Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti:Minusta on pikkuhiljaa tullut varsin tyytyväinen sony käyttäjä.
Pikkuhiljaa?
Niin, kuinka monta eri mallia tuohon pääsemiseksi vaadittiin.
Aika monta joo, mutta nyt on jo suurimmalle osalle tarpeeksi valmista III-versioiden muodossa. Ja tänään pitäisi tulla taas kasa natiivilaseja lisää.
Ei se peilittömän kehittäminen helppoa ole, kuten kahden suuren ensimmäisistä peilittömistä kinoista voi päätellä, noin 5 vuotta Sonya myöhemmin, se on pitkä aika se.
Ja se, Rarehanu, että Sony ei ole mitään hyvää koskaan mielestäsi saanut aikaan, ei vaikuta minun mielipiteeseeni mitenkään.
Se menee niin että kun kerran astuu miinaan, mielipide ei muutu. Äärettömän harvinaista että seuraavat generaatiot paikkaavat mitään. Poikkeuksen tekee itsepintaiset lojalistit ja fanaatikot. Massat vaihtaa järjestelmää paskaan astumisen jälkeen.
Pleikkarifirma tuo ominaisuuksia luontokuvaajillekin, tämä pitäisi tulla ensi vuonna, sanoikohan toi kaveri ao videolla "early" ennenkuin sanoi "next year". Tähänhän on viitattu muutamaan otteeseen tälläkin foorumilla eli elukoiden jatkuva silmääntarkennus.
Sort of mielenkiintoista oli myös aikaisemmin samalla videolla mainittu että Eye AF:lle olisi suoraa tukea raudassa; sinällään järkeenkäypää kun ei noi Raspberry PI 3+ tason yleisprosapuoli (väylissä toki eri tavalla vauhtia) mikä noissa kameroissa on oikein jaksa jauhaa noita kuvantunnistuksia kymmeniä kertoja sekunnissa kunnon resoluution videostreämistä.
Maffer kirjoitti:Se menee niin että kun kerran astuu miinaan, mielipide ei muutu. Äärettömän harvinaista että seuraavat generaatiot paikkaavat mitään. Poikkeuksen tekee itsepintaiset lojalistit ja fanaatikot. Massat vaihtaa järjestelmää paskaan astumisen jälkeen.
Ei tunnu muuttuvan ei ;)
Onneksi Canonin ja Nikonin peilittömissä huonot akut, olemattomat sarjatulet tarkennuksella, adapteriviritykset ym. on oikein hyviä vaan siksi koska ne ovat aiemminkin tehneet hyviä kameroita. Näinkö se ihan oikeasti menee? Onko nämä uudet julkaisut nyt otsikon mukaisia kukkulankuninkaita, ei mielestäni mutta varmasti olen väärässä.
Ja joo, varmaan tulee parempia malleja jatkossa, ihan kaikilta merkeiltä.
Niin, kuinka monta eri mallia tuohon pääsemiseksi vaadittiin.
Aika monta joo, mutta nyt on jo suurimmalle osalle tarpeeksi valmista III-versioiden muodossa. Ja tänään pitäisi tulla taas kasa natiivilaseja lisää.
Ei se peilittömän kehittäminen helppoa ole, kuten kahden suuren ensimmäisistä peilittömistä kinoista voi päätellä, noin 5 vuotta Sonya myöhemmin, se on pitkä aika se.
Ja se, Rarehanu, että Sony ei ole mitään hyvää koskaan mielestäsi saanut aikaan, ei vaikuta minun mielipiteeseeni mitenkään.
En mielestäni ole sanonut ettei sony ole koskaan saanut aikaan mitään hyvää, vaan laatu on omien kokemusten mukaan keskinkertaista tai paikoin jopa huonoa.
Toisin sanoen samalla rahalla on saanut vähän laadukkaampaa, se on myös ihan fine että jokainen tekee ratkaisunsa omien näkemysten ja kokemusten perusteella.
