Nikon D800 ja Active D-lightning RAW-kuvauksessa

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

chiefl kirjoitti: Näin tietysti olisi, jos käyttäisin automaattivalotusta, mitä en käytä; ) Pidän rungon käsisäädöllä ja valotan kuten parhaaksi näen histogrammia tarkkaillen.
Rupesin tästä miettimään, että miten paljon tuo dynamic lightning tekee kuviin kuvakohtaisia säätöjä? En ole tutkinut tarkemmin asiaa ja en tiedä miten d-lightning käytännössä toimii, mutta esimerkiksi jos d-lightning tekee jotain auto-tunen tapaisia kuvakohtaisia säätöjä niin eikö se tee kameran histogrammin katsomisesta vähän turhaa? Esimerkiksi alivalotuneen kuvan tapauksessa kamera säätää jpegin kuvaa prosessoitaessa valotusta vaikka ahden aukon ylös ja toiseen paremmin valotuksen suhteen onnistuneeseen kuvaan 1/3aukkoa ylös, niin jpegin histogrammit voi kuitenkin olla kuitenkin ihan ok tai samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

jmjh kirjoitti:
chiefl kirjoitti: Näin tietysti olisi, jos käyttäisin automaattivalotusta, mitä en käytä; ) Pidän rungon käsisäädöllä ja valotan kuten parhaaksi näen histogrammia tarkkaillen.
Rupesin tästä miettimään, että miten paljon tuo dynamic lightning tekee kuviin kuvakohtaisia säätöjä? En ole tutkinut tarkemmin asiaa ja en tiedä miten d-lightning käytännössä toimii, mutta esimerkiksi jos d-lightning tekee jotain auto-tunen tapaisia kuvakohtaisia säätöjä niin eikö se tee kameran histogrammin katsomisesta vähän turhaa? Esimerkiksi alivalotuneen kuvan tapauksessa kamera säätää jpegin kuvaa prosessoitaessa valotusta vaikka ahden aukon ylös ja toiseen paremmin valotuksen suhteen onnistuneeseen kuvaan 1/3aukkoa ylös, niin jpegin histogrammit voi kuitenkin olla kuitenkin ihan ok tai samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Juuri näin.
d-lighting sotkee tuon valotusmittarinkin toiminnan. Se näyttää sen käppyrän, jossa varjoja on availtu ja huippuvaloja laskettu.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Hyvää keskustelua. Jännä juttu, että missään lukemassani opuksessa ei ole tuota D-Lightning-ominaisuutta avattu sen tarkemmin. Jopa tuossa "Mastering the Nikon D800"-kirjassa suositellaan ominaisuuden käyttöä. Joka kirjassa pitäisi lukea punaisella, että älä h3lvetissä käytä tätä, jos et halua pilata kuviasi.

Muutenkin manuaalit, ym. pitäisi jakaa suoraan RAW- ja JPG-kuvauksen mukaan. RAW-osioissa käsiteltäisiin vain ne asiat, jotka vaikuttavat RAW-dataan.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

mremonen kirjoitti:Hyvää keskustelua. Jännä juttu, että missään lukemassani opuksessa ei ole tuota D-Lightning-ominaisuutta avattu sen tarkemmin. Jopa tuossa "Mastering the Nikon D800"-kirjassa suositellaan ominaisuuden käyttöä. Joka kirjassa pitäisi lukea punaisella, että älä h3lvetissä käytä tätä, jos et halua pilata kuviasi.

Muutenkin manuaalit, ym. pitäisi jakaa suoraan RAW- ja JPG-kuvauksen mukaan. RAW-osioissa käsiteltäisiin vain ne asiat, jotka vaikuttavat RAW-dataan.
Kai noista opuksista suurin osa tehdään jpeggi kuvaajia varten ja käytössä on kameravalmistajan omat softat. En oikein usko, että näiden tekijöillä on aikaa perehtyä jokaiseen kameramalliin kovin syvällisesti.

Eikä tuo nyt kuvia pilaa. Se ainoastaan varastaa himpun valotusvaraa omaan käyttöönsä valottamalla ali. Mutta tosiaan juuri niissä hankalissa olosuhteissahan pitäisi valottaa mahdollisimman paljon oikealle, että varjojen nostonkin jälkeen kuva ei muutu sutuksi. Sitä samaa varjojen nostoa ja huippuvalojen laskemista tuo systeemi kai tekee, mitä lightroomilla tehdään jälkkäteen. Tosi monessa kamera-arvostelussa järjestelmää kehutaan, vaikka sample kuvasta näkee ihan selvästi, että keskialue on muuttunut valjuksi tuon automaattisen säädön jälkeen.

