Oly & Pana: Micro 4/3

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:
kribe kirjoitti:Joissain kuvissa äärimmäisen kapea dof toki toimii, mutta tämä kommentti on yksinkertaisesti typerä:
Pikkukennoiset tuottavat vain monotonista kerrontaa, vaikka kuva olisi muuten teknisesti laadukas.
Vielä kun tuo tulee saman kaverin suusta joka osti f/4 zoomin.
Sinä se jaksat haukkua typeräksi. Lainaat minua ja puhut samaan aikaan tyypistä joka osti f/4 zuumin. Mihin järjestelmään olen ostanut f/4 zuumin? Eikä siinä mitään, kyllä minä voisin f/4 zuumin ostaa, mutta en mihinkään syväterävyydellä taiteiluun.
Sori, nyt meni ylifanaattiset Raakile-SonyA7 tyypit sekaisin. Unohdin että teitä A7 uskovaisia on parikin täällä.

Platkuja ja monotonisia kuvia vartenko se f/4 zoomi olisi?

Kommenttisi tosin on ja pysyy typeränä.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10663
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Ihan ensimmäiseksi Pekka, tarkoituksenani ei ollut "haukkua" tai arvostella Floridan kuviasi lättänöiksi, vaan ainoastaan ottaa niitä esimerkiksi tähän meidän syväterävyyskeskusteluun - kun kovasti pyydettiin joitakin näytteitä. Aikaisemmin ketjussa postaamasi kuvat tulivat heti mieleen, koska jo aikasemmin olin katsellut niitä "sillä silmällä" (doffinpa suhteen tietysti). Ei ollut siis kyse edes tyylistä, ja kuten mainitsin aikaisemmin, pidin kuviasi teknisesti onnistuneena. Ne ovat teräviä ja värit miellyttivät. Jopa tyyli...Ei syytä siis loukkaantua vaikka käytin yleisesti ehkä aliarvostavaa sanaa (lättänä), tässä tarkoitin sillä kuitenkin juurikin sitä 3D vaikutelmaa yms. karvahattu fiilistelyä ;) Ja toki voin mielipiteeni ilmaista. Mielestäni ne olivat syvyysvaikutelman suhteen monotonisia.
ppotka kirjoitti:Kiitos, kiitos, osaan tosiaan tehdä sellaista kuin haluan. On sitä pitkässä linjassa harjoiteltukin...

Kommenttisi oli kuitenkin melkoinen sammakko. Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin tyyli? Kuvani näyttäisivät tasan samanlaisilta "lättänöiltä" kameran kennokoosta riippumatta. Kamerasta tai sen kennokoosta ei tule siihen yhtään mitään kuvittelemallasi tavalla. Ne ovat sellaisia, koska minä TEEN ne sellaisiksi kameralla ja jälkikäsittelyssä. Sinä et ehkä pidä niistä, mutta se ei ole ongelma meille kummallekaan. Pitäminen on primitiivireaktio. Onko tässä siis niin, että et osaa erottaa genrejä valokuvauksessa etkä ymmärrä valokuvaa kamerasta täysin irrallisena välineenä esittää asioita? Et tosin ole ainoa tässä kamerakeskeisyydessä...

...Miten seuraavista muka näkyy kamera? Kuvissa ei muuten ole EXIFejä, juuri tämän keskustelun vuoksi.

Tämä on kuvattu samalla kameralla ja objektiivilla kuin linkatut Florida-kuvat: http://www.pekkapotka.com/this-way/mq4i ... qtt9d5eh4j

Tässä oli kalustona E-M1 ja 12-40mm f/2.8: http://www.pekkapotka.com/project/k1ex2 ... n2kmt3gfhj

Näin kohisee E-M5, ISO 200: http://www.pekkapotka.com/this-way/lpgs ... e3ml0d6w38

Aaargh! Ei sille, että joku pitää kuviani lättänöinä vaan täydelliselle ymmärtämättömyydelle siitä, miksi ja mitä kamera on.
temama kirjoitti:Ja Pekka on sentää pitkänlinjan valokuvaaja joka osaa oikeasti hommansa!
Siinä ei ollut varmaankaan mitään epäselvää, ettenkö tietäisi SINUN osaavan valokuvaushommasi, myös välineiden suhteen?
Tältä pohjalta olenkin itseasiassa vähän ihmetellyt miksi olet nykyisin niin kovasti sitoutunut m43 järjestelmään. Onko valokuvauslaitteiden koko sinulle tällä hetkellä nimeenomaan se juttu, vai onko taustalla jotakin muutakin?