Mutta ei siitä kannata hernettä ........ , jos sille omalle merkille vähän arvostelua tulee.
Viimeksi muokannut rarehanu, Syys 26, 2018 0 : 19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Dilemma mikä näissä on, on se ettei ensimmäistä käyttökertaa voi koskaan resetoida mielestä pois. Jos 1. IPhone olisi ollut laginen Symbian-paske olisi kanan lento loppunut siihen paikkaan. Mk4-tasoisen Sonin olisi voinut perustoimintojen ja ergonomian suhteen julkaista Mk1:n sijaan mutta näin ei tehty syystä tai toisesta. Paljon olisi voinut korjata aikanaan tekemällä käytettävyyden arviointia ennen RTM-vaihetta.
Maffer kirjoitti:Dilemma mikä näissä on, on se ettei ensimmäistä käyttökertaa voi koskaan resetoida mielestä pois. Jos 1. IPhone olisi ollut laginen Symbian-paske olisi kanan lento loppunut siihen paikkaan. Mk4-tasoisen Sonin olisi voinut perustoimintojen ja ergonomian suhteen julkaista Mk1:n sijaan mutta näin ei tehty syystä tai toisesta. Paljon olisi voinut korjata aikanaan tekemällä käytettävyyden arviointia ennen RTM-vaihetta.
Eli mielestäsi nykyiset versio 1. julkistukset ovat perustoimintojen valossa valmiita eikä miinoihin ole astuttu? En usko, että edes itse uskot.
Mk3-generaatiota paremman laitteen olisi voinut julkaista 2013 perustyökalujen ja ergonomia osalta. Perustyökaluihin kuuluu mm. RAW ilman perseilyä, suodatusten on/off kytkin ja ergonomian kannalta osannet itsekin päätellä miksei toimi Pohjolan olosuhteissa tai skandinaavisilla ruumiinosien mitoilla. Kilikalitoimintoihin ja spekseihin en ottanut kantaa.
Parempi peilitön kuten Mamiya 7 julkaistiin jo aikoja sitten. Ei olisi ollut vaikeaa seurata linjaa.
Maffer kirjoitti:Mk3-generaatiota paremman laitteen olisi voinut julkaista 2013 perustyökalujen ja ergonomia osalta. Perustyökaluihin kuuluu mm. RAW ilman *sensuroitu*, suodatusten on/off kytkin ja ergonomian kannalta osannet itsekin päätellä miksei toimi Pohjolan olosuhteissa tai skandinaavisilla ruumiinosien mitoilla. Kilikalitoimintoihin ja spekseihin en ottanut kantaa.
Parempi peilitön kuten Mamiya 7 julkaistiin jo aikoja sitten. Ei olisi ollut vaikeaa seurata linjaa.
Nyt ei kyllä ihan auennut miten keskikoon filmikamera liittyy tähän.
Vaikka se hyvä/paras omassa sarjassaan on, niin ei se kyllä tänä päivänä ole vaihtoehto juuri kenellekkään.
rarehanu kirjoitti:
Vaikka se hyvä/paras omassa sarjassaan on, niin ei se kyllä tänä päivänä ole vaihtoehto juuri kenellekkään.
Saisiko vähän perusteluja tuolle? Jos se esim. mulle on helposti paras kompromissi, niin miten se ei voi olla vaihtoehto mulle? Ja onhan täällä monia muitakin jotka ovat todenneet sen parhaaksi kompromissiksi itselleen.
Ja toi koko ergonomia kysymys alkaa menujen ohella olee jo liian vanha vitsi. Ikään kuin ergonomiaan olisi yksi ainut oikea vaihtoehto. Jotkut tykkää isoista kameroista ja toiset pienistä. Mä vaihtaisin mielelläni ton Sonyn mk3 rungon mk1 runkoon samoilla ominaisuuksilla. Parempi vielä olis A6500. Väärä ergonomia mulla? Mulla kun se kamera on aika vähän käsissä ja käsilläni kyllä saan otteen pienemmästäkin. Lisäksi mulla kamerat paljon jalustoilla, slidereilla ja gimbaleilla, jolloin pienuus ja keveys on vain etu. Väärin käytetty?
