Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer kirjoitti:Canon meni ohi jo. Tärkein tuossa listalla on DP RAW mode. Kun ei koolla saa DR:ää, ohitetaan naurettava rajoitus.
Enpä usko. Cänön otti spurtin, mutta kohta Sony nokittaa taas, se on varmaa.
Siinä ei nimittäin pahemmin purkka DR viritykset auta jos kenno kohisee kuin lehemän piiiieru!,Juuh, mutta nähtäväksi jää mikä on suorituskyky.
Kertokaapas viisaammat laiskalle koontina mikä tässä kyseisessä mallissa on nyt niin erityistä vaikka verraten Sony A7rIV?
Kennosta on turha sanoa mitään kun 45 vs. 61 on niin valtava ero eikä alipäästösuodinkaan ole haluttu omasta näkökulmastani, mutta muuten niitä plussia saisi laitella.
Että pitääkö viritellä ostohousut ja käydä vaihtamassa kun Canonin lasejakin on reilusti.
Kieltämättä kuulostaa äkikseltään aika pahalta. Mutta toisaalta kenelläkään harrastajalla ei riitä muistikortit tallentaa tota rawwia lähellekkään noin kauaa..
Omassa käytössäni en usko että nuo limitit tulis vastaan. Onhan se selvä ettei tarte kuvitella et tällä voi kuvata meksikossa 40 asteessa jossa aurinko posittaa täysiä kameraan.
Mut saapa nähä, erittäin kiinnostava tämä on
mä luulen, että Caanon pelailee täsäkohtaa upporikasta tai rutiköyhää. Siellä tiedostetaan, että hyvillä 4K ja 8K spekseillä saa kivasti krediittiä huippujärkkäreiden sarjassa. Vaikka ylikuumeneminen asettaa limiittiä, niin ne speksit seisoo siellä jokatapauksessa! Loppujen lopuksi 8K kuvailu on hyvin pienessä asemassa vielä vuosia, 4K on paljon oleellisempi, eikä edes sitä normikuluttaja tarvitse kuin vähän.
Muutenkin huomaa spekseistä, että Canon halusi ladata tähän huippumalliin videopuolen osaamistaan. Sonyhan on himmaillut sen kanssa, vaikka sillä on tekniikka hallussa varsinaisissa ammattipuolen videokameroissaan . Se ei ole tähän saakka kokenut tarpeelliseksi tuoda sitä kaikea järkkäreihin. Voi olla, että soninkin täytyy siinä tulevassa mallissaan nyhtään videospeksejä PRO puolen videosysteemeistään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
Yllättävää että jopa 20 min (=380 GB) tallettaa 8k raw kuvaa täysin yhteen menoon, oletin että voisi jäädä 5-10 minuuttiin - positiivinen yllätys ainakin minulle. Ja sekin positiivista että asia tuodaan näin rehdisti esille, eikä asiaa kätketä käyttäjiltä.
Onko muuten Sony :lla perinteisesti vastaavat tiedot esitetty käyttöohjeessa näin tarkasti, vai onko vain ylimalkainen huomautus että voi joskus ylikuumentua (= tulee ikävänä yllärinä se miten paljon voi kuvata)? Ainakin vanhemmat mallit sammuivat kesken 4k kuvauksen, mutta en muista että olisi mitään toimita-aikoja speksattu näin tarkasti, muistanko nyt väärin - korjatkaa jos muistan virheellisesti.
Vanhemmissa Soneissa oli sen ajan tekniikka, nyt on nyt.
Noh, ainakin Sony A7RIV käyttöoppaassa sanotaan näin;
Arvot ilmoittavat jatkuvan ajan tallennuksen aloittamisesta siihen asti, kun kamera pysäyttää tallennuksen.
Ympäristön lämpötila: 20 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Ympäristön lämpötila: 30 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 30 minuuttia
Ympäristön lämpötila: 40 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 10 minuuttia
Mutta ajat vaihtelevat mallista riippuen. esim. 42mp A7RIII vastaavat ajat 40C ulkoisessa lämmössä;
Ympäristön lämpötila: 40 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 29 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 29 minuuttia
Sinällään noi Canonin 'rehellisesti' kertomat ajat ei merkkaa mitään jos laitteessa on jonkinlainen ylikuumenemisongelma, niin käytännössä ajat jäävät - minne nyt sitten jäävätkään.
Elämä on valokuvaajan parasta aikaa!Vîta est tempus optimum homini
temama kirjoitti:Vanhemmissa Soneissa oli sen ajan tekniikka, nyt on nyt.
