Canon R-sarjan kamerat

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
ttuplai

Re: Canon R-sarjan kamerat

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

Bahamies kirjoitti: Heinä 11, 2021 20 : 47 Mitä mietteitä porukalla R:n tai RP:n ostamisesta seuraavaksi rungoksi? Huhuja uudesta edukkaasta täyden kennon peilittömästä on jo ilmoilla, mutta ei näistä nykyisistä kumpaakaan mielestäni ole hinnalla pilattu.

Nykyinen runko itsellä 650D ja tälle muutamia edukkaita perushyviä laseja, mutta mitenkään äärimmäisesti en ole investoinut alustaan. Runko alkaa olla sen ikäinen, että vaihtamalla tuntuisi saavan jo huomattavan parannuksen kohtuurahalla. Peilittömät kiinnostavat kun toisinaan tulee kuvattua vintage-laseilla ja Focus Peaking olisi kiva ominaisuus (varsinkin EVF:n kautta).

Canon alustana kiinnostaisi, kun tuon kanssa kuvaaminen on jo aika luontevaa ja objektiiveista valtaosa jäisi käyttöön. Ostolistalle R/RP:n kanssa menisi vain yksi 24-70mm putki ja adapteri vanhoille EF-objektiiveille.

Oikeastaan ainoa syy miksi en jo ole täysin innostunut RP:stä on sen dynamiikka, tai sen puute. Nykyisen kameran kanssa olen monesti kironnut, kun valotus on aavistuksen hämärä ja korjausvara loppuu heti kesken. RP ei tuon suhteen näyttäisi vertailujen pohjalta olevan mikään älyttömän iso harppaus eteenpäin. R sen sijaan olisi jo selkeästi parempi tässä mielessä.

Olisi tarkoitus mennä liikkeeseen hieman kokeilemaankin noita kahta.
Toimiiko toi Focus Peaking vintage-laseilla? Toiminee jos löytää adapterin jossa on piiri, mut ainakin mun vanhat piirilliset adapterit resetoi koko kameran - sähköttömillä taitaa jäädä kokonaan haaveeksi. Ei ole varsinaisesti mun juttu, mut kandee varmistaa ettei tule pettymyksiä. En mä tosin muutenkaan tiiä, et riittääkö moinen kriittiselle kuvaajalle - suurentamalla osunee paremmin.

Muuten kameravalinta on vähän niin kuin kaikki muukin harrastusvälineiden osto - itse tietää parhaiten mikä sopii ja jos ei tiiä, niin todennäköisesti silloin ei muutkaan tiedä - ainakaan mitään sellaista mitä ei Mr. Google tietäis. Ei ärrän kanssa pahasti voi pieleen mennä - varsinkin jos ostaa käytettynä. Tai sit voi - mulle se oli aika lyhytaikainen tuttavuus ja ehkä huonoin kamera (suhteellisella asteikolla) mitä olen omistanut, mut mun käyttö on mun käyttöä - ja siitäkin selvisin alle 50 intensiivisellä psykoterapiaistunnolla ja 13 litralla halpaa punkkua. Uusista kameroista on aina huhuja eli tekee niin tai näin, kulman takana odottaa aina veret seisauttava runko, joka tekee kuvaamisesta aivan toista ja takaa vähintää 3000% nousun instatykkäyksien määrään - unohtamatta Pulitzereja ja pankkitilille virtaavia rahoja.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mvert

Viesti Kirjoittaja mvert »

Bahamies kirjoitti: Heinä 11, 2021 20 : 47 Mitä mietteitä porukalla R:n tai RP:n ostamisesta seuraavaksi rungoksi? Huhuja uudesta edukkaasta täyden kennon peilittömästä on jo ilmoilla, mutta ei näistä nykyisistä kumpaakaan mielestäni ole hinnalla pilattu.

Nykyinen runko itsellä 650D ja tälle muutamia edukkaita perushyviä laseja, mutta mitenkään äärimmäisesti en ole investoinut alustaan. Runko alkaa olla sen ikäinen, että vaihtamalla tuntuisi saavan jo huomattavan parannuksen kohtuurahalla. Peilittömät kiinnostavat kun toisinaan tulee kuvattua vintage-laseilla ja Focus Peaking olisi kiva ominaisuus (varsinkin EVF:n kautta).