Nyt edes pieni askel pois sieltä omasta kuplasta ja ymmärtämään niinkin pieni asia että käyttäjiä ja käyttötarpeita on monenlaisia. Noi kun on aina kompromisseja. Mulle esim. nää D810:t ja 5D4:t, puhumattakaan D5/1DX luokan vehkeistä, on aivan järjettömiä ja käyttökelvottomia möhköjä, varsin hupsuilla ominaisuuksilla ja aatamin aikaisine OVF:ineen. En mä niitä ikinä valitsis ittelleni. Mut pitäähän sitä nyt sen verta olla älliä päässä ettei lähde tommosia ”totuuksia” laukomaan, koska jollekin toiselle ne voi olla just eikä melkein.
Siinä on muutama hassu suuri fyysinen toimintopainike ja raskaan sarjan nyrkkeilijänkin lapaseen sopiva kahva. Muutama painike on parempi kuin 158 kustomoitavaa dingeldongelia mitkä vievät huomion pois siitä mitä kameralla pitäisi tehdä. Lisäksi laitteen arvo on noussut ajan myötä. Se on siis myös sijoitus mitä ei voi sanoa mistään digikamerasta.
rarehanu kirjoitti:
Saisiko vähän perusteluja tuolle? Jos se esim. mulle on helposti paras kompromissi, niin miten se ei voi olla vaihtoehto mulle? Ja onhan täällä monia muitakin jotka ovat todenneet sen parhaaksi kompromissiksi itselleen.
Ja toi koko ergonomia kysymys alkaa menujen ohella olee jo liian vanha vitsi. Ikään kuin ergonomiaan olisi yksi ainut oikea vaihtoehto. Jotkut tykkää isoista kameroista ja toiset pienistä. Mä vaihtaisin mielelläni ton Sonyn mk3 rungon mk1 runkoon samoilla ominaisuuksilla. Parempi vielä olis A6500. Väärä ergonomia mulla? Mulla kun se kamera on aika vähän käsissä ja käsilläni kyllä saan otteen pienemmästäkin. Lisäksi mulla kamerat paljon jalustoilla, slidereilla ja gimbaleilla, jolloin pienuus ja keveys on vain etu. Väärin käytetty?
Nyt edes pieni askel pois sieltä omasta kuplasta ja ymmärtämään niinkin pieni asia että käyttäjiä ja käyttötarpeita on monenlaisia. Noi kun on aina kompromisseja. Mulle esim. nää D810:t ja 5D4:t, puhumattakaan D5/1DX luokan vehkeistä, on aivan järjettömiä ja käyttökelvottomia möhköjä, varsin hupsuilla ominaisuuksilla ja aatamin aikaisine OVF:ineen. En mä niitä ikinä valitsis ittelleni. Mut pitäähän sitä nyt sen verta olla älliä päässä ettei lähde tommosia ”totuuksia” laukomaan, koska jollekin toiselle ne voi olla just eikä melkein.
Jos suuruusluokka on 10/1000000:sta joille se on vaihtoehto, niin silloin se ei ole vaihtoehto juuri kenellekkään.
Vaikka se sinulle olisi vaihtoehto, niin ei filmi ole tätä päivää suurimmalle osalle ihmisiä, vaikka siinä olisikin paljon hyviä puolia.
Mielestäni filmiajan nostalgia vehkeitä on turha verrata tämän päivän laitteisiin, niin paljon monimutkaisempia ovat nykyään ja aivan eri tekniikka sekä ominaisuudet eri planeetalta.
"Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta", vai tuleeko filmijärkkäri mielestäsi voittamaan tämän kisan?
