Miksi kinokennoinen
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
-
- Viestit: 366
- Liittynyt: Helmi 11, 2003 17 : 05
- Paikkakunta: Jämsä (syämmelthän Pyssykyläläinen)
...totesin itteni surkiaksi tirppakuvaajaksi 7D:llä. Joten pikaisen ja edullisen 5D eli täyskennokokeilun jälkhen myin sen ja 7D:n pois ja ostin ehkä pikkasen paremman täyskennosen ja tarkennukselthan 7D:tä vastaavan, "yhdistänpä nuo molemmat ominaisuudet" FF:n.
Vain todetakseni, että sen lisäksi että olen surkea tirppakuvaaja, olen surkea kuvaaja ihan muutenkin.
No, makso sen verran paljon, että nyt on pakko opetella tuolla seuraavat kymmenen vuotta. Ainaki.
Vain todetakseni, että sen lisäksi että olen surkea tirppakuvaaja, olen surkea kuvaaja ihan muutenkin.
No, makso sen verran paljon, että nyt on pakko opetella tuolla seuraavat kymmenen vuotta. Ainaki.
*****************
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
https://www.flickr.com/photos/127715893@N04
Miehen voi saaha pois Lapista, mutta Lappia ei miehestä
-Lordi-
5D3, 17/3.5, 24-105/4L IS, 50/1.4 USM, 70-200/2.8L
Olympus XZ-1
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34
DX vs FX kroppimoodi ei nyt ole noin mustavalkoinen, vrt FX 24mpix vs DX 24mpix. onko tuossa D8x0:kaan moodia millä pystyy saamaan 24mpix DX alueella, sitä en tiedä.nomad kirjoitti:Toisaalta täyskärin kuvaa voit kropata vastaavasti? Nikonin täyskennoisissa on kroppimoodit on valmiina, sen kun vain valitset, ja etenkin 36mp resolla niistä on jo melko todellista hyötyäkin.VilhoM kirjoitti:Vaihdoin 1.6 kropista (1100D) suoraan täyskennoon (6D) ihan pelkästään sen vuoksi että kutonen kestää huomattavasti paremmin kohinaa ja kakkuloissa laajempi kuvakulma. Josta harvoin haittaa on tähtikuvaajalle.
Kakkosrungoksi tuli ostettua jonkin aikaa sitten 1D mark III, itse asiassa tuommoinen 1.3x välimalli on helvetin hyvä jokapaikan höylä. Tietysti ihan superwideissä ottaa vähän takkiin, mutta vaikkapa 70-200mm kanssa on oikein loistava verme. Jopa tykkään enemmän kuvakulman vaihdoksesta vähän tiiviimmäksi.
edit: näköjään ainakin D810 on 1.2x croppi :)
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Minä vaihdoin aikanaan D7000 -> D700 koska Nikonin järjestelmässä ei ollut valovoimaisia laajakulmaoptiikoita tarjolla järkihintaan kroppirungoille. Eli lähinnä siis 35-kinomilliä vastaava kuvakulma kiinnosti. Isompi etsin oli myös mukava lisä :)
Nykyisin talosta löytyy 2x D700 + E-M5. E-M5 lähtee mukaan jos ei ole tarkoitus varsinaisesti kuvata, mutta seiskasatkut sitten jos erikseen lähdetään kuvaamaan. Olen tykännyt tästä järjestelysstä.
Nykyisin talosta löytyy 2x D700 + E-M5. E-M5 lähtee mukaan jos ei ole tarkoitus varsinaisesti kuvata, mutta seiskasatkut sitten jos erikseen lähdetään kuvaamaan. Olen tykännyt tästä järjestelysstä.
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Marras 10, 2011 14 : 34
näinhän sen pitääkin olla, sillä setillä mikä tuntuu hyvältä kuvata, niin kannattaakin kuvata :)Ville^K kirjoitti:Minä vaihdoin aikanaan D7000 -> D700 koska Nikonin järjestelmässä ei ollut valovoimaisia laajakulmaoptiikoita tarjolla järkihintaan kroppirungoille. Eli lähinnä siis 35-kinomilliä vastaava kuvakulma kiinnosti. Isompi etsin oli myös mukava lisä :)
Nykyisin talosta löytyy 2x D700 + E-M5. E-M5 lähtee mukaan jos ei ole tarkoitus varsinaisesti kuvata, mutta seiskasatkut sitten jos erikseen lähdetään kuvaamaan. Olen tykännyt tästä järjestelysstä.
itellä tuntuu, että vois laittaa koko harrastuksen vähäkse aikaa jäähylle ja kattoa keväällä uudelleen. Ei ole vaan tullut "AHAA" elämyksiä pitkään aikaan.
