Sama homma. 2013 vuodesta noilla kuvannut enkä koskaan ole kennoa mekaanisesti yhdestäkään puhdistanut. Ainoa merkki, jossa on todella ollut Jassissa käynnillä tarvetta kennon puhdistuksen suhteen, on ollut Nikon.kohan kirjoitti:En pitäisi Sonyn peilittömiä minään pölyimurina koska en ole joutunut kennoa putsaamaan pyyhkimällä puhdistusnesteellä kertaakaan. Kameran oma vibra ja pulluspallo on riittänyt.TiRy kirjoitti:Hetkonen? Jos tuo ylläoleva viesti pitää paikkaansa, niin eihän käytännössä kukaan Suomessa voi (tai ainakaan kannata) kuvata Sonyllä. Jaa että liikkeeseen kennonpuhdistukseen? Noiden pölynimurien kenno on syytä putsata joka kuvauskeikan jälkeen, koskee kaikkia peilittömiä.
Toki jos oma kameran kanssa koskaan joudun käyttämään takuuta, en ole koskaan puhaltanut pölyä itse kennolta. En ole edes optiikkaa vaihtanut.
En myöskään nuku huonosti jos en ole varma onko kennolla pölyä vai ei. Enkä pidä erillisiä sessioita tutkiakseni jokaisen neliömillin kennon pinta-alasta.
Minulle riittää että kuvassa ei ilmene pölyn aiheuttamia virheitä.
Canonin peilikameroita putsasin useammin koska niissä ilmeni pölyä. Sonyn runkoja on ollut Nex6, A7r, A7rII, A7rII ja A9 eikä myöskään huollolle ole ollut tarvetta.
Sony A9 + Sony FE 100-400 etc.
-
- Viesti:
Re: Sony A9 + Sony FE 100-400 etc.
-
Minun tapauksessa kyse ei ole esim. öljystä, mikä oli joissain Nikoneissa varmasti jonkinlainen ongelma. Minä puhuin yksittäisistä pölyhitusista, jotka todella näkyvät kuvissa jo esim. nelosaukolla. Näitä tulee minulle mielestäni enemmän kuin peilikamera-aikoina. Tämä selittyy varmasti sillä peilin puuttumisella. Noita pölypalloja saattaa tuolla kennolla olla, vaikken optiikkaakaan olisi vaihtanut. En koe sitä silti ongelmaksi. Joudun kennoa putsaamaan, mutta mitä sitten? Märkäpesua en ole koskaan tehnyt, mutta vähän väliä siellä on hitusia, jotka ei puhdistustoiminnolla tai pumpulla lähde. Tällöin käytän Sensorklearin puhdistuskynää. Lasketaanko tämä mekaaniseksi puhdistukseksi ja onko tosi, että ette joudu tämmöstä itse tekemään?Miksus kirjoitti:Sama homma. 2013 vuodesta noilla kuvannut enkä koskaan ole kennoa mekaanisesti yhdestäkään puhdistanut. Ainoa merkki, jossa on todella ollut Jassissa käynnillä tarvetta kennon puhdistuksen suhteen, on ollut Nikon.kohan kirjoitti:En pitäisi Sonyn peilittömiä minään pölyimurina koska en ole joutunut kennoa putsaamaan pyyhkimällä puhdistusnesteellä kertaakaan. Kameran oma vibra ja pulluspallo on riittänyt.TiRy kirjoitti:Hetkonen? Jos tuo ylläoleva viesti pitää paikkaansa, niin eihän käytännössä kukaan Suomessa voi (tai ainakaan kannata) kuvata Sonyllä. Jaa että liikkeeseen kennonpuhdistukseen? Noiden pölynimurien kenno on syytä putsata joka kuvauskeikan jälkeen, koskee kaikkia peilittömiä.
Toki jos oma kameran kanssa koskaan joudun käyttämään takuuta, en ole koskaan puhaltanut pölyä itse kennolta. En ole edes optiikkaa vaihtanut.
En myöskään nuku huonosti jos en ole varma onko kennolla pölyä vai ei. Enkä pidä erillisiä sessioita tutkiakseni jokaisen neliömillin kennon pinta-alasta.
Minulle riittää että kuvassa ei ilmene pölyn aiheuttamia virheitä.
Canonin peilikameroita putsasin useammin koska niissä ilmeni pölyä. Sonyn runkoja on ollut Nex6, A7r, A7rII, A7rII ja A9 eikä myöskään huollolle ole ollut tarvetta.
