Sony a6000

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Koko idea, että valonkulkua korjaillaankin kennon edessä olevilla mikrolinsseillä kuulostaa vaan niin oudolta, jos kameraan on tarkoitus vaihtaa objektiiveja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

nomad kirjoitti:
jiihaa2 kirjoitti:
paaton kirjoitti:Tuo vaan tuntuu niin hämärältä, kun kennokin vaikuttaa lasin piirtoon.
On kyllä melkoista hienomekaniikkaa, jos sony saa tosiaan nuo mikrolinssit ja kennonvaihetarkennuksen joskus toimimaan myös a7r rungossa. Tässähän se syy on, miksei vaihetarkennusta jo ole ff kennoisessa. Ilmankin ollaan jo ongelmissa.
Ei tuo se syy ole, vaan se että 36Mpix kennolle jossa on vaihetarkennuspikselit mukana ei ensi vaiheessa voi kukaan niin suurta markkinaa nähdä että sellainen kannattaisi kehittää. Tuollaisen lutikan kehitystyö on tosi kallista, miljoonia.
Miten niin ei ole markkinaa? Jos Sony A7r tarkentaisi edes parhaiden kroppikennoisten pelittömien järkkärien veroisesti niin sillähän olisi tie auki taivaaseen. Tai päinvastoin, niin kauan kuin tuo ei toteudu, vallitsee näiden kanssa se perinteinen "never byu anything mk1" fiilis. ja CaNikonit jyrää täyskennoisissa...

Sitäpaitsi Sonylla on kyllä riittänyt tuotekehitysrahaa pöljempiinkin hankkeisiin.
Ensi vaiheessa = 1. tuote tuollaisella resolla, kyllä minäkin kokeilisin ensin tuolla tapaa kuin Sony, eli tehdään olemassa olevalla lutikalla premium versio perustuotteesta tinkien jokusesta ominaisuudesta. En tiedä kuinka a7 sarja myy, mutta jos myy hyvin niin oletettavissa on myös high res versio vaihetarkennuksella seuraavaan aaltoon.

D800/800e/810 on Sonyn enemmän myyvät asiakkaat tuolle lätylle, eikä Nikon huoli vaihepikseleitä peilijärkkärikennolleen kun ne tarvii algoritmisesti piilottaa. Tai mistä sen tietää, jos hekin haluavat D820:ssa tehdä liveviewn PDAF:lla :)
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti: Nyt kun olen käyttänyt sekä A7:aa että A7r-mallia niin voisin sanoa että A7 kärsii reuna-alueilla enemmän kuin A7r. Tämä siis DSLR-laseilla (21mm Distagon ja 16-35/2.8 ZA). Lilliputti M-laajiksilla kumpikin on yhtä toivoton viritys (ZM-optiikat 18/4, 21/4.5, 21/2.8).
Näinhän siinä taisi tosiaan käydä, eli A7R:n mikrolinssit tekevät sen toiminnan snadisti paremmaksi näiden kanssa kuin A7:n isommat pikselit. Sonylla todettiin ilmeisesti ettei jakseta tehdä uutta versiota tuosta 24 MP sensorista. Joidenkin raporttien mukaan jotkut ZM-optiikat toimisivat sitten paremmin kuitenkin A7:ssa.

Sullahan oli kokemusta D800:sta? Miten esim. Distagon 21/2.8 nurkkapiirto siinä vs. A7R? Nikonien mikrolinssien muotoa ei ole taidettu sen enempää analysoida missään, voihan olla että niitäkin on väännetty hiukan rekisterietäisyyden mahdollistama valon max-tulokulma (vaikka huomattavasti pienempi onkin kuin E Mountissa) huomioiden.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

paaton kirjoitti:Koko idea, että valonkulkua korjaillaankin kennon edessä olevilla mikrolinsseillä kuulostaa vaan niin oudolta, jos kameraan on tarkoitus vaihtaa objektiiveja.
Perusidea on parantaa pikselin valolle herkkää aluetta. Etenkin CMOS sensoreissa kennomatrrisin ohjaamiseen liittyvät piuhat vievät pinta-alaa, joka supistaa valolle herkkää aluetta. Pikselien ja värifilttereiden päälle laitetaan pieni "linssi" joka fokusoi koko pikselin alalta valon osumaan johdotuksilta jäljelle jäävään reikään.

