(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

kohan kirjoitti:Nikon AF optiikat A7rII
http://briansmith.com/is-there-finally- ... f-adapter/
Mielenkiintoinen uutinen, varsinkin jos/kun uuden A7RII AF systeemi ilmeisesti osaa ajaa paremmin näitä alun perin vaihetarkennussysteemille suunniteltuja AF objektiiveja.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

aikaarska kirjoitti:
Mielenkiintoinen uutinen, varsinkin jos/kun uuden A7RII AF systeemi ilmeisesti osaa ajaa paremmin näitä alun perin vaihetarkennussysteemille suunniteltuja AF objektiiveja.
Ja varsinkin kun näyttää siltä ettei Sonylla ole mitään sitä vastaan että muiden optiikoita käytetään heidän kameroissa. Luulen että liitynnät on tehty "helpoksi" muille käyttää. Vertaa esim Canon ja Sigman tarkennus.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

tn1krr

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

aikaarska kirjoitti:
Osannee varmaan hyvässä/kohtuullisessa valossa ja "pre-A7RII tasosta" (tuskaisen hidasta kaikissa oloissa) on varaa parantaa, mutta jos joku kuvittelee korvaavansa A7R II:lla D750:n tai vastaavan huonossa valossa niin metsään mennee. A6000 (parhailla natiivilaseillakin) on hyvä esimerkki: todella nopea AF päivänvalossa, mutta auringon laskiessa ja ei niin hyvin valaistuissa sisätiloissa sitten aletaan hidastua huomattavasti kun sensori-PDAF tekee tilaa CDAF:lle ja tässä kohtaa ne vääränmallin focus-moottorit DSLR-laseissa todella huomataan.

Gordon Laingin hands on revikassa todettiin että A7RII + LA-EA3 tarkentaa melkein yhtä nopsasti LA-EA4 elli suht. antiikkisen ja ei kovin herkän SLT-A65:n tasosta ollaan takana. Mutta silti tolkuttomasti edellä nykytasoa ja varmaan toimii aika moneen juttuun mihin AF on ollut täysin kelvoton aiemmin,

http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_A7r_II/

Itse tilasin LA-EA3:n 70-400:n seuraksi (A7R II myös tulossa) oma veikkaus on ettei tuo yhtä nopsasti tarkentele kuin LA-EA4, mutta merkittävästi isompi AF-coverage ja mikrofokusongelmien puuttuminen on sen verran kiva homma että kyllä tuo paikkansa puolustanee eli kun telen pakkaa mukaan ottaa molemmat adapterit matkaan ja valitsee mitä AF:ää käyttää tilanteen mukaan.
jantjuha
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

Yhden illan pikakokemukset A7II ja Canon FD 85L:

-ergonomiat ei mitenkään kummoiset: säätörullat ovat tunnottomat ja luonnottomissa paikoissa (varsinkin se laukaisimen edessä oleva)
-laukaisin se vasta onkin tunnoton: puolipainallus+käsitarkennusapuna käytetty suurennos tuottaa herkästi vahinkolaukauksia
-akku on kyllä melko surkea, ostin kylläkin lisäakun heti kättelyssä
-en löytänyt mistään asetusta maksimisuljinajalle A-tilassa (mennään sit M-tilassa auto-ISOlla, niinku "muinoin" Canonilla)
-valikkohelvetti on melkoinen
-kuvien siirtäminen SD-kortilta tietokoneelle jättää muistikortille jotain kirjanpitoa, joka kuvittelee, että kuvat olisivat vielä kortilla ja herjaa "unable to display" kun selaa kuvia niiden haamujen kohdalle
+/- EVF ei ole huono, muttei mitenkään huippu (tunnistin toimii ripeämmin, kuin esim Samsung NX1, mutta etsinkuva ei ole yhtä kirkas, terävä ja kontrastikas)
+suurennos manuaalilasin kanssa toimii loistavasti, focus peakingia en ole vielä saanut säädettyä itseäni miellyttäväksi
+kennovakaaja helpottaa kyllä käsitarkennusta pitkähköllä polttovälillä
+kustomoitavuus on korkealla tasolla, eli C# nappeja löytyy runsaasti ja niihin saa monipuolisesti toimintoja

