Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad kirjoitti:Lupauksissa oli "new sensor technology".
Tuo on markkinakieltä, joka ei sellaisenaan tarkoita mitään. Se voi olla myös muutoksia, jotka alentavat tuotantokustannuksia mutta joka myydään teknisenä parannuksena. Toivottavasti se on todellinen parannus tällä kertaa.
Mistä muuten johtuu, että Canon on taaperrellut kennojensa kanssa. Ei pitäisi olla mahdotonta, niin moni valmistaja tekee kunnollisia kennoja - kyse ei ole pelkästään siitä, että Sony olisi muita parempi.
Vaikea sanoa. Se voi olla muutamasta onnistuneesta kehitysaskeleesta kiinni. Se vähän ihmetyttää, että mikseivät ole reverse engineeranneet nopeammin muiden kennoja ja keksineet sitten jotain pikkujippoa, jolla voi melkein kopioida innovaation patentit kiertäen. Se on kuitenkin teollisuuden standardikäytäntö. Ehkä se on ollut joku juttu, joka on jollain tavalla epäyhteensopiva Canonin puolijohdeprosessin kanssa.
Tai sitten voi olla niinkin, että Canikonin markkinaosasto ei ole pitänyt pientä takapakkia niin vahvasti myyntiin vaikuttavana tekijänä, että sen takia olisi pitänyt hötkyillä. Ihmisillä on omaisuuksia kiinni järjestemässä ja hyvin harva vaihtaa siksi, että naapurimerkki on muutaman vuoden vähän parempi. Varsinkaan kun kennot ovat jo niin hyviä, että kaupallisen valokuvauksen tarpeissa tulee harvoin rajat vastaan. Aikanaan Canon keksii jotain ja on taas muutaman vuoden vähän edellä.
nomad kirjoitti:Lupauksissa oli "new sensor technology".
Tuo on markkinakieltä, joka ei sellaisenaan tarkoita mitään. Se voi olla myös muutoksia, jotka alentavat tuotantokustannuksia mutta joka myydään teknisenä parannuksena. Toivottavasti se on todellinen parannus tällä kertaa.
Mistä muuten johtuu, että Canon on taaperrellut kennojensa kanssa. Ei pitäisi olla mahdotonta, niin moni valmistaja tekee kunnollisia kennoja - kyse ei ole pelkästään siitä, että Sony olisi muita parempi.
Vaikea sanoa. Se voi olla muutamasta onnistuneesta kehitysaskeleesta kiinni. Se vähän ihmetyttää, että mikseivät ole reverse engineeranneet nopeammin muiden kennoja ja keksineet sitten jotain pikkujippoa, jolla voi melkein kopioida innovaation patentit kiertäen. Se on kuitenkin teollisuuden standardikäytäntö. Ehkä se on ollut joku juttu, joka on jollain tavalla epäyhteensopiva Canonin puolijohdeprosessin kanssa.
7D mkII julkaisun yhteydessä elmar (muistattehan) manasi Canonin kennojen tilannetta ja latasi painetta tämän ammattimallin uudistamiseen. Siihen piti kuulemma saada uuden valmistusprosessin tuotteena oleva (tarkemmin valmistettu?) kenno joka nostaa teknisen kuvan laadun kilpailijoiden tasolle. Tiedä sitten, kuvittelin elmarin omanneen sisäpiirin tietoa tai ainakin olleen hyvin asiaan perehtyneen.
hkoskenv kirjoitti:Tai sitten voi olla niinkin, että Canikonin markkinaosasto ei ole pitänyt pientä takapakkia niin vahvasti myyntiin vaikuttavana tekijänä, että sen takia olisi pitänyt hötkyillä. Ihmisillä on omaisuuksia kiinni järjestemässä ja hyvin harva vaihtaa siksi, että naapurimerkki on muutaman vuoden vähän parempi. Varsinkaan kun kennot ovat jo niin hyviä, että kaupallisen valokuvauksen tarpeissa tulee harvoin rajat vastaan. Aikanaan Canon keksii jotain ja on taas muutaman vuoden vähän edellä.
Ei tuo kuvanlaatujuttu varmaan paljoakaan Canonin myyntiin vaikuta. Melkein kaikilla kameroilla saa tosiaan niitä "riittävän hyviä" kuvia. Toisaalta muistan kyllä ajan kun Nikon oli kuvanlaadussa selvästi Canonia jäljessä, ja silloin kyllä harmitti.