Tällä sivulla on yksi nopealla googlauksella löytynyt esimerkkikuva: http://image-sensors-world.blogspot.fi/ ... chive.html

Niin ja siis näitä on kaikissa digikameroissa, tarkoitit kai tuota skaalausta eli nurkkien linssien tekemistä offsetin kanssa.
temama
Viestit: 10664
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

A6000 ketju

Viesti Kirjoittaja temama »

Noniin, nyt kun täällä ollaan iloisesti sekoitettu suunnilleen kaikki Sonyn tekemät pelittömät kameramallit A6000 kameran ketjuun, niin asiaan vähemmän vihkiytymättömille aloittelijoille/harrastajille voisi kerrata seuraavaa:

- Sony A6000 mallin kenno ei ole sama 24mp APS-C kenno kuin vuonna 2011 julkaistussa Sony NEX7 APS-C kamerassa, vaan sitä on paranneltu esim. mikrolinssein (jotka parantavat kulmapiirtoa, ja vähentävät vinjetointia joillakin objektiiveilla).
- Sony A6000 on APS-C "croppi" kamera kun taas Sonyn A7 sarjalaiset omaavat kinokennon. Peilitön kinokennoinen käytännössä vinjetoi helpommin useiden objektiivien kanssa (vrt. croppikamerat)
- Sony A6000 kamerassa on uuden sukupolven AF tarkennusjärjestelmä, joka on toistaiseksi paras AF Sonyn peilittömissä kameroissa, ja on osittain täysin vertailukelpoinen esim. DSLR kameroiden AF tarkennusnopeuteen.
jiihaa2
Viestit: 909
Liittynyt: Marras 22, 2011 11 : 25

Viesti Kirjoittaja jiihaa2 »

tn1krr kirjoitti:
Maffer kirjoitti: Nyt kun olen käyttänyt sekä A7:aa että A7r-mallia niin voisin sanoa että A7 kärsii reuna-alueilla enemmän kuin A7r. Tämä siis DSLR-laseilla (21mm Distagon ja 16-35/2.8 ZA). Lilliputti M-laajiksilla kumpikin on yhtä toivoton viritys (ZM-optiikat 18/4, 21/4.5, 21/2.8).
Näinhän siinä taisi tosiaan käydä, eli A7R:n mikrolinssit tekevät sen toiminnan snadisti paremmaksi näiden kanssa kuin A7:n isommat pikselit. Sonylla todettiin ilmeisesti ettei jakseta tehdä uutta versiota tuosta 24 MP sensorista. Joidenkin raporttien mukaan jotkut ZM-optiikat toimisivat sitten paremmin kuitenkin A7:ssa.

Sullahan oli kokemusta D800:sta? Miten esim. Distagon 21/2.8 nurkkapiirto siinä vs. A7R? Nikonien mikrolinssien muotoa ei ole taidettu sen enempää analysoida missään, voihan olla että niitäkin on väännetty hiukan rekisterietäisyyden mahdollistama valon max-tulokulma (vaikka huomattavasti pienempi onkin kuin E Mountissa) huomioiden.
Hyvä kysymys tuo 21/2.8 homma. Varsinkin kun on niin paljon vignetoiva lasi.

En mä vaan ymmärä miksi Sony ei niitä mikrolinssejäsitten skaalannut alunperin RX1:een (??), siinähän siitä olisi luullut olevan hyötyä helpolla.
temama
Viestit: 10664
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

