"Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen näin

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Isosceles

Re: "Oikeista"järkkäreistä 4/3:iin, näin minä sen

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

kunijo-1 kirjoitti: Penissä nimittäin pystyi säätämään keskipistetarkennuksen alueen hyvin pieneksi pisteeksi, mutta OM-D:ssä tuota säätöä ei ollut. Näin omalla kohdallani OM-D:n eduksi jäi oikeastaan vain parempi käyttöliittymä, muuten se tarjosi minun tarpeisiini samat ominaisuudet kuin Pen.
Kyllä sitä tarkennuspisteen kokoa pystyy OM-D:ssäkin muuttamaan.

Mutta olen ihan samoilla linjoilla tässä, olenkin juuri kirjoittamassa omaa stooria blogiin samaisesta aiheesta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Isosceles kirjoitti: Kyllä sitä tarkennuspisteen kokoa pystyy OM-D:ssäkin muuttamaan.
Tämä on hyvä esimerkki tuon kameran käyttölogiikasta. Moni haluaisi säätää tuon tarkennuspisteen kokoa, mutta vain harva on onnistunut ratkaisemaan, miten se tehdään. Kertoo paljon tavasta, jolla käyttöliittymä on toteutettu.
Isosceles

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

kunijo-1 kirjoitti:
Isosceles kirjoitti: Kyllä sitä tarkennuspisteen kokoa pystyy OM-D:ssäkin muuttamaan.
Tämä on hyvä esimerkki tuon kameran käyttölogiikasta. Moni haluaisi säätää tuon tarkennuspisteen kokoa, mutta vain harva on onnistunut ratkaisemaan, miten se tehdään. Kertoo paljon tavasta, jolla käyttöliittymä on toteutettu.
Se on kyllä ihan totta. Ja siinäkin tavassa hukataan yksi tärkeistä FN napeista ja jokaisen off/on:in jälkeen pitääkin sitten naputella uudestaan pieneksi se tarkennuspiste.

Taisin itsekkin kysellä miten tämä pienennys onnistuu foorumilta kun oli jotenkin epäselvästi ilmaistu siellä manuaalissa.
schnitzel

Viesti Kirjoittaja schnitzel »

Aika hyvin kunijo toi myös omia tuntojani OMD:sta. Itse pystyn hyvin elämään tällä tarkennusjärjestelmällä, mutta rampauttava käyttöliittymä ei innosta ottamaan kameraa käteen. Käyttöliittymään lienee turha odottaa remonttia päivitysten muodossa, joten tähän vaivaan taitaa auttaa vain rungon vaihto. Lisäksi oma yksilöni oli kerännyt itseensä kaikki tyyppiviat (haljennut näyttö, hilseilevä maali, rikkinäinen suljin), mutta ne laskettakoon huonon tuurin piikkiin.

En kuitenkaan heitä kirvestä vielä kaivoon, vaan annan rungolle vielä aikaa asettua kodiksi.
ahz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahz »

kunijo-1 kirjoitti: Oma perusajatukseni on, että kamerasta on pystyttävä säätämään mahdollisimman nopeasti ja helposti aika, aukko, herkkyys, valotuksen korjaus ja tietenkin tarkennus.
Olen samaa mieltä, tosin itse en tälläistä laitetta ole vielä onnistunut löytämään.

Aika ja aukko säätyvät yleensä aika loogisesti, mutta herkkyys on aina jossain oudossa paikassa.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

ahz kirjoitti:
kunijo-1 kirjoitti: Oma perusajatukseni on, että kamerasta on pystyttävä säätämään mahdollisimman nopeasti ja helposti aika, aukko, herkkyys, valotuksen korjaus ja tietenkin tarkennus.
Olen samaa mieltä, tosin itse en tälläistä laitetta ole vielä onnistunut löytämään.