Ken rockwell nyt kehuu tällaisia automaattisia jpeggi temppuja suu vaahdossa. Samalla mainostetaan kameran luonnollista ihonvärien toistoa. Esimerkkikuva on kuitenkin taas kerran ihan älyttömäksi karkikisi väritetty.
chiefl
Viestit: 360
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

paaton kirjoitti:
jmjh kirjoitti:
chiefl kirjoitti: Näin tietysti olisi, jos käyttäisin automaattivalotusta, mitä en käytä; ) Pidän rungon käsisäädöllä ja valotan kuten parhaaksi näen histogrammia tarkkaillen.
Rupesin tästä miettimään, että miten paljon tuo dynamic lightning tekee kuviin kuvakohtaisia säätöjä? En ole tutkinut tarkemmin asiaa ja en tiedä miten d-lightning käytännössä toimii, mutta esimerkiksi jos d-lightning tekee jotain auto-tunen tapaisia kuvakohtaisia säätöjä niin eikö se tee kameran histogrammin katsomisesta vähän turhaa? Esimerkiksi alivalotuneen kuvan tapauksessa kamera säätää jpegin kuvaa prosessoitaessa valotusta vaikka ahden aukon ylös ja toiseen paremmin valotuksen suhteen onnistuneeseen kuvaan 1/3aukkoa ylös, niin jpegin histogrammit voi kuitenkin olla kuitenkin ihan ok tai samanlaiset molemmissa tapauksissa.
Juuri näin.
d-lighting sotkee tuon valotusmittarinkin toiminnan. Se näyttää sen käppyrän, jossa varjoja on availtu ja huippuvaloja laskettu.

Aivan totta mutta tämän käppyrän nimenomaan haluankin nähdä, eikä minua ahdista se, että kamera laskee huippuvaloja ja avaa varjoja. Näin haluankin sen tekevän silloin kun haluan. Hyväksyn sen, ettei tällä menetelmällä saada absoluuttisesti parasta lopputulosta.
Tuossa aiemmin todettiinkin, että meillä kaikilla on omat lähtökohtamme ja pyrkimyksemme käyttää sitä työnkulkua, jonka olemme valinneet.
Aktiivinen D-Lighting on mielestäni mainio apuväline juuri siinä hommassa, mihin se lienee suunniteltukin eli kun tuotetaan suuria määriä tiedostoja; joiden käsittelyyn ei voi käyttää loppuelämää, se säästää valtavan määrän työtä.
rautaperä
Viestit: 246
Liittynyt: Marras 24, 2009 20 : 41

Viesti Kirjoittaja rautaperä »

Kaikki Nikonin kameran käyttäjät eivät käytä LRää eikä firma tietenkään voi jättäytyä sen varaan että käyttäjät jälkikäsittelevät kuviaan. Pitää tarjota toimiva vaihtoehto heti.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

rautaperä kirjoitti:Kaikki Nikonin kameran käyttäjät eivät käytä LRää eikä firma tietenkään voi jättäytyä sen varaan että käyttäjät jälkikäsittelevät kuviaan. Pitää tarjota toimiva vaihtoehto heti.
Ei niin. Jpeggiä varten nämä dr toiminnot onkin tehty. Saat heti kohtuullisen hyvää jälkeä. Eikä siinä minusta mitään väärää olekkaan.
Ketjussa tosin kyseltiin d-lightingin käytöstä rawin kanssa.

Mitenhän hyvin lightroom osaa arpoa shadows/higlight säädöt histogrammin mukaan? Siis automaattisesti? Muistaakseni lr:ssäkin on koeta onnea toiminto. En ole vaan sitä ikinä koettanut.

Se etuhan tuossa chiefl:n käyttämässä tavassa on, että kamera arpoo nuo säädöt kohdilleen.
veeinski
Viestit: 679
Liittynyt: Touko 05, 2005 13 : 04

Viesti Kirjoittaja veeinski »

mremonen kirjoitti:Jopa tuossa "Mastering the Nikon D800"-kirjassa suositellaan ominaisuuden käyttöä.
Itse asiassahan Darrell Young vain suosittelee kokeilemaan Active D-Lighting'ia eri asetuksilla. Itse hän kertoo saavuttaneensa tyydyttäviä tuloksia etenkin vaaleen pään ongelmatilanteissa. Esimerkkinä hän mainitsee hääkuvauksen morsiamen valkoisen puvun suhteen.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

veeinski kirjoitti:Itse asiassahan Darrell Young vain suosittelee kokeilemaan Active D-Lighting'ia eri asetuksilla. Itse hän kertoo saavuttaneensa tyydyttäviä tuloksia etenkin vaaleen pään ongelmatilanteissa. Esimerkkinä hän mainitsee hääkuvauksen morsiamen valkoisen puvun suhteen.
Näinhän se meni. Vedin ulkomuistista, mutta nyt piti ihan tarkistaa. Mutta edelleenkään D.Young ei erityisemmin erittele mitkä säädöt vaikuttavat RAW-kuvaan (dataan) ja mitkä vain jpg:hen.

