Päinvastoin, D800:n kuva on terävämpi, kun verrataan molempia 24mpix koossa.Hel_NiS kirjoitti:Nimenomaan.Valottaja kirjoitti:... Toisaalta - ei kai se sama 'huono' optiikka tee sen huonompaa lopputulosta D800:lla kuin D610:llä?
Nikon D610
-
-
Olen pikkuisen leikkinyt D600:sen kanssa. Rimpulahan se on D700:n jälkeen, mutta yleisemmässä katsannossa täysin siedettävä laite, mitä nykykameroihin tulee. Ajattelin tämän erityisesti matkakameraksi joten keveys on jopa plussaa. Ja tuli nyt ostettua aika kohtuuhinnalla joten en niin vaativa osaa olla.Hel_NiS kirjoitti:Täytyy senverran sanoa kun kasisatasella olen jonninverran päässyt kuvailemaan että mielestäni paras kamera, jonka Nikon on tehnyt.
(nimim. kuvannut mm. seuraavilla: D40, 70, 80, 90, 200, 300, 700, 800, 3100, 5100, 7000, 7100, 3, 3s).
Vaikea kuitenkaan kuvitella, että D610:ssa muuta pointtia kun D600:n suljinongelman oikaisu mallimerkinnän tasolla. En tosiaankaan ymmärrä miksei Nikon voinut myöntää ongelmaa ja sen jälkeen ilmoittaa kun se on kunnossa. Rehellisyyden puutetta ja siksi erityisen noloa.
-
Nojaa. Kun käytettyjä D600 kameroita myydään/ostetaan niin sarjanumeroita tietenkin kytätään koska oletus on, että sarjan loppua kohden ongelma jossain kohdin lievenee. Ja kuka tähän ei usko, niin miksi uskoisi siihenkään, että D610 on alusta asti ongelmaton. Suurinpiirtein samoja palikoitahan sielläkin on sisällä.OskuK kirjoitti:Voihan sen ajatella niinkin että nyt ei tarvitse kytätä sarjanumeroita tietääkseen että ongelma on hoidettu...
Kun kerran jää kiinni niin aina epäillään...
-
Luulen että tulet pettymään vielä monen julkaisun FX julkaisun tapauksessa, jos D600:kin karkaa. No käytettynä saattaa löytyä.Valottaja kirjoitti:Hintaluokka karkaa liian ylös meikäläiselle.kribe kirjoitti: Mitä ihmettä sä oikeen olet Nikonilta odottanut jos D600 ja D800 on pettymyksiä? Mitä vikaa D3s/D4:ssa on?
Ainakin itse olen ollut tyytyväinen D800:seen. Huomattava parannus D700:sta, eikä liika resoluutiokaan haittaa kun siihen tottuu (btw. kompressoidut ja mahdollisesti pienennetyt DNG:t auttaa tilankäyttöön huomattavasti)
-
-
No mikäs niissä D600/800:ssa sitten oli?Valottaja kirjoitti:Kauas Nikonit karkaavat - no, tarkoitin nimenomaan D4:n hintaa. D600/D800 olisi 'sopivassa' hintaluokassa.jmjh kirjoitti: Luulen että tulet pettymään vielä monen julkaisun FX julkaisun tapauksessa, jos D600:kin karkaa. No käytettynä saattaa löytyä.
...
edit: aah meni ohi jo tuo vastaus. Mutta en itsekkään tiedä mitä väliä sillä olisi jos olisi 24mpix kenno 36mpix:n asemasta. Kohinoihin taitaa vaikuttaa suurimmaksi osaksi kennon pinta-ala ja teknologia. Pienien muutosten vaikutus pikseleihin kohinoihin on suhteellisen mitätön kun tarkastellaan samankokoisia kuvia eikä 100% kroppeja. Tämän voi todeta vaikka siitä että D800 on oleellisesti samaa tasoa kohinoissa kuin D600.
Viimeksi muokannut jmjh, Loka 10, 2013 9 : 11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Eivät ne ylimääräiset pikselit paljoakaan vaikuta. Ehkä aavistuksen kohinoissa, mutta tuolla tasolla sekin on teoreettista (jos siis verrataan 36 megapikselistä 24:ään downsamplattua kuvaa 24 megapikselin kennon kuvaan). Näin Canonin käyttäjän näkökulmasta en voi kuin kadehtia Nikonin järjestelmän käyttäjiä ja ainoa syy siihen on D800:n ominaisuudet. 5D III:kin on hyvä, mutta...Valottaja kirjoitti:Ehkä olen ennakkoluuloinen, mutta jostain syystä tuo D800:n kennon pikselimäärä edelleen arveluttaa.( muutosvastarintaa kenties ) Olisin varmasti ostanut jo D800:n, jos siinä olisi tyydytty maksimissaan 24 megapikselin kennoon.