Noh, ainakin Sony A7RIV käyttöoppaassa sanotaan näin;
Arvot ilmoittavat jatkuvan ajan tallennuksen aloittamisesta siihen asti, kun kamera pysäyttää tallennuksen.
Ympäristön lämpötila: 20 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Ympäristön lämpötila: 30 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 30 minuuttia
Ympäristön lämpötila: 40 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 60 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 10 minuuttia
Mutta ajat vaihtelevat mallista riippuen. esim. 42mp A7RIII vastaavat ajat 40C ulkoisessa lämmössä;
Ympäristön lämpötila: 40 °C
Videoiden (HD) jatkuva tallennusaika: noin 29 minuuttia
Videoiden (4K) jatkuva tallennusaika: noin 29 minuuttia
Sinällään noi Canonin 'rehellisesti' kertomat ajat ei merkkaa mitään jos laitteessa on jonkinlainen ylikuumenemisongelma, niin käytännössä ajat jäävät - minne nyt sitten jäävätkään.
Ollaanpa Sonylla oltukin aikaansa edellä noissa hommissa, tosi tarkasti mainittua käyttöajat, kiitos temamalle tiedon kaivuusta, ja odotellaan mitä 2020 mallin spekseissä mainitaan.
Javalille, ei tässä muuta ikävää yllätystä tähän mennessä ole ollut kuin R5:sen luokaton akkukesto.
Myynnissa kirjoitti:
...ja onko EVF blackouttia vai ei.
Tämä. Joka nurkka täynnä videota ja ”reviewiä”, eikä yksikään ota kantaa tähän. Johtaa epäilemään, että sarjakuvaus on samanlainen sietämätön dia-show kuin EOS R:ssä.
Jos joku on menossa huomenna Rajalaan esittelyyn, niin kokeilkaa ihmeessä.
JyrkiS kirjoitti:
Tämä. Joka nurkka täynnä videota ja ”reviewiä”, eikä yksikään ota kantaa tähän. Johtaa epäilemään, että sarjakuvaus on samanlainen sietämätön dia-show kuin EOS R:ssä.
Jaahas, itseäni korjaten, camera storen youtube revikassa oli aika lupaavan oloinen pätkä kohti juoksevan koiran kuvaamisesta. En tiedä moniko kuva oli terävä, mutta etsin näytti reaaliaikaiselta.
Nyt alkaa paljastumaan näitä ”Canoneja”. RAW video käytettävissä ainoastaan 8K 24/25p videoissa. Samassa tilassa taas IBIS ei ole käytössä. Että semmosta. Jotenkin toivoin ettei tähän olis jemmattu noita, mut mihis koira karvoistaan.
nsamppa kirjoitti:Nyt alkaa paljastumaan näitä ”Canoneja”. RAW video käytettävissä ainoastaan 8K 24/25p videoissa. Samassa tilassa taas IBIS ei ole käytössä. Että semmosta. Jotenkin toivoin ettei tähän olis jemmattu noita, mut mihis koira karvoistaan.
No onhan tuo speksi mahtava ja Canon hyppää peilittömien teknologiassa ainakin sukupolven eteenpäin, mutta kyllä sieltä niitä rajoituksia, miinoja ja aviomia kysymyksiä löytyy Ihan kuten kaikista kameroista.
Esim.
- elektronisen sulkimen DR/noise? Jos teknologia on samaa tasoa kuin 1DXIII:ssä tippuu ADC:t aina 12-bit tilaan elektronisella sulkimella ja Conanissa DR ottaa näköjään vielä isomman hitin kuin 12-bit tilaa dropatessa kuin Sonyissä, joissa nykyisin elektroninen suljin on tarjolla myös 14 bittisenä. 1DXIII:n max-DR on elektronisella sulkimella samaa tasoa kuin antiikkisessa Sony A6000:ssa. Tämän voi todeta esim. photonstophotos:stä
- speksin mukaan (linkki alla) tässä on 0.5 sec rajoitus suljinajalle elektronisella. Eli siis tuon pidempää suljinaikaa ei R5:lla kuvata elektronisella sulkimella (sama kuin 1DXIII:ssä). Viittaisi hiukan 1DXIII tasoisuuteen ylipäätään elektronisella sulkimella myös edellisen kohdan osalta. Korkeilla resoluutioilla tuota elektronista suljinta arvostaa sttaatisten kohteiden kanssa ettei 1st curtainista tule tärinää
- sensorin lukunonopeus? 1DXIII:ssä on 1/60 ja se on liian hidas nopeiden kohteiden kuvaamiseen elektronisella sulkimella ilman vääristymiä. Tässä on 2x mpix, millehän tasolle lukunopeus on saatu. Tämä toki vaikuttaa myös EVF-lägiin, slideshow-effuun sarjatulella ja AF:ään jne. Huomattavaa parannusta aiempiin R:iin verrattuna voi toki odottaa, mutta esim. 20 fps tässä lienee aika kaukana Sony A9:n 20 fps:stä. Gordon Laing totesi videorevikassaan ettei voi vielä puhua rolling shutter:sta, ei varsinaisesti lupaa positiivista yllätystä...
