(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Maffer kirjoitti:Sain testiin A7r:n ja pistin kiinni 21mm distagonin adapterilla. Vois sanoa että kyllä toimii vaan ei uskalla käyttää. Nimittäin siinä roikkuu 1,5kg metallia pitkänä tötterönä rungosta ja vaatii kyllä tripod-pidikkeen adapteriin. Ei paljoa tarvi sählätä että repeää mountti irti rungosta.

Akkukesto on yhtä huono kun perus a7, 2x10min valotusta söi 40% akusta. Ja sitten se hupaisa juttu - 1/20s suljinaika aiheuttaa kuvaan tärähdyksen. Jotenkin tuo metallipino resonoi. Suljin karsee ka-chunk!
Laitas joku rapea testikuva tulemaan. Itse mietin testata samaa komboa, mutta en osaa sanoa mikä adapteri toimisi parhaiten, eli olisi tukeva ja blokkaisi heijastumia vastavalotilanteissa.

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Sain testiin A7r:n ja pistin kiinni 21mm distagonin adapterilla. Vois sanoa että kyllä toimii vaan ei uskalla käyttää. Nimittäin siinä roikkuu 1,5kg metallia pitkänä tötterönä rungosta ja vaatii kyllä tripod-pidikkeen adapteriin. Ei paljoa tarvi sählätä että repeää mountti irti rungosta.
Itse olen hommannut NExiin adaptereita missä on on irroitettava jalusta-kiinnike.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Ei taida mitään rapeeta kuvaa olla, mutta perjantailta löytyy ruutu missä on polan perässä nd1000 kiinni. Voin mä sen laittaa illalla jahka pääsee koneelle. Runko pitää palauttaa huomenna joten saas nähdä ehtiikö jotain muutakin kokeilemaan kuin pitkiä valotuksia.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Juu, ei se haittaa vaikkei Sonyllä ole natiivilaseja. Adapterilla saa kiinni mitä vaan...

http://petapixel.com/2014/06/07/glass-p ... e-quality/
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:Juu, ei se haittaa vaikkei Sonyllä ole natiivilaseja. Adapterilla saa kiinni mitä vaan...

http://petapixel.com/2014/06/07/glass-p ... e-quality/
adapterilla saa tosiaan kiinni melkein mitä vaan, ja kokemuksien (kollektiivistenkin) myötä tiedetään mitkä lasit toimivat erinomaisesti ja mitkä vain kohtuullisesti A7 runkojen kanssa.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Kuukauden A7r:n käytön jälkeen joitakin havaintoja satunnaisessa järjestyksessä.

Akku kestää perusnäppäilykäytössä päivän, eli 200-300 kuvaa. Kameraa voi ladata USB:llä, joka tarkoittaa, että voit ladata sitä esim. autossa tupakansytyttimeen laitettavalla USB-muuntajalla, kuten navigaattoreissa on. Lataaminen onnistuu myös ulkoisesta akkupaketista tai vaikka aurinkopaneelista. Itsellä on Goalzeron retkimallin paneeli, jonka mukana on irroitettava 4 x AA akusto USB-ulostulolla, millä latasi, kameran akun melkein täyteen. Suoraan kameraan sopiva vara-akku on luonnollisesti yleensä käytännöllisempi. Ebaystä löytyy edullisesti erillinen akkulaturi mikäli on tarvetta. Yksi, täysin käsittämätön, kömmähdys on, että kun akkukahva on kiinni, niin kamera ei lataa akkuja USB:llä.

Kamera on hidas käynnistymään. Tätä korostaa se, että kun etsin on sähköinen, niin et näe mitään ennen kuin kamera on herännyt. Itse olen päätynyt käyttämään laukaisinta puolivälissä, kun olen nostamassa kameraa silmälle. Näin se on kuvausvalmiina nopeammin.

Elektroninen etsin toimii pääasiassa loistavasti. Se on kirkas. Siitä näkee millainen kuva on tulossa; syvyysterävyys, tarkennus, mahdollinen puhki palaminen jne. Manuaalilasien kanssa siihen saa tarkennusavusteen (focus peaking), jonka väriä ja herkkyyttä voi säätää. Tämä on mahtava ominaisuus. Tarvittaessa on mahdollista myös suurentaa haluttua aluetta kuvasta, minkä avulla tarkennuksen saa just eikä melkein kohdalleen. Ainoa miinuspuoli on hämärässä ilmenevä etsimen ruudunpäivitysnopeuden putoaminen. Paikallaan olevien kohteiden kanssa sillä ei kovin suurta merkitystä ole, ja joissakin tilanteissa etsin kuva on jopa valoisampi kuin näkymä paljaalla silmällä. Etsimen kuvaa voi muokata säätämällä JPG-kuvausasetuksia. Esimerkiksi kontrastin ja terävöityksen nosto vaikuttaa suuresti focus peakingin toimintaan.