Ei tee, vaan paremman. Ja jos teet korjauksia, niin ero voi olla selväkin (lue: "selvä"). Pienet käännöt, geometriakorjaukset ym., joissa pikseleitä venytetään ja siirretään murto-osapikselien verran vievät aina kuvasta parhaan terävyyden. Mutta jos kuva oversamplataan, eli kuvataan suuremmalla resoluutiolla kuin optiikka piirtää, tehdään korjaukset sitten, ja vasta korjausten jälkeen pienennetään käyttökokoon haitat ovat pienempiä. Noiden suuriresoluutioisten kennojen kanssa pitää vain päästä eroon siitä pakkomielteestä, että kuvan on oltava pikselitasollakin täysin terävä. Ei se ole niiden tarkoitus ja vain harva objektiivi pystyy siihen ja silloinkin vain himmennettynä.Käsittääkseni joutuisin myös uusimaan osan nykyisistä optiikoistani koska ne eivät olisi tuon D800-kennon kanssa samalla 'tasolla'. Toisaalta - ei kai se sama 'huono' optiikka tee sen huonompaa lopputulosta D800:lla kuin D610:llä?
Hannu
-
nomad kirjoitti:Minun täytyy myöntää, että nyt on D600 postissa matkalla tänne päin :-)Holden kirjoitti:http://www.dslrbodies.com/newsviews/con ... arity.html
Mitäköhän magneeton puheet magneesiumista bajonetissa ovat? En ymmärrä yhtään. Tuskin ymmärtää kirjoittajakaan?
Tuossakin on vähän juttua asian tiimoilta, 610 rakenne käsittääkseni yhteneväinen näiltä osin.
http://forum.nikonrumors.com/discussion ... ed-body/p1
Voihan asian toki kiistääkin, joskus valistunut kuluttaja kuitenkin voi kiinnostua valmistusmateriaaleista:)
Kyllähän D600 varmasti kestää kevyet optiikat, yli kilon lasit sitten kantohihnaan. Vaikka bajonetti ei repeäisikään, antaa kuitenkin varmasti periksi jonkin verran.
-
Eiköhän tuo ole tas näitä turhia juttuja. Jos D700/800 kaatuu 24-70mm nokalla jalustalta betonille, niin kuinkakohan tarkasti bajonetti ja kenno sen jälkeen ovat linjassa?Magneetto kirjoitti:nomad kirjoitti:Minun täytyy myöntää, että nyt on D600 postissa matkalla tänne päin :-)Holden kirjoitti:http://www.dslrbodies.com/newsviews/con ... arity.html
Mitäköhän magneeton puheet magneesiumista bajonetissa ovat? En ymmärrä yhtään. Tuskin ymmärtää kirjoittajakaan?
Tuossakin on vähän juttua asian tiimoilta, 610 rakenne käsittääkseni yhteneväinen näiltä osin.
http://forum.nikonrumors.com/discussion ... ed-body/p1
Voihan asian toki kiistääkin, joskus valistunut kuluttaja kuitenkin voi kiinnostua valmistusmateriaaleista:)
Kyllähän D600 varmasti kestää kevyet optiikat, yli kilon lasit sitten kantohihnaan. Vaikka bajonetti ei repeäisikään, antaa kuitenkin varmasti periksi jonkin verran.
Laatuvaikutelmaltaan nämä D600/610/7100 voisivat kyllä olla parempia.
-
-
Vaikka meneekin ohi aiheen niin nomad:ia mukaellen :nomad kirjoitti: Minun täytyy myöntää, että nyt on D600 postissa matkalla tänne päin :-)
...
Minun täytyy myöntää, että nyt on D800 pöydällä.
Katsotaan nyt tämä kortti tässä vaiheessa, jos hirmuiset pikseli-määrät osoittautuvat ongelmallisiksi syystä tai toisesta niin katsotaan sitten 'down greidaus' mahdollisuutta.