Lyhyesti: ei tää huono kamera oo, mutta samalla rahalla saa esim juuri Samsung NX1:n, joka on ergonimisesti ja teknisesti paljon parempi. Kennovakaaja on kyllä kova.
https://www.strobotti.com

Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

jantjuha kirjoitti: Lyhyesti: ei tää huono kamera oo, mutta samalla rahalla saa esim juuri Samsung NX1:n, joka on ergonimisesti ja teknisesti paljon parempi. Kennovakaaja on kyllä kova.
Höpöhöpö - no, mielipiteitä tänne mahtuu.

Samppa on apsc runko josta yritetty tehdä isomman järkkärin kokoista. Ja A7 taas kinorunko josta yritetty tehdä mahdollisimman pienikokoista.
jantjuha
Viesti:

temama kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: Lyhyesti: ei tää huono kamera oo, mutta samalla rahalla saa esim juuri Samsung NX1:n, joka on ergonimisesti ja teknisesti paljon parempi. Kennovakaaja on kyllä kova.

Samppa on apsc runko josta yritetty tehdä isomman järkkärin kokoista. Ja A7 taas kinorunko josta yritetty tehdä mahdollisimman pienikokoista.
Ei kait se kinokoko mikään itseisarvo oo? :D

Noi on keskenään aikalailla samankokoiset rungot, mutta Samsungin muotoilu vaan on ergonomisempi ja painikkeet paremmin sijoiteltu ja tunnokkaammat. Ehkä sit A7III joskus tuo ne ergonomiapäivitykset, jotka ois pitänyt olla jo tässä versiossa. Alkuperäinen seiskahan oli hämmentävä hipsterikamera muotoilultaan, kakkonen paransi tilannetta huomattavasti, mutta tekemistä on vielä aika paljon. A7r II on teknisesti varmasti parasta, mitä kennorintamalla löytyy, mutta runkohan siinä on sama, kuin tossa A7II:ssa, mikä on melko surullista, kun kyseessä on kolmen tuhannen euron mötikkä...

Vai onko sulla itelläs noi molemmat rungot, mielipiteistä puheenollen?

Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jantjuha kirjoitti:
temama kirjoitti:

Noi on keskenään aikalailla samankokoiset rungot, mutta Samsungin muotoilu vaan on ergonomisempi ja painikkeet paremmin sijoiteltu ja tunnokkaammat. Ehkä sit A7III joskus tuo ne ergonomiapäivitykset, jotka ois pitänyt olla jo tässä versiossa. Alkuperäinen seiskahan oli hämmentävä hipsterikamera muotoilultaan, kakkonen paransi tilannetta huomattavasti, mutta tekemistä on vielä aika paljon. A7r II on teknisesti varmasti parasta, mitä kennorintamalla löytyy, mutta runkohan siinä on sama, kuin tossa A7II:ssa, mikä on melko surullista, kun kyseessä on kolmen tuhannen euron mötikkä...

En tiedä onko maailmassa enää itseisarvoja. Mutta jos on, niin kyllä kinokoko on suurempi itseisarvo kuin painikkeen paikat, tai kameran muotoilu ylipäätään.
jantjuha
Viesti:

nomad kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:
temama kirjoitti: Höpöhöpö - no, mielipiteitä tänne mahtuu.

En tiedä onko maailmassa enää itseisarvoja. Mutta jos on, niin kyllä kinokoko on suurempi itseisarvo kuin painikkeen paikat, tai kameran muotoilu ylipäätään.
Miten se isomman kennon paremmuus realisoituu juuri mainitsemissani rungoissa? Snadisti kapeampi syväterävyys on helpompi saavuttaa? Dynamiikassa Samppa ei ainakaan häviä, suuri pikselitiheys yhdistettynä BSI-teknologiaan mahdollistaa suhteellisen hyvän kohinasiedon korkeahkoillakin ISOilla ja myös alipäästösuotimen poistamisen...

