Melkein vuoden ollut poissa foorumilta, ja sen jälkeen anti itse aiheeseen liittyen +-0
Hmmm, mitenköhän sitten tuokin pitäisi tulkita, tällaisillako ulostuloilla sitten parannetaan sitä keskustelukulttuurin tasoa?
Melkein vuoden ollut poissa foorumilta, ja sen jälkeen anti itse aiheeseen liittyen +-0
Myönnän etten ole kovin paljon tämän blogia seuraillut mutta näyttää että ukko sanoo reilusti että käyttää kameroita haastavissa oloissa, ja tämä ei pitäisi olla näille kameroille ongelma mainostekstien mukaan.pajujo kirjoitti: ↑Touko 08, 2021 9 : 09
Sony tai Canon, aina sama laulu tällä Petterillä. Ihme että kameroiden kastuminen sattuu aina samalle. Käyttäjästähän se ei voi johtua?
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... -sateessa/
Heh, aivan yhtä paljon kuin sinun naseva kommenttisi tässä. 😀habannaama kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 10 : 48Melkein vuoden ollut poissa foorumilta, ja sen jälkeen anti itse aiheeseen liittyen +-0
Hmmm, mitenköhän sitten tuokin pitäisi tulkita, tällaisillako ulostuloilla sitten parannetaan sitä keskustelukulttuurin tasoa?
"vuosisatainen" keskustelun aihe tämä laitteiden säänkestävyys. Valmistajien lupaukset versus käyttäjäkokemukset.tobe kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 11 : 16Myönnän etten ole kovin paljon tämän blogia seuraillut mutta näyttää että ukko sanoo reilusti että käyttää kameroita haastavissa oloissa, ja tämä ei pitäisi olla näille kameroille ongelma mainostekstien mukaan.pajujo kirjoitti: ↑Touko 08, 2021 9 : 09
Sony tai Canon, aina sama laulu tällä Petterillä. Ihme että kameroiden kastuminen sattuu aina samalle. Käyttäjästähän se ei voi johtua?
https://petterihautamaa.kuvat.fi/blog/2 ... -sateessa/
Meinaatko tuolla kommentillasi että se tahallaan ilman objektiivia antaa vettä sataa sisään tai upottaa sen jokeen ja sitten menee foorumille ja tukeen itkemään etten voi ottaa kuvia tällä romulla.
Mutta nykyään on sentään niin, että ei tarvitse enää katsoa mitä ketjua klikkaa. Samojen puhki-itkettyjen traumojen kelaamista joka ketjussa.
Hyvä teksti. Ihan pieni korjaus, kameran mukana tulee erillinen laturi, aivan kuten myös A7rIV:n mukana.Kalainen kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 10 : 07 Muutama havainto Sony A1:stä nyt blogissa vihdoin ja viimein:
https://yearofthealpha.fi/
Hei hyvä kun huomautit tästä. Sonyn demo-rungon kohdalla ei tullut erillistä laturia, ja kun sellaista ei tule A7III:sen mukanakaan, oletin huomaamattani, että tämä olisi Sonyn uusi virallinen linja ja että laturit myytäisiin vain erikseen. Korjasin asian Sony A1-juttuun.Toli kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 18 : 47Hyvä teksti. Ihan pieni korjaus, kameran mukana tulee erillinen laturi, aivan kuten myös A7rIV:n mukana.Kalainen kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 10 : 07 Muutama havainto Sony A1:stä nyt blogissa vihdoin ja viimein:
Tuohon sensor ongelmaan eli siis kun auringon valo tulee takaa ja osuu etsimen alla olevaan sensoriin, sensori ei reagoi enää mihinkään, vaan myös etsin pimenee. Käytännössä joutuu kameraa siirtämään pois tuosta takavalosta, jonka jälkeen menee hetki aikaa ja tilanne normalisoituu. Ulkona toimintakuvia ottavalle kuvaajalle tämä on suuri ongelma. Olen menettänyt useita nopeita kuvaus tilanteita tämän vuoksi.Kalainen kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 10 : 07 Muutama havainto Sony A1:stä nyt blogissa vihdoin ja viimein:
Kokeilin dimming teippiä, mutta tällöin kun nostan katseen etsimeen, pitää silmä painaa syvälle etsimeen kiinni, ennen kuin reagoi eli vähän taas myöhästyy nopeista tilanteista. Pitänee vielä kokeilla oletus etsin silmäkupilla. Napin kustomoinnilla tästä ongelmasta ei selviä, kun kyse ei ole hyppimisestä vaan siitä että etsin menee pimeäksi. Ongelma alkoi minulla A9II aikana ja jatkui A7RIV kanssa. A1 kameran kohdalla sensori on tuotu niin ulos, että ongelman esiintyminen moninkertaistunut.aikaarska kirjoitti: ↑Touko 20, 2021 14 : 13 Tuota sensorin herkkyyttähän on ollut eriasteisesti useissa sonyn peilittömissä. En tiedä, onko sitten A1:n sensori jotenkin erityisen herkkä...Mutta tuota teippikikkaa kokeilin joskus A7RII sensoriin, helppo kikka. Ei tarvitse kuin ihan pieni pala vaikka mustaa sähköteippiä peittämään osittain. Mutta loppujen lopuksi otin teipin pois, ja hyvin olen pärjännyt ilmankin. Tarvittaessahan voi kustomoida napin sillä tavalla, että vaikeissa olosuhteissa voi helposti kytkeä vain EVF kuvan päälle. Silloin etsinkuva ei hypi EVF takatelkun välillä, eli sensori ei vaikuta.