Canonhan on ehdottomasti suurin peluri järkkäreissä kun kaikkien mallien volyymiä katsotaan, mitä nyt Nikon nykäisi D3/D300/d700 julkaistusten voimalla hetkeksi rinnalle. Eri asia on sitten ammattilaismarkkinat joissa melkein väittäisin, että Nikon kirinyt D3:n jälkeen Canonin rinnalle, ellei peräti valtamerkiksi. Tämä siis sen perusteella kun tiedotustilaisuuksissa ja vastaavissa tavallisten suomalaisten lehtikuvaajien kalustoa katson. Globaalisti ja eri aloilla tilanne tietenkin vaihtelee.
hkoskenv kirjoitti: kennot ovat jo niin hyviä, että kaupallisen valokuvauksen tarpeissa tulee harvoin rajat vastaan.
Noita tarttisi saada pikaisesti kameroihinkin!
Pitäisikö tästä päätellä, että eräs nimeltä mainitsematon maineikas kuvaaja on oikeassa väittäessään valokuvausta kuolevaksi ammatiksi. Mutta syy on vain toinen. Nykykamerat ovat niin *sensuroitu*, että kukaan ei osta sellaisilla otettuja kuvia.
Varmasti! Aikanaan tulee jääkausikin.
Niin kai. Jos ei Canon, joku muu firma sitten. Tekniikan alan firmojen suuruuden ajat ovat pääsääntöisesti aika lyhyitä verrattuna jääkausisykleihin. Moni isokin firma on muutaman vuoden tai vuosikymmenen tähdenlento. Melkein kaikki vanhat jätit, jotka ovat onnistuneet säilymään useita vuosikymmeniä, ovat vaihtaneet alaa rajustikin monta kertaa.
Onhan tuossa uutta kennoteknologiaa. Toinen kamera, jossa on Dual Pixel AF. Miksi se juuri tuossa kamerassa on, onkin toinen juttu. Vääjäämättä tuon tekniikan kehittäminen on vaikuttanut, ja vaikuttaa, sekä suoraan että välillisesti Canonin kennojen suorituskykyyn.
"I'm buying the EOS-1D X Mark II, because I know it's more than just the specifications." - @canonrumorsguy, Canon Rumors
Välittyykö tuosta semmonen viesti, että ei tähän lippulaivamalliin tullutkaan niin hyvää parannusta kuin odoteltiin? Ja kertooko tämä myös sen, että tuleviin halvempiin malleihinkaan ei edelleenkään saada tämän päivän kennoteknologiaa? Eikös ne lippulaivamalleihin yleensä tuo näytille, mitä tuleman pitää.
Canonrumors antaa CR3 - kuten sanovat tästä luokituksestaan "as good as a fact" - että Canon sanoo kameran dynamiikan olevan yli 15 aukkoa. Saa nähdä onko ja jos on, onko käytännössäkin, vai onko kyseessä jokin teoreettinen taso.
Hel_NiS kirjoitti:Eivät nuo huonoilta näyttäneet. Jpg:stä on huono sanoa sen tarkemmin, mutta kun varjoja nosteli, niin siistiä tavaraa sieltä tuli esiin.
Onhan se hienoa, jos Canon on vihdoin ja viimein onnistunut tekemään DR:n osalta nykyaikaisen kennon, edes 6000 euroa maksavaan kameraan! Muutenhan tämä 1Dx Mark II vaikuttaa Nikon D5:een verrattuna hieman antiikkiselta. Canonissa AF pisteitä 61, Nikonissa 153. Canonin suurin herkkyys vaivaiset 409600, Nikonissa peräti 3280000!
Mutta mitenkän on laukaisuäänen laita? Vieläkö EOS-1 kuvaajan kuulo on vaarassa ja aremmat linnut karkaavat kameran äänen takia 25 metrin säteellä?
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Hel_NiS kirjoitti:Eivät nuo huonoilta näyttäneet. Jpg:stä on huono sanoa sen tarkemmin, mutta kun varjoja nosteli, niin siistiä tavaraa sieltä tuli esiin.
