Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
fangio kirjoitti:Tota suljinhommaa vastaan meikä rupeaa kapinoimaan. Kaikki sitä pelkää ja valittelee, mutta mistään ei tunnu löytyvän ainuttakaan, jolta se olisi hajonnut. Pitäisihän nyt täälläkin olla ainakin 10-30 tyyppiä, joilta digijärkän suljin on pettänyt, jos ne ovat tosissaan pettääkseen.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin Matilta hajosi 10D suljin melko nopsaan. Pikainen haku ei tuottanut tulosta, mutta aiheesta puhuttaessa puhuttiin yleensä Canonin sulkimen hajoamisesta/oletetusta kestoiästä. Taisi yhdestä Canonista lähteä peili irti, huoltoon sekin pitää viedä.
Vaikuttaa siltä ettei kiistelty kuvanlaatuero varmaankaan vaikuta valintaani, jos D1 on tuplat arvokkaampi.
Ei huvittaisi maksaa tonnia noin vanhasta tekniikasta, kun uudempaa saa jo lähes samaan hintaan käytettynä (esim. D100). D1 ei myöskään sisällä kiinteää salamaa, joten TTL:nä toimiva ulkoinen salama olisi lähes välttämätön, kun oma Sigma ei taida toimia tuossa automaattina.
D30:ssä on tietys hankaluutena tuo uuden optiikan hankinta. Mietityttää kuitenkin esim. se että vain Canonisteilla on yleensä vakaimella varustettuja laseja (joita ei taida Nikonilla edes kauheasti olla).
Kannattaa kuitenkin ottaa huomioo, kun lähtökohtana on pokkari, jonka kuvanlaatuun olen täysin tyytyväinen kaiken muun paitsi sen pokkarien perusheikkouden eli lähes käyttökelvottomat 200 suuremmat herkkyydet.
Haluan vain hieman pienemmällä sijoituksella päästä kuvaamaan digijärkällä ja odottaa tekniikan kehittymistä. Minua mietityttää lähinnä mihin tuo kroppikerroin asettuu vai asettuuko mihinkään. Ei nykyisten vehkeiden kuvalaaduissa mielestäni mitään vikaa ole.
Boah kirjoitti:Ei huvittaisi maksaa tonnia noin vanhasta tekniikasta, kun uudempaa saa jo lähes samaan hintaan käytettynä (esim. D100). D1 ei myöskään sisällä kiinteää salamaa, joten TTL:nä toimiva ulkoinen salama olisi lähes välttämätön, kun oma Sigma ei taida toimia tuossa automaattina.
D30:ssä on tietys hankaluutena tuo uuden optiikan hankinta. Mietityttää kuitenkin esim. se että vain Canonisteilla on yleensä vakaimella varustettuja laseja (joita ei taida Nikonilla edes kauheasti olla).
Jos sinulla kerta on jo 16mm, 28mm, 50mm ja 80-210mm objektiivit Nikonille, niin ihmetyttää tässä, että mitä oikein mietit. =) Tuolla hintaerolla et kuitenkaan saa vastaavia uuteen järjestelmään hankittua.
Käsittääkseni EF 500 Superin pitäisi toimia automaattina, mutta tästä en mene vannomaan mitään.
Jos ajatellaan D30:iin sopivia vakainlaseja, niin 28-135IS ja 70-200IS ovat varmaankin ne kaksi yleisintä. Nikonilta löytyy vakaajamallit 24-120VR ja 70-200VR, joten tuossa ei juurikaan eroa ole. Tietysti pitkissä henkilöauton hintaisissa putkissa eroa taitaa löytyä, sillä tuo 200/2VR taitaa olla ainoa kiinteä Nikon, johon vakaaja on saatavissa.
Tietenkin tuolla D1:n hinnallahan saisi jo melkein D70:n, joten viitisen vuotta vanhan ammattimallin ja tuoreen "harrastelijamallin" välillä ei välttämättä ole eroa ammattimallin eduksi...
-olli
Viimeksi muokannut trsqr, Syys 04, 2004 13 : 20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rontti kirjoitti:'... all pixels are not born equal...' D30 on (tai oli) ylivoimaisesti huonoin koskaan valmistettu digijärkkäri, eikä kuvanlaatu kunnolla riitä edes kymppikuviin. D1 on eri maailmasta, ammattityökalu.
Hehe, ilmeisesti "kymppikuvat" ovat suurempia kuin A3 (~30x45cm), koska A3:een asti ainakin aikoinaan onnistui ihan kelvollisesti D30:n fileistä.
