SONYN kauppapolitiikka Suomessa on...

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
bababoboo

Viesti Kirjoittaja bababoboo »

No ylipäätään Sony myy peilittömiä enemmän kuin isompia runkoja, joten niiden esillepano liikkeisiin missä on riittävästi asiakasvirtaa on tietysti se haluttu asia. Valokuvaus on liikkumassa vähän samalla tavalla kuin mitä pc-mobiililaitekanta on jo nytkähtänyt, eli siirrytään pois suuremmista ja kömpelömmistä laitteista ja yleiskäytössä mobiilius on tappamassa perinteisiä pöytäkoneita sekä läppäreitäkin.

Monelta harrastajalta jää huomioimatta aika paljon liiketoimintaan liittyviä asioita, en siis sano, että Sony hoitaa fiksusti kauppapuolensa Suomessa, en todellakaan, mutta se ylipäätään lähtee liikkeelle siitä, että se panostaa niiden mallien myyntiin mitkä vetävät parhaiten ja Nexit ovat siitä hyvä kohde, että niitä voi myydä niin marketeissa kuin erikoisliikkeissäkin, melko edullisia, etenkin jos uusinta edellinen malli kelpaa ja tällä ei kotinäppääjälle ole merkitystä, segmenttinsä jotakuinkin parasta kuvanlaatua jne.

Harrastajat ja nettiaktiivit otin tässä mukaan lähinnä siksi, että on olemassa aina joukko äänekkäitä netissä joiden mielestä valmistajien pitäisi tuoda ominaisuudet a, b, c sekä f välittömästi huhutasolla olevaan laitteiseen ja ai sitä armotonta pettymystä kun ne eivät tulekaan kokonaisuutena, korkeintaan joku pieni sivuosuma toivelistalta. Hauskin piirre tulee siinä, että henkilö ei olisi edes ostanut laitetta vaikka ne olisivat siinä olleetkin. Eli myyntimäärät näille huippuunsa viritetyille rungoille ovat melko rajalliset ja tulevat peilittömien, että kamerakännyköiden kehittyessä laskemaan entisestään, vaikka voisi kuvitella, että näillä asioilla ei olisi merkitystä, mutta kyllä niillä on.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
markku55

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Voisiko siis sanoa näin, Canikonistien määrät Suomessa ovat riittävät myös parempien peilikameroiden osalta, samoin kuin ehkä pentaxien joka on keskittynyt suppeampaan tarjontaan, mutta sonyn koko valikoiman markkinointiin ei riitä ostajapotentiaalia, ja niimpä Sony on ottanut lusikan kauniiseen käteen ja pidättäytyy kannattamattoman malliston osan aktiivisesta markkinoinnista.
Kuinkahan monesta liikkeestä saa Suomessa A99 rungon ostettua?
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

markku55 kirjoitti:Voisiko siis sanoa näin, Canikonistien määrät Suomessa ovat riittävät myös parempien peilikameroiden osalta, samoin kuin ehkä pentaxien joka on keskittynyt suppeampaan tarjontaan, mutta sonyn koko valikoiman markkinointiin ei riitä ostajapotentiaalia, ja niimpä Sony on ottanut lusikan kauniiseen käteen ja pidättäytyy kannattamattoman malliston osan aktiivisesta markkinoinnista.
En usko, että Sonylla allekirjoittavat käsitystäsi. Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että A-mountti ei ole heille yhtä keskeinen kuin NEX.
Anticanon

Viesti Kirjoittaja Anticanon »

Porin Rajalasta löytyy A99, Nex6 ja jotain muita a ja nex malleja ihan hyllystä. RX-1:stä ei ole (enää).
Älä tee väkisin, hae isompi vasara...
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
markku55 kirjoitti:Voisiko siis sanoa näin, Canikonistien määrät Suomessa ovat riittävät myös parempien peilikameroiden osalta, samoin kuin ehkä pentaxien joka on keskittynyt suppeampaan tarjontaan, mutta sonyn koko valikoiman markkinointiin ei riitä ostajapotentiaalia, ja niimpä Sony on ottanut lusikan kauniiseen käteen ja pidättäytyy kannattamattoman malliston osan aktiivisesta markkinoinnista.
En usko, että Sonylla allekirjoittavat käsitystäsi. Eiköhän kyse ole lähinnä siitä, että A-mountti ei ole heille yhtä keskeinen kuin NEX.
Joo, aloitin tämän ketjun lähinnä koska mua ihmetytti miksi Suomen Sony on keskittänyt järkkärimyyntinsä vain harvoihin suurivolyymisiin kauppaketjuihin. Minkä takia pienet jälleenmyyjät on unohdettu?