-TE
-
- Viestit: 3945
- Liittynyt: Huhti 25, 2003 21 : 45
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Kai nyt jokainen tajuaa, että studiokuvaamisessa on (melkein) ihan sama minkä kokoinen kamera on... Paikoiltaan kuvaava ei tietenkään välttämättä kameran keveyttä kovin tärkeänä pidä.Hannu KH kirjoitti:Studiokuvaamisen ja vähäisemmän kohinan takia ei ole paluuta pikkukennoisiin.
Kameran pieni koko on yliarvostettu juttu.
-
- Viestit: 7836
- Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
- Paikkakunta: Banaanilaakso
- Viesti:
Valitettavan paljon joudun ulkoiluttamaankin kameraa, mutta kuukuausi pikkukameraa oli tarpeeksi sitä lajia.arn kirjoitti:Kai nyt jokainen tajuaa, että studiokuvaamisessa on (melkein) ihan sama minkä kokoinen kamera on... Paikoiltaan kuvaava ei tietenkään välttämättä kameran keveyttä kovin tärkeänä pidä.Hannu KH kirjoitti:Studiokuvaamisen ja vähäisemmän kohinan takia ei ole paluuta pikkukennoisiin.
Kameran pieni koko on yliarvostettu juttu.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
- Viestit: 7317
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Kuten myös D800/D800e, joissa tuolla saa sen (huimat) 5 fps eli saman kuin DX-kropillakin. Olen käyttänytkin ainakin 2 kertaa.telf kirjoitti:edit: näköjään ainakin D810 on 1.2x croppi :)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Kommenttini liittyi Canonin 1.3 kroppiin, siihen nähden 36mp kinokennon kroppaaminen on hyvinkin mielekäs vaihtoehto. Sensijaan jos tarvitsee 24mp kroppikameraa, niin silloin tarvitsee 24mp kroppikameraa.telf kirjoitti:DX vs FX kroppimoodi ei nyt ole noin mustavalkoinen, vrt FX 24mpix vs DX 24mpix. onko tuossa D8x0:kaan moodia millä pystyy saamaan 24mpix DX alueella, sitä en tiedä.nomad kirjoitti:Toisaalta täyskärin kuvaa voit kropata vastaavasti? Nikonin täyskennoisissa on kroppimoodit on valmiina, sen kun vain valitset, ja etenkin 36mp resolla niistä on jo melko todellista hyötyäkin.VilhoM kirjoitti:Vaihdoin 1.6 kropista (1100D) suoraan täyskennoon (6D) ihan pelkästään sen vuoksi että kutonen kestää huomattavasti paremmin kohinaa ja kakkuloissa laajempi kuvakulma. Josta harvoin haittaa on tähtikuvaajalle.
Kakkosrungoksi tuli ostettua jonkin aikaa sitten 1D mark III, itse asiassa tuommoinen 1.3x välimalli on helvetin hyvä jokapaikan höylä. Tietysti ihan superwideissä ottaa vähän takkiin, mutta vaikkapa 70-200mm kanssa on oikein loistava verme. Jopa tykkään enemmän kuvakulman vaihdoksesta vähän tiiviimmäksi.
edit: näköjään ainakin D810 on 1.2x croppi :)
-
- Viestit: 1584
- Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
+1 Sanovat 70D:tä isoksi, mutta minun mielestä se voisi isompikin olla.Hannu KH kirjoitti:Kameran pieni koko on yliarvostettu juttu.
Jesse Kyytinen
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
jessekyytinen.wordpress.comSamyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
-
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Heinä 21, 2005 18 : 00
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: Kesä 20, 2013 21 : 15
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Kyse ei ole siitä että tarvitsisin korkeampaa resoluutiota josta voisin sitten rajata mieleiseni. 10mpx riittää vaikka mihin ja on hyvä olla varakamera. Mistä tahansa kamerasta voi poksahtaa suljin, tulla joku virhekoodi, kuvaaja voi kaatua ja kamera lentää järveen... Kuvaukset on silloin tapulteltu jos ei ole vararunkoa.Toisaalta täyskärin kuvaa voit kropata vastaavasti? Nikonin täyskennoisissa on kroppimoodit on valmiina, sen kun vain valitset, ja etenkin 36mp resolla niistä on jo melko todellista hyötyäkin.
