Tapahtumissa (häissä, konserteissa, etc). suurempi osa kuvaajista käyttää puhelinta - aika vähissä on muutaman tonnin setillä heiluvat jos ei lasketa maksettua kuvaajaa. Joku m43 saattaa välillä vilahtaa. Kyse on siitä et miten itse määrittelee lopputuotteen ja harrastaja saa sen vapaasti valita - ja myös itse tapahtuman harrastaja voi valita jos menee tapahtumaan kuvaaminen edellä. Isommissa tapahtumissa kuvaamiselle rajoitteet tulee jo järjestäjiltä (harrastaja ei edes saa raahata sinne kalustoaan ja ammattiporukka niitataan jonnekin perälle omaan aitioonsa, josta ei kannata ehkä kuvata puhelimella). Huonossa valossa ei edes kannata kuvata jos ei ole ehdoton pakko - eli jos menee kuva edellä niin kandee odottaa siihen, kun valo on hyvää - tai kuvata puhelimella jos tarkoitus on vain mainostaa, et mä olen täällä.hama kirjoitti:
"Hinnan määrää ennemmin se mitä aikoo kuvata", se on just näin, tuo esimerkkisi macro kuvaamisesta on missä selviää hyvin halvalla cropilla, mutta siinäkin lasi kustantaa helposti tonnin jos nimittäin osaa homman ja haluaa erinomaista jälkeä.
Itsen en valitse aukkoa valon määrän mukaan, vaan miltä haluan kuvan näyttävän, jotkut varmaan käyttää lähes pelkästään täyttä aukkoa.
"täyskenno ei paikkaa huonoa valoa - hyvä valaisu on sitä varten", hyvä valaisu ei vaan ole useinkaan mahdollista, jos kuvaat esim. jotain tapahtumaa tai muuta vastaavaa, eikä silloin myöskään voi sen ajankohtaan vaikuttaa millään tavoin.
Eli esimerkkisi on ainakin omassa kuvaamisessa siellä marginaalissa.
Oma kuvaaminen ei ole marginaalin määritelmä ja yhden Jaskan perusteella ei tehdä tilastoa. Väitän siis, et suurimmalle osalle tapahtumien kuvaamiseen riittää puhelin, mut itsensä voi asettaa marginaaliin siten, et pystyy oman kamerahankinta perustelemaan.
Makroissa selviää aika halvoilla laseilla - jos osaa homman ja sen esim. tuo Kari on aika hyvin todistanut. Rahalla saa yleensä helppoutta, ehkä myös toimintavarmuutta - siksi joku rahasta kuvaava satsaa kalustoon enempi. Saman saisi tehtyä useimmiten muutaman satasen vehkeilläkin, mut jos taksamittari pyörii sitä useimmiten mielummin poistaa yhden tai kaksi epävarmuustekijää yhtälöstä (eikä itselleen valehteleminen ole pelkästään harrastajien etuoikeus). Harrastuksessa vastaavaa rajoitetta ei ole vaan ainoastaan oma pää asettaa rajoitteet - siksi suuri yleisö siirtyy tonnien seteistä kohti puhelimia. Kuvan ainutlaatuisuus on yksi kuvaamisen harha, jolla erityisesti kalliimpia kameroita on myyty harrastajille - kunnes se muutaman satasen setillä kuvaava esittelee instassa just samat räiskäsyt mitä ite väsää hulppeammalla kalustolla. Kuvaaminen on liki pääsääntöisesti mielikuvitusrajoitteista ja aika harvoin kamerarajotteista - jos ei siis sitä sellaiseksi itselleen tee.