Tällä asialla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen kuuluisan "makuasian" kanssa. Jos minä pidän valokuvista joista voi aistia esim. jonkinsortin syvyysvaikutelmaa, niin eikö se ole ok?

En voi sanoa olevani kaltaisesi pitkänlinjan valokuvausalan-ammattilainen, mutta en silti halua heittäytyä itsekään turhan vaatimattomaksi; tiedän kyllä ymmärtäväni kameratekniikasta ja optiikasta ja niiden yhteispelistä suhteellisen paljon. Tiedän myös tasan tarkkaan mitä valokuvaus ja valokuva MINULLE merkitsee.

Surface sarjasi on ihan kivaa katseltavaa, tosin sen tyyli ei ihan mun juttu. En oikein pidä yliprosessoiduista/saturoituneista kuvista. Liian räikeää juuri minulle, tähän mielen tilaan. Varmaan monelle muulle uppoaa. Ja olet oikeassa - surface sarjassa ei kameralla ja syväterävyyksillä ole paljoakaan väliä.
murmelt
Viestit: 801
Liittynyt: Marras 02, 2005 23 : 48

Viesti Kirjoittaja murmelt »

Löysinpä tällaisenkin (erinomainen site muuten):
Uusi mft-lasi Oly 25mm f1.8 muuten erinomainen, mutta:
"The only real issue with the Olympus 25mm for me, was that the f/1.8 aperture didn’t provide quite enough subject separation for a lot of what I shoot. "
http://admiringlight.com/blog/review-ol ... mm-f1-8/3/
temama
Viestit: 10663
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti: Platkuja ja monotonisia kuvia vartenko se f/4 zoomi olisi?
Ehkä. Ellei sattuisi olemaan kinozuumi kinossa. Silloin olisi edes jotakin mahdollisuuksia.
kribe kirjoitti:Kommenttisi tosin on ja pysyy typeränä.
Typerää.
Viimeksi muokannut temama, Touko 13, 2014 0 : 28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
temama
Viestit: 10663
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

murmelt kirjoitti:Löysinpä tällaisenkin (erinomainen site muuten):
Uusi mft-lasi Oly 25mm f1.8 muuten erinomainen, mutta:
"The only real issue with the Olympus 25mm for me, was that the f/1.8 aperture didn’t provide quite enough subject separation for a lot of what I shoot. "
http://admiringlight.com/blog/review-ol ... mm-f1-8/3/
Niinpä. 50mm kinovastaava prime. F/1.8, eikä arvostelijan mukaan pysty tuottamaan tarpeeksi erottelua kohteelle taustasta...Eikä ihme - eihän se vastaisi kinossa kuin 50mm, f/3.6 lasia. Tämä on juuri se pointti doffi-keskustelussa. 50/1.8 prime tekisi kinossa aivan erillaista jälkeä. Ja olisi sikahalpa, pieni ja kevyt.

Enköhän ole jo avautunut tarpeeksi tässä ketjussa. Kiitos&näkemiin!
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:
kribe kirjoitti: Platkuja ja monotonisia kuvia vartenko se f/4 zoomi olisi?
Ehkä. Ellei sattuisi olemaan kinozuumi kinossa. Silloin olisi edes jotakin mahdollisuuksia.
Mutta m43 + f/1.8 lasilla se ei ole sinun mukaasi mahdollista. Mielenkiintoista.
temama kirjoitti:
kribe kirjoitti:Kommenttisi tosin on ja pysyy typeränä.
Typerää.
APS-C on mielestäsi hyvä kompromissi, mutta m43 on typerä, läpiterävää ja platkua kuvaa tuottava formaatti. Huvittavaa :D

Olet tietävinäsi paljonkin valokuvauksesta, mutta siihen nähden kommenttisi ovat outoja. Luuletko tosiaan että kapea syväterävyys on ainut tapa luoda kuvaan syvyysvaikutelmaa?