D800 on omiin hommiin täysin turha vehje, kun en extradynamiikalla ja resolla tee mitään. 1D3 antaa taas ominaisuuksia joissa D800 ja 6D jää auttamatta jalkoihin. Vaikkapa näin äkkiseltään akunkesto, fps ja sääsuojaus.
Tuohon A. Adams juttuun vielä, jos Temama googlaat vaikka nimeltä niin ei nykypäivänä tule noin laadukasta sommittelua ja sävyjä vastaan juurikaan. Johtuen siitä että tuo kaveri pyyhkii lattiat kaikilla muilla.
-V
Viimeksi muokannut VilhoM, Helmi 18, 2015 10 : 36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
www.villemiettinen.kuvat.fi
-
- Viestit: 10694
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Toi oli minulta turhautunut purkaus tähän:Sakke_K kirjoitti:Siis mitä helevettiä nyt taas :-) Ei mitään valokuvauksellisia taideteoksia??? Öh.temama kirjoitti: Adamssin & Co aikalaisten kuvat ovat vain ajan kultaamia ikivihreitä, nykymittapuun mukaan ei todellakaan mitään valokuvauksellisia taideteoksia.
Eli otetaan "ammattilaisen" mielipiteitä siitä mitä hyvä kuva voisi olla, ja verrataan menneen ajan "mestareihin". ..Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx
As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field. I can remember his statements about depth of field said to me, to groups, and printed in his books. Because I see HUGE advantages in size of gear in field settings in favor of DX, cost and practicality, and an edge in terms of GREATER depth of field I see very little advantage in FX compared to DX. If say Nikon DROPPED DX in favor of FX it would be suicidal business wise. HOWEVER I WOULD NOT SAY DX WAS SUPERIOR TO FX! Why, different targets of different shooters. Thank God they both exist now giving us a choice.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Nyt temama heitti provokatiivisen väitteen. Pääset kino vs. kroppikennosta siihen mikä on taidetta. Alat vieläpä määritellä sitä mikä on taidetta. Ja minä olen jumala :-)Sakke_K kirjoitti:Siis mitä helevettiä nyt taas :-) Ei mitään valokuvauksellisia taideteoksia??? Öh.temama kirjoitti: Adamssin & Co aikalaisten kuvat ovat vain ajan kultaamia ikivihreitä, nykymittapuun mukaan ei todellakaan mitään valokuvauksellisia taideteoksia.
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
Todellinen ammattilainen. Tämän ammattilaisen mielestä täyskenno tarkoittaa automaattisesti lyhyttä terävyysaluetta. Ja että ilmeisesti muuta etua ei täyskennolla ole.onninpoika kirjoitti:Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx
As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field. I can remember his statements about depth of field said to me, to groups, and printed in his books. Because I see HUGE advantages in size of gear in field settings in favor of DX, cost and practicality, and an edge in terms of GREATER depth of field I see very little advantage in FX compared to DX. If say Nikon DROPPED DX in favor of FX it would be suicidal business wise. HOWEVER I WOULD NOT SAY DX WAS SUPERIOR TO FX! Why, different targets of different shooters. Thank God they both exist now giving us a choice.
Pro.
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Eikä Ansel kuvannut taidetta koska ei käyttänyt kapeaa terävyysaluetta :-)Hel_NiS kirjoitti:Todellinen ammattilainen. Tämän ammattilaisen mielestä täyskenno tarkoittaa automaattisesti lyhyttä terävyysaluetta. Ja että ilmeisesti muuta etua ei täyskennolla ole.onninpoika kirjoitti:Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx
As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field. I can remember his statements about depth of field said to me, to groups, and printed in his books. Because I see HUGE advantages in size of gear in field settings in favor of DX, cost and practicality, and an edge in terms of GREATER depth of field I see very little advantage in FX compared to DX. If say Nikon DROPPED DX in favor of FX it would be suicidal business wise. HOWEVER I WOULD NOT SAY DX WAS SUPERIOR TO FX! Why, different targets of different shooters. Thank God they both exist now giving us a choice.
Pro.