Tällainen tieto olisi mielestäni ihan hyvä siinä vaiheessa kun saa uuden kameran. Eikä se veisi paljoa tilaa, senhän voisi osoittaa vaikka jollain symbolilla, tms.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

paaton kirjoitti:Muistaakseni lr:ssäkin on koeta onnea toiminto. En ole vaan sitä ikinä koettanut.
Ei se ainakaan mulla osaa juuri koskaan saada mitään sinnepäinkään.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
chiefl
Viestit: 360
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

mremonen kirjoitti:
veeinski kirjoitti:Itse asiassahan Darrell Young vain suosittelee kokeilemaan Active D-Lighting'ia eri asetuksilla. Itse hän kertoo saavuttaneensa tyydyttäviä tuloksia etenkin vaaleen pään ongelmatilanteissa. Esimerkkinä hän mainitsee hääkuvauksen morsiamen valkoisen puvun suhteen.
Näinhän se meni. Vedin ulkomuistista, mutta nyt piti ihan tarkistaa. Mutta edelleenkään D.Young ei erityisemmin erittele mitkä säädöt vaikuttavat RAW-kuvaan (dataan) ja mitkä vain jpg:hen.

Tällainen tieto olisi mielestäni ihan hyvä siinä vaiheessa kun saa uuden kameran. Eikä se veisi paljoa tilaa, senhän voisi osoittaa vaikka jollain symbolilla, tms.
Jos olen oikein ymmärtänyt, mikään säätö ei koske raw dataan. Kun säätöjä kuvatessa käytetään, raw-tiedostoon liitetään "upotettu" säätötiedosto, jonka avulla esim. Capture NX2 ja View NX2 osaavat näyttää kuvan oikein ts. näiden säätöjen vaikutus näkyy avatussa kuvassa. Siihen en osaa ottaa kantaa, mitä eroa on kolmannen osapuolen raw-konverttereissa vs. Nikonin omat softat.
Näyttävätkö ne avatut rawit samalla tavalla kuin Nikonin ohjelmilla?
Oma kokemukseni on, että kamerassa tehdyt terävöitykset, aktiivinen D-Lighting ja kaikki muutkin kuvaan liittyvät säädöt näkyvät aivan samoin raw- ja jpg-tiedostoissa, jos ne avataan Nikonin ohjelmilla. Se netissäkin liikkuva tieto, että aktiivinen D-Lighting toimisi vain jpg-tiedostoilla, ei pidä paikkaansa.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Active d-lighting toimii vain jpg kuvissa, niinkuin itse kerroitkin :)

Ja kerroitkin jo aiemmin, että siitä voi olla hyötyä rawienkin kanssa. Nikonin oman softan kanssa se nopeuttaa käsittelyä. Eli periaatteessa kamera arpoo varjoja ja huippuvaloja kohdilleen jo kuvaustilanteessa.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

chiefl kirjoitti: Näyttävätkö ne avatut rawit samalla tavalla kuin Nikonin ohjelmilla?

Ei, koska se miten kuvat prosessoidaan taitaa olla vain Nikonin itsensä tiedossa. Esim. LR osaa lukea ja käyttää hyväksi kameran valkotasapainoasetusta, mutta ei paljon muuta.
Oma kokemukseni on, että kamerassa tehdyt terävöitykset, aktiivinen D-Lighting ja kaikki muutkin kuvaan liittyvät säädöt näkyvät aivan samoin raw- ja jpg-tiedostoissa, jos ne avataan Nikonin ohjelmilla. Se netissäkin liikkuva tieto, että aktiivinen D-Lighting toimisi vain jpg-tiedostoilla, ei pidä paikkaansa.
Niin Nikonin ohjelmat osaavat lukea omista tiedostoistaan nuo asetukset ja käyttää samoja algoritmeja kuvien prosessointiin.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Olisihan se hienoa, jos esimerkisi lr osaisi/pystysi lukemaan kaikki nikonin datat. Softa saisi esimerkiksi tiedon tarkennuspisteestä ja kasvojentunnistuksesta. Automaatti korjailut saattaisivat toimia paljon paremmin. Ammatikseen kuvaaville tästä olisi varmasti hyötyä. Harrastajat taas voivat nysvätä kuvia vaikka miten kauan.
chiefl
Viestit: 360
Liittynyt: Helmi 07, 2004 9 : 30

Viesti Kirjoittaja chiefl »

paaton kirjoitti:Active d-lighting toimii vain jpg kuvissa, niinkuin itse kerroitkin :)