Mainitsinko muuten Sonyn ilmakivääriin verrattavissa olevan suljinäänen?

Nykykennot alkaa kuitenkin olemaan kaikki sitä luokkaa, että merkittävämmät erot tulee oikeasti lähinnä lasitavarassa ja käytettävyydessä...

Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

temama kirjoitti:

Juu ja Samppa tekee sen oikein. Pienellä koolla ei ole mitään merkitystä kun mennään lasitavaran kanssa Leican M -lasien kokoluokasta pois.

A7-variantit olisivat jopa mukavia pitää kädessä Mamiya 7 -kokoisella ja muotoisella designilla tehtynä.
tn1krr

jantjuha kirjoitti:Yhden illan pikakokemukset A7II ja Canon FD 85L:

-ergonomiat ei mitenkään kummoiset: säätörullat ovat tunnottomat ja luonnottomissa paikoissa (varsinkin se laukaisimen edessä oleva)
-laukaisin se vasta onkin tunnoton: puolipainallus+käsitarkennusapuna käytetty suurennos tuottaa herkästi vahinkolaukauksia
Mihin tarvitset manuaalilasin kanssa puolipainallusta? Toki pikkupainalluksella pääsee zoomista kivasti ulos, mutta itse en A7R:ssä vahinkolaukauksia aikaiseksi oikein mitenkään
jantjuha kirjoitti: -akku on kyllä melko surkea, ostin kylläkin lisäakun heti kättelyssä
Laitteen laittaminen Airplane tilaan ja suht. aggressiiviset virransäästöasetukset auttaa hiukan. Itse olen saanut manuaalilasin kanssa yli 400 ruutua per akku A7R:llä. Akkuja mulla on 5 :)
jantjuha kirjoitti: -en löytänyt mistään asetusta maksimisuljinajalle A-tilassa (mennään sit M-tilassa auto-ISOlla, niinku "muinoin" Canonilla)
Auto-ISO max shutter konffaus on valitettavasti vsta A7RII:ssä.
jantjuha kirjoitti: -valikkohelvetti on melkoinen
Totta. Fn-menu ja softkeyt kuntoon niin sinne ei onneksi tarvitse mennä kuin todella harvoin
jantjuha kirjoitti: -kuvien siirtäminen SD-kortilta tietokoneelle jättää muistikortille jotain kirjanpitoa, joka kuvittelee, että kuvat olisivat vielä kortilla ja herjaa
"unable to display" kun selaa kuvia niiden haamujen kohdalle
Itse teen aina "copy" kun kuvat menee koneelle ja sitten formatointi kamerassa kun kortti palautetaan kameraan.
jantjuha kirjoitti: +/- EVF ei ole huono, muttei mitenkään huippu (tunnistin toimii ripeämmin, kuin esim Samsung NX1, mutta etsinkuva ei ole yhtä kirkas, terävä ja kontrastikas)
Manuaalilasien kanssa kannattaa säätää creative stylen kontrastia/terävyyttä jne. omaan silmään miellyttäväksi, näiden säädöt vaikuttaa muuten myös focus peakingiin. Itsellä on finder brightness manuaalisäädöissä ja maksimissa. Samoin tuo diopterikorjaus pitää olla hierottu todella tarkkaan kohdalleen.

