Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kipe kirjoitti:
Minä en ymmärrä todellakaan mitä etua on peilistä kuvatessa, jos unohdetaan etsin. Kuvan ottamisen aikana peili on poissa linssin ja kennon kennon välistä, joten maalaisjärjellä ajatellen se ei vaikuta kuvaan.
Sen pääpeilin takana on toinen, pienempi peili. Sekin on tosin kuvanottohetkellä poissa linssin ja kennon välistä, mutta sillä on tärkeä työ hetkellä juuri ennen sitä kuvan ottamista. Tästä pienemmästä peilistä en halua luopua, koska se mahdollistaa sen kuvan ottamisen silloin kun haluan, eikä sekunnin päästä.
Kipe kirjoitti:
Minä en ymmärrä todellakaan mitä etua on peilistä kuvatessa, jos unohdetaan etsin. Kuvan ottamisen aikana peili on poissa linssin ja kennon kennon välistä, joten maalaisjärjellä ajatellen se ei vaikuta kuvaan.
Sen pääpeilin takana on toinen, pienempi peili. Sekin on tosin kuvanottohetkellä poissa linssin ja kennon välistä, mutta sillä on tärkeä työ hetkellä juuri ennen sitä kuvan ottamista. Tästä pienemmästä peilistä en halua luopua, koska se mahdollistaa sen kuvan ottamisen silloin kun haluan, eikä sekunnin päästä.
Kertoisitko tarkemmin? Tämä apupeilihän ohjaa valon peilikammion pohjassa olevalle vaiheen tunnistavalle tarkennussensorille. Ennen tarkennusautomatiikkaa pääpeili ei ollut osin valoa läpäisevä niin kuin nyt on monissa kameroissa jo varsin suurelta alueelta. Ja tarkennuspisteiden lisääntyessä ja ristikkäispistemäärävaatimusten kasvaessa aina vain läpäisevämpi. Silloin ennen tarkennus katsottiin tähyslasilta joko omien aivojen generoimalla kontrastin tunnistuksella tai kielikeskelläsuuta-menetelmällä leikkokuvan avulla. Silloin meillä oli sekä kirkkaampi etsinkuva että nopeammin laukeava kamera, joten tämä apupeilihän on ollut vain etsinkuvan laatua ja kameran laukaisunopeutta heikentävä asia. Vai?
Kipe kirjoitti:
Minä en ymmärrä todellakaan mitä etua on peilistä kuvatessa, jos unohdetaan etsin. Kuvan ottamisen aikana peili on poissa linssin ja kennon kennon välistä, joten maalaisjärjellä ajatellen se ei vaikuta kuvaan.
Sen pääpeilin takana on toinen, pienempi peili. Sekin on tosin kuvanottohetkellä poissa linssin ja kennon välistä, mutta sillä on tärkeä työ hetkellä juuri ennen sitä kuvan ottamista. Tästä pienemmästä peilistä en halua luopua, koska se mahdollistaa sen kuvan ottamisen silloin kun haluan, eikä sekunnin päästä.
Totta. Eipä tullut mieleen, sillä en ole kokenut E-P1 liian hitaaksi tarkentamaan. Kieltämättä E-1 tuntuu tarkentavan nopeammin.
Tulipa sitten reilu viikko sitten tilattua ja melkein heti eli viikko sitten saatua tuo PEN E-P1 + LUMIX G 20mm / F1.7 ASPH. + VF-1 etsin -paketti.
Harmi vain, että työmatkan vuoksi olen päässyt aika vähän kokeilemaan kameraa, mutta jonkin verran tuntumaa on tullut. Tuo objektiivi vaikuttaa oikein laadukkaalta ja juuri sopivalta yhdistettynä tuo kokoiseen runkoon. Tulipa kamera otettua työmatkallekin mukaan juuri kohtuullisen kokonsa vuoksi. Junassa oli hyvää aikaa tavata käyttöohjeita.
Ensin suunnittelin heti hankkivani sovitteen, jotta voisin käyttää muita tavallisia ZD-objektiiveja tuon kanssa. Onneksi en hankkinut, sillä juuri tuolla pannukakkupaketilla varustettuna kamera puoltaa paikkaansa melko näppärästi mukana kulkevana. Kuvaus vallitsevassa valossa sisälläkin luontui aika hyvin. Auto-ISO valitsi turhan helposti herkkyydeksi 1600, vaikka vähempi olisi riittänyt - tuo ISO 1600 alkoi jo olla melkoista kuraa, mutta jotenkin siedettävämpää kuin E-150:llä. No, ISON:han saa helposti manuaalille tai voi määrittää auto-ISO:n ylärajan alemmaksi.
Tuon VF-1-etsimen käyttö kyllä vaatii hieman opettelua. Sujuu jotenkin, kun valitsee keskimmäisen tarkennuspisteen, kuten teinkin.
Video on yllättävän korkeatasoista, mutta ei kyllä korvaa tavallista videokameraa tai ainakaan en vielä ole oppinut käyttämättä sujuvasti Penin videota. Pieneen leikkeisiin se on kyllä mainio.
Eniten harmia on tullut Raw-kuvien käsittelystä. CS 3:een ei tietenkään voi yhdistää Peniä ymmärtävää camera-raw:ta ei myöskään Photoshop Elements 5:een. Tiesin tuon, mutta luulin DNG-konventterin tuovan avun, mutta jostain syystä kummatkaan Adoben ohjelmani eivät suostuneet käsittelemään toiseksi uusimmalla (5.5., pitäisi ymmärtää Pen1:ä) DNG-konventterilla kääntämiäni DNG-tiedostoja. Asensin konventterin samalla logiikalla kuin aiemmin, mutta jostain syytä ei onnistunut. Adoben ohjeita tulkitsisin niin, että konvertteria ei tarvitsi sijoittaa minkään ohjelman "sisään" kuten camera-raweja.
Studio 2 kyllä kääntää Penin ORFfit, mutta on tunnetusti hidas ja kömpelö , jälki on tosin hyvää. Lightroom 3 beta (juuri kokeilin) kyllä kääntää nuo Penin Orffit, mutta en ole oikein tykästynyt Lighroomiin koskaan – ja eihän tuo ohjelma enää kauaa toimi ellei sitten osta omaksi.
Puhut asiaa tuon optiikkavalinnan suhteen.
Ostin samalla sovitteen ison 4/3 systeemin laseille, mutta ei tule käytettyä. Pannarin pieni koko on iso asia. Sitten kun valovoimaa tarvii niin voi kiertää keulalle 1.4 valovoimaisen, mutta on se kaamee möhkö tässä rungossa.
paulas kirjoitti:Tulipa sitten reilu viikko sitten tilattua ja melkein heti eli viikko sitten saatua tuo PEN E-P1 + LUMIX G 20mm / F1.7 ASPH. + VF-1 etsin -paketti.
paulas kirjoitti:Tulipa sitten reilu viikko sitten tilattua ja melkein heti eli viikko sitten saatua tuo PEN E-P1 + LUMIX G 20mm / F1.7 ASPH. + VF-1 etsin -paketti.
paulas kirjoitti:Tulipa sitten reilu viikko sitten tilattua ja melkein heti eli viikko sitten saatua tuo PEN E-P1 + LUMIX G 20mm / F1.7 ASPH. + VF-1 etsin -paketti.