Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

D700 on ihan luontevan kokoinen, ei yhtään möhkö. Tietenkin pienempikennoinen fx-kamera on ajatuksena kiva ja houkuttelisi kovasti minuakin.

Epäilen silti, että jos Nikonin kuluttajaluokan fx-kamera olisi D90/D7000 kokoa, niin aika moni pulttaisi siihen notkuvan irtokahvan ankkuriksi. D700:n kanssa tämmöistä tarvetta ei ole. Lisäksi isompaan runkoon on saatu napit ja nippelit sijoitettua niin, että sormikkaat kädessä on hyvä kuvata.

Itse tykkään myös isomman rungon mahdollistamasta kunnollisesta etsimestä sekä siitä, että D700:n rungon tarkennusmoottori on paljon nopeampi kuin pienemmissä Nikoneissa. Tarkennusmoottori nousee tärkeäksi asiaksi viimeistään silloin jos haluat vaikka (kustannussyistä) käyttää AF-tarkenteisia teleobjektiiveja.

Eli eiköhän tämä Nikonin kamerasarja ole nyt aika hyvä kun D3000, D5000 ja D90 jäävät pois tuotannosta. D300s:n asema on vähän epäselvä, mutta sarja D3100, D7000, D700, D3s/x vaikuttaa linjakkaalta ja kaikki tarpeet täyttävältä. Ainoa asia mkä tuosta puuttuu, on kääntyvänäytöllinen sienivideokamera, mutta ehkä D400 tulee olemaan sellainen ;-)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti: Eli eiköhän tämä Nikonin kamerasarja ole nyt aika hyvä kun D3000, D5000 ja D90 jäävät pois tuotannosta. D300s:n asema on vähän epäselvä, mutta sarja D3100, D7000, D700, D3s/x vaikuttaa linjakkaalta ja kaikki tarpeet täyttävältä. Ainoa asia mkä tuosta puuttuu, on kääntyvänäytöllinen sienivideokamera, mutta ehkä D400 tulee olemaan sellainen ;-)
Eikun mikään linja ei ole ikinä täydellinen - tilanne elää koko ajan ;-)

Kyllä D3100 ja D7000:n väliin mahtuisi mielestäni vielä joku välimalli, vaikka sillä kääntyvällä näytöllä. Vaikka paranneltu D5000.

Olisiko D400 seuraaja D300s:lle?
nomad

aikaarska kirjoitti: Olisiko D400 seuraaja D300s:lle?
Niinhän sitä puhutaan.

Jospa laittavat tuohon integroidun akkukahvan ja profiloivat se muutenkin ammattiluokkaan. D2x seuraajaa on monissa keskusteluissa kaivattu kovasti.
aikaarska

nomad kirjoitti:
Niinhän sitä puhutaan.

Jospa laittavat tuohon integroidun akkukahvan ja profiloivat se muutenkin ammattiluokkaan. D2x seuraajaa on monissa keskusteluissa kaivattu kovasti.
Eli käytännössä D7000 olisi D300s:n korvaaja, sitä suuremmalla syyllä D3100 ja D7000 väliin mahtuis joku malli, vaikka tälläinen Canon 60D tyyppinen, D90:n kokoluokkaa.
No, pelkkää spekulointia vielä.
nomad

aikaarska kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Niinhän sitä puhutaan.

Eli käytännössä D7000 olisi D300s:n korvaaja, sitä suuremmalla syyllä D3100 ja D7000 väliin mahtuis joku malli, vaikka tälläinen Canon 60D tyyppinen, D90:n kokoluokkaa.
Eikös D7000 ole kooltaan juuri tuossa saumassa? Eikä hintakaan näytä aivan mahdottomalta. Ainoa syy miksi D7000 ei kuuluisi tähän 60D välisarjaan on, että siinä on aika paljon raskaamman sarjan ominaisuudet, mm. se Ai tuki joka ei ole Nikonilla aikaisemmin kuulunut edullisempiin kameroihin.
aikaarska

nomad kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
nomad kirjoitti: Niinhän sitä puhutaan.