-
En ole saanut kertaakaan nestemäistä öljy, vesi tai muuta sellaista likaa kennolle. Kerran ilmaantui pölyä tai muuta kuivaa likaa kun erehdyin vaihtamaa optiikkaa tien varressa Kuolleella Merellä mutta sekin poistui kennon vibralla ja puhaltimella.TiRy kirjoitti: Minun tapauksessa kyse ei ole esim. öljystä, mikä oli joissain Nikoneissa varmasti jonkinlainen ongelma. Minä puhuin yksittäisistä pölyhitusista, jotka todella näkyvät kuvissa jo esim. nelosaukolla. Näitä tulee minulle mielestäni enemmän kuin peilikamera-aikoina. Tämä selittyy varmasti sillä peilin puuttumisella. Noita pölypalloja saattaa tuolla kennolla olla, vaikken optiikkaakaan olisi vaihtanut. En koe sitä silti ongelmaksi. Joudun kennoa putsaamaan, mutta mitä sitten? Märkäpesua en ole koskaan tehnyt, mutta vähän väliä siellä on hitusia, jotka ei puhdistustoiminnolla tai pumpulla lähde. Tällöin käytän Sensorklearin puhdistuskynää. Lasketaanko tämä mekaaniseksi puhdistukseksi ja onko tosi, että ette joudu tämmöstä itse tekemään?
Näin omasta kokemuksesta en voi moittia pölynimuriksi.
-
- Viesti:
En myöskään. Olen opetellut pitämään rungon aina naama alaspäin kun lasi irti, voi olla että tuollakin on joku merkitys. Niin tai näin, en ole kokenut ongelmaksi, todellakaan.
-
Sama täällä, naama alaspäin...Miksus kirjoitti:En myöskään. Olen opetellut pitämään rungon aina naama alaspäin kun lasi irti, voi olla että tuollakin on joku merkitys. Niin tai näin, en ole kokenut ongelmaksi, todellakaan.
-
Näin minäkin sen teen, vaikken ole edes varma onko se paras. Jos vähänkään pölisee, niin eikö sitä pölyä saa optiikan takalinssiin josta se nätisti tulee sitten kennolle? Niin tai näin, olen saanut kyllä pölyä kennolle pelkästään 5 kuvan sarjan aikana :D Tästä laitoin joskus kuvaakin A7III-topikkiin.kohan kirjoitti:Sama täällä, naama alaspäin...Miksus kirjoitti:En myöskään. Olen opetellut pitämään rungon aina naama alaspäin kun lasi irti, voi olla että tuollakin on joku merkitys. Niin tai näin, en ole kokenut ongelmaksi, todellakaan.
-
Naama alaspäin ja ripeä vaihto mieluiten tuulensuojassa, jos ilmassa on esim hiekkaa tai siitepölyä.kohan kirjoitti:Sama täällä, naama alaspäin...Miksus kirjoitti:En myöskään. Olen opetellut pitämään rungon aina naama alaspäin kun lasi irti, voi olla että tuollakin on joku merkitys. Niin tai näin, en ole kokenut ongelmaksi, todellakaan.
Optiikan takalinssistä tai itse optiikan sisältä voi aina tulla likaa kennolle ja noiden pumppuzoomien kanssa kannattaa olla tarkkana miten sitä itse lasia käsittelee ja puhdistaa.
Olen muuten jo pitkään ihmetellyt toisten myyjien tapaa ottaa myyntikuvat kamerasta ilman runkotulppaa, kenno kuvissa näkyen.
En koska ostaisi käytettyä tällä tavoin sitä kuvaavalta myyjältä.
Sanoohan sen jo järkikin, että sisällä asunnoissa leijuu erilaisia rasvaisia tekstiilihiukkasia yms likaa siinä määrin, että niitä väkisinkin menee noin käsitellen kameroiden sisään.
-
Kaikkien elämä ei pyöri pölyfobian ja "mitä jos"-tilanteiden ympärillä. Jos kennolla on pölyä, ottaa sen pois ja jatkaa kuvaamista.T71 kirjoitti:Olen muuten jo pitkään ihmetellyt toisten myyjien tapaa ottaa myyntikuvat kamerasta ilman runkotulppaa, kenno kuvissa näkyen.
Sanoohan sen jo järkikin, että sisällä asunnoissa leijuu erilaisia rasvaisia tekstiilihiukkasia yms likaa siinä määrin, että niitä väkisinkin menee noin käsitellen kameroiden sisään.