Aika ja aukko säätyvät yleensä aika loogisesti, mutta herkkyys on aina jossain oudossa paikassa.
Monessa Nikonissa saa herkkyyden A- ja S-tiloissa sille vapaalle rullalle, ilman että tarvitsee mitään nappia pitää samaan aikaan pohjassa.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
herzi

Viesti Kirjoittaja herzi »

Pakko nyt kommentoida tuosta pienen tarkennuspisteen käytöstä: Ihan oletusastuksilla fn2 multi-tilassa säilyttää kyllä "magnify" laatikon suuruuden. Samoin, jos käyttää kosketusnäyttöä tarkennuspisteen valintaan ja muuttaa koon tällöin pienimmäksi, säilyy tarkennuspisteen koko. En ole itse oikein ymmärtänyt, millä asetusten kombinaatioilla nämä mainitut ongelmat oikein saa esiin.

Toinen asia sitten on, että mielestäni pääosa esim. OM-D:hen kohdituvista haukuista johtuu epärealistisista odotuksista. Itselläni m4/3 siirtyi henk.koht. kalustokseni pari vuotta sitten ja tarvittaessa työn puolesta on edelleen Canonin FF-kamat käytössä. Niiden käyttö vain on jatkuvasti vähentynyt, eikä optiseen etsimeen sidottu kankea käyttöliittymä yleiskuvauksessa ole minulle enää ollenkaan luontevaa. Kuvakulman etsimisen vapaus ja keveyden tuoma vaivattomuus ovat parantaneet valokuvaustani huomattavasti ja muuttaneet sitä teknisyydestä sisältökeskeisemmäksi.

Luonnollisesti en ole BIF/urheilukuvaaja. Näihin marginaalisiin puuhiin on parempia työkaluja olemassa kuin OM-D. Tarkennusnopeudesta itkijöitä en kyllä staattisten kohteiden (tai liikkuvien) kuvaamisessa ymmärrä, kun af-s ja Olympuksen omat MSC-lasit ovat käytössä. Tarkennus on niin nopea, että tavanomaisissa tilanteissa voin liikkuvia ihmisiä kuvata af-s:llä koska laukausuviive on tarkennuksen lukitsemisesta olematon. Ei todellakaan häviä paljoa paremman pään peilikameroille. Tarkennuksen seuranta on lähes käyttökelvoton, mutta sen nyt pitäisi olla selvää jokaiselle, joka kameratekniikasta mitään luulee tietävänsä.
Lexar

Viesti Kirjoittaja Lexar »

herzi kirjoitti:Pakko nyt kommentoida tuosta pienen tarkennuspisteen käytöstä: Ihan oletusastuksilla fn2 multi-tilassa säilyttää kyllä "magnify" laatikon suuruuden. Samoin, jos käyttää kosketusnäyttöä tarkennuspisteen valintaan ja muuttaa koon tällöin pienimmäksi, säilyy tarkennuspisteen koko. En ole itse oikein ymmärtänyt, millä asetusten kombinaatioilla nämä mainitut ongelmat oikein saa esiin.

Toinen asia sitten on, että mielestäni pääosa esim. OM-D:hen kohdituvista haukuista johtuu epärealistisista odotuksista. Itselläni m4/3 siirtyi henk.koht. kalustokseni pari vuotta sitten ja tarvittaessa työn puolesta on edelleen Canonin FF-kamat käytössä. Niiden käyttö vain on jatkuvasti vähentynyt, eikä optiseen etsimeen sidottu kankea käyttöliittymä yleiskuvauksessa ole minulle enää ollenkaan luontevaa. Kuvakulman etsimisen vapaus ja keveyden tuoma vaivattomuus ovat parantaneet valokuvaustani huomattavasti ja muuttaneet sitä teknisyydestä sisältökeskeisemmäksi.