Vaikka valotuksen lukitus on asetettu suoraan napin taakse, niin silti tulee käytettyä erillistä valotuksenkorjausrullaa. Vaikka ko. rulla ei aivan löysä olekaan, niin silti saisi olla asetus, jolla halukkaat saisi koko rullan pois käytöstä, niin ei tarvitsisi tarkistaa, että onko se vahingossa pyörinyt.

En pidä previewta päällä, enkä käytä takanäyttöä juuri ollenkaan muutenkaan. Sen saa pois käytöstä kokonaan, mutta menu on paljon mukavampi räplätä näytöltä kuin etsimestä. Näin ollen ei ole luontevaa ottaa sitä kokonaan pois, joten olen asettanut nappiin näytön sammutuksen. Tämä ei kuitenkaan sammuta sitä kokonaan, vaan näyttää valotuksen yms. tietoa ja muuten ruutu on musta (niinkuin tietokoneen näyttö kun siinä on virta, mutta ei signaalia).

Koko ja ergonomia ovat melko subjektiivisia, mutta ainakin omaan käteen kamera sopii hyvin. Onko rullat ja napit täydellisiä ja juuri oikeassa paikassa? Ei tietenkään. Mikään ei kuitenkaan ole liian huonossa tai ärsyttävässä paikkaa. Nappien toimintojen konfiguroinnin jälkeen kaikki tarpeellinen on paikoillaa ja niihin on jo näin vähäisen ajan jälkeen tottunut. Ehkä suurin huomauttamisen kohde on kahvan/laukausijan puoleisen hihnan kiinnityspisteen paikka. Se on huonossa kohtaa, koska hihnaa joutuu joko pitämään kämmenen ja kameran välissä tai etu- ja keskisormen välissä riippuen lähteekö se ylös- vai alaspäin. Ilman hihnaa ei ongelmaa ole. Akkukahva ei ole aivan loppuun asti mietitty. Siinä esim akkuluukun vipu on yhdessä kahvan "nurkassa/kulmassa" eikä se ole upotettu vaan on koholla.

Ainoa automaattitarkenteinen objektiivini on FE 24-70/4. Monien haukkuma AF on ainakin omalla kohdalla toiminut tarpeeksi tarkasti ja nopeasti. Normaalisti liikkuvien ihmisten kuvaaminen ei tuota ongelmia. Jopa hämärässä sisätilassa ja tuolla pimeähköllä zoomilla AF toimi, kuten toimi myös naama- ja silmätunnistus.

Netissä suurella äänellä mainostetut ominaisuudet kuten sulkimen ääni ja tärähdys, pakattu RAW ja AF yms. ei ole mitenkään vaikuttaneet omaan kuvaamiseen tai kuvien onnistumiseen.

Kokonaisuutena kamera on loistava, mutta ei täydellinen. Canonin 1Ds + EF, Leican M8.2 ja NEX-6:n jälkeen tämä Sony on omalla kohdalla merkinnyt mielenkiinnon paluuta kuvaamiseen. Se tuntuu taas yhtä mukavalta kuin silloin joskus filmiaikoina. Onneksi niiltä ajoilta on objektiivit (Canonin FD-sarjaa) tallessa, sillä ne toimivat paremmin kuin olisin pystynyt ikinä kuvittelemaan. Jopa kahdenkymmenenviiden euron 50/1.8 piirtää kuin tuhannen euron älläputki. ;) Tähän mennessä olen käyttänyt yhdeksää eri objektiivia ja kaikki ovat piirtäneet moitteetta.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Shuko kirjoitti:... tämä Sony on omalla kohdalla merkinnyt mielenkiinnon paluuta kuvaamiseen. Se tuntuu taas yhtä mukavalta kuin silloin joskus filmiaikoina.
Silloin filmiaikana kaikki oli paremmin. Ihan kaikki. Ruoka oli parempaa, krapula oli loivempi ja naiset oli nätimpiä. Pitää varmaan hakea se A7, josko se siitä taas helpottaisi? ;)

..
mremonen
Viesti:

Shuko kirjoitti:Esimerkiksi kontrastin ja terävöityksen nosto vaikuttaa suuresti focus peakingin toimintaan.
Niinpä. Koska se focus peaking tehdään siitä renderöidystä jpg-kuvasta.