Kysymys ei siis ollut siitä kuinka hyvä tai huono Sonyn mallisto on, tai kuinka paljon sillä on kysyntää Suomessa.
aikaarska

Anticanon kirjoitti:Porin Rajalasta löytyy A99, Nex6 ja jotain muita a ja nex malleja ihan hyllystä. RX-1:stä ei ole (enää).
Kuten aloituksessani kirjoittelin, rajalasta kyllä Sonya saa kuten myös Anttilasta, verkkokauppa.comista, cyberphotosta, gigantista jne.
Monet pienemmät kameramyyjät on kuitenkin unohdettu.

Mitäs muuten tykkäätte - miten arvostatte pienempiä palvelevia valokuvausalan erikoismyyjiä ja kivijalkaliikkeitä? Vai onko se ihan sama mistä kameransa ostaa kunhan takuu pelaa?

Henkilökohtaisesti minulle ei tuota mitään ongelmia tilata kameravehkeitä vaikka ulkomailta. Olen sitäkin tehnyt.

Olen vain saanut loistavaa palvelua muutamassa kivijalkaliikkeessä, ja haluaisin kannattaa tälläistä palveluhenkistä vähittäismyyntiä. Ja haluan vielä korostaa, että tämä palvelu ei ole keskittynyt vain itse myyntitapahtumaan vaan asiakkuudesta on muodostunut pysyvämpi suhde josta voi olla monenlaista hyötyä matkan varrella....Esim. objektiiveja hankkiessani olen voinut kokeilla laseja myymälässä ilman vaivaantunutta oloa siitä että olisin jotenkin "vaativa" asiakas. Vikatilanteissa olen saanut vaihdettua tuotteita jopa ilman ohjausta suoraan takuuhuollon suuntaan yms.
markku55

Jos kivijalkaliike Hangosta löytyisi, niin varmaan asuisin siellä, mutta kun ei ole (siis sellaista jossa olisi kameroita paikan päällä kokeiltavana kunnon valikoimalla).
Mitä siinä voi sitten tehdä, ei minua paljoa innosta tukea hesalaista kivijalkaliikettä, saman tien ostan sieltä mistä halvimmalla saan.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

markku55 kirjoitti:Jos kivijalkaliike Hangosta löytyisi, niin varmaan asuisin siellä, mutta kun ei ole (siis sellaista jossa olisi kameroita paikan päällä kokeiltavana kunnon valikoimalla).
Mitä siinä voi sitten tehdä, ei minua paljoa innosta tukea hesalaista kivijalkaliikettä, saman tien ostan sieltä mistä halvimmalla saan.
Mitäs stadilaiset kivijalkaliikkeet sulle on tehnyt ?

;)

Toki se on eri asia jos asuu jossakin kauempana mistä fotoliikkeitä ei löydy, ja jos ei huvita matkata pidemmälle niitä testailemaan.
Käsittääkseni kysymys oli kuitenkin siitä, että miksi Sony ei tarjoa tavaraansa näihin pikkuputiikkeihin myyntiin.

Kävikö kukaan muuten Sonyn standilla KUVA&KAMERA-messuilla tässä maaliskuun alussa?

Tajusko kukaan Sonyn esittelijöistä kameroista ominaisuustaulukkoa enempää?
Vai mikä oli fiilis heistä ns. asiantuntijoina?
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

temama kirjoitti: Toki se on eri asia jos asuu jossakin kauempana mistä fotoliikkeitä ei löydy, ja jos ei huvita matkata pidemmälle niitä testailemaan.
Käsittääkseni kysymys oli kuitenkin siitä, että miksi Sony ei tarjoa tavaraansa näihin pikkuputiikkeihin myyntiin.

Kävikö kukaan muuten Sonyn standilla KUVA&KAMERA-messuilla tässä maaliskuun alussa?

Tajusko kukaan Sonyn esittelijöistä kameroista ominaisuustaulukkoa enempää?
Vai mikä oli fiilis heistä ns. asiantuntijoina?
Helsinkiin asti ei huvita lähteä kameroita testailemaan, senverran sivussa kyseinen kyläpahanen on. Onneksi ei kovin usein tarvitse kameroita ostellakkaan, ja osa etelän kaupoista käy vierailulla täälläkin päin.

Sonyn kameroita kävin messuilla käpäilemässä, ihan rauhassa sai sen tehdä, kukaan ei tullut esittelemään, onneksi. A99 sopi paljon paremmin käteen kuin Nikonin D800, mutkun missään ei ollut akkukahvoja kiinni, niin eihän niiden lopullisesta hyvyydestä voinut mennä takuuseen.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
temama

Viesti Kirjoittaja temama »

Hannu KH kirjoitti:. Onneksi ei kovin usein tarvitse kameroita ostellakkaan, ja osa etelän kaupoista käy vierailulla täälläkin päin.