Eikös D7000 ole kooltaan juuri tuossa saumassa? Eikä hintakaan näytä aivan mahdottomalta. Ainoa syy miksi D7000 ei kuuluisi tähän 60D välisarjaan on, että siinä on aika paljon raskaamman sarjan ominaisuudet, mm. se Ai tuki joka ei ole Nikonilla aikaisemmin kuulunut edullisempiin kameroihin.
No joo, ei se kovin paljon D90:stä isompi ole - oikeastaan:

http://a.img-dpreview.com/previews/Niko ... 0sback.jpg

Vähän reilumpi, mutta selkeästi D300:sta pienempi. Aika hyvä. Kääntyvä näyttö vielä sienikuvauksiin kiitos ;-)
Vocifer

Viesti Kirjoittaja Vocifer »

aikaarska kirjoitti:Eli käytännössä D7000 olisi D300s:n korvaaja, sitä suuremmalla syyllä D3100 ja D7000 väliin mahtuis joku malli, vaikka tälläinen Canon 60D tyyppinen, D90:n kokoluokkaa.
No ei D3100:n ja D7000:n väliin mitään tarvita.

D400:n, jossa olisi noin 15 Mpikseliä, 1.5X-kroppi, kuvanlaatu vähintään ISO1600:lle(isommilla ISO-arvoilla voisi huonontua jyrkästikin, jos halutaan saada kameran hintaa alemmaksi) saakka 1DMIV:sta vastaava, 9-10 kuvaa/s, Full-HD, kaksi CF-korttipaikkaa, toimva tarkennus, paljon tarkennuspisteitä ja jaoteltuna koko kuva-alalle ja kiinteä pystykahva.
aikaarska

Vocifer kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Eli käytännössä D7000 olisi D300s:n korvaaja, sitä suuremmalla syyllä D3100 ja D7000 väliin mahtuis joku malli, vaikka tälläinen Canon 60D tyyppinen, D90:n kokoluokkaa.
No ei D3100:n ja D7000:n väliin mitään tarvita.

D400:n, jossa olisi noin 15 Mpikseliä, 1.5X-kroppi, kuvanlaatu vähintään ISO1600:lle(isommilla ISO-arvoilla voisi huonontua jyrkästikin, jos halutaan saada kameran hintaa alemmaksi) saakka 1DMIV:sta vastaava, 9-10 kuvaa/s, Full-HD, kaksi CF-korttipaikkaa, toimva tarkennus, paljon tarkennuspisteitä ja jaoteltuna koko kuva-alalle ja kiinteä pystykahva.
Sä et tarvi, mutta mä tarviin ;-) D3100 on ihan pikku peruskamera, ja D7000 isohko lähes D300:sta vastaava malli, kyllä siihen väliin edistyneemmän harrastajanmalli mahtuisi.
aikaarska

Sigma 150-500 DG HSM OS

Tamron 70-300 VC jäi hankkimatta tässä vaiheessa, mutta hankin kunnon teleputken korvikkeeksi Sigman 150-500mm zuumin.

Tällä vajaan 2kg möhkäleellä on hyvä samalla testata miten 60D soveltuu isompien objektiivien perään kiinni.

En voi sanoa, että se tarjoaisi täysin tukevaa kahvaa näin isolle objektiiville (ainakaan ilman BG-E9 akkukahvaa), mutta tuntui paremmalta kuin esim. samainen objektiivi Nikon D90 kanssa - jollainen combo minulla on joskus ollut.

Tarkennusnopeuskin tuntui paremmalta 60D kanssa kuin D90 kumppanina. Aikaisemmin tässä viestiketjussa valitin 60D:n tarkennuksen valikoitumista hanakasti taustaan mikäli tarkennuskohde edessä on tarpeeksi pieni tai epämääräinen, kuten yksittäinen heinänkorsi tms. Sama pätee myös 60D käyttäytymisessä Sigma 150-500 putken kanssa...Kuten myös muuten Sigma 10-20 laajiksen kanssa kun sitäkin kokeilin. Taitaa olla enemmänkin 60D:n AF järjestelmän ominaisuus kuin vika ;-)
Liikkuvia kohteita (lintuja) 60D poimi mielestäni kiitettävästi sigma 150-500 kanssa - myös sen HSM moottori toimii tarpeeksi hyvin ja äänettömästi. Luonnollisesti se sallii myös manuaalitarkennuksen AF:n yli, mikä on hyvä juttu telekuvauksessa.

Itseasissa Sigma 150-500 vaikuttaa nyt erittäin asialliselta pitkältä teleltä hintaisekseen. Ainut vähän häiritsevä asia on kuvanvakaajan "surina" käytössä. Kuvanlaatu on hyvää 150-400mm polttovälillä, mutta pehmenee siitä loppua kohti - 500mm on parhaimmillaan f/11 aukolla, luulisin.