-
Ei tietenkään pyöri, jos kuvaa vaan ihmisiä isolla aukolla, niin mitä väliä vaikka runko olisi täynnä pölyä. Maisema- ja makrokuvaajaa asia voi jo huolettaa. Videokuvaajakin joutuu joskus sitä pientä aukkoa käyttämään.Shuko kirjoitti:Kaikkien elämä ei pyöri pölyfobian ja "mitä jos"-tilanteiden ympärillä. Jos kennolla on pölyä, ottaa sen pois ja jatkaa kuvaamista.T71 kirjoitti:Olen muuten jo pitkään ihmetellyt toisten myyjien tapaa ottaa myyntikuvat kamerasta ilman runkotulppaa, kenno kuvissa näkyen.
Sonyssahan sitä pölyä menee sinne kennon ympärille kameran sisään esteettä, jos sen sinne sisään saa. Eikä kukaan makrokuvaaja rupea kentällä puhaltelemaan pölyjä pois ja tarkistamaan miten kävi. Toi tehdään vasta kotona.
-
Mitäs se T71 taas höpöttelee? Sonyn kennolle ei mee sen helpommin pölyä kuin minkään muunkaan peilittömän sisään!
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa! Vîta est tempus optimum homini
-
Tuosta pölypupusta saa muuten jännän efektin kun stäkkää makrokuvan useammasta kymmenestä kuvasta. Siitä tulee usein sellainen hieman erikoinen viiva. Sitten kun näitä pölypupuja on kokonainen perhekunta, niin voi veljet sitä jälkikäsittelyn määrää. Ja stäkätessähän käytetään melko suuria aukkoja jo käytännön pakosta esim. mikroskooppiobjektiivien kanssa.T71 kirjoitti:Eikä kukaan makrokuvaaja rupea kentällä puhaltelemaan pölyjä pois ja tarkistamaan miten kävi. Toi tehdään vasta kotona.
Paljelaite on kyllä vielä pumppuzoomejakin pahempi, jos sitä ilman pärjää, niin aina parempi. Osa rullaa paljetta lyhemmäksi ilman kameraa, muttei se jatkuva kamerankaan poistaminen ole mukavaa.
-
Siellä Sonyn kennon reunoilla on sitä tilaa, josta pöly menee kameran sisuksiin. Sitä mä vaan.temama kirjoitti:Mitäs se T71 taas höpöttelee? Sonyn kennolle ei mee sen helpommin pölyä kuin minkään muunkaan peilittömän sisään!
-
Jaa, onhan noita peilittömiä kameroita jo olemassa jossa on mekaanista suojaa kennon eteen lian etenemisen estämiseksi.temama kirjoitti:Mitäs se T71 taas höpöttelee? Sonyn kennolle ei mee sen helpommin pölyä kuin minkään muunkaan peilittömän sisään!
-
Kiitokset tähänastisista kommenteista. Kyseiset kapineet on hommattu, ja ensimmäiset testit ajettu punainen hipster-beanie päässä.
Ergonomiasta:
Käteni eivät ole kokoa Mauno Koivisto, mutta A9 tuntuu pieneltä. Normaalioptiikan kanssa tuntuma on ok, mutta 100-400:n kanssa ei oikein löydy luontevan ja luotettavan tuntuista käden asentoa. Sikahintaisen Grip extensionin kanssa tilanne on parempi. Lienee Sonyismi, sillä onhan RX-100:kin kuin saippuapala ilman lisägrippiä. Akkukahva muuttaa käden asennon edelleen erilaiseksi, kahvan napit painuvat ikävästi kämmenen pohjaan. Pystykuvauksessa ote akkukahvalla on erinomainen. Peak Designin käsihihna ei toimi millään kokoonpanolla minua tyydyttävästi, vaan jää paljaskätiselle löysäksi. A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Sääsuojauksesta ja akun kestosta:
Rungon akku- ja korttiluukut ovat hentoisia, vähän tai olemattomasti tiivistetyt. Akkukahvaa kiinnitettäessä otetaan rungosta akkutilan suojakansi irti, jolloin saranan kohdalle jää reikä. Akkukahvassa on ohut kumitiiviste, mutta se ei saranakohdan muutama mm x muutama mm reikää peitä täysin. Paljon puhutussa salamakengässä on kova klipsi, siihen hommaan Nikonin BS-3 suojan asap. Kuvasin näillä vermeillä (ilman akkukahvaa) jääpalloa kahtena lumisateisena pakkaspäivänä ilman mitään ongelmia. Virta riitti kympin pakkasessa reilusti, eikä vara-akkua tarvittu. Runko sekä 100-400:nen toimivat moitteetta ja sisältä huurtumatta, vaikka välillä olivat lämpimässä autossa.