Itse olen luopunut "tyhmästi" adaptoiduista laseista kokonaan, koska huonossa valossa niiden aino mahdollisuus etsinkuvan kirkastamiseen on ISO Push ja hidastuminen. Natiivilasit ja sähköisesti adaptoidut lasit saa pysymään täydellä aukolla koko ajan paitsi kuvaa otettaessa ==> paljon parempi etsinkuva ja tarkempi peaking kun kuvailee himmennettynä.
jantjuha kirjoitti:Lyhyesti: ei tää huono kamera oo, mutta samalla rahalla saa esim juuri Samsung NX1:n, joka on ergonimisesti ja teknisesti paljon parempi. Kennovakaaja on kyllä kova.
Ergonomia on aina makunsa kullakin juttuja. Nää Sony:t kuitenkin elää/kuolee sen mukaan, miten tarkkaan softkey:t ja Fn-menu on hierottu omaan makuun. Mulla menee aika lailla usein hermot A6000:n kanssa kun siitä puuttuu muutama softkey vs. A7R ja ei UI tahdo taipua omaan kuvaustapaan.

Isokätiselle L-plate auttaa pikkuisen paremman otteen saamisessa.

http://www.ebay.com/itm/Quick-Release-L ... 2a4f06d8b7

Akkukahvakin mulla on A7R:ssä mutta en itse siitä suuremmin perusta eli hyvin harvoin tulee kiinni laitettua
jantjuha
Viesti:

tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:Yhden illan pikakokemukset A7II ja Canon FD 85L:

Mihin tarvitset manuaalilasin kanssa puolipainallusta? Toki pikkupainalluksella pääsee zoomista kivasti ulos, mutta itse en A7R:ssä vahinkolaukauksia aikaiseksi oikein mitenkään
Ton 85L:n kanssa syväterävyys on sen verran kapea, että puolipainalluksessa saa loputkin vapinat ja heilahtelut pois.
tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: -akku on kyllä melko surkea, ostin kylläkin lisäakun heti kättelyssä
Laitteen laittaminen Airplane tilaan ja suht. aggressiiviset virransäästöasetukset auttaa hiukan. Itse olen saanut manuaalilasin kanssa yli 400 ruutua per akku A7R:llä. Akkuja mulla on 5 :)
Mjoo, mä oon ehkä vähän hemmoteltu peilijärkkäreiden akkukestoilla... :)
tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: -en löytänyt mistään asetusta maksimisuljinajalle A-tilassa (mennään sit M-tilassa auto-ISOlla, niinku "muinoin" Canonilla)
Auto-ISO max shutter konffaus on valitettavasti vsta A7RII:ssä.
Hitto, no mut onneks toi M-tila skulaa.
tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: -valikkohelvetti on melkoinen
Totta. Fn-menu ja softkeyt kuntoon niin sinne ei onneksi tarvitse mennä kuin todella harvoin
Juu, eipä siellä tarvii enää pahemmin seikkailla :)
tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: +/- EVF ei ole huono, muttei mitenkään huippu (tunnistin toimii ripeämmin, kuin esim Samsung NX1, mutta etsinkuva ei ole yhtä kirkas, terävä ja kontrastikas)
Manuaalilasien kanssa kannattaa säätää creative stylen kontrastia/terävyyttä jne. omaan silmään miellyttäväksi, näiden säädöt vaikuttaa muuten myös focus peakingiin. Itsellä on finder brightness manuaalisäädöissä ja maksimissa. Samoin tuo diopterikorjaus pitää olla hierottu todella tarkkaan kohdalleen.
Kiitti vinkistä, pistänkin säätäen tuota, kunhan ehdin!
tn1krr kirjoitti: Itse olen luopunut "tyhmästi" adaptoiduista laseista kokonaan, koska huonossa valossa niiden aino mahdollisuus etsinkuvan kirkastamiseen on ISO Push ja hidastuminen. Natiivilasit ja sähköisesti adaptoidut lasit saa pysymään täydellä aukolla koko ajan paitsi kuvaa otettaessa ==> paljon parempi etsinkuva ja tarkempi peaking kun kuvailee himmennettynä.
Itellä tuo yksi todella muikea manuaalilasi oli ainoa syy hankkia ko. runko :D