Tämä oli minun osaltani tässä. Turha väitellä kaverin kanssa jonka pitää omaa mielipidettä absoluuttisena totuutena. Se kävi ilmi jo A7 ketjussa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
temama
Viestit: 10663
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:
kribe kirjoitti: Platkuja ja monotonisia kuvia vartenko se f/4 zoomi olisi?
Ehkä. Ellei sattuisi olemaan kinozuumi kinossa. Silloin olisi edes jotakin mahdollisuuksia.
Mutta m43 + f/1.8 lasilla se ei ole sinun mukaasi mahdollista. Mielenkiintoista.
Se on myös mielenkiintoista, ettet ole edes täsmentänyt mistä f/4 zuumista mahtaa olla kysymys. Kyllä esim. 24-105/4 zuumi kinossa antaa pitkässä päässä mahdollisuutta doffilla taiteiluun, ei niinkään lyhyessä päässä - kuten ei 17/1.8 m43 ssa.
kribe kirjoitti:
temama kirjoitti:
kribe kirjoitti:Kommenttisi tosin on ja pysyy typeränä.
Typerää.
APS-C on mielestäsi hyvä kompromissi, mutta m43 on typerä, läpiterävää ja platkua kuvaa tuottava formaatti. Huvittavaa :D

Olet tietävinäsi paljonkin valokuvauksesta, mutta siihen nähden kommenttisi ovat outoja. Luuletko tosiaan että kapea syväterävyys on ainut tapa luoda kuvaan syvyysvaikutelmaa?

Tämä oli minun osaltani tässä. Turha väitellä kaverin kanssa jonka pitää omaa mielipidettä absoluuttisena totuutena. Se kävi ilmi jo A7 ketjussa.
Huvittavaa, että heti kun joku on arvostelemassa m43 järjestelmän rajoituksia syväterävyydellä kikkailuun, niin m43 fanboyt hyökkääväät möykkäämään, että "sä et kuule tiedä valokuvauksesta mitään!"...

Olenko minä väittänyt jossakin , että syväterävyydellä kikkailu on ainut keino luoda syvyysvaikutelmaa? En ole. Se on kuitenkin helppo ja tehokas tapa luoda sitä, ja antaa kuvauksen monimuotoisuudelle lisää mahdollisuuksia.

Tämä oli tässä. Nauttikaa loistavista m43 vehkeistänne, parempaa kalustoa valokuvaukseen tuskin löytyy ;)
kribe
Viestit: 4537
Liittynyt: Loka 07, 2006 18 : 14
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

temama kirjoitti:Huvittavaa, että heti kun joku on arvostelemassa m43 järjestelmän rajoituksia syväterävyydellä kikkailuun, niin m43 fanboyt hyökkääväät möykkäämään, että "sä et kuule tiedä valokuvauksesta mitään!"...
En ole m43 faniboy. Omaan käyttöön parhaat kompromissit on Nikonin FX ja m43, monia muitakin hyviä kompromisseja löytyy, joillekin se on parin lasin Sony-järjestelmä.
temama kirjoitti:Olenko minä väittänyt jossakin , että syväterävyydellä kikkailu on ainut keino luoda syvyysvaikutelmaa? En ole. Se on kuitenkin helppo ja tehokas tapa luoda sitä, ja antaa kuvauksen monimuotoisuudelle lisää mahdollisuuksia.
temama kirjoitti:Pikkukennoiset tuottavat vain monotonista kerrontaa, vaikka kuva olisi muuten teknisesti laadukas.
temama kirjoitti:Tämä oli tässä. Nauttikaa loistavista m43 vehkeistänne, parempaa kalustoa valokuvaukseen tuskin löytyy ;)
Loistava järjestelmä kun keksittäisiin, niin vaihtaisin siihen oitis. Olen tästä asiasta hyvin pitkälti samoilla linjoilla kuin Quru:
Quru kirjoitti: Jos tarjolla olisi OM-D:n kokoisessa rungossa kinokenno D4s:n kohinankestolla ja kuvanlaadulla, Olympuksen kennovakaajalla, 1Dx:n tarkennusjärjestelmällä ja objektiivit Zeiss-tasoa Pentaxin kiinteiden pannareiden koossa ja hintaa järjestelmällä saman verran kuin m43:ssa niin tottakai semmoinen. Niin kauan kuin tuollaista ei tule markkinoille ovat kaikki valintani enemmän tai vähemmän kompromisseja.
Jos kaikkiin harrastuksiin olisi käytettävänä niin paljon aikaa kun haluaisin niihin käyttää, niin valintani olisi Nikon FX. Nyt joudun paljon yhdistelemään harrastuksia ja silloin merkittävin tekijä on laitteiston paino. Valokuvauskamat on kuljettava esim. maastopyörälenkillä mukana jos meinaan ehtiä molempia harrastuksia harrastaa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Peace! En ottanut mitään henkilökohtaisesti. Mainoskuvaajana oppi kestämään kaiken mahdollisen sanottavan kuvistaan. Mikään kuvistani sanottava ei koske minääni. Toiseksi: kuvani ovat esillä ja niistä saa itse kukin sanoa mitä haluaa. Teen omaa juttuani, koska pidän siitä, en palvo sillä muita ihmisiä.