Onhan se hienoa, jos Canon on vihdoin ja viimein onnistunut tekemään DR:n osalta nykyaikaisen kennon, edes 6000 euroa maksavaan kameraan! Muutenhan tämä 1Dx Mark II vaikuttaa Nikon D5:een verrattuna hieman antiikkiselta. Canonissa AF pisteitä 61, Nikonissa 153. Canonin suurin herkkyys vaivaiset 409600, Nikonissa peräti 3280000!
Mutta mitenkän on laukaisuäänen laita? Vieläkö EOS-1 kuvaajan kuulo on vaarassa ja aremmat linnut karkaavat kameran äänen takia 25 metrin säteellä?
No tarkennuspisteiden määrä ei sinänsä kerro vielä mitään AF:n suorituskyvystä. Voihan olla jotta nikonilla tuo 153 pistettä koituu vielä kompastuskiveksi, kysehän on lähinnä siitä miten hyvin noita pisteitä osataan hyödyntää. 61 pistettä on kuitenkin jo sinänsä ihan kattava määrä ja nyt ne on levitetty hiukan suuremmalle alalle. Canonin uudet Digic suorittimet on varmasti optimoitu repimään kaikki irti tuosta pistemäärästä joten tuskin jättää äksönkuvaajaa kylmäksi. Aika näyttää.
Sensor - Top of the list must be the new sensor, completely redesigned, which delivers incredible noise performance (especially in shadow detail where there is NO noise) and the ability to shoot commercial quality images at very high ISO. This has been very useful for me during testing as invariably it’s been in the rain and the light has been pants. The image quality is simply sensational. Bottom line, images have much more dynamic range and have a much greater latitude for post processing.
spege kirjoitti:Onhan se hienoa, jos Canon on vihdoin ja viimein onnistunut tekemään DR:n osalta nykyaikaisen kennon, edes 6000 euroa maksavaan kameraan!
On se, todella hienoa meille persaukisille valokuvaussiviileille, jotka emme pysty vaihtamaan merkkiä aina kun toinen tekee hieman paremman rungon. Muutaman vuoden päästä voi sitten ostaa vähän käytetyn 5D mk VII:n tuolla kennolla.
Canonin suurin herkkyys vaivaiset 409600, Nikonissa peräti 3280000!
Kiinnostavampaa on miten nuo kohisevat 409600:lla. Nuo miljoonien arvot tuskin antavat paljoa enempää kuin AD-muunnetujen arvojen skaalaus.
Mutta mitenkän on laukaisuäänen laita? Vieläkö EOS-1 kuvaajan kuulo on vaarassa ja aremmat linnut karkaavat kameran äänen takia 25 metrin säteellä?
Eikö siinä ole silent moodia? Ehkä CE-leiman saaminen vaatii, että pakkauksessa tulee mukana kuulosuojat. Eikö se ole vähän nössähtävää ampua sarjaa vaimennetuilla ninjapyssyillä sen sijaan, että päästelee kunnon konekiväärillä?
tonskulus kirjoitti:No tarkennuspisteiden määrä ei sinänsä kerro vielä mitään AF:n suorituskyvystä. Voihan olla jotta nikonilla tuo 153 pistettä koituu vielä kompastuskiveksi, kysehän on lähinnä siitä miten hyvin noita pisteitä osataan hyödyntää. 61 pistettä on kuitenkin jo sinänsä ihan kattava määrä ja nyt ne on levitetty hiukan suuremmalle alalle. Canonin uudet Digic suorittimet on varmasti optimoitu repimään kaikki irti tuosta pistemäärästä joten tuskin jättää äksönkuvaajaa kylmäksi. Aika näyttää.
Dpreviewn previewstä päätellen tosin continuous-AF olisi edelleen aikamoinen pettymys.
"So how does it work? Our initial impressions are that subject tracking remains a bit erratic and highly dependent on your shooting scenario - in other words, on the face of it, not as versatile as Nikon's class-leading 3D tracking"
One-Shot AF ilmeisesti paljon parempi tässä touhussa, mutta osa uudistuksista ei oo käytössä tuossa tracking touhussa. Mene ja tiedä.
Ja silent modesta oli juttua (jossain näistä artikkeleista) että ei oo yhtä hiljainen kuin 6D:n, mutta parempi kuin 1Dx:n ja 5fps taitaa olla.