Natiivilaseja taidan ostella tuohon Samppaan sitten tarpeen mukaan.
tn1krr kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:Lyhyesti: ei tää huono kamera oo, mutta samalla rahalla saa esim juuri Samsung NX1:n, joka on ergonimisesti ja teknisesti paljon parempi. Kennovakaaja on kyllä kova.
Ergonomia on aina makunsa kullakin juttuja. Nää Sony:t kuitenkin elää/kuolee sen mukaan, miten tarkkaan softkey:t ja Fn-menu on hierottu omaan makuun. Mulla menee aika lailla usein hermot A6000:n kanssa kun siitä puuttuu muutama softkey vs. A7R ja ei UI tahdo taipua omaan kuvaustapaan.
Ergonomiassa ON paljon makuasioita ja monesta "ongelmasta" pääsee yli totuttelemalla, mutta noi rullat ja muutamat painikkeet ovat silti huonosti sijoiteltu ja tunnottomia. Ja mikä helvetin älynväläys toi AEL / AF/MF -vipuvalitsin on, miksei oo vaan erillistä nappulaa molemmille? Nyt se itse nappi jää siihen vipukytkimen keskellä vähän katveeseen ja tuntuma on kuin jossain tamagotchissa.

Ja painotan edelleen, että pidän tuota pääsääntöisesti hyvänä kamerana, mutta ottaen huomioon, että samanhintaisena, ellei vähän halvempana toi Samppa pesee sen käytännössä kaikessa...

tn1krr

jantjuha kirjoitti: Ergonomiassa ON paljon makuasioita ja monesta "ongelmasta" pääsee yli totuttelemalla, mutta noi rullat ja muutamat painikkeet ovat silti huonosti sijoiteltu ja tunnottomia. Ja mikä helvetin älynväläys toi AEL / AF/MF -vipuvalitsin on, miksei oo vaan erillistä nappulaa molemmille? Nyt se itse nappi jää siihen vipukytkimen keskellä vähän katveeseen ja tuntuma on kuin jossain tamagotchissa.

Ja painotan edelleen, että pidän tuota pääsääntöisesti hyvänä kamerana, mutta ottaen huomioon, että samanhintaisena, ellei vähän halvempana toi Samppa pesee sen käytännössä kaikessa...
Mulla on AEL takarullan "oikea" painikkeessa, siellä oli vakiona WB-säädöt, jolla sai helposti kustua white balancen setupit täysin kun vaan paineli sitä toistuvasti, melkoinen design kukkanen tuo.

Back-button AF-käyttäjänä mulla on tuon AF/MF hässäkän yläasennossa Back button AF-aktivointi ja ala-asennossa Eye-AF. L-Platen kanssa mulla osuu peukku tuohon nappiin täydellisesti ja napin tuntumassa ei mun peukulle ole mitään ongelmia; mutjoo, erikokoiset kädet ihmisillä, eri ergonomiafiilis. A7II:n ylärullia en ymmärrä minäkään, A7/A7R:n vanhanmalliset IMO paremmat, mutta kai noihin on pakko totutella A7R II:ssä.

Onhan toi Samppa varmaan parempi kamera. Mitä nyt kenno, MF-avut/zoomit, runkovakain, 3rd party lisälaitevalikoima, mahdollisuus adaptoida 3rd party laseja sähköisesti... ;)
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jantjuha kirjoitti:
nomad kirjoitti:
jantjuha kirjoitti: Ei kait se kinokoko mikään itseisarvo oo? :D