Nopeatempoisessa jääpallokuvauksessa A9:n tarkennus osoittautui maineensa veroiseksi. Ilmeisesti erittäin sakea lumisade + ensikertalainen käyttäjä saivat aikaan muutamia hutiruutuja. Iltahämärissä jopa ISO-arvolla 12800 tuli ok jälkeä. Objektiivin zoomaus "väärään suuntaan" vaatii treenausta, samoin tarkennusnappien sijoittelu. Ohjelmoin jatkuvan tarkennuksen AEL-nappiin, kun se tuntuisi olevan paremmin tyrkyllä (kertatarkennus AF-ON-nappiin). Opettelu jatkuu..
Ergonomiasta:
Käteni eivät ole kokoa Mauno Koivisto, mutta A9 tuntuu pieneltä. Normaalioptiikan kanssa tuntuma on ok, mutta 100-400:n kanssa ei oikein löydy luontevan ja luotettavan tuntuista käden asentoa. Sikahintaisen Grip extensionin kanssa tilanne on parempi. Lienee Sonyismi, sillä onhan RX-100:kin kuin saippuapala ilman lisägrippiä. Akkukahva muuttaa käden asennon edelleen erilaiseksi, kahvan napit painuvat ikävästi kämmenen pohjaan. Pystykuvauksessa ote akkukahvalla on erinomainen. Peak Designin käsihihna ei toimi millään kokoonpanolla minua tyydyttävästi, vaan jää paljaskätiselle löysäksi. A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Rungon akku- ja korttiluukut ovat hentoisia, vähän tai olemattomasti tiivistetyt. Akkukahvaa kiinnitettäessä otetaan rungosta akkutilan suojakansi irti, jolloin saranan kohdalle jää reikä. Akkukahvassa on ohut kumitiiviste, mutta se ei saranakohdan muutama mm x muutama mm reikää peitä täysin. Paljon puhutussa salamakengässä on kova klipsi, siihen hommaan Nikonin BS-3 suojan asap. Kuvasin näillä vermeillä (ilman akkukahvaa) jääpalloa kahtena lumisateisena pakkaspäivänä ilman mitään ongelmia. Virta riitti kympin pakkasessa reilusti, eikä vara-akkua tarvittu. Runko sekä 100-400:nen toimivat moitteetta ja sisältä huurtumatta, vaikka välillä olivat lämpimässä autossa.
Nopeatempoisessa jääpallokuvauksessa A9:n tarkennus osoittautui maineensa veroiseksi. Ilmeisesti erittäin sakea lumisade + ensikertalainen käyttäjä saivat aikaan muutamia hutiruutuja. Iltahämärissä jopa ISO-arvolla 12800 tuli ok jälkeä. Objektiivin zoomaus "väärään suuntaan" vaatii treenausta, samoin tarkennusnappien sijoittelu. Ohjelmoin jatkuvan tarkennuksen AEL-nappiin, kun se tuntuisi olevan paremmin tyrkyllä (kertatarkennus AF-ON-nappiin). Opettelu jatkuu..
Viimeksi muokannut Elsus, Helmi 06, 2019 14 : 30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Onnea hankinnoille!
Kameran asetusten nappien ohjelmointi vaatii varmasti vielä monta testiä. Kamera tarjoaa vaihtoehtoja paljon ehkä liikaakin.
Kameran asetusten nappien ohjelmointi vaatii varmasti vielä monta testiä. Kamera tarjoaa vaihtoehtoja paljon ehkä liikaakin.
-
Itsellä on tuo sama grippi käytössä ja mahtuu laukkuun hyvin. Molemmat jatkeet kannattaa hommata ja tarkennuskin toimii hyvin vielä 2x kanssa.Elsus kirjoitti:A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Opettelu jatkuu..
-
Hukkasin sen söpön nyppyläkahvan jonnekin kun viime syksynä pelasin jalustan kanssa. Nykyisin minulla on tämmöinen.kohan kirjoitti:Itsellä on tuo sama grippi käytössä ja mahtuu laukkuun hyvin. Molemmat jatkeet kannattaa hommata ja tarkennuskin toimii hyvin vielä 2x kanssa.Elsus kirjoitti:A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Opettelu jatkuu..
https://www.fotomonza.com/kauppa/smallr ... i-a9-2122/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Tuo smallrig on hyvä yleiskäyttöön, jalustat ja vastaavat. Sonyn grippissä on mukavampi ote kämmenelle, pyöreät nurkat.nomad kirjoitti:Hukkasin sen söpön nyppyläkahvan jonnekin kun viime syksynä pelasin jalustan kanssa. Nykyisin minulla on tämmöinen.kohan kirjoitti:Itsellä on tuo sama grippi käytössä ja mahtuu laukkuun hyvin. Molemmat jatkeet kannattaa hommata ja tarkennuskin toimii hyvin vielä 2x kanssa.Elsus kirjoitti:A9 + Grip extension + 100-400 on oikein näppärän tuntuinen setti reissukäyttöä ajatellen, lintukuvaajana liitän siihen 1.4x jatkeen, kunhan viikkorahoista säästän.
