Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Minullekin tuo ero olisi täysin merkityksetön, mutta nörttiä tällaiset asiat kiinnostavat puhtaasti teknisessä mielessä.
Tosin, sitähän sanoin, että erot kertovat toleransseista ja laadunvalvonnasta niiden (so. toleranssien) rajoissa. Epäilemättä ne ovat tehtaan näkökulmasta ok, eli kuten totesit:
hkoskenv kirjoitti:Olen varma, että kaikki täällä nähdyt kohinat läpäisevät tehtaan speksit, vaikka niissä onkin silmämääräisiä eroja.
No niin. K-1 tuli. Ja siihen mm. Pentax 70-200/2.8. Tammikuu opettelua ja helmikuussa tositoimiin... Toivottavasti ei tarvitse lähettää aluksi huoltoon kummankaan takia.
Pari huomiota: Onhan tuo objektiivi aika iso, kun olen tähän asti kuvannut Canonin 70-200/4 L IS:llä. Onko jossain kerrottu kuinka pieneltä alalta valotuksen pistemittaus mittaa?
Kannattaa katsoa onko tarvetta lähettää kalibrointiin Ruotsiin. Riittää että otat ISO3200 30sek ruudun täysin pimeässä, pistä jpekki päälle ja *kaikki* mahdolliset kohinanpoistot rungosta pois päältä. Huoltoa vaativa runko puskee tuhansia valkoisia pisteitä siihen jpekkiin. Näkyy jo suoraan kameran takatöllöstä katsottuna.
Aikaisemmissa kohinavertailuissa on parhaimman ja huonoimman tapauksen kesken eroa n. aukko. Sen ei pidä missään nimessä mennä läpi mistään laadunvalvonnasta. Se huonoin tapaus olisi DxO-markissa jotain 85 pisteen arvoinen vrt. nykyinen mittaus.
Kuuntelen taivaallisen kaunista musiikkikappaletta. Tästä ei enää äänenlaatu voi parantua, luulen. Varmistaakseni asian avaan kappaleen Auditionissa. Etsitään tauko jossa hiljaisin kohta ja kelataan sitä ympäri. Laitetaan +12 db boostia kehiin. APUA. Selvästi erottuu pienoinen suhina! Voi elämän kevät!! Kaikki on pilalla, en koskaan enää pysty nauttimaan tästä piisistä. Opetus: älä riko kaunista esinettä vain nähdäksesi mitä sen sisällä on. Se voi olla Pandoran lipas, joka vie uskon täydellisyyteen.
rgbmode kirjoitti:Kuuntelen taivaallisen kaunista musiikkikappaletta. Tästä ei enää äänenlaatu voi parantua, luulen. Varmistaakseni asian avaan kappaleen Auditionissa. Etsitään tauko jossa hiljaisin kohta ja kelataan sitä ympäri. Laitetaan +12 db boostia kehiin. APUA. Selvästi erottuu pienoinen suhina! Voi elämän kevät!! Kaikki on pilalla, en koskaan enää pysty nauttimaan tästä piisistä. Opetus: älä riko kaunista esinettä vain nähdäksesi mitä sen sisällä on. Se voi olla Pandoran lipas, joka vie uskon täydellisyyteen.
Ei kai se yleensä noin toimi. Ne, jotka kuuntelevat taivaallisia lauluja ja katselevat taivaallisia kuvia eivät piittaa kohinoista ja muista nörttien hullutuksista. Kun taas ne, joiden nautinto tulee tekniikasta, kuuntelevat täydellistä siniaaltoa ja katselevat testikorttien viivapalkkeja ja mittaavat niistä virheet - ja nauttivat, jos tulokset ovat parempia kuin vanhalla mallilla.
No erotetaan nyt kuitenkin ne kaksi täysin eri asiaa toisistaan. Tuo pilkkutauti on se vakavampi juttu tässä, se haittaa ihan normaalia kuvausta täysin tarpeeksi. Sellaista kuvausta mitä varten täyskennoja yleensä nyt ostellaan. Siinä ei tarvi lainkaan boostia mitään ja jo napsahtaa naru poikki.
Maffer kirjoitti:Kannattaa katsoa onko tarvetta lähettää kalibrointiin Ruotsiin. Riittää että otat ISO3200 30sek ruudun täysin pimeässä, pistä jpekki päälle ja *kaikki* mahdolliset kohinanpoistot rungosta pois päältä. Huoltoa vaativa runko puskee tuhansia valkoisia pisteitä siihen jpekkiin. Näkyy jo suoraan kameran takatöllöstä katsottuna.
Tulee ihan musta ruutu takanäytölle. Tietokoneen näytölläkin on ihan musta. Onko vertailukuvaa, jossa näkyisi virheet?