En siis kirjoittanut kuvistani ja minästäni vaan inhostani sokeaan kameran ja valokuvan yhdistämiseen. Itseäni toistaakseni: minun on vaikea tajuta tätä kuvioita, jossa jokainen kuva ymmärretään kameran ottamaksi testikuvaksi eikä valokuvauksella ole muuta funktiota kuin esittää kameran ottamia testikuvia.

Linkkasin Florida-pläjäyksen; en osoittaakseni miten hienoja kuvia siinä kohdassa esillä ollut objektiivi tekee, vaan osoittaakseni, että tämä typerä testitulosten lukeminen värillisten lasien läpi ja todellisuus eivät pidä yhtä. Nämä nykyiset kamerat ja objektiivit ovat paljon parempia kuin me olemme, sinä ja minä. Täällä ei pitäisi kilvoitella laite vastaan laite vaan omasta osaamisesta sen valitun laitteen käytössä. Siinä kuulkaa riittää keskusteltavaa!!!

temama kirjoitti:Ihan ensimmäiseksi Pekka, tarkoituksenani ei ollut "haukkua" tai arvostella Floridan kuviasi...
pekkapotka.com
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Kriben ja temateman naljailusta on kyllä kalustokin tippunut jo ajat sitten pois...
Ohiampuja
Viestit: 458
Liittynyt: Tammi 04, 2005 11 : 13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ohiampuja »

kribe kirjoitti:Valokuvauskamat on kuljettava esim. maastopyörälenkillä mukana jos meinaan ehtiä molempia harrastuksia harrastaa.
Ahaa, täällä toinen samanlainen. Meillä taitaakin olla samat aliakset tuolla toisessakin foorumissa. :)

ps. Nyt on Rajalassa sisässä tarjouskysely Nikonista OM-D M10 malliin...
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ppotka kirjoitti:eikä valokuvauksella ole muuta funktiota kuin esittää kameran ottamia testikuvia.
Mitä muuta funktiota sillä sitten on? Kameravehkeillä ei oikein saa naapuriakaan kateelliseksi - paitsi tuon Oskin, jonka sinäkin tunnet :) - päinvastoin kuin esimerkiksi autolla tai veneellä.

Valokuva on kameraharrastuksen pakollinen, mutta iljettävä sivutuote. Vähän kuin limaiset kädet kalastusharrastuksen sivutuote....

Ja sit hymiö perään tosikoille.

---
Mutta sen verran aiheeseen, että ehkä kannattaa valita välineet työn mukaan. Jos oma tyyli suosii maksimaalista syvyysteraävyyden hallintaa, ei M4/3 ole varmaan se oikein valinta. Vaikka sille saakin jotain 0.95-valovoimaisia objektiiveja, alkaa järkevyys olemaan vähän siinä ja siinä. Mieluummin sitten ostaa jonkun toisen järjestelmän. Jos pientä kokoa hakee, niin APS-C -kennoisistakin sellaista löytyy ja syvyysterävyys on inan verran enemmän hallittavissa "normaaleilla" laseilla.