-
- Viestit: 10694
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Niin, ja oikeastaan taiteesta puhuminen on aikaslailla turhaa tässä kohtaa.nomad kirjoitti:Eikä Ansel kuvannut taidetta koska ei käyttänyt kapeaa terävyysaluetta :-)Hel_NiS kirjoitti:Todellinen ammattilainen. Tämän ammattilaisen mielestä täyskenno tarkoittaa automaattisesti lyhyttä terävyysaluetta. Ja että ilmeisesti muuta etua ei täyskennolla ole.onninpoika kirjoitti:Ammattilaisen mietteitä aiheesta dx/fx
As a professional photographer for many years and now partially retired, I am puzzled by the penchant for shallow depth of field. Ansel Adams probably sold more of his photo prints than anybody in the world. Show me any of his photos that illustrate shallow depth of field. I can remember his statements about depth of field said to me, to groups, and printed in his books. Because I see HUGE advantages in size of gear in field settings in favor of DX, cost and practicality, and an edge in terms of GREATER depth of field I see very little advantage in FX compared to DX. If say Nikon DROPPED DX in favor of FX it would be suicidal business wise. HOWEVER I WOULD NOT SAY DX WAS SUPERIOR TO FX! Why, different targets of different shooters. Thank God they both exist now giving us a choice.
Pro.
Tuskin Anseli edes tiesi kuvaavansa taidetta aikanaan. Jotkut immeiset ovat vain nostaneet nämä menneen ajan ikivihreät otokset osaksi valokuvauksen taidehistoriaa.
Eipä silti, kyllä minäkin voin tunnustaa pitäväni näistä vanhoista kuvista, ja vanhoista valokuvista ylipäätään. Niissä on parhaimmillaan hienoa fiilistä mukana. Tekijöitä joihin ei syväterävyydet yms. vaikuta niinkään. Vaikka samaan hengenvetoon voisi todeta, että aikanaan kuvattiin todella isoille formaateille ja se kyllä näkyy monissa vanhoissa kuvissa. Esim. henk.koht. tykkään Signe Viola Branderin kaupunkikuvista todella paljon.
https://www.google.fi/search?q=signe+br ... d=0CCkQsAQ
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
En voi mennä AA:n pään sisälle, muitta kyllähän hänen työtään taiteena pidettiin jo miehen aktiiviaikana. Hän sai rahaa ja arvostusta.temama kirjoitti:Niin, ja oikeastaan taiteesta puhuminen on aikaslailla turhaa tässä kohtaa.nomad kirjoitti:Eikä Ansel kuvannut taidetta koska ei käyttänyt kapeaa terävyysaluetta :-)Hel_NiS kirjoitti: Todellinen ammattilainen. Tämän ammattilaisen mielestä täyskenno tarkoittaa automaattisesti lyhyttä terävyysaluetta. Ja että ilmeisesti muuta etua ei täyskennolla ole.
Pro.
Tuskin Anseli edes tiesi kuvaavansa taidetta aikanaan. Jotkut immeiset ovat vain nostaneet nämä menneen ajan ikivihreät otokset osaksi valokuvauksen taidehistoriaa.
Nykyisinhän AA:n tuotanto on osa valokuvauksen taidehistoriaa, eikä sen asemaan vaikuta yhtään mitään vaikka vaikka kohta käytäisiin samat nurkat kuvaamassa 100mp kameralla jossa on 20ev dynamiikka. Teknisellä kehityksellä on siis asian kanssa varsin vähän merkitystä.
-
- Viestit: 10694
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
Joo, sitä tarkoitinkin edellisessä viestissäni, että on aikalailla turhaa puhua ketjun syväterävyyspohdinnoista ja AA:n "taide" tuotannosta samassa yhteydessä.nomad kirjoitti: En voi mennä AA:n pään sisälle, muitta kyllähän hänen työtään taiteena pidettiin jo miehen aktiiviaikana. Hän sai rahaa ja arvostusta.
Nykyisinhän AA:n tuotanto on osa valokuvauksen taidehistoriaa, eikä sen asemaan vaikuta yhtään mitään vaikka vaikka kohta käytäisiin samat nurkat kuvaamassa 100mp kameralla jossa on 20ev dynamiikka. Teknisellä kehityksellä on siis asian kanssa varsin vähän merkitystä.
Tekninen kehitys ei ole vienyt AA:n ja aikalaisten kuvien arvoa pois, mutta kylläkin asettaa uudenlaisia haasteita nykyajan valokuvaajille. Nykypäivän kuvaa ei tehdä Anselin aikaisilla maneereilla. Tai voi toki tehdä & fiilistellä, mutta kyllä visuaalisessa luomistyössä pitäisi minusta tapahtua kehitystä, teknisen kehityksen myötä - ja onhan sitä tietysti tapahtunutkin.
Viimeksi muokannut temama, Helmi 18, 2015 16 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.