Maffer kirjoitti:Siinä on muutama hassu suuri fyysinen toimintopainike ja raskaan sarjan nyrkkeilijänkin lapaseen sopiva kahva. Muutama painike on parempi kuin 158 kustomoitavaa dingeldongelia mitkä vievät huomion pois siitä mitä kameralla pitäisi tehdä. Lisäksi laitteen arvo on noussut ajan myötä. Se on siis myös sijoitus mitä ei voi sanoa mistään digikamerasta.
rarehanu kirjoitti:Jos suuruusluokka on 10/1000000:sta joille se on vaihtoehto, niin silloin se ei ole vaihtoehto juuri kenellekkään.
Vaikka se sinulle olisi vaihtoehto, niin ei filmi ole tätä päivää suurimmalle osalle ihmisiä, vaikka siinä olisikin paljon hyviä puolia.
Mielestäni filmiajan nostalgia vehkeitä on turha verrata tämän päivän laitteisiin, niin paljon monimutkaisempia ovat nykyään ja aivan eri tekniikka sekä ominaisuudet eri planeetalta.
"Taistelu peilittömien ff järkkäreiden herruudesta", vai tuleeko filmijärkkäri mielestäsi voittamaan tämän kisan?
Luulin että tarkoitit noita Sonyjen ff peilittömiä. My bad.
tn1krr kirjoitti:Sort of mielenkiintoista oli myös aikaisemmin samalla videolla mainittu että Eye AF:lle olisi suoraa tukea raudassa;
Tämä on kyllä ihan mielenkiintoinen tidbit ja osoittaa, että Sony on eye-af:n rankannut melkoisen korkealle feature-listassaan. Eli siellä todella uskotaan tämän ylivertaisuuteen ja on oltu valmiit uhraamaan jotain muuta tuon eye-af:n toteutuksen puolesta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Maffer kirjoitti:Siinä on muutama hassu suuri fyysinen toimintopainike ja raskaan sarjan nyrkkeilijänkin lapaseen sopiva kahva. Muutama painike on parempi kuin 158 kustomoitavaa dingeldongelia mitkä vievät huomion pois siitä mitä kameralla pitäisi tehdä. Lisäksi laitteen arvo on noussut ajan myötä. Se on siis myös sijoitus mitä ei voi sanoa mistään digikamerasta.
Zädäm! 1Dx:n kokoinen peilitön. Kuten olisi hyvä ollakin.
Sijoituksen arvon pitäisi nousta alkuperäisestä arvosta, että voitaisiin puhua sijoituksesta.
Näitä on kuitenkin myyty sen verran paljon, että on erittäin epätodennäköistä tästä sijoituskohdetta tulevan.
Tuollainen lähes 1Dx:n kokoinen peilitön saisi kyllä tulla, olisi käteen paljon parempi kuin nykyiset .......
Eli tuollainen integroitu pysty- akkukahva, mutta myös tuo sarjakuvaus pitäisi saada samalle tasolle ja paino noin 1kg.
Siinä vaiheessa peilitön alkaisi kiinnostaa todella paljon.
Tarviiko isomman mountin valovoimaisille laseille. Ei. Eipä tarvii siitäkään enää vääntää. Case closed.
Melko yllättävää, jos markkinointiosasto sanoisi, että p*skaa pukkaa, mutta deal with it.
Kannattaa perehtyä vaikka ihan huvikseen rengaspuolelta Michelinin ihmeellisiin seikkailuihin liittyen talvirenkaiden nastojen lukumäärään. Pohjoismaissa nastarengasssäädökset muuttuivat muutama vuosi sitten ja fransmannit tulkitsivat sääntöjä täysin väärin ja tulivat 96-nastaisella renkaalla markkinoille. Nokia putsasi pöydän 190-nastaisella. Michelinin markkinointiosasto väitti muutaman vuoden kivenkovaan, että 96 nastaa on se optimimäärä, kunnes tänä vuonna toivat 250-nastaisen ja voittivat koko kisan hands down. Mihin se optimimäärä nyt yht'äkkiä sitten katosikaan?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi