Lämpenemisongelmista:
Koneneet kuvaajat korjatkoot jos olen väärässä, mutta oma käsitykseni on se, että korkea tekninen laatu esim. formaatin suhteen kävelee usein käsi kädessä suunnitellumman ja valmistellumman työnkulun kanssa.
Kuvittelisin, että jotain turva- ja riistakameraotoksia on tarpeen kuvata todella pitkiä aikoja yhteen putkeen, mutta laajemmalle tai valikoivalle yleisölle esitettäviä 4K tai 8K -videoita kuvataan kai useimmiten aika lyhyinä ottoina.
Esimerkki:
Jos katson vaikka tätä Kinnusen Petterin videota ärräfemmasta...
https://www.youtube.com/watch?v=HB3RI14DZMQ" onclick="window.open(this.href);return false;
...niin vaikka jätettäisiin b-roll -matsku huomiotta ja keskityttäisiin vain suoraan edestä jalustalta kuvaavaan kameraan, niin kohtaan 1:20 mennessä on tullut (ainakin) 10 leikkausta.
Toki noista suurin osa lienee taukojen ja ylimääräisten äänien poistamisia, mutta silti... jokainen leikkaus on myös kohta, jossa kameran voisi antaa jäähtyä jos siihen olisi tarve.
Mun pointti on siinä, että oli kyse suurnopeuskuvaamisesta, poikkeuksellisen korkeasta resoluutiosta tms. niin otosten määrä tuppaa lisääntymään ja niiden pituus lyhenemään sitä enemmän mitä laadukkaampaan ja valmistellumpaan tuotantoon päin mennään.
Tästä syystä mun on vaikea käsittää sitä, että kameran kuumeneminen 8K -kuvaamisessa olisi kovin jättimäinen ongelma. Jos on, niin silloin kai kuvataan yleensä erilaisella kalustolla erilaisissa olosuhteissa eli varsinaisilla videokameroilla, studiossa ja useilla kameroilla yhdellä kertaa. (Esim. joku ison kanavan suora tv-ohjelma tms.)