Luonnollisesti en ole BIF/urheilukuvaaja. Näihin marginaalisiin puuhiin on parempia työkaluja olemassa kuin OM-D. Tarkennusnopeudesta itkijöitä en kyllä staattisten kohteiden (tai liikkuvien) kuvaamisessa ymmärrä, kun af-s ja Olympuksen omat MSC-lasit ovat käytössä. Tarkennus on niin nopea, että tavanomaisissa tilanteissa voin liikkuvia ihmisiä kuvata af-s:llä koska laukausuviive on tarkennuksen lukitsemisesta olematon. Ei todellakaan häviä paljoa paremman pään peilikameroille. Tarkennuksen seuranta on lähes käyttökelvoton, mutta sen nyt pitäisi olla selvää jokaiselle, joka kameratekniikasta mitään luulee tietävänsä.
Pitkälti samaa mieltä. En todellakaan väitä OM-D:n käyttöliittymää helpoksi, tai käyttäjäystävälliseksi, mutta olen sieltä kaiken hakemani lopulta aina löytänyt. Joku sanoin jossakin, että se on pahimman luokan insinöörien ajattelumallin tulosta. Kenties niin, mutta sopinnee silloin vähintäänkin välttävästi juuri DI:lle...:D) Eli käyttöliittymä sen kaikista kiemuroista ja epäselvyyksistä huolimatta ei ole aiheuttanut itselleni todellisia pysyviä ongelmia. Toki siihen toivoisi parannusta, ja selkeyttä jatkossa.

Mutta mitä tulee tuohon tarkennuspisteen kokosäätöön....siinä pienin valittava koko saisi olla selkeästi nykyistä pienempi! Aivan liian usein af tarkennus ei osu oikeaan kohteeseen (jos lähellä on jotakin muuta suurempaa); ei ainakaan ensimmäisellä yrityksellä. Eli tuohon pitäisi saada parannusta jatkossa. Ja itselle se suurin haitta (tai rajoittava tekijä rungon kanssa) on ollut sen heikko, tai suorastaan käyttökelvoton tarkennus liikkuvaan kohteeseen. En ole urheilukuvaaja, mutta luontoa tulee kuvattua aika ajoin. Luotettava Focus Peaking-toiminto olisi kolmas hyödyllinen parannus.

Pidän kuitenkin niin rungon koosta, kuin salaman yms. lisälaitteiden kompaktista koosta hyvin paljon. Lisäksi pienillä kiinteillä M4/3 natiiviobjektiiveilla (softakorjattuja tai ei) on ollut ilo kuvata, ja terävyys on riittävän hyvällä tasolla jo suurimmalta aukolta lähtien....joten itse odotellen ihan rauhassa seuraavaa, tai seuraavia malliperheen runkoja. Itse kuvat kun eivät pakota ainakaan itseäni siirtymään takaisin suurempaa kennoon/järjestelmään.

PS: En tiedä olenko ollut onnekas, mutta omassa ''silver'' rungossa ei ole esiintynyt (ainakaan toistaiseksi) mitään rakenteellisia kestävyys-ongelmia.
herzi

Viesti Kirjoittaja herzi »

Kuva
Minulle tuo pienin koko on riittänyt mainiosti. Koko on melko samaa luokkaa peilikameroiden tyypillisten tarkennuspisteiden kanssa kun ottaa huomioon, että vaihe-eroon perustuvat tarkennuspisteet ottavat huomioon huomattavasti etsimessä näkyviä merkkejä suurempia alueita. Joidenkin kameroiden erikoisuudet, spot-af:t jne sitten erikseen.
Lexar

herzi kirjoitti:Kuva
Minulle tuo pienin koko on riittänyt mainiosti. Koko on melko samaa luokkaa peilikameroiden tyypillisten tarkennuspisteiden kanssa kun ottaa huomioon, että vaihe-eroon perustuvat tarkennuspisteet ottavat huomioon huomattavasti etsimessä näkyviä merkkejä suurempia alueita. Joidenkin kameroiden erikoisuudet, spot-af:t jne sitten erikseen.
En tiedä noista koosta, mutta se (= suuruus) on luonnollisesti vain ns. ''väline'', ei suoraan itsesiarvo sinällään. Oleellista on lopulta se, kuinka hyvin af-tarkennus osuu kerta toisensa jälkeen erilaisissa tilanteissa juuri siihen mihin kuvaaja toivoisi. Jos vaikkapa kuvaa jotain pensaan/puun ohuelta oksalta, ja suurempi oksa, tai itse runko ei ole siitä hirveän kaukana, ja jos vielä oma kuvausetäisyys on silti jonkinmoinen...tuppaa af-tarkennus eksyä pienimmälläkin tarkennuspisteen käytöllä helposti kohteen ''ohi'' sinne taakse. Tai jos vastaavassa tilanteessa on jotain edes lievästikin kohteen edessä...tarkennus napsahtaa toisaalta liian herkästi juuri siihen.

