(2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II
-
Re: (2017 - 2021 ) Sony A7III, A7RIII, A7RIV, A9, A9II
Tosta kennon ravistus ominaisuudestapa sitten herääkin kysymys että miten sitä kannattaa käyttää? Asetuksissa on 4 mahdollisuutta: 1) Ei ollenkaan päällä, 2) Ravistus käynnistyksen yhteydessä, 3) Ravistus sammuttaessa, 4) Ravistus käynnistettäessä ja sammuttaessa. Minä oon pitäny aina ravistuksen päällä, kun en ole sen haittavaikutuksistakaan kuullut, mutta onkohan niitä?
-
- Viesti:
On. Jos se melko hyödytön päristys jotain irroittaa ja kamera on ylös alaisin tai vinossa, romut siirtyy vain jonneki muualle vaeltamaan ja pääätyy taas uudestaan kennolle myöhemmin.
Joissain kameroissa on kunnon heilutustaajuus, joissain täysin hyödytön päristin. Nyrkkisääntö on et jos sen kuulee, se ei auta mitään. Pois vaan ja putsaus itse.
Joissain kameroissa on kunnon heilutustaajuus, joissain täysin hyödytön päristin. Nyrkkisääntö on et jos sen kuulee, se ei auta mitään. Pois vaan ja putsaus itse.
-
Olen samoilla linoilla mafferin kanssa.
Itse en pidä päristintä (kennon ravistus puhdistus) päällä. Mutta tosiaan joskus aktivoin sen ihan manuaalisesti, ja silloin pidän mounttia alaspäin kun kuvittelen, että ravistuksen yhteydessä mahdollisesti irtoavat muutamat pölyhiukkaset tippuisivat mountista ulos.
Ja putsaukset teen mahd. pölyttömässä paikassa, kuten kuiva pesuhuone esimerkiksi (ei heti suihkun jälkeen). Pari rocket blowerin puhallusta kennoon, puhdistustilassa.
Itse en pidä päristintä (kennon ravistus puhdistus) päällä. Mutta tosiaan joskus aktivoin sen ihan manuaalisesti, ja silloin pidän mounttia alaspäin kun kuvittelen, että ravistuksen yhteydessä mahdollisesti irtoavat muutamat pölyhiukkaset tippuisivat mountista ulos.
Ja putsaukset teen mahd. pölyttömässä paikassa, kuten kuiva pesuhuone esimerkiksi (ei heti suihkun jälkeen). Pari rocket blowerin puhallusta kennoon, puhdistustilassa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
Isot kokkareet kevyesti kiinni irtoo joskus päristimellä ja pienet ultraäänitoiminnolla jos irtoo. Ja ne pienet on se ongelma kuiteski vaatien lastaa.
-
Eli kytketäänpä sitten päristimet pois käytöstä.
-
Kuvasin ennen Sonya kolmella eri Fujin mallilla, siis yhtä aikaa (vuorollaan, ei tietenkään presis samaan aikaan ) ja käytössä yli kaksi vuotta.
Nyt kuvannut tällä Sony a7r III:lla varmaan saman verran kuin Fujeilla, tai jopa yli.
Fujeilla oli primejä ja zoomeja. Niin kuin ollut Sonyllakin. Eli kun ollut primejä pelkästään käytössä, niitä tullut vaihdeltua silloinkin, kun ollut ulkona, tai esim. kuvauskeikoilla. Kummallakin merkillä.
Sen huomannut, uskokoot ken haluaa, että jostain syystä, mitä oma äly ei kykene (tai enemmänkin älyn puute) kertomaan, että Sony on kennon likaherkkyyden kanssa ihan omilla leveleillään verrattuna Fujeihin.
Voisi pistää kuvitelman piikkiin, mutta yli 2-v ja useampi kymmenen tuhatta kuvaa ympäri ja ämpäri maita ja mantuja, niin kyllä siinä muutakin kokemuspohjaa kertyy, kuin mutupohjaa. Eli kyllä, Sonyn kenno on herkkä suttaantumaan.
Nyt kuvannut tällä Sony a7r III:lla varmaan saman verran kuin Fujeilla, tai jopa yli.
Fujeilla oli primejä ja zoomeja. Niin kuin ollut Sonyllakin. Eli kun ollut primejä pelkästään käytössä, niitä tullut vaihdeltua silloinkin, kun ollut ulkona, tai esim. kuvauskeikoilla. Kummallakin merkillä.
Sen huomannut, uskokoot ken haluaa, että jostain syystä, mitä oma äly ei kykene (tai enemmänkin älyn puute) kertomaan, että Sony on kennon likaherkkyyden kanssa ihan omilla leveleillään verrattuna Fujeihin.