P.s. Yksi asia potuttaa - miksi kuvatiedostojen katselu 60D:llä ei näytä käytettyä objektiivin polttoväliä?! Kaikkea muuta dataa niistä on kyllä mahdollista tsekata, muttei polttoväliä...Hölmöä.
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 16, 2010 12 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

Canonin vastavalosuoja ja jugurttipurkki bisneksiä....

Vähän kyllä potuttaa Canonin harrastama vastavalosuojabisnes!

EDIT: Nikonilla oli myös taipumusta samaan VVS bisnekseen, ei välttämättä samassa mittakaavassa kuin Canonilla?

Ei siinä mitään etteikö voisi ostaa vielä muutaman kympin vastavalosuojaa objektiivin lisäksi, mutta kun kilpailevat merkit tarjoavat nämä yleensä (Nikonkaan ei kyllä aina) kaupan päälle, niin onhan tuossa aikalailla vedätyksen makua.
Tämä asia nyt vaan tuli taas ajankohtaiseksi kun hommasin Canonin vehkeitä - olin jo melkein unohtanut koko canonin vastavalosuojabisneksen kun kuvasin muutamia vuosia muilla vehkeillä.
Esim. vastavalosuoja "jugurttipurkki" Canon 50/1.8II lasiin-->Canon ES-62 vastavalosuoja johon tulee mukaan metallinen adapteri. Hinta n. 30€...Ja varmaan huonoin vastavalosuoja systeemi johon olen törmännyt!
Valmiiksi käsittämättömän huteraan 50/1.8II objektiiviin kun kiinnittää tuon suht. paianavan metalliadapterin ja siihen vielä vastavalosuojan niin koko roska on kuin lelukaupasta vedetty häkkyrä. Ilman vastavalosuojaa metallinen adapteri 50/1.8II nokalla näyttää koomiselta, eikä sitä aina viitsi ruuvata poiskaan aktiivista käyttöä ajatellen.

Laitoin 50/1.8II nokalle heti kättelyssä kumisen tarvikevastiksen (kuvassa):
Kuva
...joka näyttää paremmalta ja toimii käytännössä paremmin kuin canonin oma.

Itse Canon 50/1.8II on muuten todella alaarvoinen esitys Canonilta. Olkoonkin halpa, ja optisesti kelvollinen - mutta ei siitä rakenteesta ihan noin muovista rääpälettä olisi tarvinnut tehdä. Mulla oli Canon 20D aikoihin vanhempi Canon 50/1.8 versio joka oli luokkaa parempi rakenteeltaan - en olisi uskonut että Canon viitsisi tehdä tälläistä lelua sen uudesta painoksesta!

Verratkaa vaikka Nikonin Nikkor AF 50mm f/1.8D primeen! Se on muutaman kympin kalliimpi, mutta rakenne ihan eri luokkaa vaikka muovinen onkin.

Meinaako ne Canonilla oikein tehdä kunnon voittoa perus 50/1.8 objektiiveilla ;-D Laitetaan pakettiin 15€ objektiivi, myydään satasella ja kerjätään vielä 30€ vastavalosuojasta päälle!
Ja kyllä kuluttajat ovat tyytyväisiä - oikein haluttaa lisää luottaa Canonin laatuun ja ostella lisää niiden putkia.
Turha sanoa, että osta sitten Canon 50/1.4 tai 50/1.2 jos lelu ei miellytä, mutta ei se niin mene. Kyllä 50/1.8 objektiivista voi tehdä suht. kunnollisen niinkuin vaikka nikkor 50/1.8.
Sellaisenhan voisi ajatella olevan vaikka jonkunsortin porkkana/sisäänvetotuote uusille canonisteille jotka oppisivat heti kättelyssä luottamaan firman laatuun.
50/1.8II tapauksessa niin ei ole! Tuo Rainbowin jugurttipurkkikin hölskyy vähemmän kuin Canon 50/1.8II.

P.S. Tämän loistavan myyntipuheeni jälkeen olisikin oivallista ilmoittaa, että minulla olisi muuten myynnissä Canon ES-62 vastavalosuoja + metallinen adapteri siihen, että jos jotakuta kiinnostaa...

VIHJE: Ebaylla kiinanpojat kauppaat vastavalosuojia muutamalla €urolla Canoniin ja Nikoniin.
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 17, 2010 1 : 14. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Hannu KH
Viesti:

Re: Canonin vastavalosuoja ja jugurttipurkki bisneksiä....