Canon alustana kiinnostaisi, kun tuon kanssa kuvaaminen on jo aika luontevaa ja objektiiveista valtaosa jäisi käyttöön. Ostolistalle R/RP:n kanssa menisi vain yksi 24-70mm putki ja adapteri vanhoille EF-objektiiveille.

Oikeastaan ainoa syy miksi en jo ole täysin innostunut RP:stä on sen dynamiikka, tai sen puute. Nykyisen kameran kanssa olen monesti kironnut, kun valotus on aavistuksen hämärä ja korjausvara loppuu heti kesken. RP ei tuon suhteen näyttäisi vertailujen pohjalta olevan mikään älyttömän iso harppaus eteenpäin. R sen sijaan olisi jo selkeästi parempi tässä mielessä.

Tuo RP hakkaa mennen tullen tuon vanhan kamerasi kuvanlaadussa. Oikein valotettuna en ole kokenut sen dynamiikassa liikoja puutteita. R:n kenno taitaa olla ainakin yhtä sukupolvea uudempi ja sen dynamiikka on jo merkittävästi parempi. RP:n ongelma voi olla myös EVF, joka on hinnat alkaen mallia eikä siten pärjää R:lle. Koko on myös RP:ssä melko pieni, joten kannattaa kokeilla kumpi istuu omiin käsiin paremmin.

Mulla tuo RP ajaa kevyen pikkukameran virkaa. Sen akku on pieni ja kuvamäärät yhdellä akulla jää merkittävästi vanhaa kameraasi pienemmäksi. R:ssä on vähän suurempi akku, mutta ei sekään akkukeston suhteen taida olla kilpailevien merkkien tasolla. Jos tulisi ainoaksi kameraksi, niin näistä vaihtoehdoista ottaisin ilman muuta R:n.
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

mvert kirjoitti: Heinä 12, 2021 15 : 54

Tuo RP hakkaa mennen tullen tuon vanhan kamerasi kuvanlaadussa. Oikein valotettuna en ole kokenut sen dynamiikassa liikoja puutteita. R:n kenno taitaa olla ainakin yhtä sukupolvea uudempi ja sen dynamiikka on jo merkittävästi parempi. RP:n ongelma voi olla myös EVF, joka on hinnat alkaen mallia eikä siten pärjää R:lle. Koko on myös RP:ssä melko pieni, joten kannattaa kokeilla kumpi istuu omiin käsiin paremmin.

Mulla tuo RP ajaa kevyen pikkukameran virkaa. Sen akku on pieni ja kuvamäärät yhdellä akulla jää merkittävästi vanhaa kameraasi pienemmäksi. R:ssä on vähän suurempi akku, mutta ei sekään akkukeston suhteen taida olla kilpailevien merkkien tasolla. Jos tulisi ainoaksi kameraksi, niin näistä vaihtoehdoista ottaisin ilman muuta R:n.
Meinasin jo eilen kirjottaa tästä. Canon RP pärjää kuvanlaadussa hyvin. Jos en kuvaisi lintuja tai muuta vauhdikkaampaa niin tämä riittäisi vallan hyvin harrastelijan käyttöön. Ainahan isommalla rahalla saa parempaa. R on taas varmaan vähän joka osa alueella vähän parempi edellistä, mutta joutuu funtsimaan tarviiko pikkusen enemmän pikseleitä, dynamiikkaa tai akun kestoa. Itsellä painoi niin paljon vaakakupissa huippu tarkennus ja 45Mpix kenno niin siksi 90D ja RP sai väistyä R5 tieltä.
A.W.

Viesti Kirjoittaja A.W. »

ttuplai kirjoitti: Heinä 12, 2021 14 : 08 Toimiiko toi Focus Peaking vintage-laseilla? Toiminee jos löytää adapterin jossa on piiri, mut ainakin mun vanhat piirilliset adapterit resetoi koko kameran - sähköttömillä taitaa jäädä kokonaan haaveeksi. Ei ole varsinaisesti mun juttu, mut kandee varmistaa ettei tule pettymyksiä. En mä tosin muutenkaan tiiä, et riittääkö moinen kriittiselle kuvaajalle - suurentamalla osunee paremmin.
Ei se Focus Peaking mitään piirejä adapterissa tarvitse, sehän katsoo terävät reunat suoraan siitä kuvasta (tai mikä nyt onkaan oikea tapa ilmaista asia). Ulkoiset näytötkin hoitaa tuon vaikka hdmi:n kautta.
ttuplai

Viesti Kirjoittaja ttuplai »

A.W. kirjoitti: Heinä 13, 2021 7 : 24
ttuplai kirjoitti: Heinä 12, 2021 14 : 08 Toimiiko toi Focus Peaking vintage-laseilla? Toiminee jos löytää adapterin jossa on piiri, mut ainakin mun vanhat piirilliset adapterit resetoi koko kameran - sähköttömillä taitaa jäädä kokonaan haaveeksi. Ei ole varsinaisesti mun juttu, mut kandee varmistaa ettei tule pettymyksiä. En mä tosin muutenkaan tiiä, et riittääkö moinen kriittiselle kuvaajalle - suurentamalla osunee paremmin.
Ei se Focus Peaking mitään piirejä adapterissa tarvitse, sehän katsoo terävät reunat suoraan siitä kuvasta (tai mikä nyt onkaan oikea tapa ilmaista asia). Ulkoiset näytötkin hoitaa tuon vaikka hdmi:n kautta.
Toki - kyssäri onkin se, et mitä tekee Canonin firmis? Moneenkaan asiaan mitään todellisia esteitä ole, mut Canonin softaporukka saattaa olla sitä mieltä, et kytketään poies, ku ei ole edes lasia paikalla.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Ja sitä kutsutaan nimellä Canonin ”cripple hammer”.
A.W.

Viesti Kirjoittaja A.W. »

ttuplai kirjoitti: Heinä 13, 2021 9 : 58 Toki - kyssäri onkin se, et mitä tekee Canonin firmis? Moneenkaan asiaan mitään todellisia esteitä ole, mut Canonin softaporukka saattaa olla sitä mieltä, et kytketään poies, ku ei ole edes lasia paikalla.
Aivan, tuota en ajatellutkaan. Mutta nopea guuglaus kertoo, että Focus peaking toimii mutta Focus guide ei.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Focus peakingilla saa vain 45MP-kennosta 6MP-kennon. Ei toimi luotettavasti, tai edes välttävästi, millään merkillä jos ei kakkulaksi ole ruuvattu jotain mikrokontrastimonsteria ja se täydellä aukolla. Platku kakkula ei toimi minkään valmistajan peakingilla.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer kirjoitti: Heinä 13, 2021 12 : 25 Focus peakingilla saa vain 45MP-kennosta 6MP-kennon. Ei toimi luotettavasti, tai edes välttävästi, millään merkillä jos ei kakkulaksi ole ruuvattu jotain mikrokontrastimonsteria ja se täydellä aukolla. Platku kakkula ei toimi minkään valmistajan peakingilla.
Voisitko avata kommenttiasi hieman selkokielisemmäksi, myönnän tyhmyyteni, mutta nyt en kyllä tajunnut pätkääkään, nimittäin kyllä minä Fujeilla kuvasin hyvällä menestyksellä focus peakingilla "objektiivilla jos toisellakin"?
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

Mitä se auttaa jos naamasta on tarkkana nenä tai kulmakarvat? Tarpeeksi downsamplattuna isosta resoluutiosta voi ehkä saada pienen välttävästi kelpoisen kuvan.

Peaking toimii suoraan kontrastin pohjalta. VV jos jää laukkuun, pienikin flare paskoo algoritmin tuotoksen tai se ei näytä mitään. Mitä jytkympi Otus, sen parempi lopputulos.