Ja kerroitkin jo aiemmin, että siitä voi olla hyötyä rawienkin kanssa. Nikonin oman softan kanssa se nopeuttaa käsittelyä. Eli periaatteessa kamera arpoo varjoja ja huippuvaloja kohdilleen jo kuvaustilanteessa.
Alkoihan se saivartelukin jo sieltä; aika kauan kesti tällä kertaa. Kyllä se toimii raweissakin vaikkei muokkaa alkuperäistä dataa. Mielestäni se toimii silloin kun säädön vaikutus näkyy koneelle avatussa kuvassa, oli se säätö sitten säätötiedostossa tai itse kuvaan (jpg) tehtynä : )
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

chiefl kirjoitti:Kyllä se toimii raweissakin vaikkei muokkaa alkuperäistä dataa. Mielestäni se toimii silloin kun säädön vaikutus näkyy koneelle avatussa kuvassa, oli se säätö sitten säätötiedostossa tai itse kuvaan (jpg) tehtynä : )
No jos ihan tarkkoja ollaan niin d-lightning toimii vain jpeg kuvassa ja raw kuvassa kun kuvat prosessoidaan Nikonin softalla. Muilla raw konverttereilla d-lightning ei vaikuta, ellei sitten vain käpistellä rawiin tallnnettua jpeg-preview kuvaa.

Ja kun suurinosa raw-kuvaajista taitaa käyttää jotain muuta kuin Nikonin softaa, niin voidaan melkein sanoa että yleensä sillä d-lightningilla ei ole vaikutusta raw-kuviin.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Pakostahan sen on muokattava alkuperäistä dataa, jos se laskee high-lightejä. Eihän jiipekkiin voida arpoa sitä dataa mistään, jos RAW on tapissa. Tai ei se varmaan "muokkaa" sitä, vaan ainoastaan valottaa kuvan high-lightien perusteella.

Vai...?

Pitää tehdä tuo rawdigger-testi uudemman kerran, mutta mielestäni se jo kertoi, että RAW-arvoja lasketaan kun tuo d-lightning on päällä.
jmjh
Viestit: 1055
Liittynyt: Helmi 27, 2009 1 : 00

Viesti Kirjoittaja jmjh »

Miksi se d-lightning laskisi raw kuvan dataa? Jos raw on tapissa, niin se on tapissa ja ei se auta jos sitä raw dataa valotuksen jälkeen lasketaan prosessoinnilla.

Eiköhän se d-lightning päällä olo vain alivaloita sitä kuvaa vähän extstraa kuten jo aiemmin oli puhetta. Tuon voisi varmaankin todeta tarkkailemalla valotusaikoja d-lightning päälä/pois.

Mutta kuvan highlightningien perusteella valottaminen on hankalampaa, koska silloin pitäisi tietää, että minkälainen siitä kuvasta tulee jo ennen valotusta. Tai no liveviewissähän se olisi tarjolla, koska kuva tuotetaan siihen näytölle, mutta etsimen kautta kuvattaessa highlighteja ei kai ihan tarkkaan voi tietää. Valonmittaussensori kai kykenee johonkin tarkkuuteen, mutta ei kai se kovin täydellinen ole.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Olen testannut tuon. D-lighting valottaa ali ja saa näin hivenen varaa säätöihin. Fiksummin jos tuo toimisi, niin kamera mittaisi kuvan raw datasta etukäteen huippuvalot ja valottaisi sitten kuvan maksimin mukaan, jos dynamiikka ei muuten riitä. Ripeällä prosessorilla tuo varmaan onnistuisi vaikkapa jatkuvasti, kun sormi on af napilla.

Eikös pokkaritkin ota jo kuvia ennen laukaisua?

Edit: mremonen, dlight valottaa hankalissa oloissa juuri väärään suuntaan. Kuva pitäisi valottaa yli keskiharmaasta, eli juuri palamisrajalle. Kameroiden valotusmittarit eivät (vielä) osaa lukea raw dataa ja tämän vuoksi automaatit eivät oikein toimi.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

paaton kirjoitti:Olen testannut tuon. D-lighting valottaa ali ja saa näin hivenen varaa säätöihin. Fiksummin jos tuo toimisi, niin kamera mittaisi kuvan raw datasta etukäteen huippuvalot ja valottaisi sitten kuvan maksimin mukaan, jos dynamiikka ei muuten riitä. Ripeällä prosessorilla tuo varmaan onnistuisi vaikkapa jatkuvasti, kun sormi on af napilla.
Sehän olisi muutenkin hienoa kun olisi toiminto jossa voisi päättää miten valotus tapahtuu suhteessa kirkkaaseen päähän, tai miksei tummaankin. Olisi askel tyhmästä automaatista klassisen zone-valottamisen suuntaan.
Vastaa Viestiin