Voisi pistää kuvitelman piikkiin, mutta yli 2-v ja useampi kymmenen tuhatta kuvaa ympäri ja ämpäri maita ja mantuja, niin kyllä siinä muutakin kokemuspohjaa kertyy, kuin mutupohjaa. Eli kyllä, Sonyn kenno on herkkä suttaantumaan.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
-
- Viesti:
Jos sinne kennolle jää varausta nii imeehän se pölyn kuin magneetti.
-
Hyvä huomio ja Sonyyn meinaan jää.
-
Jos vertaa Fujiin, niin hommaan saattaa liittyä myös fujin pienempi kenno (apsc) ja että ei ole kennovakaajaa. Jos kysymys olisi lähinnä sähkövarauksesta, niin sen luulisi olevan aika basic valmistajien purkaa, se varaus. Tässä kohtaa on muuten oleellista muistaa sammuttaa kamerasta virta, ennenkuin vaihtelee laseja. Jotkut vaihtelee objektiiveja melko huolettomasti virrat päällä...
-
Hokasin saman kun aikoinaan kuvailin A7R3:lla, kennoa piti putsata useamman kerran kuukaudessa, pahimmillaan viikottain. Nyt mennyt n. 2,5 vuotta R5:lla, eikä vielä kertaakaan tarvetta litkulle + lastalle. Päristin molemmissa päällä.
-
Tämmönen puhallin missä on systeemi mikä poistaa staattista sähköä + suodatin on pirun hyvä. Mulla ollu toi jo vuosia käytössä ja on todella hyvä.
https://www.fimeko.fi/visible-dust-zeei ... e-blower_1
Showreel:
https://vimeo.com/814152881
https://vimeo.com/814152881
-
Eikös Canon R5 laita verhon eteen kun kamerasta virta pois (objektiivin vaihto)? Sama toiminto on uusissa Sonyn kinopeilittömissä myös.
Tuntuu ne valittavan myös Canonin R5 kennopölystä:
https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1766511/0
Hi, I was wondering if anyone has tips on cleaning the sensor? I've tried a rocket blower and also used the sensor swabs (used 10 of them so far) and there are still minor dust particles. Am I just super OCD or is there any way of getting it "dust free" for at least a few minutes?
Can't believe I used 12 swabs and there are still two stubborn specks. One of them is stationary and the other keeps moving around after re-swabbing. I am going crazy...im going to call it quits.
Minulla on 8 vuotta vanha Sony A7RII. Ikinä en ole tullut hulluksi kennopölyjen takia. Maalaisjärjellä menee hyvin.
-
Kiitos vinkistä. Täytyy pistää mieleen. Oma pumppu täytyy varmaan uusia vuoden sisällä muutenkin.nsamppa kirjoitti: ↑Loka 20, 2023 16 : 56Tämmönen puhallin missä on systeemi mikä poistaa staattista sähköä + suodatin on pirun hyvä. Mulla ollu toi jo vuosia käytössä ja on todella hyvä.
https://www.fimeko.fi/visible-dust-zeei ... e-blower_1
Järkevän oloinen pumppu .
-
Ei oo kukaan ropellihattu keksiny laittaa esim kaks puolista teippiä sinne rungon sisään kennon alle, johon sitten ne sisään menneet hiekanjyvät ja oravannahat tarttuis kiinni. Vähän samaan tyyliin kuin moottoreiden öljypohjassa oleva magneetti.
No joo, tuskinpa toimii käytännössä, mutta paperilla toimii ja markkinamiehet sais myyntiargumentin, jyväsieppaaja.
No joo, tuskinpa toimii käytännössä, mutta paperilla toimii ja markkinamiehet sais myyntiargumentin, jyväsieppaaja.
-
- Viesti:
Kyll monella merkillä on siel pohjalla tahmainen pinta ollut peilikameroissa.
-
Tässä vertailuksi reilut 3v ilman märkäpuhdistusta olevan Canon R5:n kenno. Kuva otettu tänään, f/22 taivasta vasten (kontrastia ja muuta säätöä vedetty tappiin, että tulevat edes jotenkin näkyviin). Normiaukoilla ja käsittelyllä en ole näitä huomannut.