-
Pikseleiden takia ei kannattane harkita dowgreidausta. 36 -> 24 mpx ero ei ole niin maata mullistava missään suhteessa Vähän kuin 16 -> 12mpx. Muissa suhteissahan nuo ovat vähän erilaisia kameroita ja D800 toki lähemmin tarkasteltuna laadukkaamman oloinen.Valottaja kirjoitti:Vaikka meneekin ohi aiheen niin nomad:ia mukaellen :nomad kirjoitti: Minun täytyy myöntää, että nyt on D600 postissa matkalla tänne päin :-)
...
Minun täytyy myöntää, että nyt on D800 pöydällä.
Katsotaan nyt tämä kortti tässä vaiheessa, jos hirmuiset pikseli-määrät osoittautuvat ongelmallisiksi syystä tai toisesta niin katsotaan sitten 'down greidaus' mahdollisuutta.
Toivottavasti olet hankintaasi yhtä tyytyväinen kuin minä :-)
-
-
Viikonloppuna tuli räpsittyä D610:lla (+ 24-70/2.8 + 70-200/2.8 VR II) ja ei voi kuin ihmetellä Nipponialaisten itkemistä joka asiasta. Jos tuota vertaa saman hintaluokan 6D:hen, ero laadussa ja ominaisuuksissa on melkoinen. 6D on kuin "FF-Rebel", kooltaan huomattavasti pienempi, kevyempi ja ominaisuuksiltaan paljon karsitumpi kuin D610. Filosofioissa on selvä ero : 6D on suunnattu aloittelijoille ja/tai kevyttä yksinkertaisuutta sekä langattomuutta arvostaville, D610 taas kokeneemmille harrastelija-still-kuvaajille ja laitteen säädettävyyden puolesta jopa ammattikäyttöön. Osuvampi vertailukohde D610:lle lienee 5D3 joka on olemukseltaan ja ominaisuuksiltaan n. samalla viivalla.
D610:n hinta tuntuu oikealta, reso sopiva yleiskuvailuun, AF erittäin hyvä, vikkelyys riittää lähes kaikkeen ja mistä pidin erityisesti : suljin on nopea ja napakkaääninen toisin kuin FF-Canonien laiska "flops". 6D:n jälki on sileämpää über-korkeilla herkkyyksillä mutta eipä D610:ssa mitään vikaa ole, varmasti parhaita alle 2 ke:n hämärärunkoja sekin. Matalilla herkkyyksillä D610-file on silmiinpistävän sävykäs ja hyvillä Nikkoreilla erittäin yksityiskohtainen. Käytännön kuvanlaatuero suhteessa 6D:hen on olemassa mutta ei kuitenkaan vuoria siirtävää luokkaa. D610 vakuuttaa myös laajemmilla ominaisuuksilla ja säädettävyydellä vaikka suurinta osaa Nikonin nappula- ja valikkohelvetistä ei tarvitse koskaan. Jos juuri nyt olisi tarvetta allround-dslr:lle, se olisi D610.
D610:n hinta tuntuu oikealta, reso sopiva yleiskuvailuun, AF erittäin hyvä, vikkelyys riittää lähes kaikkeen ja mistä pidin erityisesti : suljin on nopea ja napakkaääninen toisin kuin FF-Canonien laiska "flops". 6D:n jälki on sileämpää über-korkeilla herkkyyksillä mutta eipä D610:ssa mitään vikaa ole, varmasti parhaita alle 2 ke:n hämärärunkoja sekin. Matalilla herkkyyksillä D610-file on silmiinpistävän sävykäs ja hyvillä Nikkoreilla erittäin yksityiskohtainen. Käytännön kuvanlaatuero suhteessa 6D:hen on olemassa mutta ei kuitenkaan vuoria siirtävää luokkaa. D610 vakuuttaa myös laajemmilla ominaisuuksilla ja säädettävyydellä vaikka suurinta osaa Nikonin nappula- ja valikkohelvetistä ei tarvitse koskaan. Jos juuri nyt olisi tarvetta allround-dslr:lle, se olisi D610.
-
Se itkeminen liittyy kai lähinnä D600:n kennon likaantumiseen. Ja siihen, että D610 oli nollauudistus jolla haluttiin puhdistaa Nikonin mainetta. Minulla on takuuhuollettu D600 ja kuvaan sillä suu muikeana. Parempi tuo on kuin edeltävä umpirautakamera.
Ihmiset kai haluaisivat, että kamerat ovat umpirautaa. Tai ainakin umpibetonia. Tunne on tärkeä ;-)
Ihmiset kai haluaisivat, että kamerat ovat umpirautaa. Tai ainakin umpibetonia. Tunne on tärkeä ;-)