltu kovasti Sonyn kameralaitteista ja optiikasta, niin päätin ottaa tänään härkää sarvista ja otin sen mukaan perheen pyöräretkelle yhdessä SEL 16-50 zoomin kanssa. Muuta optiikkaa en piruuttani ottanut mukaan. Ajattelin, että katsotaan nyt mihin tuosta piskuisesta yhdistelmästä oikein on.

Olen hankkinut juurikin tälle kombolle sopivan kompaktin laukun (kuvassa Abloy avain antamassa vihjettä mittasuhteesta):
Kuva
Isompi kuva:
http://g1.img-dpreview.com/F0765C71EA4F ... C68B12.jpg
(tämä kuva otettu kännykameralla ja jollakin omituisella taidesuotimella)

Pienihän se tosiaan on! Kulki mukavasti mukana pyöräilessä.

Kaikki kuvat siis NEX6+SEL16-50PZ yhdistelmällä.

16mm, f/8 (RAW):

Kuva
ISO KUVA

100% kroppi:

Kuva

39mm, f/8:
Kuva

ISO KUVA

16mm, f/8, käsittelemätön RAW (vinjetointi näkyy):
Kuva
Isompi kuva:
http://g1.img-dpreview.com/8300BE3E6940 ... 6AF946.jpg

16mm, f/8, ACR automaattisen objektiiviprofiilin korjailema RAW (suunnilleen samanlaisen leipoo kameran jpg moottori):

http://g1.img-dpreview.com/6C98388BA3CA ... CFEBE4.jpg

38mm, f/5.6:
Kuva

ISO KUVA

16mm, f/3.5 (täysi aukko):
Kuva

ISO KUVA

50mm, f/5.6 (täysi aukko):
Kuva

ISO KUVA

50mm, f/5.6:
Kuva

ISO KUVA

16mm, f/8:
Kuva

ISO KUVA

Että sellaista tällä kertaa. Mielestäni NEX-6 yhdessä pikkuzoomin kanssa suoriutui tehtävästään hyvin.

Mikä parasta; hieno lämmin päivä takana, ja tämähän on vasta alkua!!!

Ei muuta kuin mukavia kesäpäiviä kaikille.

16mm, f/3.5:
Kuva

ISO KUVA

mremonen
Viesti:

Re: Kesäpäivitystä!

aikaarska kirjoitti:Kun foorumilla on tosiaan viime aikoina keskusteltu kovasti Sonyn kameralaitteista ja optiikasta, niin päätin ottaa tänään härkää sarvista ja otin sen mukaan perheen pyöräretkelle yhdessä SEL 16-50 zoomin kanssa. Muuta optiikkaa en piruuttani ottanut mukaan. Ajattelin, että katsotaan nyt mihin tuosta piskuisesta yhdistelmästä oikein on.
Niin, ilmiselvästi NEX6 + SEL1650 -kombo ottaa kuvia. Mitäs muuta näistä pitäisi sanoa? Veikkaan, että 99.9% markkinoilla olevista kameroista kykenee tähän. Ja se loppu 0.1% tekee tuon vielä paremmin.

Tuo kombo sinänsä on ihan ok reissukamera, mulla oli sama paketti laskettelutakin taskussa Vuokatissa. Joissain tapauksissa tuo objektiivi flarettaa kuulemma aika rajusti. Ohessa yksi esimerkki. Ihan 100% varma en tosin ole siitä, johtuuko flare objektiivista vai UV-suotimesta. Aiemmin ajattelin, että UV-suotimesta, mutta sitten luin jostain, että objektiivi itsessäänkin on flarelle aika herkkä.

Mutta kyllä sillä hyvissä olosuhteissa saa ihan kelpo kuvaa aikaiseksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
aikaarska

mremonen kirjoitti: Niin, ilmiselvästi NEX6 + SEL1650 -kombo ottaa kuvia. Mitäs muuta näistä pitäisi sanoa? Veikkaan, että 99.9% markkinoilla olevista kameroista kykenee tähän. Ja se loppu 0.1% tekee tuon vielä paremmin.

Tuo kombo sinänsä on ihan ok reissukamera, mulla oli sama paketti laskettelutakin taskussa Vuokatissa. Joissain tapauksissa tuo objektiivi flarettaa kuulemma aika rajusti. Ohessa yksi esimerkki. Ihan 100% varma en tosin ole siitä, johtuuko flare objektiivista vai UV-suotimesta. Aiemmin ajattelin, että UV-suotimesta, mutta sitten luin jostain, että objektiivi itsessäänkin on flarelle aika herkkä.

Mutta kyllä sillä hyvissä olosuhteissa saa ihan kelpo kuvaa aikaiseksi.
Samaa mieltä. Se on kohtuu kivasti asiansa ajava pienikokoinen yleiszoomi. Parasta siinä on, että voi luottaa sen tekevän tehtävänsä edes auttavasti eli uskaltaa ottaa mukaan reissuille, juhliin silloin kun isompaa/parempaa settiä ei halua ottaa mukaan.