Ny päästää taas siihen onko A9 vieläkin ainoa peilitön jolla siis kuvata nopsaan liikkuvia kohteita äänettömästi? Eli jos tämä on tarve, ei Sonya saa kuin ostamalla Sonyn. Canonisti joutuu naksuttamaan mekaanisesti ja sitten on sama pysyä EF-laitteissa.
Maffer kirjoitti:Ny päästää taas siihen onko A9 vieläkin ainoa peilitön jolla siis kuvata nopsaan liikkuvia kohteita äänettömästi? Eli jos tämä on tarve, ei Sonya saa kuin ostamalla Sonyn. Canonisti joutuu naksuttamaan mekaanisesti ja sitten on sama pysyä EF-laitteissa.
Resoluutioeron ollessa noinkin merkittävä, en yhtään ihmettele, jos Sony vie tässä kisassa ja Canon vikisee. Tuohon vielä "pienoinen" hintaero, minkä rallimalli kustantaa enemmän, niin jää vielä vähemmän ihmeteltävää. Luulempa, että Sonyn A9II voittaa leikiten myös R6:n tässä skapassa, eikä se siltikään ole mitään pois näiltä R5/R6 kameroilta.
Sen verran polttelee muutaman kuukauden RP:n käytön jälkeen hankkia jossakin välissä näistä jompikumpi, että mielenkiinnolla odotan revikoita. Keväälle, ensi syksylle voisi olla hyvä aika. Kyllähän siinä tonnikaupalla tulee pitkässä juoksussa takkiin, kun EF-laseja vaihtelee hissukseen RF-laseiksi. Varsinkin kun samat lasit ovat järjestään 1000e kalliimpia kuin peililasit. Ei ole vielä mulle asti valjennut, miten tämä peilitön on yksinkertaisempaa tekniikkaa. Ehkä se kuitenkin liittyy tähän nopeasti pienenevään myyntimäärään.
Satunnainen kuvaaja ja Canon keräilijä
FF,1", 35mm
FD, EF, RF
No siinäpä se. Peilitön on iso puhallus jonka R&D loputtomine iteraatioineen maksaa kuluttaja isosti monta kertaa. Lopulta saadaan samoja kuvia kuin peilikameralla. Kjähhh.
Maffer kirjoitti:Ny päästää taas siihen onko A9 vieläkin ainoa peilitön jolla siis kuvata nopsaan liikkuvia kohteita äänettömästi? Eli jos tämä on tarve, ei Sonya saa kuin ostamalla Sonyn. Canonisti joutuu naksuttamaan mekaanisesti ja sitten on sama pysyä EF-laitteissa.
Joo, Sony A9 ii :lla saa nopeaa rampautettua laatua 20 fps, mutta jos parhaaseen 14 bitin kuvanlaatuun tähtää niin nopeus tippuu 12 fps, eli samaan kuin mitä R5 pääsee mekaanisella sulkimella. Ja R5 suora kilpailija Sony A7r iv hyytyy 6 fps tasolle jos sillä tavoittelee parasta14 bitin kuvaa, ja se on aika pätkimistä ns. pro luokan kameralle.
R5 sensorin lukunopeuksia ja dynamiikkaa sähköisellä sulkimella ei ole vielä ilmoitettu eikä mitattu ulkopuolisten tahojen osalta, joten kaikki kommentit ovat vain arvauksia, voivat olla osin kyllä hyviäkin arvauksia ~ aika näyttää. Itse luotan edelleen toistaiseksi mekaaniseen sulkimeen, mutta toivon että videoon R5 :n kennon lukunopeus olisi jo jotenkin (jossakin järkevässä 4k modessa) kunnossa.
Joissakin revikoissa vihjailtiin että R5 :n AF olisi jopa parempi kuin EOS-1Dx mk3 :ssa. Se olisi jo aika hyvä saavutus kun kennon resoluutio otetaan huomioon. Voi olla että myös uudet RF lasit tuovat oman osansa tähän yhtälöön.