paaton kirjoitti:Tuo vaan tuntuu niin hämärältä, kun kennokin vaikuttaa lasin piirtoon.
On kyllä melkoista hienomekaniikkaa, jos sony saa tosiaan nuo mikrolinssit ja kennonvaihetarkennuksen joskus toimimaan myös a7r rungossa. Tässähän se syy on, miksei vaihetarkennusta jo ole ff kennoisessa. Ilmankin ollaan jo ongelmissa.
Sonyltahan on tulossa "suht. nopealla aikataululla" uusi A7 (vai jo A8?), jossa huhutaan/kerrotaan olevaan samantyyppinen AF tarkennus-systeemi kuin nopeassa kehutussa A6000 mallissa. Lisäksi Sonylta on huhujen mukaan tulossa myös uusi croppimalli (A7000?)...
Maffer
Viestit: 22647
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Distagon 21/2.8 on yhtä skarppi A7r:n kuin D800E:n kanssa ja käyttäytyvät muutenkin samalla tapaan (vinjetti, värivirheet). Eli äärimmäiset kulmat vaatii terävöityäkseen aukkoa f/5.6 - f/11 ja sit diffraktio syö terän kombinaatiosta.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

elmar kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat Zeiss Sonnar T* FE 55/1.8:aa?
No mikäs järki siinä sitten on, kun 50-millinen 2.8-valovoimainen kroppikennoon suunniteltu Touit maksaa myös sen tonnin?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mappe
Viestit: 1105
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

mremonen kirjoitti:
elmar kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat Zeiss Sonnar T* FE 55/1.8:aa?
No mikäs järki siinä sitten on, kun 50-millinen 2.8-valovoimainen kroppikennoon suunniteltu Touit maksaa myös sen tonnin?
Tarkoitus lienee tehdä rahaa eikä tyydyttää muilla merkeillä kuvaajien mielikuvia objektiivien hinnoista. /sarcasm

Mihin järjestelmään niitä halpoja Zeissejä löytyy, kun ne tuntuu Sonyn järjestelmässä niin kaihertavan?
Maffer
Viestit: 22647
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

mremonen kirjoitti:
elmar kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat Zeiss Sonnar T* FE 55/1.8:aa?
No mikäs järki siinä sitten on, kun 50-millinen 2.8-valovoimainen kroppikennoon suunniteltu Touit maksaa myös sen tonnin?
Tuo on makrolasi.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mappe kirjoitti:Mihin järjestelmään niitä halpoja Zeissejä löytyy, kun ne tuntuu Sonyn järjestelmässä niin kaihertavan?
Eipä ne paljoa kaiherra. Eniten v*tuttaa, kun laatulasia E-mountiin ei saa kuin tuota (yli)kallista tseissiä.

Ja onhan mulla jo Sony Zeiss 1.8/24 ja Carl Zeiss Touit 1.8/32. Mitkäs sulla oli? Ja eritoten noihin verrattuna se Carl Zeiss Touit 2.8/50 on ylihintainen. Olkoonkin 1:1 makro.
Viimeksi muokannut mremonen, Marras 03, 2014 14 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Tuo on makrolasi.
Ylihintainen se on makroksikin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
elmar
Viestit: 5095
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

mremonen kirjoitti:
elmar kirjoitti:Ilmeisesti tarkoitat Zeiss Sonnar T* FE 55/1.8:aa?
No mikäs järki siinä sitten on, kun 50-millinen 2.8-valovoimainen kroppikennoon suunniteltu Touit maksaa myös sen tonnin?
Järjestä tiedä mutta 50M on makro ja sellaisia ei taida olla f/2.8 valoisampia. Vehje on rakenteeltaan täysmetallia ja ilmeisesti optisesti erittäin hyvä, esim. tuolla sille lätkäistään "image qualityksi" 5/5 ja "value for money" 3.5/5 > http://www.photographyblog.com/reviews/ ... onclusion/ .

On toki kallis mutta niinhän kaikki on upo-uutena, parin vuoden kuluttua tuon saa n. 750 e joka lienee sen oikea hinta. Jossain vehkeissä vain pitää olla se parikymmentä prosenttia brändi-lisää (sininen Zeiss-logo, punainen Leica-täplä yms.), muutenhan kaikki olisi yhtä Samyangia.
temama
Viestit: 10664
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:
mappe kirjoitti:Mihin järjestelmään niitä halpoja Zeissejä löytyy, kun ne tuntuu Sonyn järjestelmässä niin kaihertavan?
Eipä ne paljoa kaiherra. Eniten v*tuttaa, kun laatulasia E-mountiin ei saa kuin tuota (yli)kallista tseissiä.