FX on sitten oma juttunsa, mutta ei siitä oikein hirveän kompaktia saa. Varsinkaan jos taas pitää olla valovoimaa sen syvysterävyyden hallinnan vuoksi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viestit: 9463
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Ohiampuja kirjoitti:
kribe kirjoitti:Valokuvauskamat on kuljettava esim. maastopyörälenkillä mukana jos meinaan ehtiä molempia harrastuksia harrastaa.
Ahaa, täällä toinen samanlainen. Meillä taitaakin olla samat aliakset tuolla toisessakin foorumissa. :)
Niin, tämä on sitten yksi valintakriteeri, jonka vuoksi joutuu tekemään kompromisseja joidenkin muiden ominaisuuksien osalta. Ei se kuitenkaan tee mitään järjestelmää sen paremmaksi tai huonommaksi verrattaessa muihin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Eräässä keskustelussa maailmalla satuin kutsumaan O-MD:n ympärille muodostuvaa systeemiä termillä the Golden Compromise. Olen käyttänyt hyvin monenlaisia systeemeitä ja kokeilen kaikenlaista huvikseni edelleenkin. (Kuten tuossa edellä kirjoitin mukanani tällä kuvausreissullani on myös Sony A7R plus kahva plus Sony-Zeiss 35mm ja 55mm.) Jokainen järjestelmä on kompromissi, absoluuttisesti parasta ei ole olemassa, ellei sen käyttötarkoitus ole rajattu tasan yhteen kuvaan.

Kirjoitit syväterävyydellä kikkailustasi. Minulle valokuvaus ei ole millään (kuvaus)teknisellä asialla kikkailua. Valokuvaus on isompi. Haluan tehdä tietynlaisia kuvakokonaisuuksia vedostettuna pääosin kokoihin A3+ - A1. Joskus isompiakin. Kameran valinta on alisteinen tälle tarpeelle sisällön ja tekniikan suhteen.

Kuvan terävyyslaadun osalta on se ja sama käyttääkö keskikoa vai m4/3:a tuossa alarajalla. Vasta A1-koossa jokin D800/A7R eroaa potentiaalisesti OM-D:stä. Potentiaalisesti tarkoittaa sitä, että kummallakin laitteella kuvataan äärimmäisen huolellisesti parhailla objektiiveilla. OM-D, erityisesti E-M1, on osoittautunut paljon varmemmaksi tässä. D800/A7R vaatii paljon enemmän kuvaajalta. Lisäksi osaan rakentaa kuvaa paloista aivan niin isoksi kuin kuvittelen tarvitsevani. APS-C ei tuo mitään lisää hyvää suhteessa m4/3:een, ellei ole lintukuvaaja, joten se ei ole itselleni mitään.

ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.

Syväterävyyden suhteen osaan tehdä kuviin juuri sen syväterävyyden kuin tarvitsen. Lyhyen tai pitkän. Hämärämmässä etu kääntyy yleensä m4/3:n puolelle, koska syväterävyyden riittävyyden suhteen ei tarvitse himmentää niin paljon kuin kinarilla, jolla ajaudun paljon helpommin tärähdysongelmiin.

Mainitsemasi koko oli jonkinasteinen ongelma E-M5:n tuloon saakka. Jouduin hiukan kärvistelemään liian pienen ja ergonomiapuutteisen kameran kanssa, mutta sitä vastassa oli selkeitä etuja pienemmän koon plussapuolen suhteen ja odotuksia tulevaisuudesta. Ergonomia parani hissukseen niin, että E-P3 EVF:n kanssa oli jo siinä ja siinä. Säilytin silti kaksi kinarikalustoa ja keskarin kunnes E-M5 ja vaakakahva osoittivat ne lopulta tarpeettomiksi ja laitoin ne kiertoon. E-M1 isoine etsimineen oli lopullinen varmistus itselleni. Nyt on kamerassa enemmän potentiaalia kuin osaan käyttää. Voin tietenkin kuvitella erityistarpeita, mutta jos sellainen pakottava tulee eteen osaan soittaa vuokraamoon. Tai lainaan joltain tutulta kameraa.

Vastaus kysymykseesi on prosessi, jossa olen etsinyt omaa ammattiuran jälkeistä optimikompromissiani käytettävyyden ja sen kanssa mitä näen lopullisessa printissä. Aikanaan olin hyvin allerginen kuvaajan paikkaa hakeville, jotka näyttivät printtejään tai kuvaa ruudulla ja selittelivät miksi kuva ei ole ihan sellainen kuin pitäisi. Printti ei selittele, se on armoton ja kertoo suoraan puutteet kuvaajassa ja välineessä. Kumpaakaan puutetta en halua nähdä omissa printeissäni.
temama kirjoitti: Tältä pohjalta olenkin itseasiassa vähän ihmetellyt miksi olet nykyisin niin kovasti sitoutunut m43 järjestelmään. Onko valokuvauslaitteiden koko sinulle tällä hetkellä nimeenomaan se juttu, vai onko taustalla jotakin muutakin?
pekkapotka.com
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

ppotka kirjoitti:
ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.