Flare ei ole ollut ongelma minulla. Itseasiassa hommasin siihen ebaylta vastavalosuojankin, mutta eipä ole tullut käytettyä juuri ollenkaan.

Lähikuvaushommiin ostin suodinkierteisiin sopivan lähilinssin. 16-50 toimii siinäkin OK. Kun suodinkierteet ovat 40.5mm niin lähilinssi ei vie paljon tilaa pienessäkään pussukassa.

Oikeastaan mitään muuta suotimia (tai suojasuotimia) en ole siihen sovittanut. Pelkään, että aiheuttavat kuvaan jotakin pikku ongelmaa. Tietysti tosi huonoissa keleissä voi olla viisasta suojata etulinssi jollakin.

mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Oikeastaan mitään muuta suotimia (tai suojasuotimia) en ole siihen sovittanut. Pelkään, että aiheuttavat kuvaan jotakin pikku ongelmaa. Tietysti tosi huonoissa keleissä voi olla viisasta suojata etulinssi jollakin.
Suojasuodin puolustaa paikkansa, kun kamera on taskussa ilman linssinsuojusta. Rinteessä, ja eritoten hississä, linssinsuojus on ensimmäinen mikä katoaa hankeen.
---
blogi
sepim

Viesti Kirjoittaja sepim »

aikaarska kirjoitti:
Samaa mieltä. Se on kohtuu kivasti asiansa ajava pienikokoinen yleiszoomi.
"aikaarska, mitä sulla lukee valikossa kohdassa: Asetus> Objektiivin komp. Vääristymä?
Mulla lukee Automaattinen himmeällä, eikä sitä voi muuttaa. Mulla on NEX 5R ja se 16-50 pannarizoom
aikaarska

sepim kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
"aikaarska, mitä sulla lukee valikossa kohdassa: Asetus> Objektiivin komp. Vääristymä?
Mulla lukee Automaattinen himmeällä, eikä sitä voi muuttaa. Mulla on NEX 5R ja se 16-50 pannarizoom
Täytyy katsoa kun pääsen himaan. Voi olla että asetusta ei voi muuttaa. Korjaamattoman kuvan voi näin nähdä vain raw konverterissa.

markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

mremonen kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Oikeastaan mitään muuta suotimia (tai suojasuotimia) en ole siihen sovittanut. Pelkään, että aiheuttavat kuvaan jotakin pikku ongelmaa. Tietysti tosi huonoissa keleissä voi olla viisasta suojata etulinssi jollakin.
Suojasuodin puolustaa paikkansa, kun kamera on taskussa ilman linssinsuojusta. Rinteessä, ja eritoten hississä, linssinsuojus on ensimmäinen mikä katoaa hankeen.
Linssinsuojus on hyvä laittaa kiinni pienellä narunpätkällä kantoremmin lenkkiin tai itse remmiin, tilaamani linssinsuojat tulevat nykyään melkein aina tuollainen naru mukana ja sille on kiinnitysreikä/kolo itse suojassa.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
sepim

Minulla on lens protector linssin suojana. Se on vaan puhdas suojus ilman mitään suodatusta. Hyvin suojaa lasia, vaikka on hektisissä tilanteissa taskussa ilman suojusta.

http://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=lens+protector
markku55

sepim kirjoitti:Minulla on lens protector linssin suojana. Se on vaan puhdas suojus ilman mitään suodatusta. Hyvin suojaa lasia, vaikka on hektisissä tilanteissa taskussa ilman suojusta.

http://www.verkkokauppa.com/fi/search?q=lens+protector
Suojasuodin lisää aina kaksi linssipintaa kokonaisuuteen ja siis kaksi pintaa lisää aiheuttamaan heijastumia. Molempiin pintoihin kerääntyy likaa/pölyä ja ne on vielä ulompana kuin objektiivin uloin linssipinta, eli sivuvalollekin alttiimpi.
Itse kuvaan ilman mitään suojalaseja, vain suotimia jos antaa aihetta jotain suodattaa, muuten päällä on linssisuoja.
Sony A7R 3, A6500, 5n, Pentax K-30, Olympus E-PL5,-6,-7, E-M1, iso joukko AF/MF laseja ja vanhaa filmi sälää
sepim

markku55 kirjoitti: Linssinsuojus on hyvä laittaa kiinni pienellä narunpätkällä kantoremmin lenkkiin tai itse remmiin, tilaamani linssinsuojat tulevat nykyään melkein aina tuollainen naru mukana ja sille on kiinnitysreikä/kolo itse suojassa.
Mistä tilaat noita linssisuojia? Digitarvikkeestakin ehkä 5 eur löytyy.
aikaarska

sepim kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
Kotona taas & NEX6+SEL16-50 kädessä.