Muutaman kerran olen käsipumpulla kameran sisään puhaltanut reilun 3v aikana. Jos kameran muistaa sammuttaa obiskan vaihdossa tulee suljin suojaksi ja se varmasti vähän noita roskia vähentää. Aina sitä en tosin ole muistanut tehdä. Kennon ravistus tapahtuu mulla aina sammuttaessa ja käynnistäessä
Canon EOS R5, RF28-70mm F2 L USM, 3238 × 2160 – 598 kt, 70 mm, f/22, ISO100, 1/10s
Muutaman kerran olen käsipumpulla kameran sisään puhaltanut reilun 3v aikana. Jos kameran muistaa sammuttaa obiskan vaihdossa tulee suljin suojaksi ja se varmasti vähän noita roskia vähentää. Aina sitä en tosin ole muistanut tehdä. Kennon ravistus tapahtuu mulla aina sammuttaessa ja käynnistäessä
Canon EOS R5, RF28-70mm F2 L USM, 3238 × 2160 – 598 kt, 70 mm, f/22, ISO100, 1/10s
-
- Viesti:
Joo, sama täällä. Kennon ravistus päällä ja suljin suoja päällä objektiivin vaihdon aikana. R5 käytössä kohta kolme vuotta. Ehkä kerran pari puhaltanut pöly pallerot pois. Litkuja ei ole tarvinnut. R7 vuosi käytössä ja ei ole tarvinnut erikseen puhdistella.mvert kirjoitti: ↑Loka 20, 2023 17 : 59 Tässä vertailuksi reilut 3v ilman märkäpuhdistusta olevan Canon R5:n kenno. Kuva otettu tänään, f/22 taivasta vasten (kontrastia ja muuta säätöä vedetty tappiin, että tulevat edes jotenkin näkyviin). Normiaukoilla ja käsittelyllä en ole näitä huomannut.
Joko kennon ravistus parempi ja/tai kennon jokin ominaisuus muuttunut + kennon suoja. Vanhempia malleja joutui puhdistamaan litkuilla muutaman kerran vuodessa
-
Oma tietotaito ei riitä arvioimaan, mikä on tässä kennokoon osuus, mutta juurikin tuo kennovakaajan osuus, mikäköhän se mahtaa olla, kun huomio sen tuottaman sähkövarauksen mikä sinne jää, vaikka virrat sammuttaakin.aikaarska kirjoitti: ↑Loka 20, 2023 15 : 55Jos vertaa Fujiin, niin hommaan saattaa liittyä myös fujin pienempi kenno (apsc) ja että ei ole kennovakaajaa. Jos kysymys olisi lähinnä sähkövarauksesta, niin sen luulisi olevan aika basic valmistajien purkaa, se varaus. Tässä kohtaa on muuten oleellista muistaa sammuttaa kamerasta virta, ennenkuin vaihtelee laseja. Jotkut vaihtelee objektiiveja melko huolettomasti virrat päällä...
Sammutan virrat aina ja korostan aina, kun vaihdan objektiivin, eli sen voi sulkea pois yhtälöstä.
Pelkkä kennokoo ei toisaalta selitä sitä, jos huomio sen, että olen omistanut täyskennoisista Nikon D700, Canon 5D, 5D MarkII ja 6D mallit, eikä koskaan ollut niillä tarvetta kennojen puhdistukselle. Tosin ne olleet dslr-malleja ja luonnollisesti kaiken lisäksi ilman kennovakaajaa, joten ei varmaan relevantti vertailukohta.
Niin tai näin, Sony a7R III on melkoinen suttuimuri.
-
Itse pidän mun A7RII ihan normaalina suttuimurina. Eli mitään kohtuutonta pölyttämistä en ole kohdannut...habannaama kirjoitti: ↑Loka 21, 2023 11 : 02
Pelkkä kennokoo ei toisaalta selitä sitä, jos huomio sen, että olen omistanut täyskennoisista Nikon D700, Canon 5D, 5D MarkII ja 6D mallit, eikä koskaan ollut niillä tarvetta kennojen puhdistukselle. Tosin ne olleet dslr-malleja ja luonnollisesti kaiken lisäksi ilman kennovakaajaa, joten ei varmaan relevantti vertailukohta.
Mitä DSLR kameroihin tulee joissa peilikoneisto, niin niissä kenno on syvemmällä kamerassa (pidempi rekisterietäisyys kuin peilittömissä) ja kaiken lisäksi peili on edessä kun vaihtaa objektiivia. Varmasti vähentää pölyn kulkeutimista kennolle.
-
- Viesti:
Canonin peilikamerat oli minun kokemuksen mukaan pölyimureita. Canon 300D kennoon tarttui yksi häiritsevä pallero joka ei lähtenyt pois millään keinolla. Muihin ei pinttynyt lika, mutta puhdistaa sai säännöllisesti.aikaarska kirjoitti: ↑Loka 21, 2023 13 : 42habannaama kirjoitti: ↑Loka 21, 2023 11 : 02
Itse pidän mun A7RII ihan normaalina suttuimurina. Eli mitään kohtuutonta pölyttämistä en ole kohdannut...
Mitä DSLR kameroihin tulee joissa peilikoneisto, niin niissä kenno on syvemmällä kamerassa (pidempi rekisterietäisyys kuin peilittömissä) ja kaiken lisäksi peili on edessä kun vaihtaa objektiivia. Varmasti vähentää pölyn kulkeutimista kennolle.