Leipää(kin) on D30:llä aikanaan tahkottu, eikä kukaan valittanut kuvien teknisestä tasosta.
On todella helppo jauhaa *sensuroitu* aiheesta, josta ilmiselvästi ei tiedä mitään.
Hyi hyi !
Nuo valmiiksi löytyvät lasit ovat siis MF laseja, joten ne eivät oikeen tule kysymykseen muuten kuin D1:n kanssa sillä esim. D70/D100 eivät osaa käyttää valotusmittaria manuaalioptiikoilla.
Siis mietin tuossa kuvanvakaajajutussa lähinnä, että jos menen sitoutumaan jompaankumpaan merkkiin niin pitää miettiä pari kertaa ennen kuin menee päättämään.
Olen aina tähän mennessä järkkäripuolella (kino) ollut Nikonisti ja tuntuisi luontevalta jatkaa samaa tietä...
Tuota D30:ntä mietin lähinnä vuoden kahden ratkaisuksi odotellessa Nikonilta sopivaa mallia. Ei ole oikeen kauheesti rahaa mitä sijoittaa. Ajattelin mahdollisesti selvitä ihan muutamalla perusoptiikalla eli 50/1.8 ja mahdollisesti joku halpis telezoom. Pitempää teleä varten olisi sitten tuo sigun Olympus-pokkari. Laajakulmaa varten kinari.
Tuo omistamani Sigman salama on siis vanhempaa, ei DG malli. Olentan senvuoksi, ettei se toimi TTL:nä tuossa D1:ssä, joka käyttää D-TTL:ää. Tämä ihan vain siksi, että en nää muuten syytä miksi Sigmalla olisi erikseen DG ja ei DG malli Nikoniin sopivasta salamasta. Nykyäänhän tuossa DG-versiossa on jo i-TTL, joten ne toimivat mm. D70:n kanssa. Tuossa D30:ssä olisi sisäinen salama ja kun tehoa tarvitaan niin käyttää Sigmaa manuaalina niinkuin olen pokkarin kanssa tehnyt.
fangio kirjoitti:Tota suljinhommaa vastaan meikä rupeaa kapinoimaan. Kaikki sitä pelkää ja valittelee, mutta mistään ei tunnu löytyvän ainuttakaan, jolta se olisi hajonnut. Pitäisihän nyt täälläkin olla ainakin 10-30 tyyppiä, joilta digijärkän suljin on pettänyt, jos ne ovat tosissaan pettääkseen.
Jos nyt en ihan väärin muista, niin Matilta hajosi 10D suljin melko nopsaan. Pikainen haku ei tuottanut tulosta, mutta aiheesta puhuttaessa puhuttiin yleensä Canonin sulkimen hajoamisesta/oletetusta kestoiästä. Taisi yhdestä Canonista lähteä peili irti, huoltoon sekin pitää viedä.
Eli yhteensä tiedät tasan kaksi tapausta: toisessa hajonnut suljin ja toisessa irronnut peili. Huimaa! Varsinkin, kun ottaa huomioon tuotantomäärät.
tareone kirjoitti:Eli yhteensä tiedät tasan kaksi tapausta: toisessa hajonnut suljin ja toisessa irronnut peili. Huimaa! Varsinkin, kun ottaa huomioon tuotantomäärät.
Tuntuu kyllä meikäläisestäkin oudolta tuo suljinkeskustelu, kun ajattelee jotain 10-20 vuotiaita kinokameroita, joissa toimii suljin edelleen niinkuin pitääkin. Tietysti digillä otetaan helposti paljon enemmän kuvia. Eikai nuo nykyvermeet ihan niin surkeita ole...
Boah kirjoitti:Tuntuu kyllä meikäläisestäkin oudolta tuo suljinkeskustelu, kun ajattelee jotain 10-20 vuotiaita kinokameroita, joissa toimii suljin edelleen niinkuin pitääkin. Tietysti digillä otetaan helposti paljon enemmän kuvia. Eikai nuo nykyvermeet ihan niin surkeita ole...