Miten se isomman kennon paremmuus realisoituu juuri mainitsemissani rungoissa? Snadisti kapeampi syväterävyys on helpompi saavuttaa? Dynamiikassa Samppa ei ainakaan häviä, suuri pikselitiheys yhdistettynä BSI-teknologiaan mahdollistaa suhteellisen hyvän kohinasiedon korkeahkoillakin ISOilla ja myös alipäästösuotimen poistamisen...
Jos hommaan peilittömän (asia just mietinnässä), niin silloin tarkoituksena on saada kamera jossa käytössäoleva mf optiikka (vaha ja uudempi) toimii hyvin. Eikä kroppi silloin ole vaihtoehto. Mieti hetki mitä erityistä esim Zeissin 28mm/2 tarjoaa jos se kiinnitetään kroppikameraan...
jantjuha kirjoitti:Mainitsinko muuten Sonyn ilmakivääriin verrattavissa olevan suljinäänen?
Tarkoitus ei ole kehua Sonya. Sonyn täyskärin olisin jo ostanut jos sitä oikeasti hyvänä pitäisin.
jantjuha kirjoitti:Nykykennot alkaa kuitenkin olemaan kaikki sitä luokkaa, että merkittävämmät erot tulee oikeasti lähinnä lasitavarassa ja käytettävyydessä...
Ja ero tulee myös formaatin koossa. Se on itseisarvo koska se vaikuttaa siihen minkälaisen kuvan objektiivi piirtää.

Lisäksi, vaikka pienemmän kennon kuvanlaatu riittääkin hyvin alemmilla herkkyyksillä, niin kyllähän täyskärin kuvanlaatuetu realisoituu korkeammilla herkkyyksillä hyvin selvästi. Tosin täyskennoisen Sonyn kuvanlaatu häviää kaikkilla herkkyyksillä Nikonille, joten sikäli sen kautta on vaikea saavuttaa mitään kuvanlaadullisesti. Homma palautuukin lähinnä niihin mf-objektiiveihin...
jantjuha
Viesti:

nomad kirjoitti:
jantjuha kirjoitti:Nykykennot alkaa kuitenkin olemaan kaikki sitä luokkaa, että merkittävämmät erot tulee oikeasti lähinnä lasitavarassa ja käytettävyydessä...
Ja ero tulee myös formaatin koossa. Se on itseisarvo koska se vaikuttaa siihen minkälaisen kuvan objektiivi piirtää.

Lisäksi, vaikka pienemmän kennon kuvanlaatu riittääkin hyvin alemmilla herkkyyksillä, niin kyllähän täyskärin kuvanlaatuetu realisoituu korkeammilla herkkyyksillä hyvin selvästi. Tosin täyskennoisen Sonyn kuvanlaatu häviää kaikkilla herkkyyksillä Nikonille, joten sikäli sen kautta on vaikea saavuttaa mitään kuvanlaadullisesti. Homma palautuukin lähinnä niihin mf-objektiiveihin...
Tää menee "vähän" pilkunviilaukseksi, mutta kennon koko ei itsessään vaikuta suoraan kuvanlaatuun, yksittäisten valolle herkkien pikselien koko pääosin kylläkin. Sony A7II:ssa on "vanha" kenno, jossa elektroniikka on siellä valodiodien seassa, pikselitiheys ei ole kovin suuri ja se omaa mm. alipäästösuotimen. Samsung NX1:ssä on "taustavalaistu" (BSI, tosi kuppanen termi myös suomeksi) kenno, jonka kuvanlaatu voittaa ton Sonyn alhaisilla ISOilla ihan kepeästi. Ero alkaa tasoittumaan jossain ISO1600 paikkeilla minkä jälkeen toi isompi kenno vielä jaksaa korkeampia ISOja.

Studiomaisissa olosuhteissa valitsen Sampan milloin tahansa noista kahdesta. Miljöössä luonnonvalossa toi Sony yhdistettynä tuohon FD-überbokeh-lasiin taas on helppo valinta, jos ei tarvitse ampua liikkuvaa kohdetta.

Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Harva enää optisella etsimellä olevaa kameraa haluaa, tämmönen käsitys jäänyt.
Paitsi jos kuvaa pimeässä tähtiä yms.