Käsittääkseni Panan GH3 olisi tässä mielessä hieman parempi (ja siinä tuo pienin mahdollinen tarkennuspiste olisi myös pienempi). Toisaalta tuon ''korjaaminen'' luulisi olevan Olympukselle vielä varsin helppoa. AF:n toimivuus liikkuvaan kohteeseen on paljon haastavampaa.
Toivottavasti mm. tämä sopimus auttaisi siinä Sonya (sen Nex-sarjaa), kuin Sonyn omistuksen kautta Olympusta (OMD-sarja) pääsemään kys. asiassa ensin samalle tasolle, kuin Aptinan kennoja käyttävä Nikonin 1-sarja, ja tulevaisuudessa edelleen eteenpäin...lopulta kaikin puolin normikäyttäjälle hyväksyttävälle tasolle.
http://www.imaging-resource.com/news/20 ... portfolios
Viimeksi muokannut Lexar, Huhti 13, 2013 19 : 52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mappe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mappe »

herzi kirjoitti:Pakko nyt kommentoida tuosta pienen tarkennuspisteen käytöstä: Ihan oletusastuksilla fn2 multi-tilassa säilyttää kyllä "magnify" laatikon suuruuden. Samoin, jos käyttää kosketusnäyttöä tarkennuspisteen valintaan ja muuttaa koon tällöin pienimmäksi, säilyy tarkennuspisteen koko. En ole itse oikein ymmärtänyt, millä asetusten kombinaatioilla nämä mainitut ongelmat oikein saa esiin.

Komppaan herziä.

Omasta mielestä näissä tarkennusvalituksissa menee kaksi asiaa sekaisin, nopeus ja tarkkuus.

Itsellänikin on OMD FF-runkojen kaverina enkä olettanut että tuo olisi yhtä hyvä kaikessa kuin esim. 5Dmk3. Enkä todellakaan allekirjoita valitusta tarkennuksen hitaudesta. En tiedä muista laseista, mutta Ompun omilla MSC laseilla tarkennus on käytännössä yhtä nopea kuin 5Dmk3:ssa minkä AF on peilivehkeiden huippua. Terävyysaluetta on sen verran paljon että liikkuvia ihmisiä voi kuvata Single-AF:lla, jos nyt ei jotain juoksijoita kuvaa. Jatkuvaa tarkennusta en ole käyttänyt juuri ollenkaan, mutta siinä on kyllä huomattavasti parantamista. Isot "tarkennuspisteet" ovat tosiaan liian isoja ja aiheuttavat ongelmia.

Vaatii melkoista rohkeutta alkaa OMD:llä kuvaamaan lentäviä lintuja pelkkien mainospuheiden perusteella samalla kun nettikeskustelut pullistelevat valituksia tarkennuksen seurannasta. Eihän järjestelmään saa edes mitään kunnon telelaseja.
htc

Viesti Kirjoittaja htc »

herzi kirjoitti:Toinen asia sitten on, että mielestäni pääosa esim. OM-D:hen kohdituvista haukuista johtuu epärealistisista odotuksista.
+1

Joskus tosiaan kirjoitusten henki kuulostaa, että "Smart on kelvoton auto, kun siihen ei mahdu 7 henkinen perhe, yli kahdensadan vauhdissa ainakaan". Ja jos hieman huumorilla kestää kirjoittaa, niin en myöskään ison auton kohderyhmäläisenä pyöri Smart-foorumilla mollaamassa tuota mitääntekemättömäksi ;-)

Itse abaut 40 vuoden aikana liki kaikki kamerat läpikäyneenä, olen innostunut näistä pienistä, tyytyväinenkin suurimmilta osin. Leipäni ei tosin ole kiinni "kohtijuoksevan vinttikoiran viiksien terävyydestä", tai "pakenevan pöllön peräaukon tarkkuudesta", sen myönnän.