Syväterävyyden suhteen osaan tehdä kuviin juuri sen syväterävyyden kuin tarvitsen. Lyhyen tai pitkän. Hämärämmässä etu kääntyy yleensä m4/3:n puolelle, koska syväterävyyden riittävyyden suhteen ei tarvitse himmentää niin paljon kuin kinarilla, jolla ajaudun paljon helpommin tärähdysongelmiin.
M4/3-kennon läpiterävyys on mullekin vähän kumma väite. Yleensä pidempi syväterävyys on tosiaan etu eikä ongelma. Potreteissa taas kohteen saa kyllä helposti irti taustasta, ei ole ollut mulle mikään ongelma. Noi perus manuaaliobjektiivit, kuten 50/1.4 omaavat täydellä aukolla hyvinkin kapean doffin, kun pikkukennolla niiden polttoväli kasvaa.

Mutta ennen kaikkea ei taida olla kovin järkevää päikseen vertailla FF-kennoa m4/3:een, kun niiden ei ole tarkoituskaan korvata toisiaan.
Avokid
Viestit: 5514
Liittynyt: Elo 14, 2006 14 : 56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Avokid »

http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Näillä perusteillako porukka ostelee m43-kamaa?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

alsalus kirjoitti:
ppotka kirjoitti:
ISO-kiihkoilijoille: OM-D:llä voin aina käyttää kinariin nähden sen verran alempaa herkkyyttä kuin kohinoissa ja dynamiikassa samalla ISO:lla häviäisin.

Syväterävyyden suhteen osaan tehdä kuviin juuri sen syväterävyyden kuin tarvitsen. Lyhyen tai pitkän. Hämärämmässä etu kääntyy yleensä m4/3:n puolelle, koska syväterävyyden riittävyyden suhteen ei tarvitse himmentää niin paljon kuin kinarilla, jolla ajaudun paljon helpommin tärähdysongelmiin.
M4/3-kennon läpiterävyys on mullekin vähän kumma väite. Yleensä pidempi syväterävyys on tosiaan etu eikä ongelma. Potreteissa taas kohteen saa kyllä helposti irti taustasta, ei ole ollut mulle mikään ongelma. Noi perus manuaaliobjektiivit, kuten 50/1.4 omaavat täydellä aukolla hyvinkin kapean doffin, kun pikkukennolla niiden polttoväli kasvaa.

Mutta ennen kaikkea ei taida olla kovin järkevää päikseen vertailla FF-kennoa m4/3:een, kun niiden ei ole tarkoituskaan korvata toisiaan.
Jos kapea syväterävyys olisi kuvataiteen must-juttu, niin varmaan Rembrantin tauluissakin olisi blurratut taustat.
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Avokid kirjoitti:http://sulantoblog.fi/olympus-e-m1-pare ... kyyksilla/
Näillä perusteillako porukka ostelee m43-kamaa?
No, käyhän ihmiset homeopaateillakin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
OskuK
Viestit: 34035
Liittynyt: Joulu 22, 2003 20 : 05

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nomad kirjoitti: Jos kapea syväterävyys olisi kuvataiteen must-juttu, niin varmaan Rembrantin tauluissakin olisi blurratut taustat.
Se setä hallitsi ihan ok taustat, mitä tuumit vaikka Yövartion taustasta?

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

OskuK kirjoitti:
nomad kirjoitti: Jos kapea syväterävyys olisi kuvataiteen must-juttu, niin varmaan Rembrantin tauluissakin olisi blurratut taustat.
Se setä hallitsi ihan ok taustat, mitä tuumit vaikka Yövartion taustasta?
Visuaalisesti klassisen maalaustaiteen avaintekniikka on kai valo, ei terävyysalue. En ole alan asiantuntija, mutta niin se mielestäni menee tuossakin. Nykyisin hieman samaa näkee strobistelijoiden puuhasteluissa. Villi rinnastus, katsokaa nyt vaikka Joe MaNallyn blogin tämänhetkistä avauskuvaa.
http://www.joemcnally.com/blog/

Yleisemmin, useimmat ovat kai nähneet Peter Greenawayn hauskan filmin yövartion taustoista. Tämän taulun lopulliseen asuun ovat vaikuttaneet muutkin seikat kuin visuaalisuus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rembrandt%27s_J%27Accuse
Vastaa Viestiin