Maffer kirjoitti:Kannattaa katsoa onko tarvetta lähettää kalibrointiin Ruotsiin. Riittää että otat ISO3200 30sek ruudun täysin pimeässä, pistä jpekki päälle ja *kaikki* mahdolliset kohinanpoistot rungosta pois päältä. Huoltoa vaativa runko puskee tuhansia valkoisia pisteitä siihen jpekkiin. Näkyy jo suoraan kameran takatöllöstä katsottuna.
Aikaisemmissa kohinavertailuissa on parhaimman ja huonoimman tapauksen kesken eroa n. aukko. Sen ei pidä missään nimessä mennä läpi mistään laadunvalvonnasta. Se huonoin tapaus olisi DxO-markissa jotain 85 pisteen arvoinen vrt. nykyinen mittaus.
Näillä Mafferin asetuksilla 32" 4k näytöltä 100% koossa erottuu 12 kpl joko punaista tai valkoista pilkkua. Kuva 32" 4k näyttöön sovitettuna 44% näkyy 7 pilkkua. Takatöllöstä juurikaan eivät erotu vaikka suurensin 100%. Minun kamera oli sitä ensimmäistä erää Suomessa.
Ei ne kaikki risoja ole. Se vaan on kumma ettei Ricoh ole saanut aikaiseksi sellaista sarjanumeron tarkistustyökalua kuten Nikonilla on. Ihan salettiin ovat tietoisia mitkä on paskana...
Virallisesti tuntuu olevan vaikeaa myöntää asiaa. Sit julkastaan joku jpg-fiksi 1.4 firmwaressa. Ihanko tosi?
Maffer kirjoitti:Ei ne kaikki risoja ole. Se vaan on kumma ettei Ricoh ole saanut aikaiseksi sellaista sarjanumeron tarkistustyökalua kuten Nikonilla on. Ihan salettiin ovat tietoisia mitkä on paskana...
Virallisesti tuntuu olevan vaikeaa myöntää asiaa. Sit julkastaan joku jpg-fiksi 1.4 firmwaressa. Ihanko tosi?
Jep ikävä juttu kaiken kaikkiaan. Minä en ole vielä ennättänyt päivittelemään firmwareja ....
Taas pari asiaa: Exif-tiedoissa kameran sarjanumero näyttää vain 0, miksiköhän? Lisäksi 70-200:sta ei tunnisteta, näyttää vain tuntematon objektiivi. Polttovälit (ja aukon) kyllä lukee tuosta objektiivista, ja muut objektiivit kyllä tunnistetaan.
Nyt on uusi runko missä ei ole pilkkutautia eikä mustia palkkeja. PASM-rullassa tosin on vähän klappia vrt. edellinen - onkohan tämä sellainen mistä se jumittaa M-asentoon kohta...
Grippi ei natise ja ruuvitkin olivat tässä kiinni. Pakastintestillä selvisi että takanäyttö hirttää tässäkin kiinni mutta tällä kertaa eri tapin kohdalta. Elikkä niiden toleranssit on päin helvettiä.
Hain Samyangin 12mm fisun penakiinnityksellä ja täytyihän se taas todeta että se on terävin laajis mitä Penaan saa. Mutta fisu.
Maffer kirjoitti:Nyt on uusi runko missä ei ole pilkkutautia eikä mustia palkkeja. PASM-rullassa tosin on vähän klappia vrt. edellinen - onkohan tämä sellainen mistä se jumittaa M-asentoon kohta...
Grippi ei natise ja ruuvitkin olivat tässä kiinni. Pakastintestillä selvisi että takanäyttö hirttää tässäkin kiinni mutta tällä kertaa eri tapin kohdalta. Elikkä niiden toleranssit on päin helvettiä.
Hain Samyangin 12mm fisun penakiinnityksellä ja täytyihän se taas todeta että se on terävin laajis mitä Penaan saa. Mutta fisu.
Hyvä että tuli ilmeisesti pitkälti moitteeton yksilö. :-)
Liikkuvan takanöytön tapit siis pitäisi hirttää kiinni pakkasessa ajallisesti yhtäaikaa jotta olisit tyytyväinen niiden keskinäisiin toleranssieroihin? Ja eikös tämä joka tapauksessa korjaantunut pikku voitelulla.
Fisheye. Kalan silimä. Mulko-objektiivi. Astro-traceria pitää arvioida että olisiko se käyttökelpoinen muutaman minuutin tuollaisella projektiolla repimättä reunoja viivoille.
Tappien eksaktit mitat ilmeisesti heittää, nimittäin jos kaikki on kohdallaan niin saa olla aika hurja pakkanen että se vaatii voitelua. Nyt siinä on yksi tappi hieman liian paksu ja jäätää kiinni.