temama kirjoitti: ↑Marras 07, 2023 20 : 24
Jaaha. Marsalkka taitaa taistella sisäisten osto-demoniensa kanssa? Ostopöksyt jo silitettynä ?
Mutta eihän nää Sonyt ole sen kalliimpia vehkeitä kuin muidenkaan huippulaitteet. Älytön hintapolitiikka koko alalla - tai sitten ollaan vaan niin köyhiä.
Hyvä toveri temama, saanen kysyä, kun totesit aivan oikein, että koko alalla on älytön hintapolitiikka, minkä takia pitäisi ostaa näitä uusia huippukalliita kameralaitteita, vieläpä maailmanpoliittisesti näin epävarmoina aikoina. Kiertotalous ja vihreä siirtymähän ovat päivän sanoja. Ajattele, kuinka paljon hiilidioksidia ja muuta p*skaa pöllyää kaukoidässä samaan ilmaan, jota mekin hengitämme, kun näitäkin uusia Sonyja väsätään siellä nälkäpalkalla ja hiki otsalla 16 tunnin työpäiviä ilman lomia kiihkeille länsimaalaisille kalustor*nkkareille.
Niin kauan kuin on mahdollista, kenties jopa loppuelämäni ajan, haluan katsella ja tarkkailla tätä maailmanmenoa Nikonin kirkkaiden peilietsinten läpi. Koska niin moni on ollut jo vuosia lääpällään näihin uusiin peilittömiin teknoleluihin, on se osaltaan mahdollistanut sen, että olen saanut hankittua käytettyjen markkinoilta parin viime vuoden aikana erittäin kattavan Nikon-kaluston muutamalla tonnilla.
Ajattele, kolme erilaista digirunkoa (D810, D500, Df) sekä kaksi filmirunkoa (FM3A ja F100), joissa kaikissa on sama Nikon F-bajonetti, jolle on valmistettu vuodesta 1959 lähtien aivan käsittämätön määrä erilaisia objektiiveja. Näitä erilaisia F-sarjan Nikkoreita, uudempia ja vanhempia, kiinteäpolttovälisiä ja zoomeja, käsitarkenteisia ja AF-laseja minulla on nyt vitriinissäni peräti viisitoista kappaletta, joista olen maksanut yhteensä vähemmän, mitä esimerkiksi tuo pelkkä Sonyn uusi 300/2,8 putki tulee Suomessa maksamaan.
Haluan harjoittaa valokuvausta kattavalla kalustolla, valita kullekin kuvausreissulle sopivimmat laitteet ja kuvata samalla ekosysteemillä digikuvien lisäksi välillä myös aitoja, vanhan hyvän ajan filmivalokuvia. En koe, että saisin millään uudella, hävyttömän kalliilla peilittömällä kamerajärjestelmällä mitään todellista etua omaan valokuvaustyöskentelyyni. Eihän Sony ole koskaan valmistanut edes filmikameroita, enkä tarvitse mihinkään maailman parasta AF-järjestelmää, globaalia suljinta tai 120 fps sarjakuvausta.