Ketjun aloittajalle pisteet hyvin perustellusta kirjoituksesta.
- htc -
Lexar

mappe kirjoitti: Komppaan herziä.

Omasta mielestä näissä tarkennusvalituksissa menee kaksi asiaa sekaisin, nopeus ja tarkkuus.

Itsellänikin on OMD FF-runkojen kaverina enkä olettanut että tuo olisi yhtä hyvä kaikessa kuin esim. 5Dmk3. Enkä todellakaan allekirjoita valitusta tarkennuksen hitaudesta. En tiedä muista laseista, mutta Ompun omilla MSC laseilla tarkennus on käytännössä yhtä nopea kuin 5Dmk3:ssa minkä AF on peilivehkeiden huippua. Terävyysaluetta on sen verran paljon että liikkuvia ihmisiä voi kuvata Single-AF:lla, jos nyt ei jotain juoksijoita kuvaa. Jatkuvaa tarkennusta en ole käyttänyt juuri ollenkaan, mutta siinä on kyllä huomattavasti parantamista. Isot "tarkennuspisteet" ovat tosiaan liian isoja ja aiheuttavat ongelmia.
Juuri näin. Takennusnopeudet omilla:
Oly 12mm f2, Oly 17mm f1.8, Pana-Leica 25mm f1.4, Oly 45mm f1.8, Oly 60mm f2.8 macro, ja Oly 75mm f1.8 ovat kaikilla varsin nopsat. Eikä edes Olympuksen zoomi 75mm-300mm ole tarkennusnopeuden suhteen ''heikko''...kaikki tuo toki silloin kun kohde pysyy/on paikoillaan.

mappe kirjoitti: Vaatii melkoista rohkeutta alkaa OMD:llä kuvaamaan lentäviä lintuja pelkkien mainospuheiden perusteella samalla kun nettikeskustelut pullistelevat valituksia tarkennuksen seurannasta. Eihän järjestelmään saa edes mitään kunnon telelaseja.
Itse jätän ainakin kaiken sortin mainospuheet aina automaattisesti sivuun. Saan kuunnella moisia ''väriteltyjä totuuksia'' jo ihan riittämiin työssäni. Mutta..eihän tuo vaadi kuin pikkusen ''extreme-henkeä''..:D). Ja jos on aavistus liian pliisua, niin sitten mf-optiikkaa kiinni. Step by step vasemmalta oikealle...ja tässä asiassa tuolla viimeisellä päästäänkin jo lähes nirvanaan saakka....
Kuva
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Mitä noilla hervottomilla torvilla on tekemistä m43 kanssa?
Lexar

markku55 kirjoitti:Mitä noilla hervottomilla torvilla on tekemistä m43 kanssa?
Sen verran, että nuo sujahtavat ns. tehdastekoisilla adaptereilla kiinni runkoon, ja tarjoavat jotain semmoista mitä M4/3 natiiviobjektiivien joukosta ei löydy (polttoväli vs. valovoima, tai pelkkä polttoväli).
Beatle

Viesti Kirjoittaja Beatle »

Siinä on sitten kuvaajalla näppärä pikkusetti kätösissään ja vielä ihan manuaalitarkennuksella, WoW ;)
Lexar

Beatle kirjoitti:Siinä on sitten kuvaajalla näppärä pikkusetti kätösissään ja vielä ihan manuaalitarkennuksella, WoW ;)
Jos nyt lievä satiirisuus ei tuolta hieman ylempää käynyt jo esille (''nirvanaan'')...niin todettakoon tässä, että voihan elämässä olla pikkusen ''haastetta''...kun tuo leipä ei onneksi tule pöytää minkään kuvien kautta.