Minun mielestä foorumeilla aikanaan oli aikanaan kehittyeempiäkin ratkaisuja millä siihen sensorin herkkyyteen pystyi vaikuttamaan. Esimerkiksi "dimming tapes" (himmentävä teipinpala), vähän kuten maffer edellä ehdotti.
https://www.amazon.co.uk/dp/B00CLVEQCO? ... slink=true
...Mutta loppujen lopuksi olen pärjännyt aivan loistavasti ilman mitään himmentämistä.
Joo, hyvä kun tarkennat tätä asiaa. Mulla tosiaan pimeni etsin aika herkästä ja yhdistin tämän tuohon keskusteluun. Jos nyt oikein ymmärsin, niin tietyissä tilanteissa pimenee sekä etsin että takanäyttö yhtä aikaa? Se on kyllä aika ikävä ongelma ja vähän tarpeetonkin, sillä voisi nyt ajatella jomman kumman olevan käynnissä aina eikä niin, että molemmat ovat yhtä aikaa poissa pelistä. Olisiko tuossa jokin dynaaminen threshold tai sellaisen puute, tai liian hidas dynamiikka thresholdien välillä, että aurinko tavallaan sokaisee etsimen vähäksi aikaa ennen kuin se palautuu vähän varjossa. Toivottavasti tähän löytyy ratkaisu ja kai softallakin voi jotain tehdä kun sitä etsimen ja takanäytön tiloja kuitenkin hallitaan softan kautta niin monessa muussa kohtaa.Myynnissa kirjoitti: ↑Touko 20, 2021 13 : 34Tuohon sensor ongelmaan eli siis kun auringon valo tulee takaa ja osuu etsimen alla olevaan sensoriin, sensori ei reagoi enää mihinkään, vaan myös etsin pimenee. Käytännössä joutuu kameraa siirtämään pois tuosta takavalosta, jonka jälkeen menee hetki aikaa ja tilanne normalisoituu. Ulkona toimintakuvia ottavalle kuvaajalle tämä on suuri ongelma. Olen menettänyt useita nopeita kuvaus tilanteita tämän vuoksi.Kalainen kirjoitti: ↑Touko 19, 2021 10 : 07 Muutama havainto Sony A1:stä nyt blogissa vihdoin ja viimein:
Jos Sony pystyy tuon korjaamaan firmis päivityksellä, hyvä niin, mutta pieni epäilys on ettei onnistu ja näin ollen tämä jää ikuiseksi vaivaksi tässä rungossa. Tuohon voi hieman vaikuttaa hankkimalla syvemmän etsin kupin tai laittamalla sensorin päälle osittain sensorin peittävää materiaalia kuten esim. teippiä. Mutta sensorin osittaisen peittämisen jälkeen se reagoi huonosti, kun katse nostetaan etsimeen.
ppie
www.petripietilainen.fi
No kyllä luulisi. Pelkästään jo mun vanhassa Sony A7RII pystyy. Siitä kirjoitinkin yllä. Ja jos ei pysty, niin siinä ainakin jonkinlainen pikafixi seuraavaan firmwareen.
Periaatteessa kyllä eli asetuksissa olen valinnut EVF (napilla voin sitten kyllä vaihtaa takanäyttöön ja takaisin), mutta kun homma toimii niin, että kuvaustilanteessa nostat katseesi etsimeen ja se ns. aukeaa eli näet kuvaus kohteesi ja kun viet naamasi pois etsimestä se pimenee. Kun se takavalo sitten iskee ja nostan katseeni eli silmäni etsimeen se pysyykin pimeänä ja hups ei voi kuvata, kun ei mitään näe. Tällöin pitää muuttaa kameran asentoa niin, että takavalo ei osu ja sen jälkeen menee hetki aikaa, että EVF tilanteesta toipuu. Käsitykseni mukaan en voi millään asetuksella määritellä, että EVF on aina auki, Kyse ei siis ole siitä, että kuva siirtyisi holtittomasti etsimestä takanäytölle tai päinvastoin.
Mikään kamera ei ole täydellinen. Fuji taas ei oikein sovellu omaan kuvaamiseen ja tuollainen toiminto vie varmaankin runsaasti akkua. Täytyy kokeilla vielä tuota dimmiä kameran alkuperäisen eye cupin kanssa. Yksi mahdollisuus on muuttaa omaa käyttäytymistä ongelma tilanteissa eli kun nostan katseeni etsimestä tarkkailemaan laajempaa näkymää, siirrän kalustoa automaagisesti sivulle, kun tässä tapauksessa pitäisi siirtää sitä alaspäin.