- Vääristymä kohta asetuksista on harmaalla, eikä sitä voi muuttaa
- Varjostus (vinjetointi) ja Kromaattinen Aberraatio kohtia voi muuttaa joko automaattiseksi tai "ei käytössä"

Vielä niistä suotimista SEL16-50 nokalla... Jos joku objektiivi, niin tämä on mielestäni erityisen herkkä saamaan haitallisia flareja/heijastuksia tai muuta ongelmaa suotimista. Muuta en käytä sen kanssa kuin satunnaisesti lähilinssiä ja senkin kanssa kierteisiin ruuvattavaa vastavalosuojaa.

Jokunen vuosi sitten minullakin oli tapana suojat objektiivini UV- tai suojasuotimilla, ja onhan tietysti kiva kun käytettynä ostetun lasin nokalla on aina ollut suodin. Ihan kun sitä olisi säilytetty hyvin vain minua varten...Nykyisin olen ilmeisesti muuttunut boheemiksi kun tykkään mielummin vedellä vain paljaalla.
Viimeksi muokannut aikaarska, Kesä 08, 2014 11 : 31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

markku55

sepim kirjoitti:
markku55 kirjoitti: Linssinsuojus on hyvä laittaa kiinni pienellä narunpätkällä kantoremmin lenkkiin tai itse remmiin, tilaamani linssinsuojat tulevat nykyään melkein aina tuollainen naru mukana ja sille on kiinnitysreikä/kolo itse suojassa.
Mistä tilaat noita linssisuojia? Digitarvikkeestakin ehkä 5 eur löytyy.
Täältä jostain:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... &_from=R40
mremonen
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Nykyisin olen ilmeisesti muuttunut boheemiksi kun tykkään mielummin vedellä vain paljaalla.
Itse olen luopunut myös kaikista suojasuotimista. Tuossa se oli tosiaan vain sen tähden, kun kamera oli taskussa. Helpompi kaivella hanskat kädessä, kun ei tarvitse sitten irrotella mitään linssinsuojuksia. Tuo naruviritys on yksi juttu, mutta jotta toimisi kaikkien objektiivien kanssa, pitäisi narun olla aika pitkä. Ja sitten se alkaa olemaan jo ongelma, kun suojus roikkuu jossain munissa. Tai siellä päin...
---
blogi
markku55

mremonen kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Nykyisin olen ilmeisesti muuttunut boheemiksi kun tykkään mielummin vedellä vain paljaalla.
Itse olen luopunut myös kaikista suojasuotimista. Tuossa se oli tosiaan vain sen tähden, kun kamera oli taskussa. Helpompi kaivella hanskat kädessä, kun ei tarvitse sitten irrotella mitään linssinsuojuksia. Tuo naruviritys on yksi juttu, mutta jotta toimisi kaikkien objektiivien kanssa, pitäisi narun olla aika pitkä. Ja sitten se alkaa olemaan jo ongelma, kun suojus roikkuu jossain munissa. Tai siellä päin...
Lähtökohtana oli tilanne jossa kamerassa on kiinni monipuolinen zoomi ja mukana ei ollut muita objektiiveja, silloin yksi linssisuoja riittää ;))
aikaarska

nex6 perus-setti turistikamerana

Kirjoitinkin toiseen ketjuun lyhyesti miten yllättävän mainiosti NEX-6 + SEL 16-50 pannarizuumi ovat palvelleet minua täällä etelän aurinkolomallani.

Rahtaisin kyllä mukaan isompiakin kameralaitteita (Sony a65, Tamron 70-300USD, Tamron 17-50/2.8 yms.), mutta totuus on vain se, että NEX-6+16-50 on killunut eniten mukana joka paikassa. Välillä on pienen laukun pohjalla ollut myös SEL55-210OSS zuumi jolla on kaikki teleilytarpeet saatu hyvin hoidettua.

Oikeastaan aika vapauttavaa varsinkin näin lomailessa, ettei tarvitse kantaa mukana isoa arsenaalia ja silti kuvanlaadusta ei tarvitse pahemmin tinkiä ;-)

mremonen
Viesti:

Re: nex6 perus-setti turistikamerana

aikaarska kirjoitti:Oikeastaan aika vapauttavaa varsinkin näin lomailessa, ettei tarvitse kantaa mukana isoa arsenaalia ja silti kuvanlaadusta ei tarvitse pahemmin tinkiä ;-)
Hyväksyttävä kuvan laatu on aika subjektiivinen asia, jollei ole kahta kuvaa verrattavaksi keskenään. SEL1650 on "ihan ok" räpsylasi, mutta en muuten sitä hirveästi kehuisi. Sen paras ominaisuus lienee koko.

Itse olen havainnut, että NEXin nokalla mulla killuu nykyään lähes pelkästään SEL24F18z. Tai siis alpha6-tonnisen, mutta sama neksi se on kuin muutkin.
---
blogi
Vastaa Viestiin