Mulla on varmaan silmissä vikaa, kun en saa tuolla EVF:llä manuaaliasennossa tarkennettua kunnolla. En edes sen suurennoksen kanssa. Se voi olla, että joku hajataitto, tms. vaikuttaa niin paljon (mulla on silmälasit, mutta kuvaan ilman niitä).
Shuko kirjoitti:Tämä ei kuitenkaan sammuta sitä kokonaan, vaan näyttää valotuksen yms. tietoa ja muuten ruutu on musta (niinkuin tietokoneen näyttö kun siinä on virta, mutta ei signaalia).
Jos se näyttää edes jotain tietoa, niin näyttö ei ole sammutettu vaan se vie virtaa ihan tasan saman verran kuin siinä olisi LiveView päällä.
Shuko kirjoitti:Canonin 1Ds + EF, Leican M8.2 ja NEX-6:n jälkeen tämä Sony on omalla kohdalla merkinnyt mielenkiinnon paluuta kuvaamiseen. Se tuntuu taas yhtä mukavalta kuin silloin joskus filmiaikoina.
Tässä kohtaa kannattaa miettiä, mikä aiemmin siitä kuvaamisesta vei sen ilon. Esimerkiksi NEX6:n ja A7:n välissä ei nyt niin suurta eroa pitäisi olla.

Mutta hyvä, jos kuvaaminen taas maistuu.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Shuko

mremonen kirjoitti: Mulla on varmaan silmissä vikaa, kun en saa tuolla EVF:llä manuaaliasennossa tarkennettua kunnolla. En edes sen suurennoksen kanssa. Se voi olla, että joku hajataitto, tms. vaikuttaa niin paljon (mulla on silmälasit, mutta kuvaan ilman niitä).
FP:n säätää sopivaksi, niin pitäisi melkein sokeankin onnistua MF:llä: https://www.youtube.com/watch?v=rfK8fq8VX4w#t=46
mremonen kirjoitti: Jos se näyttää edes jotain tietoa, niin näyttö ei ole sammutettu vaan se vie virtaa ihan tasan saman verran kuin siinä olisi LiveView päällä.
No sepä se, saisi olla niin, että nappulasta se menee päälle ja kokonaan pois. Eipä tuo kuvaamiseen vaikuta, mutta jos ei tarvitse sitä, niin turha sen on olla päällä, edes osittain.
mremonen kirjoitti: Tässä kohtaa kannattaa miettiä, mikä aiemmin siitä kuvaamisesta vei sen ilon. Esimerkiksi NEX6:n ja A7:n välissä ei nyt niin suurta eroa pitäisi olla.
Onneksi juurikin enää ei tarvitse miettiä. NEX tekee huonompaa jälkeä ja kuvausfiilistä syö se, että se tuntuu jotenkin lelumaiselta. Pidin huomattavasti enemmän RX1r:stäkin, mutta kiinteä objektiivi on melko rajoittava. A7r on näiden kahden fuusio; RX:n mekaaninen ja kuvan laatu yhdistettynä NEXin käytännöllisyyteen. :)
mremonen
Viesti:

Shuko kirjoitti:FP:n säätää sopivaksi, niin pitäisi melkein sokeankin onnistua MF:llä: https://www.youtube.com/watch?v=rfK8fq8VX4w#t=46
Focus Peaking ei toimi läheskään kaikissa olosuhteissa. Jos on loivakontrastinen kohde, ei FP puhu mittään. Olla möllöttää vaan.

Jollei nyt sitten A7:ssa ole menty valovuosia edelle vaikka a6000:sesta.

---
Jaa, otetaanpas sen verran takaisin, että ongelmia mulla on ollut enemmin tuon NEX-5N:n kanssa. Eli voi se olla, että tuo FP on nykyään ihan soiva peli. Täytyy tuossa vitosessakin kokeilla noita jpg-asetuksia, josko siitä saisi paremman.
---
blogi
Shuko

Kannattaa katsoa tuo video alusta asti. Siinä näkee kuinka paljon nuo asetukset vaikuttavat. Tosin saman asian ajaa, jos räplää itse kameraa.
kohan

Viesti Kirjoittaja kohan »

Shuko kirjoitti:Kannattaa katsoa tuo video alusta asti. Siinä näkee kuinka paljon nuo asetukset vaikuttavat. Tosin saman asian ajaa, jos räplää itse kameraa.
Terävöityksen ja kontrastin säätö peakingin ehdoilla haittaa valotuksen arviointia näytöltä ja ennen muuta videokuvausta varten tarvitsee muistaa vaihtaa toinen "style".
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
jvviita

Viesti Kirjoittaja jvviita »