Fujin GFX:llä esim. Peaking on pelkkä vitsi. Lasit on rutkuja kontrastin osalta paria hinnat loppuen -mallia lukuun ottamatta.
nsamppa

Taas yksi news flash. Aina ei tarvii kuvata aukko auki, vaan kameran asetuksista löytyy toiminto millä saa himmennettyä jolloin saa tarkaksi nenän, kulmakarvat, silmät ja jopa korvatkin. Kannattaa tutustua käyttämäsi kameran asetuksiin.
Maffer
Viesti:

No tässä newsflash - f/11 riittää potrettietäisyydellä terävään silmään ja osaan nenästä GFX:llä. Pienipäisellä henkilöllä saattaa korvakin osua just siihen reunalle. Ja lilliputtikennoisella algoritmi laukoo koko pään vilkkuvaksi palloksi himmennettynä kun näennäisesti se vaikuttaa "terävältä". Ja himmennettynä koko peaking on käyttökelvoton kun kohinan seasta algoritmi ei enää löydä mitään ilman 5000 lumenin taskulamppua kohteen sivusta.

Fiitsörillä myytiin ensimmäisiä peilittömiä hipeille 10v sitten ja niihin teipattiin ja teipataan jotain perintöpentakseja.
nsamppa

Maffer kirjoitti: Heinä 13, 2021 16 : 19 No tässä newsflash - f/11 riittää potrettietäisyydellä terävään silmään ja osaan nenästä GFX:llä. Pienipäisellä henkilöllä saattaa korvakin osua just siihen reunalle. Ja lilliputtikennoisella algoritmi laukoo koko pään vilkkuvaksi palloksi himmennettynä kun näennäisesti se vaikuttaa "terävältä". Ja himmennettynä koko peaking on käyttökelvoton kun kohinan seasta algoritmi ei enää löydä mitään ilman 5000 lumenin taskulamppua kohteen sivusta.

Fiitsörillä myytiin ensimmäisiä peilittömiä hipeille 10v sitten ja niihin teipattiin ja teipataan jotain perintöpentakseja.
Sitä saa vieläkin siitä himmennettyä, usko tai älä. Kokeile vaikka. Tämäkin voi tulla shokkina, mutta on olemassa kennokokoja keskarin ja kännystä löytyvän hiekanjyvän välillä. Kannattaa tutustua vaikka Googlen kautta. Kannattaa myös tutustua focus peakingin säätöihin. Niitä saa vähän pienemmälle. Ja ennenkaikkea, kannattaa harjoitella jonkin ominaisuuden käyttöä ennenkuin laukoo siitä mielipiteitä. Vaikuttaa vähän hölmöltä jos haukkuu jonkin ominaisuuden ja todellisuus on se että kyseessä on käyttäjän tietämättömyys ja taitamattomuus alusta loppuun. Reeniä vaan ja kyllä ne alkaa hiljalleen tottelemaan.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Maffer, höpö höpö, nyt et kyllä todellakaan tiedä mistä kirjoitat.
Suosittelen myös omasta puolestani perehtymään aiheeseen, ennen kuin alkaa kirjoittelemaan suurena totuutena asiasta mistä on näemmä aivan kujalla.
Sentään tuli vuoden verran kuvattua pääsääntöisesti focus peakingia hyödyntäen ja niin omat kuvat, kuin peräti maksavalle asiakkaallekin yhden hääkeikan kuvat, enkä nyt tarkoita mitään peruspotrettia, vaan ihan koko setti, joka ei sinun logiikallasi pitäisi mitenkään olla edes mahdollista.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Maffer
Viesti:

En usko sanaakaan. Miten hemmetissä säädätte reunojentunnistusalgoritmia toimimaan edes auttavasti kohinaisella signaalilla? Peilitön himmennettynä jossain muussa kuin keskipäivän valossa. Pelkkää tuubaa ja tekniikka 20v vanha.
nsamppa

Maffer kirjoitti: Heinä 13, 2021 17 : 05 En usko sanaakaan. Miten hemmetissä säädätte reunojentunnistusalgoritmia toimimaan edes auttavasti kohinaisella signaalilla? Peilitön himmennettynä jossain muussa kuin keskipäivän valossa. Pelkkää tuubaa ja tekniikka 20v vanha.
Uskoa. Sitä tarvitaan. Järki ja toivo kun on poissa niin uskolla nää saadaan setvittyä. Harjoittelua vaan ja toistoja ja toistoja. Youtubessa on myös jotain tutorialeja mitä kannattaa katsella.
Maffer
Viesti:

Täytyy ilmeisesti taas järkätä joku demo eri romuilla kun ei mene jakeluun. Tähän mennessä:

-A7(r) Gen 1-2: huti
-Olympus OMD: huti
-GFX50 & 100: huti
-Fuji X-T1/2, XT-20, X-A3: huti
-Pentax K-1: hidas reagoimaan mutta osuu

Kuvan resoluutioksi jää jotain 5-10MP korkeintaan. Paitsi Pentax jos jaksaa venailla kun se liveview päivittyy kun päivittyy.
nsamppa

Niin siis kuvaat maisemia alkaen puolentunnin valotuksista ja ongelmaksi muodostuu peakingin hitaus. Kyl toi nyt haisee siltä ettet vaan oikein osaa käyttää kyseistä ominaisuutta.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Just testasin 1/25s f9 ISO12800 valaistuksessa A7R4A:lla sekä näytöllä että EVF:llä, lasina halpis FE85/1.8. Eri kohteisiin tarkennus peakingillä ja sen jälkeen suurennoksella tarkistus miten osui. Hyvin osuu hämärässä f9 aukollakin. Peaking-asetus oli low. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole. Sinänsä ymmärrettävää, että harmittaa, jos ei mikään ikinä onnistu millään vehkeellä.
Bahamies

Viesti Kirjoittaja Bahamies »

Muuten kameravalinta on vähän niin kuin kaikki muukin harrastusvälineiden osto - itse tietää parhaiten mikä sopii ja jos ei tiiä, niin todennäköisesti silloin ei muutkaan tiedä - ainakaan mitään sellaista mitä ei Mr. Google tietäis. Ei ärrän kanssa pahasti voi pieleen mennä - varsinkin jos ostaa käytettynä. Tai sit voi - mulle se oli aika lyhytaikainen tuttavuus ja ehkä huonoin kamera (suhteellisella asteikolla) mitä olen omistanut, mut mun käyttö on mun käyttöä - ja siitäkin selvisin alle 50 intensiivisellä psykoterapiaistunnolla ja 13 litralla halpaa punkkua. Uusista kameroista on aina huhuja eli tekee niin tai näin, kulman takana odottaa aina veret seisauttava runko, joka tekee kuvaamisesta aivan toista ja takaa vähintää 3000% nousun instatykkäyksien määrään - unohtamatta Pulitzereja ja pankkitilille virtaavia rahoja.

Koitin tuota selvitellä ja mielestäni pitäisi Focus Peakingin toimia manuaalilaseilla, mutta aivan varma en tästä ole. Tuo on kuitenkin vahvasti kategoriassa "kiva" ominaisuus eikä niinkään välttämätön. Toistaiseksi olen suurentamalla mennyt ja se on riittänyt manuaalilasien kanssa. Oma kuvaustyyli onkin ollut, että Focus Peakingillä nopeasti "sinnepäin" tarkennus ja siihen päälle suurennus riippuen kuvan tarkennuksen kriittisyydestä. Joihinkin räpsyihin riittää minulle ihan tuo Focus Peaking (Magic Lanternia olen 650D:n kanssa käyttänyt).

Hyvää pohdintaa tuosta välineen riittävyydestä. Muotoilin ehkä asian vähän kömpelösti, mutta tarkoitus oli juuri tiedustella sitä että millainen tuo harppaus laadussa RP/R:n kanssa olisi. No, kävin testaamassa R:n ja kun käytettyjä saa mielestäni hyvällä hintaa, niin en heti keksi miksi säästäisin muutaman satasen, kun se on nopeasti tässä harrastuksessa uudelleen tuhlattu.

Kävin tuota R:ää testaamassa paikallisessa liikkeessä ja hyvältä sillä kuvaaminen tuntui. Minulle tuo touchbar-säädin vaikutti ihan loogiselta käyttää ja olihan tuo kameran jälki muutenkin sellaista mitä toivoinkin. Löysinkin sopivasti kevyessä käytössä olleen yksilön ja haen sen kotiin lähipäivinä. Nyt vaan etsiskelen jotain perushyvää 24-70 zoomia tähän kaveriksi, niin olisi taas valmis setti omiin tarpeisiin.
Vastaa Viestiin