NX1 näyttäis olevan jo hyvin onnistunut runko joten... tuleeko seuraaksi FF?
säyne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja säyne »

Testasin tänään pikaisesti A7RII+24-70/4L settiä ja af toimi rivakasti ja jämptisti. Valoa toki riitti keskellä päivää.
Näin sen näin: http://www.mpaakkonen.com
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Sahaaja kirjoitti:Harva enää optisella etsimellä olevaa kameraa haluaa, tämmönen käsitys jäänyt.

Sampan NX-mountti on liian pieni kinokennolle. Samsungin pitäisi lanseerata kokonaan uusi objektiivien kiinnitysjärjestelmä kinokennoiselle, tuskin tapahtuu ihan heti.

Mielestäni Sonyn A7 sarjalaiset ovat muutenkin hieman huono vertailukohde NX1 kameralle. Parempi verrata esimerkiksi Sonyn A6000 apsc kennoiseen tai Sonyn A77II apsc SLT runkoon jossa myös EVF ja ergonomialtaan sekä käyttötarkoitukseltaan paljon lähempänä NX1:stä.
Samsungin uusin 28mp BSI kenno vaikuttaa ihan jees tekeleeltä, mutta ei loppujen lopuksi mitään ihmeellistä verrattuna Sonyn nykyiseen 24mp apsc kennoon. Ja Sonyltahan tuli justiinsa 42mp kino BSI CMOS kenno (A7rII) joten uusi Sonyn apsc BSI tekele ei voi olla enää kovin kaukana...Hyvä, että on kilpailua!!
Sahaaja

Viesti Kirjoittaja Sahaaja »

Asiapuhetta.

"Ja Sonyltahan tuli justiinsa 42mp kino BSI CMOS kenno (A7rII) joten uusi Sonyn apsc BSI tekele ei voi olla enää kovin kaukana...Hyvä, että on kilpailua!!"

Ja valinnanvaraa, jos osaa päättää!
jantjuha
Viesti:

temama kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti:Harva enää optisella etsimellä olevaa kameraa haluaa, tämmönen käsitys jäänyt.

Sampan NX-mountti on liian pieni kinokennolle. Samsungin pitäisi lanseerata kokonaan uusi objektiivien kiinnitysjärjestelmä kinokennoiselle, tuskin tapahtuu ihan heti.
Jep, sekä mountti, että kokonainen objektiiviarsenaali ja se on kallista jopa Samsungin kokoiselle järkäleelle, kun ottaa vielä huomioon, että kamerat on laskeva segmentti, kun kännykamerat syö pokkareiden ja kaikkein halvimpien järkkäreiden myyntiä.
temama kirjoitti: Mielestäni Sonyn A7 sarjalaiset ovat muutenkin hieman huono vertailukohde NX1 kameralle. Parempi verrata esimerkiksi Sonyn A6000 apsc kennoiseen tai Sonyn A77II apsc SLT runkoon jossa myös EVF ja ergonomialtaan sekä käyttötarkoitukseltaan paljon lähempänä NX1:stä.
Samsungin uusin 28mp BSI kenno vaikuttaa ihan jees tekeleeltä, mutta ei loppujen lopuksi mitään ihmeellistä verrattuna Sonyn nykyiseen 24mp apsc kennoon. Ja Sonyltahan tuli justiinsa 42mp kino BSI CMOS kenno (A7rII) joten uusi Sonyn apsc BSI tekele ei voi olla enää kovin kaukana...Hyvä, että on kilpailua!!
Mä vertasinkin noita lähinnä, koska mulla on ne molemmat ja ovat about samaa hintaluokkaa.

Toi A7rII:n kenno vastaavasti pesee lattiat oikeastaan kaikella, mitä on tähän asti julkaistu. Noi uudet Canon 5Ds/rkin olivat vanhaa tekniikkaa jo julkaisuhetkellä, saatika nyt kun Sony pisti ne kontekstiin... Mutta edelleen ergonomiat on se, missä Sonyllä ois eniten petrattavaa.

Vastaa Viestiin