herzi kirjoitti:Pakko nyt kommentoida tuosta pienen tarkennuspisteen käytöstä: Ihan oletusastuksilla fn2 multi-tilassa säilyttää kyllä "magnify" laatikon suuruuden. Samoin, jos käyttää kosketusnäyttöä tarkennuspisteen valintaan ja muuttaa koon tällöin pienimmäksi, säilyy tarkennuspisteen koko. En ole itse oikein ymmärtänyt, millä asetusten kombinaatioilla nämä mainitut ongelmat oikein saa esiin.
Toinen asia sitten on, että mielestäni pääosa esim. OM-D:hen kohdituvista haukuista johtuu epärealistisista odotuksista. Itselläni m4/3 siirtyi henk.koht. kalustokseni pari vuotta sitten ja tarvittaessa työn puolesta on edelleen Canonin FF-kamat käytössä. Niiden käyttö vain on jatkuvasti vähentynyt, eikä optiseen etsimeen sidottu kankea käyttöliittymä yleiskuvauksessa ole minulle enää ollenkaan luontevaa. Kuvakulman etsimisen vapaus ja keveyden tuoma vaivattomuus ovat parantaneet valokuvaustani huomattavasti ja muuttaneet sitä teknisyydestä sisältökeskeisemmäksi.
Luonnollisesti en ole BIF/urheilukuvaaja. Näihin marginaalisiin puuhiin on parempia työkaluja olemassa kuin OM-D. Tarkennusnopeudesta itkijöitä en kyllä staattisten kohteiden (tai liikkuvien) kuvaamisessa ymmärrä, kun af-s ja Olympuksen omat MSC-lasit ovat käytössä. Tarkennus on niin nopea, että tavanomaisissa tilanteissa voin liikkuvia ihmisiä kuvata af-s:llä koska laukausuviive on tarkennuksen lukitsemisesta olematon. Ei todellakaan häviä paljoa paremman pään peilikameroille. Tarkennuksen seuranta on lähes käyttökelvoton, mutta sen nyt pitäisi olla selvää jokaiselle, joka kameratekniikasta mitään luulee tietävänsä.
Pitkälti samaa mieltä. En todellakaan väitä OM-D:n käyttöliittymää helpoksi, tai käyttäjäystävälliseksi, mutta olen sieltä kaiken hakemani lopulta aina löytänyt. Joku sanoin jossakin, että se on pahimman luokan insinöörien ajattelumallin tulosta. Kenties niin, mutta sopinnee silloin vähintäänkin välttävästi juuri DI:lle...:D) Eli käyttöliittymä sen kaikista kiemuroista ja epäselvyyksistä huolimatta ei ole aiheuttanut itselleni todellisia pysyviä ongelmia. Toki siihen toivoisi parannusta, ja selkeyttä jatkossa.
Mutta mitä tulee tuohon tarkennuspisteen kokosäätöön....siinä pienin valittava koko saisi olla selkeästi nykyistä pienempi! Aivan liian usein af tarkennus ei osu oikeaan kohteeseen (jos lähellä on jotakin muuta suurempaa); ei ainakaan ensimmäisellä yrityksellä. Eli tuohon pitäisi saada parannusta jatkossa. Ja itselle se suurin haitta (tai rajoittava tekijä rungon kanssa) on ollut sen heikko, tai suorastaan käyttökelvoton tarkennus liikkuvaan kohteeseen. En ole urheilukuvaaja, mutta luontoa tulee kuvattua aika ajoin. Luotettava Focus Peaking-toiminto olisi kolmas hyödyllinen parannus.
Pidän kuitenkin niin rungon koosta, kuin salaman yms. lisälaitteiden kompaktista koosta hyvin paljon. Lisäksi pienillä kiinteillä M4/3 natiiviobjektiiveilla (softakorjattuja tai ei) on ollut ilo kuvata, ja terävyys on riittävän hyvällä tasolla jo suurimmalta aukolta lähtien....joten itse odotellen ihan rauhassa seuraavaa, tai seuraavia malliperheen runkoja. Itse kuvat kun eivät pakota ainakaan itseäni siirtymään takaisin suurempaa kennoon/järjestelmään.
PS: En tiedä olenko ollut onnekas, mutta omassa ''silver'' rungossa ei ole esiintynyt (ainakaan toistaiseksi) mitään rakenteellisia kestävyys-ongelmia.