Canoni kestää n. 20.000 - 50.000 (kaikki muut paitsi 1D)
Nikoni kestää n. 100.000 - 150.000
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh kirjoitti:Canoni kestää n. 20.000 - 50.000 (kaikki muut paitsi 1D)
Nikoni kestää n. 100.000 - 150.000
Muistaakseni D30:n suljin on mitoitettu alunperin suurinpiirtein 30 000 laukaisuun, eihän kukaan suunnitteluvaiheessa uskonut, että ihmiset kuvaisivat kameroillaan noin hirveitä määriä. Muistikuvieni mukaan D60 ja 10D saivat sisälleen uuden sulkimen joka on mitoitettu käsittääkseni suurinpiirtein 60 000 laukaisulle, mutta sekaan on tietysti mahtunut muutamia maanantaikappaleita jotka ovat sanoneet sopimuksensa irti ennen aikojaan (kuten varmasti kaikkiin massatuotantolaitteisiin).
Nikoneissa on tosiaan hieman kestävämmät sulkimet, osassa Nikonin kameroita käytetään F5:n suljinta jolle Nikon lupaa 150 000 laukaisua (lukee jopa manuaalissa) ja taitaapa jossain päin maailmaa olla joku F5 millä oli kuvattu reilusti yli miljoona kuvaa, eli kestävyyttä löytyy.
Taisi mennä kameramietiskelyt uusiks, kun vanhemmat lupasi digijärkän YO-lahjaksi. Että eikun odottelemaan, mutta kyllä tuo oli hyvä syy pistää jäitä hattuun.
Pitää vaan sitten kuvata kinojärkkärillä enempi silloin kun ei jaksa katsella tuo UZ:n kökköetsintä...
villeh kirjoitti:
Canoni kestää n. 20.000 - 50.000 (kaikki muut paitsi 1D)
Nikoni kestää n. 100.000 - 150.000
Mistä ihmeestä te vedätte nää?
Missä ne on ne kaikki rikki menneet sulkimet?
Kuinko monta kertaa näistä on vouhotettu ja kuinka monta kertaa joku on ostanut käytetyn, josta on sitten suljin paksahtanut?
Missä ne ovat ne kymmenet tämänkin palstan lukijat, joilta se suljin on hajonnut?
Mielipiteitä voi aina olla, mutta vähän voisi koittaa pitää rajaa siinä, mikä näyttää omalta näkemykseltä ja mikä faktalta.
Olen tätä jo monee kertaan kuuluttanut, mutta vedetään nyt taas. Voisitteko kaikki vanhan kameran sulkimen rikki kuvanneet ilmoittautua tähän alle ja kertoa missä kohdassa kamera lopetti toimintansa.
Rikki menneet sulkimet? Kysele koulu- ja tarhakuvauksella eläviltä yrittäjiltä tai palkansaajilta. Muussa hommassa harvoin kuvataan kymmeniätuhansia otoksia vuodessa. Ahkera koulukuvaaja saattaa paukuttaa alun toista tuhatta otosta päivässä, 20 k otosta syyskuukauden mittaan.
asm kirjoitti:Rikki menneet sulkimet? Kysele koulu- ja tarhakuvauksella eläviltä yrittäjiltä tai palkansaajilta. Muussa hommassa harvoin kuvataan kymmeniätuhansia otoksia vuodessa. Ahkera koulukuvaaja saattaa paukuttaa alun toista tuhatta otosta päivässä, 20 k otosta syyskuukauden mittaan.
Ja montako koulu- ja tarhakuvaajaa aktiivisesti kirjoittelee tänne päivitelläkseen sulkimen kestoa/kestämättömyyttä ?
Edit: Ts. onko tänne kirjoittavilla potentiaalista riskiä tuhota sulkimensa "ennen aikojaan" ja toisaalta, ammattikuvaajalla suljin on kustannuserä muitten joukossa, joka hajottuaan on mitä ilmeisemmin tienannut palkkansa.
Jos joku harrastaja todellakin hajoittaa sulkimensa ihan vaan kuvaamalla älyttömiä määriä on sille varmaankin perusteet.
Jos ei ole, sanoisin, että kannattaa panostaa enemmän laatuun kuin määrään.
Viimeksi muokannut reittila, Syys 11, 2004 12 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
asm kirjoitti:Rikki menneet sulkimet? Kysele koulu- ja tarhakuvauksella eläviltä yrittäjiltä tai palkansaajilta. Muussa hommassa harvoin kuvataan kymmeniätuhansia otoksia vuodessa. Ahkera koulukuvaaja saattaa paukuttaa alun toista tuhatta otosta päivässä, 20 k otosta syyskuukauden mittaan.
Ai, täällä siis porukka vaihtaa vuosittain uuteen kameraan ?
Eikö kenelläkään tosiaan ole ollut samaa filmirunkoa, vaikkapa viimeiset 10 vuotta ?