Sonyn kameroita kävin messuilla käpäilemässä, ihan rauhassa sai sen tehdä, kukaan ei tullut esittelemään, onneksi. A99 sopi paljon paremmin käteen kuin Nikonin D800, mutkun missään ei ollut akkukahvoja kiinni, niin eihän niiden lopullisesta hyvyydestä voinut mennä takuuseen.
Olisko kiinnostanut kokeilla kahvan kanssa? Käsittääkseni A99 on olevinaan jo melkein PRO-tuote, kahvaa olisi siis ollut hyvä olla paikanpäällä testattavana. Miksi ei ollut? Ei tainnut tulla mieleen hommata sellaista messuille...

Sonylla on periaatteessa hyviä ja laadukkaita tuotteita, mutta markkinointi tuntuu uupuvan.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

temama kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:. Onneksi ei kovin usein tarvitse kameroita ostellakkaan, ja osa etelän kaupoista käy vierailulla täälläkin päin.

Olisko kiinnostanut kokeilla kahvan kanssa? Käsittääkseni A99 on olevinaan jo melkein PRO-tuote, kahvaa olisi siis ollut hyvä olla paikanpäällä testattavana. Miksi ei ollut? Ei tainnut tulla mieleen hommata sellaista messuille...

Sonylla on periaatteessa hyviä ja laadukkaita tuotteita, mutta markkinointi tuntuu uupuvan.
Tällä hetkellä ei ole tarvetta minkäänmoisiin kamerakokeiluihin, messuilla tuli kokeiltua kun ääressä oltiin;)

Mulla on kaikissa 4:ssä rungossa AINA kahvat kiinni, joten ilman niitä ei hommasta oikein tunnu tulevan mitään...oli tietysti hyvä kun messuillla ei kahvoja näkynyt...ei ainakaan mitään kamerakuumetta tullut.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
aikaarska

Sony 35mm f/1.8 DT SAM

Yksi kokemus taas lisää Sonyn markkinoista Suomessa.

Päätin hommata hyviä arvosteluja saaneen Sonyn 35mm f/1.8 DT SAM primen. Kysymyksessä siis edullinen peruslasi joka vastaa kinossa n. 50 millistä. Näitähän pitäisi saada joka kaupasta.

Jo aikaisemmin tässä ketjussa tuli selväksi, ettei Sonya saa ns. kivijalkaliikkeistä. No, entäs sitten nää marketit ym. suurmyymälät joihin Sony on järkkäreiden myynnin ohjannut?

- Anttilasta saa kyllä Sonya, mutta objektiivitarjonta lähes nolla, sama gigantissa, sama expertillä.

- verkkokauppa.comista ja Rajalasta saa kyllä Sonya, mutta molemmista 35mm f/1.8 DT SAM loppu, ja saatavuus molemmissa kuvailtiin vaikeaksi...Hoh-hoijaa, perusobjektiivi...

Tälläistä se on kun myynti keskitetään vaan muutamiin "marketti" ketjuihin.

Paras tulee lopuksi.

Selailin käytettyjä, ja Turun Rajalasta oli yksi käytetty 35mm f/1.8 DT SAM...Hinta 229€, mutta uuden hinta Rajalassa olisi 199€ ;)
Soitin ja kysyin/ihmettelin asiaa, ja he suostuivat tiputtamaan tämän käytetyn yksilkön hinnan samaan kuin mitä he UUTTA myyvät! Jalomielistä?
Ja perustelut: Tämän objektiivin saatavuus on niin kehno, että heillä ei ole syytä tiputtaa hintaa alemmaksi vaikka kysymyksessä onkin käytetty.

Ei hyvältä vaikuta. Pakkoa kait hankkia Sonyt kohta ulkomailta, ebay on esim. täynnä uusia 35mm f/1.8 DT SAMeja kohtuuhintaan.
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

Oma kokemus tässä viime joulukuulta.
Päätin hommata Sonyn pokkarin matkakameraksi. Syynä oli suora vertailu samalla matkalla olleiden kanssa, ja kuvia vetaillessa (Olympus, Nikon , Sony) Sonyn kuvat oli lähes jokaisessa tilanteessa parhaat.
Menin siis paikalliseen kivijalkaliikkeeseen, ja kysyin kyseistä kameraa. Ei ole varastossa, lupasivat selvittää saako sitä. Kameraa oli myynnissä niin Net-Anttilassa, Gigantissa kuin Prismassakin.
Kivijalkaliikkeeseen menon syynä oli lahjakortti, jonka olin tuohon liikkeeseen saanut.
Parin päivän kuluttua soittivat ja ilmoittivat ettei kameraa saa. Ihmetellessäni asiaa kun kerta nettikaupoista saa, kertoivat kameran olevan ns. markettimalli, jota ei anneta myyntiin muille kuin kauppaketjuille.