Mitä toisaalta tulee juuri noiden kokoon, niin se on suhteellista. Eli aika ''pieniähän'' nuo ovat M4/3:n liitettyinä FOV & valovoima huomioiden. Jos nyt vaikkapa täyskennoiseen ruuvaisi 400mm tai 600mm mf objektiivin kiinni, niin ei sillä homma ainakaan helpottuisi juurikin koon, painon, kaluston kuljetuksen, eikä nopeasti käsivaralta kuvaamisen suhteen. FOV 1600mm?...vaatii luonnollisesti jo väkisin jalustan, mutta eipä tätä tarvinne samassa mielessä isommin muuten edes miettiä.
JPQ

Viesti Kirjoittaja JPQ »

Vaikka digikuva lehden testejä ei täällä arvosteta (tuntuu tältä) 40-150mm four thrids lasi (huom. ei micro fourthirds) sai todella nopeita tarkennus lukemia ja saman leirin 75-300mm oli minusta sitä luokkaa mitä muissakin merkiessä ero tuleekin siitä että 450/480 kinovastaava (tai jopa suoraan 300mm) vastaan 600mm kinovastaava ulottuu erilailla. ja olympuksella eniten cropille (valitan myös 2x croppi minulle siis koska polttoväli ei vastaa samaa mitä kinokoossa) ajateltuja objektiiveja pentaxin kanssa. ps. digikuva lehden jutuista olen monestakin eri mieltä mutta tämä asia jonka mittaamista vaikeahko möhliä.
Hartsah

Viesti Kirjoittaja Hartsah »

paaton kirjoitti:

Eli minusta aloittajan pitäisi nimenomaan saada monipuolinen kamera, jolla voi kuvata mitä vaan. Ja edes koettaa, miltä kunnollinen etsin tuntuu pokkarin jälkeen
Kunnollista etsintä ei vaan saa sillä alle kiloeuron kameralla, johon aloittelija pokkarinsa vaihtaa. Niin Nikonin kun Canoninkin entry-level kameroissa on etsin niin pienoinen, että ei siinä paljoa juhlita "kunnon etsimellä". Myöskään liikkuvien kohteiden kuvaus ei onnistu mitenkään kovin helposti, kun yleensä linssinä on vielä joku pimeä kitti, jolla tarkennus sahaa ja sahaa. Vaikkakin hyvä optinen etsin vie elektronista kuin naapurin kollia, niin taasen verrattuna noihin pieniin ja pimeisiin etsimiin, joita aloittelijakameroissa on, sähköinen tuo monia etuja muovattavuudellaan.

Vaikka eihän missään nykyjärkkärissä ole kunnollista etsintä, jos on koskaan silmäänsä asettanu jollekin kunnon 6x7 kameran etsimelle ;)
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Hartsah kirjoitti:
paaton kirjoitti:

Eli minusta aloittajan pitäisi nimenomaan saada monipuolinen kamera, jolla voi kuvata mitä vaan. Ja edes koettaa, miltä kunnollinen etsin tuntuu pokkarin jälkeen
Kunnollista etsintä ei vaan saa sillä alle kiloeuron kameralla, johon aloittelija pokkarinsa vaihtaa. Niin Nikonin kun Canoninkin entry-level kameroissa on etsin niin pienoinen, että ei siinä paljoa juhlita "kunnon etsimellä". Myöskään liikkuvien kohteiden kuvaus ei onnistu mitenkään kovin helposti, kun yleensä linssinä on vielä joku pimeä kitti, jolla tarkennus sahaa ja sahaa. Vaikkakin hyvä optinen etsin vie elektronista kuin naapurin kollia, niin taasen verrattuna noihin pieniin ja pimeisiin etsimiin, joita aloittelijakameroissa on, sähköinen tuo monia etuja muovattavuudellaan.

Vaikka eihän missään nykyjärkkärissä ole kunnollista etsintä, jos on koskaan silmäänsä asettanu jollekin kunnon 6x7 kameran etsimelle ;)
Nyt olen kyllä samaa mieltä. Alan kokeilun jälkeen ymmärtää, että halvemmissa kameroissa elektroninen etsin tai taka telkkari on parempia vaihtoehtoja. Vaikkapa d3100 nikonissa on todella säälittävä etsin. Tässä on varmasti syy, miksi järkkärilläkin jatketaan takatelkkarin kautta kuvaamista.
Vastaa Viestiin