Ja onhan mulla jo Sony Zeiss 1.8/24 ja Carl Zeiss Touit 1.8/32. Mitkäs sulla oli? Ja eritoten noihin verrattuna se Carl Zeiss Touit 2.8/50 on ylihintainen. Olkoonkin 1:1 makro.
Aikaisemmin olikin jo tämä vastaus:
temama kirjoitti:
Sahaaja kirjoitti:"Mutta muuten osa noista E-mount -laseista on hinnoiteltu täysin käsittämättömästi. 1000 EUR 1.8-valovoimaisesta 50-millisestä kroppikennoon on millä mittarilla hyvänsä kyllä ryöstö"

Sama juttu tuon 24mm f1.8 kanssa, vaikka laajempi onkin.
Noin 800€ on liikaa.

A6000+ 24mm f/1.8 olis kiva mutta väliä joutuis maksamaan noin tonnin vaikka antais repullisen entisiä vaihdossa.
No kohta hinta enemmän rungolla laskee kun ensi vuonna tulee a7000.
Miten niin? Sony SEL 50/1.8 OSS maksaa reilut 300€, ja on varsin hyvä lasi vieläpä.
http://www.rajalacamera.fi/sony-sel-50- ... merat.html

Sony SEL 20/2.8 maksaa taas 399€
http://www.rajalacamera.fi/sony-sel-20- ... tiivi.html

Sony SEL 35mm f/1.8 OSS taas 450€, erittäin hyvä lasi myös

Zeiss Sonnar T* SEL 24mm f/1.8 ZA taas on todellinen huippulasi, ja sellaiset tuppaavat maksaa jonkusenverran merkillä kuin merkillä, nyt Rajalassa tarjouksessa 749€

Kuriositeettina tuohon väliin saattaisi jollekin kelvata myös Sony SEL 30mm f/3.5 MACRO (1:1), 275€
Ainakin SEL 24/1.8 zeiss, Sony SEL 35/1.8 ja SEL 50/1.8 ovat laatulaseja. Kaksi viimeksi mainittua ei maksa liikaa.

Sonylta on tulossa pidempi E-mount makro nykyisen 30/3.5 makron lisäksi.
mappe
Viestit: 1105
Liittynyt: Heinä 15, 2003 16 : 08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

mremonen kirjoitti:
mappe kirjoitti:Mihin järjestelmään niitä halpoja Zeissejä löytyy, kun ne tuntuu Sonyn järjestelmässä niin kaihertavan?
Eipä ne paljoa kaiherra. Eniten v*tuttaa, kun laatulasia E-mountiin ei saa kuin tuota (yli)kallista tseissiä.

Ja onhan mulla jo Sony Zeiss 1.8/24 ja Carl Zeiss Touit 1.8/32. Mitkäs sulla oli? Ja eritoten noihin verrattuna se Carl Zeiss Touit 2.8/50 on ylihintainen. Olkoonkin 1:1 makro.
Ei minulla Sonyn laseja niin paljon ole että se noiden hinnoitteluun vaikuttaa, jos sitä tarkoitit :)

Yhdistelmä zeiss ja macro ei nyt vaan ole halpa yhdistelmä, minkäs teet.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:SEL 50/1.8 ovat laatulaseja. Kaksi viimeksi mainittua ei maksa liikaa.
Veikkaan, että tuohon se on tyytyminen. Noita saanee käytettynäkin jo varmaan edullisesti?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

Peilittömien suuri etu on siinä, että niissä toimii melkein mikä tahansa optiikka.
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

nomad kirjoitti:Peilittömien suuri etu on siinä, että niissä toimii melkein mikä tahansa optiikka.
Jos kuvaa manuaalilla. Minä en...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Tommy-H
Viestit: 50
Liittynyt: Marras 06, 2007 14 : 23
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja Tommy-H »

Kuinka paljon esim. 16bg kortille mahtuu videota parhaalla laadulla? Ja millainen kortti kannattaa ostaa (nopeus)?

En ole ennen kuvannut järkkärillä videota, joten ei mitään tietoa näistä.
Vastaa Viestiin