Jouduin sitten käyttämään lahjakortin LR4:seen ja muuhun tilpehööriin, taisi olla vain onneksi kun en saanut Sonya ;)
markku55

aikaarska

markku55 kirjoitti:Briteistä kohtuu hintaan:

http://search.eim.ebay.fi/Kamerat%20ja% ... elc=3&ep=2
Joo, eipä se Rajalan hinta nyt niin hirmuinen lopulta ollut.
Pitäisi muuten olla yllättävän hyvä lasi:

http://www.photozone.de/sony-alpha-aps- ... ony35f18dt

Aion sovittaa sen Sony LA-EA1 adapterilla NEX-6:een. Pohdin myös nikkorin 35/1.8 vastaavaa (+adaptreilla NEXiin), mutta minusta tuntuu, että tuo Sony on parempi. Mulla oli joskus Nikkori, ja en tykännyt oikein sen piirrosta täydellä aukolla.

Pohdin myös NEXin omaa E35/1.8, mutta sen hinta menee jo tuplasti kovemmaksi, eikä optisesti ole sen kummoisempi - paitsi että OSS löytyy...
johtaja

Viesti Kirjoittaja johtaja »

aikaarska kirjoitti: Pohdin myös NEXin omaa E35/1.8, mutta sen hinta menee jo tuplasti kovemmaksi, eikä optisesti ole sen kummoisempi - paitsi että OSS löytyy...
Itse olen aina saanut parhaat Sony-tarjoukset Sony Centereistä. Kannattaa soittaa niihin ja kysyä.
aikaarska

johtaja kirjoitti:
aikaarska kirjoitti: Pohdin myös NEXin omaa E35/1.8, mutta sen hinta menee jo tuplasti kovemmaksi, eikä optisesti ole sen kummoisempi - paitsi että OSS löytyy...
Itse olen aina saanut parhaat Sony-tarjoukset Sony Centereistä. Kannattaa soittaa niihin ja kysyä.
Meinaatko, että ne tekee yksittäisiä tarjouksia puhelinsoiton perusteella vai, että yleensä kyselisi sieltä onko lasia myynnissä ja mihin hintaan?
markku55

aikaarska kirjoitti:
johtaja kirjoitti:
Meinaatko, että ne tekee yksittäisiä tarjouksia puhelinsoiton perusteella vai, että yleensä kyselisi sieltä onko lasia myynnissä ja mihin hintaan?
Tuota tarkennusta kaipaisin minäkin.

Toinen kumma juttu on noiden natiivien NEX lasien hinnoittelu, muilla merkeillä ei objektiivivakaimen hinta näy samalla tavalla kuin Sonyn osalta, joillain objektiiveilla jopa tosiaan tupla hinta verrattuna A versioihin :(
aikaarska

markku55 kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
johtaja kirjoitti: Itse olen aina saanut parhaat Sony-tarjoukset Sony Centereistä. Kannattaa soittaa niihin ja kysyä.
Tuota tarkennusta kaipaisin minäkin.

Toinen kumma juttu on noiden natiivien NEX lasien hinnoittelu, muilla merkeillä ei objektiivivakaimen hinta näy samalla tavalla kuin Sonyn osalta, joillain objektiiveilla jopa tosiaan tupla hinta verrattuna A versioihin :(
Joo, mutta hinnoittelut tuntuvat muutenkin menevän miten sattuu - merkistä riippumatta.
Esim. tuo NEXin 35/1.8 vastaa kinossa sellaista 50 millistä peruslasia. Vastaava m43 järjestelmään (Panan 25mm/F1.4) maksaa jo 599€, eikä siinä ole edes kuvanvakaajaa...50/1.8 peruslasihan on kinossa sitä halvinta luokkaa.
Tosin Pentax, Sony (alpha) ja Nikon on hinnoitellut perus 35mm APS primensä suht. edulliseksi.
Tuntuu, että peilittömän omistaja joutuu maksamaan suhteettoman paljon extraa heti kun haluaa jotakin hieman tavallisesta zuumista poikeavaa ;-D
johtaja

Viesti Kirjoittaja johtaja »

aikaarska kirjoitti:
Yleensä olen saanut tarjouksen ihan puhelimessa. Lasit ovat yleensä tilaustuotteita, mutta hinnat kilpailukykyiset. CZ24 oli yllättävän halpa ja 50/1.8 selvästi alle listahinnan.
Vastaa Viestiin