tn1krr kirjoitti:ptakala0 kirjoitti:
Näin arvelinkin. Kyseinen Column-parallel on-chip ADC ei ole mitenkään Sonyn oma innovaatio vaan selkeä evoluutio kennosuunnittelussa jota on pyöritelty erilaisissa IEEE:n konferensseissa ja artikkeleissa varsin pitkään. Ensin tuo materialisoitui Samsungin kennossa: "Samsung was the first manufacturer to introduce an advanced column ADC" (Randy Torrance: Modern ADC's improve CMOS image sensors. EDN Network 2009)
Ominaisuudesta on siis monia toteutustapoja, mm. Nikonin oma jota käytettiin vaikkapa D5:ssa. Siksi siihen voi viitata Nikonin omana ominaisuutena, toteutustapa on Nikonin. Aivan samoin kuin Sonyn toteutustapa on Sonyn.
Samsung on hyvin voinut tuoda/esitellä jotain ensin, ihan kuten Nokialla oli kosketusnäyttö jo vuonna 2002. Sony on kuitenkin tehnyt Applet eli edelleenkehittänyt teknologiaa (Exmor viittasi alunperin column parallel ADC:hen+CDS kohinanpoiston yhdistelmään) ja hieronut prosessia ja siksi melkeimpä dominoinut isompia sensoreita pian 10 vuotta.
D5:ssa tuskin edes on on-chip ADC:tä, koska on-chip ADC:n suurin etuhan on perus-ISO:lla (sinnehän se parannus Canonillakin tuli kun ADC:t saatiin kennolle), D5:n perus-ISO on hirveätä kuraa. Canon pääsi D5:n suorituskykyyn matalilla ISO:illa jo vuoden 2011 1DX:lla, ilman on-chip ADC:tä.
Sonyn suurin etumatka on ja on aina ollut perus-ISO:lla, johon suurin osa noista IPR:stä, designista ja sekä matalammin viivanleveyden prosessi vs. Canon/Renesas:in vanhat fab:it antaa huomattavaa etua. Jotkut on sitä mieltä, että fabit/prosessi ylipäätään on ainakin 2/3 tästä touhusta.
No jos katsot vaikka DXOmarkkeja tai kysyt joltakin D5:lla kuvaavalta niin kamera on tosiaan optimoitu isoille alkaen 800 ylöspäin. Näin minäkin tekisisn jos iso kohderyhmä olisi urheilukuvaajat. SIllä segmentillä taas D5 on suhteellisen kova luu.
En ole avannut ko. laitetta mutta esimerkiksi patentti USPTO 9832408 (Patent Issued for Imaging Sensor and Imaging Device with Column ADC) sopisi tuotekehityssyklin aikaan. Jotkut ovat sensorin nähneetkin kuten Bob Newman
"The D5 sensor seemingly originates from the same design team that produced the D4 and D3 sensors before it. Design teams have a tendency to establish their own practice, and so will develop products that have common features, both at a microscopic and macroscopic level. The common features between this new sensor and the older ones are quite apparent.
At the same time, from an exterior view, it seems these sensors have features that Nikon’s own have not previously had – most interestingly, a column-parallel analogue-to-digital converter of the type that gives other manufacturers’ sensors, including Sony’s, exceptional performance with respect to characteristics such as dynamic range."
tn1krr kirjoitti:ptakala0 kirjoitti:
Niin? Kyse oli alunperin Sonyn massiivisesta ylivoimasta suunnittelu- ja valmistuspuolella ja että FF -sensoreita nyt ei vaan saa muualta ja lopulta jopa väitteestä että Nikon ei suunnittele yhtään mitään.
Jos vaikka vastaisit asioihin joita olen oikeasti väittänyt, tuo on taas väsynyttä ulkiukkoilua vai olikos se niin että vuonna 2018 se riittää, jos "kokee" että noin väitettiin. Olen nimenomaisesti maininnut D4/D5:n sensorin Nikonin suunnittelemana (ao lainaus multa aiemmin tässä ketjussa) ja ainoastaan sanonut ettei tuota D850:n sensoria tehdä ilman Sonyn IPR:iä+niille miljardeilla hierottua valmistusprosessia. Esim. Samsung:in teknologista osaaamista/valmistuskykyä en myöskään ole kieltänyt missään vaiheessa, ovat vain panostaneet jokusen vuoden pelkästään lillerikokoon.
Tätä samaahan tämä on toki ollut D800:n esittelystä lähtien; "Nikon suunnittelee sensorinsa itse" lukee Nikonistien kaanonissa ja sen vastaista jumalanpilkkaa sitten puolustetaan kaikilla mahdollisilla argumentaatiovirheillä.
tn1krr kirjoitti:
"Nikon suunnittelee sensorinsa itse" on aika kulunut hokema. Pätee jollain tasolla ehkä vielä D5:een, mutta esim. D500, D800, D810, D850 jne. sensorit on niin täynnä Sonyn patentoimaa teknologiaa että niitä ei voi tehdä missään muulla. On-sensor DAC:t joilla tehdään base-ISO DR, Aptinalta patenttivaihdossa Sonyn saamaa dual-gain (2,7 EV base-ISO:n jälkeen vaihtuu gain) jne.
Siis hetkinen. Missäs se olkiukkoilu lymyääkään?
Laitetaan nyt tuohon perään vielä kommenttisi loppuosa
tn1krr kirjoitti:
imaging-resourcessa vastikään ollut juttu "Nikonin sensorisuunnittelusta" kertoi lähinnä sensori-stackin optimoinnista, senhän jokainen toki tekee itse. Jos mä tilaisin Rotaxilta moottorin jollain spekseillä ei se todellakaan olisi minun suunnittelmani.
Kysymys kuuluu: mistä ne patentit sitten tuleva jos Nikonilla tilataan vain Sonyn listakamaa?
Sitten on vielä auki missä kohtaa Etchellsin jutussa on virhe. Mikä nyt viittaa niihin Sonyn IPR:iin joihin Nikonilla ei ole oikeutta?
tn1krr kirjoitti:
Etchells siellä selittää suu vaahdossa mm. Sonyn Exmor-patenttien suojaamaa column parallel on-chip ADC-tekkistä Nikonin ratkaisuna.
Ja siis jo melko aukottomasti todettiin että itse parallel on-chip ADC ei ole Sonyn innovaatio.
Aivan toinen taso onkin sitten japanilainen yrityskulttuuri verkostoineen ja muutaman keskeisen pankin rooli siinä. Thom Hogan on todennut:
"I'll start with an important note: not a single person who is making all those comments or describing what is happening in image sensors—including myself—knows for an undisputed fact what is or isn't going on within the deep-levels of sensor design in Japan. The exact relationship between Nikon and Sony, Fujifilm and Sony, Olympus and Sony, and any other pairing of vendors that comes up for image sensors involves (apparently) highly sensitive information and IP ownership that is only known to the two parties.
I put apparently in quotes in the previous paragraph for a reason: in Japan, culture comes into play. For Nikon to say there was any Sony technology in the Nikon sensors would be to lose a bit of face, and that would tantamount to publicly acknowledging shame, something you try to avoid in Japan. Likewise, for Sony Semiconductor to say that there was any Nikon technology that worked its way into the Exmor chips would be the same. "