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

aikaarska kirjoitti:Vähän kyllä potuttaa Canonin harrastama vastavalosuojabisnes!

EDIT: Ei Nikonikaan kaikkiin objektiiveihinsa vastista sisällytä valmiiksi mukaan, mutta useimpiin kyllä.
Mulla ei oo ollu yhdessäkään Nikonin, Hasselin eikä Mamiyan optiikassa vastavalosuojaa vakiona, kaikkiin on pitänyt hommata erikseen.

Sigma,Tokina, Tamron & Canon (osassa) objektiiveissa on ollut.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aikaarska

Re: Canonin vastavalosuoja ja jugurttipurkki bisneksiä....

Hannu KH kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:Vähän kyllä potuttaa Canonin harrastama vastavalosuojabisnes!

EDIT: Ei Nikonikaan kaikkiin objektiiveihinsa vastista sisällytä valmiiksi mukaan, mutta useimpiin kyllä.
Mulla ei oo ollu yhdessäkään Nikonin, Hasselin eikä Mamiyan optiikassa vastavalosuojaa vakiona, kaikkiin on pitänyt hommata erikseen.

Sigma,Tokina, Tamron & Canon (osassa) objektiiveissa on ollut.
OK. Voi olla että Nikonkin harrastaa sitten samaa bisnestä, mutta ainakin Nikkor 16-85VR, 35/1.8, 18-105, 70-300VR kakkuloihini vastis tuli mukaan. Nikkor 50/1.8 mukana ei tullut.
Minulla on kyllä käsitys, ettei Canon sisällytä vastista kovinkaan monen putken mukaan vakiona, vai miten on?
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Ainoa uutena ostamani Nikkor, josta puuttui vvs oli juuri tuo 50/1.8.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

PekkaSav kirjoitti:Ainoa uutena ostamani Nikkor, josta puuttui vvs oli juuri tuo 50/1.8.
Sama täällä, sekä ns. kittiobiskasta tuo uupuu, vaan kaikissa muiss Nikkoreissa, mitä olen omistanut (kymmenkunta) on tullut VVS mukana.
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
Hannu KH
Viesti:

Mulla on ollut 5 Nikkoria joissa ei yhdessäkään ole ollut VVS:ää.
Mitään kittiputkea en ole koskaan omistanutkaan, tai oikeestansa...ainut kittioptiikka mikä mulla on, niin se on Canonin ja siinähän tuli VVS.
aikaarska

Vastavalosuoja on kyllä ihan hyödyllinen varuste, estää suurimman osan hajavalosta sotkemasta piirtoa - ja suojaa samalla objektiivin etulinssiä. Kuminen vastis toimii myös pehmentävänä puskurina rajussa menossa.
Hannu KH
Viesti:

aikaarska kirjoitti:Kuminen vastis toimii myös pehmentävänä puskurina rajussa menossa.
Mun "pokkarissa" on semmonen ja ainokainen UV-joka on käytössä, ja tämäsiis EF 35/2:n nokalla. On jo ollut aika monessa mukana ;)
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Hannu KH kirjoitti:Mulla on ollut 5 Nikkoria joissa ei yhdessäkään ole ollut VVS:ää.
Mitään kittiputkea en ole koskaan omistanutkaan, tai oikeestansa...ainut kittioptiikka mikä mulla on, niin se on Canonin ja siinähän tuli VVS.
Ihan mielenkiinnosta, mitkä lasit? Esimerkiksi verkkokaupan sivuilta ei tällä hetkellä löydy kuin tuo 50/1.8, jota myydään ilman suojaa.
Hannu KH
Viesti:

PekkaSav kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Mulla on ollut 5 Nikkoria joissa ei yhdessäkään ole ollut VVS:ää.
Ihan mielenkiinnosta, mitkä lasit? Esimerkiksi verkkokaupan sivuilta ei tällä hetkellä löydy kuin tuo 50/1.8, jota myydään ilman suojaa.
Pääasiassa olivat Zoomeja, ja se 50/1,8.
nomad

Hannu KH kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
Pääasiassa olivat Zoomeja, ja se 50/1,8.
Objektiivien myyminen ilman vastavalosuojaa on tosiaankin älytöntä. Pitäähän se vv kuitenkin ostaa... Onneksi ovat Nikonillakin sittemmin tuon tajunneet, kaikissa uusissa Nikkoreissa on vv mukana. Vai onko poikkeuksia? 14-24mm?
Vastaa Viestiin