Opettelu jatkuu..
https://www.fotomonza.com/kauppa/smallr ... i-a9-2122/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Totta. Ja nimestään huolimatta Small rig suurentaa kameraa aikalailla. Kun lähden kameran ja parin primen kanssa kävelylle, niin irroitan aina L-levyn. Sonyn lisäkahva on vastaavasti juuri elementissään tuolloin.kohan kirjoitti: Tuo smallrig on hyvä yleiskäyttöön, jalustat ja vastaavat. Sonyn grippissä on mukavampi ote kämmenelle, pyöreät nurkat.
-
Samat ensituntumat oli itelläkin ergonomiasta a7iii:n kanssa. Jonkun verran avauduinkin korkeudesta ja nappuloiden asettelusta. Kirjotin pitkät ensituntumat silloin, mutta kun ne oli niin pitkät, että lähetettäessä olin ehtinyt kirjautua ulos niin teksti pääs katoamaan. En viitsinyt enää uudestaan raapustaa silloin. Kuukausi tuosta kun olin saanut enemmän tatsia kameraan (ja gabalen L-raudan ebaystä), huomasin että fiilikset oli muuttuneet. Tottumuskysymyksiä nuo suurimmalta osin on, minä kun olin tottunut d700&d800-sarjalaisten Nikonien kokoon ja nappien sijoitteluun. Mulla oli tuollon 24-70GM lainassa ja kyllä siinä oli ensiksi naurussa ja sitten itkussa pidettelemistä, kun tuommosta joutui pitempään käyttämään. Toivottavasti omat kokemuksesi paranee telejen kanssa. Peak designin pitkän hihnan omistajana mietin kanssa tuota rannehihnaa kaveriksi (kätevästi voisi vaihdella tarpeen mukaan), mutta hyvä kun jaoit kokemuksesi siitä, ettei se kovin toimi.Elsus kirjoitti:Kiitokset tähänastisista kommenteista. Kyseiset kapineet on hommattu, ja ensimmäiset testit ajettu punainen hipster-beanie päässä.
Ergonomiasta:
Kävin itse viikonloppuna hallissa kuvaamassa yleisurheilun pikamatkoja 85mm 1.8G:lla. Hämmästyttävästi a7iii:kin klaarasi tuommoset iso3200&1/1000-olosuhteet aukko täysin levällään tarkennuksen puolesta. Pikku bursteja otin eikä niistä tainnut löytyä kuin jokunen omasta kämmistä johtunut ohitarkennus (otti toiseen juoksiin kuin mitä olin kuvaamassa). Peilikameralla olisin todennäköisesti joutunut kuvaamaan 2.8-aukkoisella tai himmentämään syväterävyyden kasvattamiseksi. Paremmassa valossa laskin kyllä sitten varmuuden vuoksi aukon 2.5:een. Voin kuvitella millanen a9 on jos tämäkin on jo tällanen.
Mitä tulee noihin nappuloiden konffaukseen, miten olisi laukasunapin vaihto pelkäksi laukaisemiseksi ja tarkennus af-oniin? Tällöinhän saa peilikameroistakin tutun kertatarkennuksen kun vain tarkentaa af-onilla ja päästää sitten irti. Tuo on mielestäni luonnollisemmalla paikalla kuin ae-l. Ae-l:ään saat sitten vaikka eye-af:n tai jotain muuta. Firmawarepäivityksen jälkeen on sitten taas yksi nappi lisää konffauksia varten. C1 mulla on focus area, C2 focus mode ja C3 silent shooting, oon pitäny tästä. Pystyrullasta (monivalintarulla) otin herkkyyden säädön kokonaan pois koska aivan liian usein se pyörähti vahingossa, jolloin herkkyys hyppäsi auto-isolta pienemmillä herkkyydelle jne. Tuo on aivan selkeä puute Sonyssä, että esim A-modessa molempi päärulla säätää aukkoa, eikä toisella voi säätää herkkyyttä kuten Nikonilla.