Shuko kirjoitti:
Kamera on hidas käynnistymään. Tätä korostaa se, että kun etsin on sähköinen, niin et näe mitään ennen kuin kamera on herännyt. Itse olen päätynyt käyttämään laukaisinta puolivälissä, kun olen nostamassa kameraa silmälle. Näin se on kuvausvalmiina nopeammin.
Tähän liittyen tuli tehtyä huomio tässä taannoin. Muistikortin nopeudella tuntuu olevan selvä vaikutus kameran käynnistymisnopeuteen. Normaalisti olen kuvaillut uudehkolla 45 MB/s kortilla, mutta erään kuvauskeikan aikana piti räpsiä reilummin kuvia ja kaivoin laukun hämähäkinseittien peittämistä peräkammareista vanhan class 6 kortin (mitä tuo nyt ikinä onkaan siirtonopeudessa, en jaksa googlettaa). Kamera käynnistyi todella paljon hitaammin tuolla vanhalla kortilla.
Eli vähän samaa vikaa A7r:ssäkin on näköjään kuin Fuji X100:ssa aikoinaan. Alkaa olemaan muutenkin muistikorttivaraston päivittäminen ajankohtaista, niin täytyy katsoa josko kamera käynnistyisi vielä nopeammin jollain 90 MB/s kortilla tai vastaavalla.
Maffer
Viesti:

Focus peaking näyttää olevan yhtä kämänen kun Fujissa, eli ei tiedä missä se focus on. Sitä vastoin 11.7x zoomi takatelkkarista toimii hienosti. Jopa paljonkin paremmin mitä D800:n liveviewissä oli tehtynä.
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Kyl se fokus piikki on vähän semmonen suuntaa-antava. Niin sen ainakin itse koen. Siihen vaikuttaa pirusti linssi mitä käyttää. Toi zuumaaminen toimii kyl ihan näppärästi, mut raivostuttavaa on se kun laukaisimeen hipaistessa se zuumi palautuu, vaikka sais mun puolesta jäädä niille sijoilleen.
Maffer
Viesti:

Perkeleen Leica-lasit, kun ois aikaisemmin tajunnu laittaa suoraan rautapadan kiinni niin ois säästäny. Tää on siitä maailman paras laite että niskat ei jumita näyttöä kääntäessä. Toivottavasti A8 tulee syksyllä ennen astrofotaamisen aikaa, tai vois niitä trailseja kasata monesta peräkkäisestä ruudustakin.

Mulla on nyt tällä adapterilla kiinni .ZF2 Distagon 21mm. Adapterissa on myös se ASTAT-tripod kiinnike.

Kuva

Valitsin Nikon-reitin. Saa hyvää zoomia kiinni, aukkorenkaallisia Zeissejä ja tarvittaess 14-24. Sekä terävän 50/1.8g:n. Jää mahdollisuus käyttää peilinikoneitakin tarvittaessa.
Shuko

Kämänen? suuntaa-antava? Senhän saa sellaisesta, ettei se juuri näytä yhtään mitään aina sellaiseksi, että se näyttää metrin päähän 20cm syvyyttä. Eli sen saa halutessaan säädettyä sopivaksi todella monelle lasille ja tilanteeseen. Näin ainakin omalla kohdallani.
Maffer
Viesti:

Niin mikä asetus on pielessä kun laajiksella ei saa aukko levällään (f/2.8) peakingia pelaamaan? Näyttää että suurin piirtein kaikki mahdollinen on mukamas tarkkana vaan käytännössä se on sellainen ohut kaistale. Kokeilin kaikki niitä eri voimakkuuksia.

Magic Lantern Canonille taas toimii, se focus peaking siinä on todella tarkka.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Huvitti hieman, kun menin Sonyn sivuille http://www.sony.fi/electronics/kamerat
Häikäisevät kennot
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Skidii sämppelii A7R:n video-ominaisuuksista. Esikoiseni julkaistiin eilen ja muutamaa synajuttua lukuunottamatta kuvattu pelkästään A7R:llä. Ei mitään ihmeellisiä kromeluureja vaan kamera jalustalle ja menoks. Aattelin laittaa tänne kun tuo a7s-ketju vaimeni täysin teasereiden jälkeen.

https://www.youtube.com/watch?v=pIwiIYlMJiM

Olis siitä saanu nysväämällä paremman, mutta aikataulut käveli aika pahasti nenille. Pointtina vaan se että kyllä mä tosta kamerasta diggailen. Pienessä paketissa paljon tehoa. Tosin taskut täynnä vara-akkuja pitää olla videoitaessa. Se kyl lienee ongelmana aika monessa muussakin kamerassa.
Vastaa Viestiin